ברכות השחר

lior 2 4

New member
ברכות השחר

מישהו יודע איפה הן כתובות - ספציפית לגבי "ברוך שלא עשני אישה" -? אני צריכה לכתוב מאיפה זה לקוח... תודה!
 

Chica Verde II

New member
זה לא כתוב בתנ"ך יש לי את זה בספר

שנקרא "ברכות משמיים"
 
מהסידור... חכמים תיקנו את הברכות

ומכמה התייעצויות שערכתי עם רבנים חשובים ומורים דגולים שלי אם למישהי או למישהו מפריע במיוחד, אבל באמת מפריע, לברך את ברכת "שלא עשני אשה" הוא פטור ממנה. אבל בלי משחקים והעמדות פנים, רק מי שממש לא מסוגל/ת לברך את זה
 
נו בסדר, הכוונה ברורה ../images/Emo8.gif

מי שלא נוח לה לברך "שעשני כרצונו" מוזמנת גם לעשות מה שהזכרתי למעלה
תודה על ההערה :)
 

אלי ו.

New member
../images/Emo32.gif האם למישהו ידוע מקור הברכה?

ברכת "שלא עשני אישה" מקורה בתוספתא מסכת ברכות, היא אחת מהברכות שמציע ר' יהודה הנשיא. (בהקשר של קבלת מצוות) האם משהו יודע מתי נכנסה לתפילה "שעשני כרצונו"?
 

hillelg

New member
ברכה מימי הביניים

אני לא יודע פרטים יותר מדוייקים. אבל אפשר לבדוק.
 

asaf2000

New member
תשובה

המקור לברכות השחר הוא בתלמוד. ברכת שלא עשני אשה מקורה בתוספתא. אפשר לקרוא על ברכות השחר ומקורן בהרחבה כאן.
 

asaf2000

New member
הסבר לברכת שלא עשני אשה

מתוך אתר ישיבת בית אל: בין ברכות השחר, העוסקות בעיקר בהודאה לה' על דברים פרטיים, כגון ראיית העיניים, המלבושים, ההליכה וכדומה, תקנו חכמים לומר גם שלוש ברכות המבטאות את הכרת התודה של כל יהודי על מצבו הכללי בעולם. ואלו הן : "שלא עשני גוי", "שלא עשני עבד" ו"שלא עשני אשה". וכתב השולחן-ערוך (שו"ע או"ח מו, ד), שהנשים יברכו במקום "שלא עשני אשה", "שעשני כרצונו". ומזה שגם האיש וגם האשה מברכים, משמע שלכל מין ישנו צד של מעלה על המין האחר. האיש מברך "שלא עשני אשה", משום שהאשה מחוייבת בפחות מצוות, שהרי היא אינה חייבת במצוות תלמוד תורה ובמצוות עשה שהזמן גרמן. והאשה לעומת זאת מברכת, "שעשני כרצונו", ופרוש הדבר, שהאיש צריך ליותר מצוות, משום שמצבו הבסיסי נמוך ממצבה של האשה, ולכן הוא זקוק ליותר מצוות כדי לתקן את עצמו. אבל האשה שמיסודה נבראה בצורה מתוקנת יותר, יכולה להודות לה' ולברך "שעשני כרצונו", דהיינו אני מתאימה יותר לרצון האלוקי (שיחות הרצי"ה 9, 7). ואפשר להוכיח זאת מכך שהאדם נברא עפר מהאדמה, ואילו האשה נבראה מחומר זך יותר, דהיינו מצלעו של האדם, כלומר האשה מבטאת התפתחות נוספת מעל הקומה שאליה הגיע האיש. ולמעשה פסק השולחן-ערוך שהאשה תברך בשם ובמלכות את ברכת "שעשני כרצונו", וכן נוהגים למעשה כל יוצאי אשכנז. אבל הנשים הספרדיות נהגו לומר ברכה זו ללא הזכרת שם ומלכות (כה"ח מו, מא).
 
למעלה