בשעה טובה החורף מבקר אותנו

רכבת-העמק


כפעמיים בשנה אני נוסע על ציר רכבת העמק המקורית ומגלה שחוץ מעבודות עפר ענקיות, לא ממש מתייחסים במסילת העמק החדשה לרכבת-העמק הישנה.
מאוד מאכזב, בעיקר שפה ושם אני מגלה נזקים למערכת הישנה במקום לשמר אותה כמו שמקובל בכל העולם. אצלנו כנראה החליטו שמוזיאון הרכבת זה מספיק וחסל.

מחר אני נוסע לכל אורך המסלול מחיפה בת-גלים ועד צמח, בתקוה לגלות שעשו גם דברים חיוביים.
 
"מסילת העמק"


נסעתי היום לאורך הציר מתחנת כרמל בחיפה לבית שאן,

המאפיין היסודי הוא עבודות עפר ענקיות שלא בטוח שצריך אותן בכלל. לא בסדר גודל שכזה.
תחנת הרכבת מספר 1 לא קיימת כבר כמה שנים (תחנת כרמל)
תחנה 4 המרכז המסחרי היהודי לא קיימת שנים רבות
תחנה 8 תל-חנן/בלאד-א-שייח חוסלה בעבודות האחרונות
תחנה 9 בטחון נשר, חוסלה בעבודות האחרונות
תחנה 10 בישוב נשר, חוסלה לפני שנים רבות, נשאר רק בית הבטחון שמשמש מחסן
תחנה 11 במפעל נשר, לא ידוע מתי בדיוק חוסלה
תחנה 13 נחלת יעקב חוסלה בסכסוך בין כפר חסידים ליגור
תחנה 12 חוסלה על ידי יגור עם הקמת המרכז המסחרי שלהם
תחנה 15 ג'למי, חוסלה בעבודות האחרונות
תחנה 16 צומת העמקים נשאר רק הבסיס שלה
תחנה 19 אום זינת, גם השרידים שלה נעלמו בעבודות האחרונות
תחנה 21 שארית המסילה מהתחנה נעלמו לפני כמה שנים. התחנה עצמה נגנבה ע"י גרעין פלמ"ח מגבע שהקים את משאבי שדה בפארק גולדה.
תחנה 25 חניית מרחביה. הגשר שהיה החניה של מרחביה וכן עמדת המשמר הגרמנית של הטייסת נעלמו בעבודות האחרונות
תחנה 27 תחנת עין חרוד. מבנה בית המשאבות נעלם בעבודות האחרונות, בית המסילאים, נגנבו כל תריסי הפלדה "רפפות".
תחנה 28 תחנת גבע. נהרסה ע"י טרקטור כבד, (של קיבוץ גבע או המועצה המקומית, במקומה נשתלו עצי דקל שמעולם לא היו שם)
תחנה 29 תל-יוסף, נשרפה לפני שנים רבות
תחנה 32 חניית השדה, שרידיה נעלמו בעבודות האחרונות
תחנה 33 בית שאן יש איזו בניה ממערב לתחנה (לא ניתן לגשת בגלל הבוץ הרב, וחסימת דרך הגישה ע"י המשטרה בעיקבות אירועי פעילות המונית), שטח התחנה נוקה, נערכו חפירות ארכיאולוגיות, בנין המחסן עם פיגומים.
(לפני כשנתיים סיפרו לי שם שהארכיאולוגים מצאו בסיס של בית רומי צמוד לבנין המחסן. המקום שהצביעו עליו היה כמובן הבסיס של הטרמינל הטורקי שהתמוטט למרות שגם הבריטים ניסו לתחזק אותו...)

ככלל, רוב קטעי המסילה שעדיין היו משך השנים האחרונות, נעלמו (רק לפני שנתים תיעדתי מסילה בין אלרואי וקרית חרושת, שנת 1900)
התמרור האחרון של רכבת העמק ("זהירות רכבת") קרוב לאלרואי, נעלם
מעפולה לבית שאן נהרסו באופן שיטתי כל הגשרים המקוריים, כאשר אפשר היה לבנות מעליהם ולשמר אותם.
גם הגשר שניתנה הוראה של בית משפט לא לפגוע בו אלא לשמרו, נעלם ובמקומו עומד גשר חדש מבטון. גם תמרור גובה פני הים הבריטי נעלם בעבודות האחרונות.

כל ההבטחון לשמר את ההיסטוריה הופרו כמעט כולן אחת לאחת.
ואת זה כבר אי אפשר לתקן.
 

יוליקה

Member
מנהל
אני לא בטוחה שהיתה בתכנית לשמר את העבר

כשרכבת העמק המקורית פעלה, היו במדינת ישראל עשירית מכמות המכוניות הקיימת היום.
אי אפשר היה להתחשב בהסטוריה אלא בהווה ועבודות העפר הענקיות כולל מחלפים דרושים,
כדי שהתחבורה תתנהל כסדרה בלי שרכבת תעצור את התנועה הרבה.

לכן נכון שבלי עבר אין עתיד....אבל חייבים להתחשב בקידמה, ואי אפשר להתרפק רק על ההסטוריה.
 

bimbo.

New member
בילדותי, המלים "רכבת העמק" עוררו בי

דמיונות על רכבת שעוברת בעמקים בין הרים מיוערים כמו שרואים בתמונות בספרי ילדים.
וכיום אני מתמלאת בנוסטלגיה כשאני שומעת את המלים האלו.

אגב, כשביקרתי באוסטריה, ראיתי בדיוק את התמונה הזו. הרכבת הגיחה מבין ההרים, והפנסים שלה היו כמו עיניים חשמליות.
זה היה מקסים.
 
אני מחזיק בתוכניות של "מסילת העמק"

כמו כן אני הייתי היועץ של החברה שתיכנה את הפרוייקט בהיותי מומחה לרכבת העמק, ודבר נוסף שרוב העבודות מתרחשות או בסמוך לתוואי או באופן שלא היה צריך לפגוע בפרטים ששרדו, וזו היתה ההתחייבות שלהם לשמר את ההיסטוריה.

עובדה שהגשר שהתחילו להרוס, נעצרה הריסתו וצו של בית המשפט היה לעבוד במקום בלי לפגוע בגשרים. ובהחלט הגשרים של הרכב החדשה גבוהים מאוד ובהחלט אפשר היה לבנות מעליהם בלי לפגוע בהם, אבל הם העדיפו להרוס ולצפצף ישירות על בית המשפט ובעקיפין על כל המדינה.

כי הרי ברור מאליו שכאשר הרכבת תוכננה לא עד צמח כמו במקור, אלא רק עד מעבר הירדן, שהיא תהיה המחליפה של המשאיות להעברת סחורה בין ירדן לנמל חיפה (בדיוק מהסיבה המקורית שנבנתה רכבת-העמק). הנוסעים לא ממש מעניינים אותה אלא רק ככיסוי תחת, כי העברת סחורות מכניסה הון עתק פי אלף מהכנסות של הסעת נוסעים.

את יודעת כמה מליונים הושקעו בהזזת בית טמפלרי למרחק של 30 מטר בקריה בתל אביב (שרונה הטמפלרית) ?
אז אם רוצים הכל אפשר, אבל מסילת העמק בין כפרים וקיבוצים , זה לא המליונרים של תל אביב, וככה זה נראה.
 

bimbo.

New member
מסתבר שאנחנו ככל העמים:

העשירים נהנים מהמיטב, והפחות עשירים - מקבלים את מה שיש (אם בכלל) ועוד אומרים תודה.
 

יוליקה

Member
מנהל
ואתה יודע כמה "מומחים" טוענים שזה בזבוז כסף

כל מיני מומחים טוענים שכל הנחת המסילה החדשה היא השקעה לריק!!
כי לא יהיו נוסעים...

אני לא מבטלת את המומחיות שלך בענין רכבת העמק ואת רצונך לשמר...
 
לגבי החזרת ההשקעה יש בזה משהו

אם מתבססים רק על נוסעים.
וזה נכון שהתכנון עלוב ביותר, כאשר הרכבת יוצאת מהעיר חיפה ומסתיימת בשום מקום. אילו המשיכה לצמח ואולי לטבריה, זה היה תכנון נכון.
הצעתי בזמנו לרכבת את המשך המסילה כמו במקור עד צמח (או אפילו לטבריה), ואז מי שרוצה אפילו מדימונה להגיע לנופש בטבריה, יוכל לעשות זאת בקלות מרובה, מה שהיום בלתי אפשרי.
אבל כנראה שהנוסעים הם לא בראש מעינייהם, אלא רכבות המטען שיחזירו את ההשקעה במהירות ויביאו לרווחים של מליונים רבים.

אילו המשיכה הרכבת לטבריה, היה אפשר להתחיל לתכנן טיולי קבוצות בשילוב הרכבת.
הגשנו ("אגודת חובבי הרכבת") הצעות בזמנו לרכבת לבניית מסלולי טיול בשילוב נסיעה ברכבת, אבל את אף אחד שם זה לא מענין.

ואתן רמז: פול קוטרל שנפטר לפני שנתיים, היה מומחה בינלאומי לרכבות (כשהיה ילד הוא היה עוזר למסיק של קטר קיטור באנגליה, מאז עורקי הדם בגופו הפכו לכפולים, כמו מסילות.....) מונה לסגן מנהל מוזיאון הרכבת וסגן מנהל ארכיון ההיסטורי של הרכבת. למה תפקידי סגן למומחה בעל שם עולמי כמוהו ?
כי מנהל המוזיאון ומנהל הארכיון הם מינוי "מטעם" שמופיעים לעבודה רק כשיש איזה ביקור ממלכתי.
הוא עושה את העבודה והם מקבלים את הכבוד.....
 
למה הכל עושים עקום ?

כשפתחו שוב את הרכב מתל אביב לחיפה (נסעתי בה כשהייתי ילד) נסעתי עם חבר כדי לחוות את הנסיעה.
הגענו לירושלים, לתחנה סופית שנמצאת בשום מקום במקום להגיע ללב העיר, ובחזרה הביתה נסענו באוטובוס. והבטחתי לעצמי לעולם לא לעלות שוב לירושלים ברכבת.
תתפלאו למה?

ובכן. מסלול הרכבת המקורי עובר בתוואים שהמסילה די מתפתלת.
כאשר נבנתה הרכבת לירושלים מיפו ב-1897 לא היתה שום בעיה, כיוון שהקטר והקרונות היו קצרים יחסית.
היום, הקרונות אורכם פי שלוש וקטר בכלל לא יכול לעלות ואז מחברים לרכבת בבית-שמש במקום קטר, קרונוע (קרון שיש בו מנוע) והוא גורר את הרכבת לירושלים. וכך מתעכבים שעה בבית שמש ואחר כך בדרך כיוון שיש רק מסילה אחת יש המתנות של 5-15 דקות במפגשי מסילה.

הבעיה החמורה ביותר היא הקרונות הארוכים כאשר בעיקולים למעשה 90% מהקרונות נמצא באויר ולא מעל המסילה אלא לרוב מעל ואדי כל שהוא.
כל סיבוב אני שומע דברים שאנשים לא מודעים להם. אני שומע את החוגונים צורחים ממאמץ, עומדים להיקרע (חוגון- מערך של 4 גלגלים על ציר ונמצבקצה הקרון, בקצה השני נמצא עוד מערך כזה ועליהם נוסע הקרון), ואני במתח נוראי שלא יקרה אסון בכל רגע.....

אני יודע שבכל שנה נהרסים לפחות עשרה חוגונים שכל אחד עולה 4.000.000 דולר שזה אומר הוצאה כספית של 40.000.000 דולר לשנה לרכבת רק על החוגונים השבורים.....
 

י מ י ת 2

New member
לא מזמן שמעתי הרצאה מאד מענינת

על רכבת העמק ומה שהבינותי שעיקר הכדאיות של הרכבת היא לא בנוסעים אלא בשינוע מטענים מכל הסוגים. אני לא רצה להסתבך פה עם הסברים מלומדים, אבל זו כבר הסתכלות לגמרי אחרת.
 
למעלה