בשם אמי מורתי, לאה ס.: פרשת "תזריע":
בס"ד
"וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
מדוע מברכים שתי ברכות במצוות מילה ("על מצוות מילה" ו"להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"), בשונה מכל מצווה? בערוך השולחן, יורה דעה, מבואר (לאחר סקירה של מספר דעות ותשובות שניתנו ביחס לשאלה זו), שברכה אחת היא ברכת המצוות כרגיל, והברכה השנייה היא כביכול ברכה של התינוק עצמו, על הכניסה תחת כנפי השכינה ("כאילו התינוק היה מברכה").
ולפי זה ניתן ליישב גם שאלה ידועה אחרת: רבים שואלים, שהברכה "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו", מנוגדת לכאורה לדברי הרמב"ם, שהרי הרמב"ם כותב, ש"עיקר גדול" הוא, שלאחר שניתנה תורה אין אנו מקיימים מצוות בגין קיום האבות וציווייהם, אלא רק בגין ציווי הקב"ה בהר סיני, והוא מביא כדוגמה את מצוות מילה, שאין אנו מקיימים אותה כי אברהם נצטווה בה, אלא כי כך נצטווינו בסיני. ויסוד זה של הרמב"ם מנוגד לכאורה לנוסח "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"? אך לפי ההסבר האמור לעיל לברכה זו, מיושב היטב, כי הברכה אינה על עצם מצוות המילה (שכן, הברכה על עצם המצווה היא רק הברכה הראשונה, "וציוונו על המילה", ובה אכן לא מוזכר אברהם אבינו) כי אם ברכה על שנכנסנו תחת כנפי השכינה, שזיכנו הקב"ה להמשיך את דרכו של אברהם, שאף הוא נימול ונכנס תחת כנפי השכינה.
ועוד:
"וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
אמרו חז"ל במדרש תנחומא: לא אמרה תורה אלא למול ביום השמיני, ולא צוותה לערוך סעודת מצווה. אך "בוא וראה כמה ישראל מחבבים את המצוות, שהם מוציאים הוצאות כדי לשמור את המצוות ולשמוח בהן. אמר הקב"ה: אתם משמרים את המצוות ותשמחו בהן, אני מוסיף לכם שמחה".
מספרים כי תושבי ברדיטשוב היו מזמינים את הצדיק רבי לוי יצחק להשתתף בשמחה, היה נוהג לבקש, שיערכו סעודת מצווה כראוי.
וכל כך למה?
הסביר הרבי: השטן מחפש כל העת דרכים לקטרג על ישראל. בעמדי לסנגר כנגדו, הרי אני טוען: ריבונו של עולם! כאשר יהודי מקים מצווה, הרי הוא עושה אותה בשמחה וברצון, ואילו כאשר יהודי נכשל בעבירה, הוא מתעצב אל לבו.
ומהי הוכחתי? הסעודות!
הראיתם מימיכם יהודי עורך סעודה של שמחה לאחר שנכשל בעבירה? ואילו יהודי שמקיים מצווה עורך סעודה של שמחה לכבוד המצווה.
לפיכך מרבה אני לבקש מכם לערוך סעודות מצווה כראוי.
שבת שלום!
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
שולי בת חנה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
אברהם (רמי) בן שרה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
יוסף אליהו בן אסתר
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
דוד יצחק בן שרון
יפה בת רבקה
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
שרה (שרקה) בת רוזה
יהודית בת ציונה סינייה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
בס"ד
"וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
מדוע מברכים שתי ברכות במצוות מילה ("על מצוות מילה" ו"להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"), בשונה מכל מצווה? בערוך השולחן, יורה דעה, מבואר (לאחר סקירה של מספר דעות ותשובות שניתנו ביחס לשאלה זו), שברכה אחת היא ברכת המצוות כרגיל, והברכה השנייה היא כביכול ברכה של התינוק עצמו, על הכניסה תחת כנפי השכינה ("כאילו התינוק היה מברכה").
ולפי זה ניתן ליישב גם שאלה ידועה אחרת: רבים שואלים, שהברכה "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו", מנוגדת לכאורה לדברי הרמב"ם, שהרי הרמב"ם כותב, ש"עיקר גדול" הוא, שלאחר שניתנה תורה אין אנו מקיימים מצוות בגין קיום האבות וציווייהם, אלא רק בגין ציווי הקב"ה בהר סיני, והוא מביא כדוגמה את מצוות מילה, שאין אנו מקיימים אותה כי אברהם נצטווה בה, אלא כי כך נצטווינו בסיני. ויסוד זה של הרמב"ם מנוגד לכאורה לנוסח "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"? אך לפי ההסבר האמור לעיל לברכה זו, מיושב היטב, כי הברכה אינה על עצם מצוות המילה (שכן, הברכה על עצם המצווה היא רק הברכה הראשונה, "וציוונו על המילה", ובה אכן לא מוזכר אברהם אבינו) כי אם ברכה על שנכנסנו תחת כנפי השכינה, שזיכנו הקב"ה להמשיך את דרכו של אברהם, שאף הוא נימול ונכנס תחת כנפי השכינה.
ועוד:
"וביום השמיני ימול בשר ערלתו"
אמרו חז"ל במדרש תנחומא: לא אמרה תורה אלא למול ביום השמיני, ולא צוותה לערוך סעודת מצווה. אך "בוא וראה כמה ישראל מחבבים את המצוות, שהם מוציאים הוצאות כדי לשמור את המצוות ולשמוח בהן. אמר הקב"ה: אתם משמרים את המצוות ותשמחו בהן, אני מוסיף לכם שמחה".
מספרים כי תושבי ברדיטשוב היו מזמינים את הצדיק רבי לוי יצחק להשתתף בשמחה, היה נוהג לבקש, שיערכו סעודת מצווה כראוי.
וכל כך למה?
הסביר הרבי: השטן מחפש כל העת דרכים לקטרג על ישראל. בעמדי לסנגר כנגדו, הרי אני טוען: ריבונו של עולם! כאשר יהודי מקים מצווה, הרי הוא עושה אותה בשמחה וברצון, ואילו כאשר יהודי נכשל בעבירה, הוא מתעצב אל לבו.
ומהי הוכחתי? הסעודות!
הראיתם מימיכם יהודי עורך סעודה של שמחה לאחר שנכשל בעבירה? ואילו יהודי שמקיים מצווה עורך סעודה של שמחה לכבוד המצווה.
לפיכך מרבה אני לבקש מכם לערוך סעודות מצווה כראוי.
שבת שלום!
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
שולי בת חנה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
אברהם (רמי) בן שרה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
יוסף אליהו בן אסתר
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
דוד יצחק בן שרון
יפה בת רבקה
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
שרה (שרקה) בת רוזה
יהודית בת ציונה סינייה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!