בשבחי הכיכר הרב נתיבית

Ccyclist

Well-known member

Hanger Lane Gyratory, המערכת הסיבובית של האנגר ליין, נקודה מאד עמוסה בה ה A40 - השדרה המערבית וה A406 - הצפון מעגלי חוצים זה את זה. ה A40 עובר במפלס תחתי ויש אליו רמפות עלייה וירידה מהכיכר. הכיכר היא במפגש של 6 כבישים (יש שתי דרכים משניות שלא מניתי) ויש בה גם תחנת רכבת תחתית של הקו המרכזי.

המיקום:

ערך התחנה:

לפי הערך עברו בתחנה כ 3.5 מיליון נוסעים בשנה בשנים שלפני הוירוס.

אם אתם למודי צמתים בארץ - וודאי שמתם לב כמה מהר הרמזור התחלף לירוק כל פעם כדי לאפשר את התנועה סביב הכיכר.

הסיבה לכך היא שבכיכר יש כיוון תנועה יחיד - ימינה.

הנהג שהסריט את היוטיוב בחר לעשות סיבוב סביב כל הכיכר אז הוא מיקם את עצמו בכוונה בנתיב הימני ועבר כל פעם מחדש למקטע ימני נוסף שנפתח מאמצע הכיכר.

בצד בדרומי של הכיכר היתה דוגמה טובה למה שקורה כאשר רכב נמצא בנתיב הלא נכון - הרכב שלפני היוטיובר מצא את עצמו במצב כזה, אותת ועבר מסלול.

אתנית האנגר ליין נמצאת על סף אזורים מאד מגוונים. ב 2003 היתה בה חנות של כורדים עם דגלי כורדיסטאן וארה"ב כתמיכה במלחמה. מצפון לה על הצפון מעגלי מגיעים למקדש ההינדי הגדול ב- Neasden. על הצפון מעגלי בסביבה יש חנות סיטונאית של מזון סיני ואסייתי, אזור Harlesden שהכביש מגיע אליו תוך 2 ק"מ צפונה ידוע באוכלוסייה שחורה. הנהגים בכיכר הם מכל מגוון הזהויות האתניות שמרכיבות את פרברי לונדון.

הוידאו הוא במהירות רגילה ולקח לו כ 2 דקות לנסוע סביב כל הכיכר.

בהשוואה לצומת מורשה אני מקווה שהתרשמתם לטובה.
 

Ccyclist

Well-known member

Hanger Lane Gyratory, המערכת הסיבובית של האנגר ליין, נקודה מאד עמוסה בה ה A40 - השדרה המערבית וה A406 - הצפון מעגלי חוצים זה את זה. ה A40 עובר במפלס תחתי ויש אליו רמפות עלייה וירידה מהכיכר. הכיכר היא במפגש של 6 כבישים (יש שתי דרכים משניות שלא מניתי) ויש בה גם תחנת רכבת תחתית של הקו המרכזי.

המיקום:

ערך התחנה:

לפי הערך עברו בתחנה כ 3.5 מיליון נוסעים בשנה בשנים שלפני הוירוס.

אם אתם למודי צמתים בארץ - וודאי שמתם לב כמה מהר הרמזור התחלף לירוק כל פעם כדי לאפשר את התנועה סביב הכיכר.

הסיבה לכך היא שבכיכר יש כיוון תנועה יחיד - ימינה.

הנהג שהסריט את היוטיוב בחר לעשות סיבוב סביב כל הכיכר אז הוא מיקם את עצמו בכוונה בנתיב הימני ועבר כל פעם מחדש למקטע ימני נוסף שנפתח מאמצע הכיכר.

בצד בדרומי של הכיכר היתה דוגמה טובה למה שקורה כאשר רכב נמצא בנתיב הלא נכון - הרכב שלפני היוטיובר מצא את עצמו במצב כזה, אותת ועבר מסלול.

אתנית האנגר ליין נמצאת על סף אזורים מאד מגוונים. ב 2003 היתה בה חנות של כורדים עם דגלי כורדיסטאן וארה"ב כתמיכה במלחמה. מצפון לה על הצפון מעגלי מגיעים למקדש ההינדי הגדול ב- Neasden. על הצפון מעגלי בסביבה יש חנות סיטונאית של מזון סיני ואסייתי, אזור Harlesden שהכביש מגיע אליו תוך 2 ק"מ צפונה ידוע באוכלוסייה שחורה. הנהגים בכיכר הם מכל מגוון הזהויות האתניות שמרכיבות את פרברי לונדון.

הוידאו הוא במהירות רגילה ולקח לו כ 2 דקות לנסוע סביב כל הכיכר.

בהשוואה לצומת מורשה אני מקווה שהתרשמתם לטובה.


ערוץ היוטיוב אוטו-שיננגנס, והכיכר או המערכת הסיבובית שלדעת בעל הערוץ היא כנראה הגדולה ביותר בממלכה המאוחדת.

המיקום:


שני כבישים עיקריים עוברים מעל ומתחת לכיכר, כולל אוטוסטרדצ ה M4.

הכיכר מחברת מספר דרכים משניות. ישנה ביקורת שהיא מאד גדולה יחסית ושלוקח זמן להקיף אותה, אך מוצגים נתיבים המאפשרים לקצר את הסיבוב.

אם אהבתם את סגנון ההגשה - המגיש תיחקר והציג את כל האוטוסורדות באי הבריטי (אינני חושב שהוא עשה את אלו שבצפון אירלנד אז לא אומר "בממלכה המאוחדת". ברובן תוכלו לראות איך משתמשים במחלפי כיכר רב נתיבית מעל או מתחת לאוטוסטרדה כאמצעי לחיבור הכבישים שמסביב. מדובר בכבישים שקידומתם M כלומר Motorway וכן בכבישים במספור AxM - שמשמעות הסיומת M היא שהכביש שודרג לרמה של אוטוסטרדה. יש התייחסות להיסטוריה של הכבישים, יציאות (Junctions) ואזורי שירות (Services) שנסגרו או שמעולם לא נפתחו ושאר פיקנטרייה שמעניינת חובבים באינטרנט. אחרי האוטוסטרדות הוא התפנה למספר פרוייקטים של כבישים עוקפים והשוואה בין דרכים היסטוריות לדרכים כיום. אלו ראויים, אך לא ברמת העניין של סיקור האוטוסטרדות.
 

Ccyclist

Well-known member

Hanger Lane Gyratory, המערכת הסיבובית של האנגר ליין, נקודה מאד עמוסה בה ה A40 - השדרה המערבית וה A406 - הצפון מעגלי חוצים זה את זה. ה A40 עובר במפלס תחתי ויש אליו רמפות עלייה וירידה מהכיכר. הכיכר היא במפגש של 6 כבישים (יש שתי דרכים משניות שלא מניתי) ויש בה גם תחנת רכבת תחתית של הקו המרכזי.

המיקום:

ערך התחנה:

לפי הערך עברו בתחנה כ 3.5 מיליון נוסעים בשנה בשנים שלפני הוירוס.

אם אתם למודי צמתים בארץ - וודאי שמתם לב כמה מהר הרמזור התחלף לירוק כל פעם כדי לאפשר את התנועה סביב הכיכר.

הסיבה לכך היא שבכיכר יש כיוון תנועה יחיד - ימינה.

הנהג שהסריט את היוטיוב בחר לעשות סיבוב סביב כל הכיכר אז הוא מיקם את עצמו בכוונה בנתיב הימני ועבר כל פעם מחדש למקטע ימני נוסף שנפתח מאמצע הכיכר.

בצד בדרומי של הכיכר היתה דוגמה טובה למה שקורה כאשר רכב נמצא בנתיב הלא נכון - הרכב שלפני היוטיובר מצא את עצמו במצב כזה, אותת ועבר מסלול.

אתנית האנגר ליין נמצאת על סף אזורים מאד מגוונים. ב 2003 היתה בה חנות של כורדים עם דגלי כורדיסטאן וארה"ב כתמיכה במלחמה. מצפון לה על הצפון מעגלי מגיעים למקדש ההינדי הגדול ב- Neasden. על הצפון מעגלי בסביבה יש חנות סיטונאית של מזון סיני ואסייתי, אזור Harlesden שהכביש מגיע אליו תוך 2 ק"מ צפונה ידוע באוכלוסייה שחורה. הנהגים בכיכר הם מכל מגוון הזהויות האתניות שמרכיבות את פרברי לונדון.

הוידאו הוא במהירות רגילה ולקח לו כ 2 דקות לנסוע סביב כל הכיכר.

בהשוואה לצומת מורשה אני מקווה שהתרשמתם לטובה.


סרטון טיפה קידומי של מגיש אמריקאי שיתכן ואינו מודע לכך שאפשר להוסיף רמזורים לכיכרות.

האמת שהסרטון טיפה בלבל אותי כי החומר המצולם משלב כיכרות בארה"ב ובבריטניה ואנימציות, אז כיוון הנהיגה משתנה לעיתים בהתאם למקור החומר המצולם - מגד כיוון השעון בנהיגה בצד ימין ועם כיוון השעון בנהיגה בצד שמאל.

יש דוגמאות טובות כמו כיכר רב נתיבית ביציאה ממחלף, אך יש גם דוגמאות רעות כמו התמקדות ב Magic Roundabout עם פסי העצירה בתוך המעגל, תצורה מאד נדירה שקיימת במקומות ספורים בבריטניה.

לפי הסרטון הכיכר (הלא מרומזרת) עדיפה מצומת מרומזרת עד לרמת תנועה מסויימת ואז מגיעה לנקודת שיוויון. לדעתי אי ההתייחסות לרימזור הכיכרות - כפי שראיתם בשני הסרטונים הקודמים - היא טעות ומטה את המחקר לטובת הצומת המרומזרת. כאשר מרמזרים כיכר שולטים על התנועה הנכנסת אליה באמצעות רמזורים בכבישי הגישה לכיכר ועל התנועה סביבה באמצעות רמזורים בתוך הנתיבים המעגליים עצמם. היה צריך להשוות את השליטה הזו לרמת השליטה של הצומת המרומזרת וזה היה מטה את ההשוואה לטובת הכיכר.

מה שנותן לכיכר יתרון מוחץ על הצומת זו רמת הבטיחות. משום שהכיכר מאיטה את התנועה סביבה (בכיכר לא מרומזרת בנהיגה בצד ימין צריך לתת קדימות לרכב שמימין בכיכרולהכנס רק כשהמסלול פנוי, הכניסה היא למעשה פס עצירה מקווקו) ומשום שכל התנועה היא באותו הכיוון - אין התנגשויות חזיתיות או של 90 מעלות במהירות גבוהה אלא בעיקר התנגשויות צד איטיות בזווית של כ 45 מעלות והנזק מהן נמוך בהרבה.
 

Ccyclist

Well-known member

Hanger Lane Gyratory, המערכת הסיבובית של האנגר ליין, נקודה מאד עמוסה בה ה A40 - השדרה המערבית וה A406 - הצפון מעגלי חוצים זה את זה. ה A40 עובר במפלס תחתי ויש אליו רמפות עלייה וירידה מהכיכר. הכיכר היא במפגש של 6 כבישים (יש שתי דרכים משניות שלא מניתי) ויש בה גם תחנת רכבת תחתית של הקו המרכזי.

המיקום:

ערך התחנה:

לפי הערך עברו בתחנה כ 3.5 מיליון נוסעים בשנה בשנים שלפני הוירוס.

אם אתם למודי צמתים בארץ - וודאי שמתם לב כמה מהר הרמזור התחלף לירוק כל פעם כדי לאפשר את התנועה סביב הכיכר.

הסיבה לכך היא שבכיכר יש כיוון תנועה יחיד - ימינה.

הנהג שהסריט את היוטיוב בחר לעשות סיבוב סביב כל הכיכר אז הוא מיקם את עצמו בכוונה בנתיב הימני ועבר כל פעם מחדש למקטע ימני נוסף שנפתח מאמצע הכיכר.

בצד בדרומי של הכיכר היתה דוגמה טובה למה שקורה כאשר רכב נמצא בנתיב הלא נכון - הרכב שלפני היוטיובר מצא את עצמו במצב כזה, אותת ועבר מסלול.

אתנית האנגר ליין נמצאת על סף אזורים מאד מגוונים. ב 2003 היתה בה חנות של כורדים עם דגלי כורדיסטאן וארה"ב כתמיכה במלחמה. מצפון לה על הצפון מעגלי מגיעים למקדש ההינדי הגדול ב- Neasden. על הצפון מעגלי בסביבה יש חנות סיטונאית של מזון סיני ואסייתי, אזור Harlesden שהכביש מגיע אליו תוך 2 ק"מ צפונה ידוע באוכלוסייה שחורה. הנהגים בכיכר הם מכל מגוון הזהויות האתניות שמרכיבות את פרברי לונדון.

הוידאו הוא במהירות רגילה ולקח לו כ 2 דקות לנסוע סביב כל הכיכר.

בהשוואה לצומת מורשה אני מקווה שהתרשמתם לטובה.


חווית נוסע מיוטיוב: נסיעה באוטובוס קומתיים מפורטסמות' לעיירה שכנה.

אפשר להתרשם מהשימוש הנרחב בכיכרות, מגוון סוגי הכיכרות, אף שכמובן שיש גם צמתים.
 

מנכל אחד

Active member
לא התרשמתי מהכיכר הרב נתיבית לטובה.
מדובר בפתרון סביר לבעיית יציאות סמוכות מכביש מהיר, כפי שיש באיילון, וגם יכולים להיות יעילה במקרים של עומס בנתיב היציאה מהכביש המהיר הגורמת לפקק על הכביש המהיר.
אבל, הפתרון הזה מצריך הרבה מאוד שטח, הנסיעה בתוך הכיכר איטית, גם בגלל העיקולים וגם בגלל הרמזורים, והכי בעייתי שהעיקולים היוצרים שטח מת והצורך לעבור לנתיב השמאלי לפני היציאה מהכיכר מעלה את הסיכוי לתאונות.
 

Ccyclist

Well-known member
לא התרשמתי מהכיכר הרב נתיבית לטובה.
מדובר בפתרון סביר לבעיית יציאות סמוכות מכביש מהיר, כפי שיש באיילון, וגם יכולים להיות יעילה במקרים של עומס בנתיב היציאה מהכביש המהיר הגורמת לפקק על הכביש המהיר.
אבל, הפתרון הזה מצריך הרבה מאוד שטח, הנסיעה בתוך הכיכר איטית, גם בגלל העיקולים וגם בגלל הרמזורים, והכי בעייתי שהעיקולים היוצרים שטח מת והצורך לעבור לנתיב השמאלי לפני היציאה מהכיכר מעלה את הסיכוי לתאונות.

הכיכרות שלנו ספיראליות ולכן אין צורך כלשהו להחליף נתיבים בתוך הכיכר. ככל שאתה מתקדם סביב הכיכר כך הנתיב שלך נדחק שמאלה ומוציא אותך ביציאה שלך לפי בחירתך מראש - בכביש המוביל לכיכר. כדי לפנות ימינה אתה צריך להתמקם בנתיב הימני ביותר לפני הכיכר, לנסוע קדימה - באמצעי, לפנות שמאלה - בשמאלי.

הנה שיעור נהיגה העוסק בכיכרות ספיראליות גדולות:

 

מנכל אחד

Active member
הכיכרות שלנו ספיראליות ולכן אין צורך כלשהו להחליף נתיבים בתוך הכיכר. ככל שאתה מתקדם סביב הכיכר כך הנתיב שלך נדחק שמאלה ומוציא אותך ביציאה שלך לפי בחירתך מראש - בכביש המוביל לכיכר. כדי לפנות ימינה אתה צריך להתמקם בנתיב הימני ביותר לפני הכיכר, לנסוע קדימה - באמצעי, לפנות שמאלה - בשמאלי.

הנה שיעור נהיגה העוסק בכיכרות ספיראליות גדולות:

הסרטון הזה מראה שנסיעה בכיכר רב נתיבית היא מורכבת, מסוכנת (בגלל השטח מת, והחשש שנהגים שטעו ישנו את נתיבם ברגע האחרון), ושהיא מאריכה את הנסיעה באופן משמעותי, נראה שהיתרון המשמעותי של הכיכר היא בויסות של תנועה מרובה.
מצד שני, צורת היציאה מהכיכרות הוא דבר שצריך לאמץ בארץ, בארץ מקובל שיש עיקול לפני היציאה מהכיכר שמאטה את התנועה שלא לצורך.
 

Ccyclist

Well-known member
הסרטון הזה מראה שנסיעה בכיכר רב נתיבית היא מורכבת, מסוכנת (בגלל השטח מת, והחשש שנהגים שטעו ישנו את נתיבם ברגע האחרון), ושהיא מאריכה את הנסיעה באופן משמעותי, נראה שהיתרון המשמעותי של הכיכר היא בויסות של תנועה מרובה.
מצד שני, צורת היציאה מהכיכרות הוא דבר שצריך לאמץ בארץ, בארץ מקובל שיש עיקול לפני היציאה מהכיכר שמאטה את התנועה שלא לצורך.

הנה מורה לנהיגה מסבירה איך להתמקם לפני כיכר רב נתיבית, בנסיעה שכוללת דוגמאות רבות:


בארץ מבטלים נתיב אחד לפני כיכר חד נתיבית גם ברחובות ראשיים עם שני נתיבים לכל כיוון כמו שדרות בן גוריון ברעננה שמחבר את התנועה מכביש 531 ! בסרטון יש שפע של כיכרות עירוניות ופרבריות שרובן 2 נתיבים והסבר על איך להשתמש בהן.

משום שהרוב המכריע של הנהגים התמקמו נכון מראש - מספר הנהגים שצריך להחליף נתיבים בכיכר עצמה מינימאלי. בסרטונים מראים את סוגי השילוט הרבים הן על צד הדרך והן בנתיבים עצמם.

רכבתי באופניים על כיכרות רב נתיביות שנים לפני שחשבתי ללמוד לנהוג. הן מאד בטוחות כל עוד מתמקמים נכון.

בגלל שכל הנהגים נוהגים את אותו הסיבוב במהירות נמוכה - יש הרבה מרווח להאט.

הכי חשוב - כשאתה עומד בצומת מרומזרת טיפוסית בארץ במופע הרמזור שהכביש החוצה מאפשר פנייה שמאלה - זה נחסך ממך בכיכר. זו הסיבה לכך שהקיבולת גבוהה יותר.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
מנסיוני כיכר רב נתיבית גורמת בלגן ותאונות.

אתמול נהגתי במסלול בינעירוני עם 7 כיכרות בינעירוניות, 3 מרומזרות (האחת בעיר שלי, השניה היתה מחלף כיכר בין אוטוסטרדות והשלישית כיכר גישה לעיר שניה) בארבעת הכיכרות האחרות לא היו רמזורים - שתיים על דרך עירונית מהירה ומופרדת של 70 ו 80 קמ"ש (המהירות עולה אחרי אחת מהן), השלישית על מחלף בין שני כבישים של 110 קמ"ש והרביעית כיכר עירונית קטנה אך דו נתיבית בכניסה לקניון.

הן חסכו זמן בהשוואה להמתנה לרמזור. ההגעה לעמוסות שבהן היתה בזחילה רציפה יחסית, לא בעמידה בפקקים כמו לפני רמזור. הבינעירוניות שבהן חסכו שטח ונתיבים מעופפים למיניהם משום שמחלף כיכר מצריך שני גשרים בלבד, ובדרך העירונית המהירה הכיכרות חסכו את הצורך בשני מחלפים.

הסופר שלי בספרד נמצא על צד אחד של כיכר דו נתיבית בלתי מרומזרת. כשרוצים להכנס אליו פשוט נוסעים סביב הכיכר. אם הוא היה בצד השני של צומת מרומזרת אחרי פנייה שמאלה או אם הכניסה אליו היתה מפנייה משנית בנתיב שבכיוון ההפוך - היה קשה מאד להגיע אליו.

כמו בכל כיכר - זכות הקדימה היא של הנמצאים בכיכר ומי שנכנס בכיכר לא מרומזרת אחראי להכנס אך ורק במרווח. אם אין מרווח חייבים לעצור עד שיהיה מרווח שיאפשר כניסה לכיכר. בבריטניה מלמדים שהרגע האופטימלי להכנס לכיכר כלשהי הוא כשיש רכב שיוצא ממנה בצד שנותנים לו זכות קדימה (שמאל אצלכם, ימין אצלנו). כשמרמזרים את הכיכר (כמו ברבים מהסרטונים שהעלתי) נכנסים לפי הרמזור.

יתכן שמשום שכיכרות רב נתיביות נדירות בארץ - לא מלמדים איך לנהוג בהן. חבל, כי הן כלי שימושי וחסכוני לניהול תנועה.
 

קבצים מצורפים

  • 20230929_154550.jpg
    20230929_154550.jpg
    2.4 MB · צפיות: 3
נערך לאחרונה ב:
למעלה