סוף דבר הכל נשמע
New member
ברצוני לפתוח דיון (תיקון)
לא נתדיין בו בנושאים כוללים ובתפיסות המופיעות במקומות שונים ובצורות שונות אלא בנושא קטן שאני מקווה יעזור לנו להבין דרכו גם נושאים מהותיים אחרים הקשורים בו. ליבוביץ במאמרו - מצוות מעשיות טוען "אם מצוות מעשיות הן עבודת-ה´ ולא שירות לאדם, אין הן צריכות להיות מכוונות או מוכוונות לצרכי האדם. כל הנמקה של המצוות בצרכים אנושיים וכל ביסוסן על צרכים אנושיים - מכל בחינה של מושג הצורך : הכרתית, מוסרית, סוציאלית, לאומית - מרוקנים את המצוות מכל משמעות דתית." ועוד בהמשך -"אילו למשל הייתה משמעותה של השבת סוציאלית או לאומית-היתה מיותרת לגמרי...לא ירדה שכינה על הר סיני למלא תפקיד זה." הרמב"ם במו"נ כ"ו כותב "שיש מי שלא יבקש למצוא למצווה סיבה כלל, ויאמרו שכל המצוות הן תוצאת רצון ה´ בלבד. ויש מי שיאמר שכל מצווה ואזהרה נובעת מתוך חוכמה ומטרתה-תכלית מוגדרת ושכלל המצוות יש להן טעם ומפני התועלת ציווה אותן" ועוד בהמשך -אין המון החכמים סוברים שהם דברים שאין להם סיבה ולא קיימת להם תכלית כלל כי מגישה זו נובע כי אין משמעות למצוות וכי ה עשה מעשה הבל" ועוד בפרק ל"א - "יש אנשים שקשה בעיניהם שנותנים טעמים ומצוות ועדיף בעיניהם שלא ינתנו למצווה ולאזהרה טעם כלל ואשר הביאם לדעה זו הוא חולי המצוי בנפשם והם אינם יכולים לבטאו או להסבירו......ועפ"י דעת חלושי דעת אלו האדם שלם יותר מבוראו כי האדם אומר ועושה דברים המביאים לתכלית מסויימת וה´ אינו עושה כן אלאציוונו לעשות דברים שאינם מועלים חלילה לו! חלילה אבל העניין הוא הפך זה ומטרת כלל המצוות היא להועיל לנו ככתוב "לטוב לנו כל הימים לחיותינו כהיום הזה" ובהמשך -" אלא משמעות העניין כמו שכתבנו בלא ספק והוא שכל מצוה מאלו השש מאות ושלוש עשרה נועדה להקניית דעה והשקפה אמיתית או להסיר השקפה רעה או לנתינת חוקי צדק ויושר או להסיר עול או להדריכינו במידות נעלו או להרחיקינו ממידות רעות הכל מסתכם בשלושה דברים עיקריים-1 בדיעות ובהשקפות 2 במידות 3 במעשי ההנהגה המדינית. לפי דברים אלא מתברר שיש תהום עמוקה בין תפיסת י"ל ובין תפיסת הרמבם דבר זה מפליא ביותר...על סמך מה מבסס י"ל את השקפתו על המצוות? האם על הביטוי "שכר מצווה מצווה" ודומיו המופיעים במקורותינו..? השקפה זו על המצוות של הרמבם היא השקפה שליבוביץ בוודאי יקרא לה אמונה שלא לשמה, האם ל"גדול המאמינים" כדברי ליבוביץ היתה אמונה שכזו...?! או שמא ציטוטי הרמבם שהבאתי מתייחסים ל"המון המאמינים" שאינם יכולים להגיע לאמונה לשמה ולהם מכוון הרמבם בכותבו דברים אלה..אם זה כך צריכים להיות בהגותו של הרמבם גם דברים המבטאים השקפה אחרת על טעמי המצוות ואשמח אם מישהו מחברי הפורום ימצא אותם (אם אכן הם קיימים) ויאיר את עינינו. או האם (למרות שקשה לי מאד) ניתן להבין את דברי הרמבם בצורה אחרת..? האם למישהו מחברי הפורום ישנה השקפה דיעה או תשובה..?
לא נתדיין בו בנושאים כוללים ובתפיסות המופיעות במקומות שונים ובצורות שונות אלא בנושא קטן שאני מקווה יעזור לנו להבין דרכו גם נושאים מהותיים אחרים הקשורים בו. ליבוביץ במאמרו - מצוות מעשיות טוען "אם מצוות מעשיות הן עבודת-ה´ ולא שירות לאדם, אין הן צריכות להיות מכוונות או מוכוונות לצרכי האדם. כל הנמקה של המצוות בצרכים אנושיים וכל ביסוסן על צרכים אנושיים - מכל בחינה של מושג הצורך : הכרתית, מוסרית, סוציאלית, לאומית - מרוקנים את המצוות מכל משמעות דתית." ועוד בהמשך -"אילו למשל הייתה משמעותה של השבת סוציאלית או לאומית-היתה מיותרת לגמרי...לא ירדה שכינה על הר סיני למלא תפקיד זה." הרמב"ם במו"נ כ"ו כותב "שיש מי שלא יבקש למצוא למצווה סיבה כלל, ויאמרו שכל המצוות הן תוצאת רצון ה´ בלבד. ויש מי שיאמר שכל מצווה ואזהרה נובעת מתוך חוכמה ומטרתה-תכלית מוגדרת ושכלל המצוות יש להן טעם ומפני התועלת ציווה אותן" ועוד בהמשך -אין המון החכמים סוברים שהם דברים שאין להם סיבה ולא קיימת להם תכלית כלל כי מגישה זו נובע כי אין משמעות למצוות וכי ה עשה מעשה הבל" ועוד בפרק ל"א - "יש אנשים שקשה בעיניהם שנותנים טעמים ומצוות ועדיף בעיניהם שלא ינתנו למצווה ולאזהרה טעם כלל ואשר הביאם לדעה זו הוא חולי המצוי בנפשם והם אינם יכולים לבטאו או להסבירו......ועפ"י דעת חלושי דעת אלו האדם שלם יותר מבוראו כי האדם אומר ועושה דברים המביאים לתכלית מסויימת וה´ אינו עושה כן אלאציוונו לעשות דברים שאינם מועלים חלילה לו! חלילה אבל העניין הוא הפך זה ומטרת כלל המצוות היא להועיל לנו ככתוב "לטוב לנו כל הימים לחיותינו כהיום הזה" ובהמשך -" אלא משמעות העניין כמו שכתבנו בלא ספק והוא שכל מצוה מאלו השש מאות ושלוש עשרה נועדה להקניית דעה והשקפה אמיתית או להסיר השקפה רעה או לנתינת חוקי צדק ויושר או להסיר עול או להדריכינו במידות נעלו או להרחיקינו ממידות רעות הכל מסתכם בשלושה דברים עיקריים-1 בדיעות ובהשקפות 2 במידות 3 במעשי ההנהגה המדינית. לפי דברים אלא מתברר שיש תהום עמוקה בין תפיסת י"ל ובין תפיסת הרמבם דבר זה מפליא ביותר...על סמך מה מבסס י"ל את השקפתו על המצוות? האם על הביטוי "שכר מצווה מצווה" ודומיו המופיעים במקורותינו..? השקפה זו על המצוות של הרמבם היא השקפה שליבוביץ בוודאי יקרא לה אמונה שלא לשמה, האם ל"גדול המאמינים" כדברי ליבוביץ היתה אמונה שכזו...?! או שמא ציטוטי הרמבם שהבאתי מתייחסים ל"המון המאמינים" שאינם יכולים להגיע לאמונה לשמה ולהם מכוון הרמבם בכותבו דברים אלה..אם זה כך צריכים להיות בהגותו של הרמבם גם דברים המבטאים השקפה אחרת על טעמי המצוות ואשמח אם מישהו מחברי הפורום ימצא אותם (אם אכן הם קיימים) ויאיר את עינינו. או האם (למרות שקשה לי מאד) ניתן להבין את דברי הרמבם בצורה אחרת..? האם למישהו מחברי הפורום ישנה השקפה דיעה או תשובה..?