ברכות על הפורום ובקשה למידע

sophiep

New member
ברכות על הפורום ובקשה למידע

האם יש באפשרותך לקשר לטבלאות שמפרטות את השלבים השונים בהתפתחות שפה? בכל פעם שאני לוקחת את בני לרופא הילדים, הרופא מתווכח איתי שהטיפול שאנחנו עושים אצל קלינאית תקשורת הוא מיותר, וטוען כל מיני טענות שסותרות את כל המידע שאספתי במקומות אחרים. בתור האחרון, אמר לי הרופא בחוסר סבלנות ש"יש טבלאות שמפרטות את שלבי ההתפתחות". הייתי רוצה לעיין בטבלה כזאת, ואולי אפילו להביא עותק לרופא. ניגשנו לקלינאית תקשורת כשבני היה בן 17 חודשים: באותו גיל לא היתה לו אף מילה אחת, לא היו לו ג'סטות כגון לנופף שלום או להצביע על חפצים, ולפי תגובותיו הוא לא הבין מלה שאמרנו לו. (לדוגמה, למרות אהבתו לכלבים, לא היה מסתובב אם היינו אומרים לו "תראה, יש שם כלב!" ומצביעים בהתרגשות.) רופא הילדים טוען שזה נורמלי לגמרי, קלינאית התקשורת שמטפלת בו וגם הצוות שעשה לו איבחון גורסים אחרת. הייתי שמחה להפנייה למקור מידע מהימן ונגיש שלפיו אוכל להכריע, ואולי אוכל להיעזר בו כדי לשכנע את הרופא.
 
רופא הילדים ../images/Emo101.gif

אני חושבת שכדאי במקרה של התלבטות וחשד לאיחור או קושי בתקשורת, לפנות לאבחון התפתחותי מקיף במכון להתפתחות הילד. שם עובד צוות שמתמחה בהתפתחותם של ילדים ויכול לקבוע האם יש או אין בעיה. לרוב גם האבחון שנעשה במקום כזה הינו רב-תחומי, ונותן תמונה כוללת על תפקודו של הילד, כנראה יותר ממה שרופא הילדים המטפל יכול לראות מן הזוית שלו. (וזאת מבלי להכנס לויכוחים על רמה מקצועית של רופאי ילדים- יש בהחלט רופאי ילדים שניתן לסמוך עליהם) לא הייתי מקדישה זמן מיותר לויכוחים עם הרופא- אם הוחלט שיש קושי ויש צורך בטיפול, כדאי להתחיל בכך,לכל היותר הילד ישלים את הפער במהרה ויסתבר כי אין בעיה- ואז לא קרה אסון אם טיפלתם! יותר חמור לדחות את הטיפול בגלל הספק ואחר כך לגלות שיש בעיה משמעותית (אין צורך לומר שאני מקווה שזה לא המקרה אצלכם! )
 

sophiep

New member
קודם כל, תודה על התשובה.

צוות רב תחומי קבע שאכן יש בעיה והילד כבר נמצא בטיפול. ובכל זאת כן חשוב לי לנסות לשכנע גם את רופא הילדים. אנחנו יכולים לעזוב אותו, אבל מה יהיה על הורים אחרים שייגשו אליו עם החששות שלהם, וישמעו ממנו משפטים כמו שאנחנו שמענו: "שום קלינאית תקשורת שמכבדת את עצמה לא נוגעת בילד מתחת לגיל שלוש", "אפשר לגרום לילד נזק בטיפול", ועוד. זה רופא וותיק עם המון מטופלים. אני לא מעוניינת להתנצח איתו, אבל כן הייתי שמחה אילו הייתי יכולה להשפיע עליו להתעדכן בספרות. אגב, הבן שלי הגיב *נפלא* לטיפול. לפני הטיפול פסיכולוגית שראתה אותו פחות או יותר אמרה לנו שהוא כנראה יהיה אוטיסט. אחרי חודש וחצי של טיפול, פסיכולוגית אחרת כבר פסקה "הוא לא פי.די.די" ונתנה לו תווית MSDD (לא שברור לי לגמרי מה ההבדל). מאז היו אצלו רק שינויים לטובה, בקצב די מהיר, ולמרות שלכאורה עובדים איתו רק על הצד התקשורתי, דווקא הצד החברותי/רגשי אצלו הולך ומתחזק ונעשה יותר ויותר נורמלי מיום ליום. ובקיצור, נעשיתי חסידה גדולה של קלינאית התקשורת שלנו, ומתסכל אותי מאוד שרופא הילדים מזלזל בה כל-כך.
 
ראשית, משמח לשמוע

על התקדמותו של בנך, ואני מקווה שאכן מדובר בבעיה שתחלוף בהקדם. המשפטים שאמר הרופא לגבי קלינאית תקשורת המכבדת עצמה וכו', מיותר לציין שאינם נכונים ובמקרה של בעית תקשורת, אפילו יש בכך סיכון-הרי ידוע שככל שמאתרים את הקושי ומטפלים בו בגיל צעיר יותר, כך הסיכוי לשיפור והתקדמות טוב יותר. לצערנו משפטים אלו נשמעים לא אחת, גם ע"י אנשי מקצוע מכובדים, וחבל כי הם לא נכונים ואף מזיקים.הרופא שלך מוזמן, למשל, לבקר באתר של האגודה לקלינאי תקשורת, שיש בו הרבה מידע לקהל לגבי נורמות וגילאי פניה לאבחון- למשל הוא ימצא שם את האמירה הבאה: "בתחום התקשורת, השפה והדיבור ניתן להבחין בחסרים כבר בשנה הראשונה לחיים. לכן, כאשר ההורה חושש שדבר מה אינו כשורה בהתפתחותו של הילד, בכל שלב בהתפתחותו, מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת. אבחון מוקדם יסייע ביעילות הטיפול"!! ואנו הקלינאים פוגשים ילדים בני שנתיים ואפילו פחות! שההורים והסביבה חושדים שיש אצלם איחור או בעיה. (מובן שבמקרים של נכויות התפתחותיות כמו שיתוק מוחין, או לקות שמיעה הטיפול חייב להתחלי מוקדם ככל האפשר.) באלו"ט מדובר על פניה לאבחון מוקדם ככל האפשר- ניתנת היום אבחנה של אוטיזם כבר בגיל שנתיים (שיכולה להתאמת או לא בגיל יותר מאוחר). אני חושבת שרופאים ואנשי מקצוע שבאמת מתעדכנים במה שקורה בשטח האוטיזם ומשוחחים עם קלינאים, יגלו במהרה שהמיתוסים על "לא לפני גיל 3" כבר אינם בתוקף. קיימת הרבה מאוד ספרות-אם כי אולי מעט בעברית, בתחום האוטיזם. הייתי מציעה לך לקבל המלצה מבית לורן. בהצלחה.
 

wildcat6

New member
המשפט הזה בלתי נסבל

הייתי חייבת להגיב המשפט : "שום קלינאית תקשורת שמכבדת את עצמה לא נוגעת בילד מתחת לגיל שלוש" הוציא אותי מהכלים. הבת שלי שבוע שעבר היתה בת שלוש והיא בטיפול של יותר משנה אצל קלינאית תיקשורת מעולה וזוכה להיות אצלה פעם בשבוע. היום אחרי עבודה של יותר משנה שרואים את ההתקדמות שלה ורואים את העקבות של עבודת הקלינאית הקלינאית תיקשורת שלנו לא רק שמכבדת את עצמה, יש הרבה מטופלים שמכבדים אותה ואני נאבקת לשמור על תור פעם בשבוע. אחרי מה שעברנו איתה גילתי שאניסטקיטים של אמא זה דבר חשוב אם את מרגישה משהו לכי עליו. (אנחנו בגלל שהלכנו עם מה שהאמנו בו הצלחנו לפתור בעיות שמיעה בלי ניתוח) אם בעלי מקצוע עוד תומכים בדעתך, על אחת כמה וכמה תיהיה חזקה בהחלטה. ודבר נוסף עם רופא כזה אנחנו לא היינו נשארים (זאת הדעה האישית שלי)
 
למעלה