בשקט-בשקט הופכת ראשל"צ לעיר המכוניות של ישראל

בשקט-בשקט הופכת ראשל"צ לעיר המכוניות של ישראל

גלובס: אחרי שבית המשפט עצר את הפנטזיות להקים במעוין שורק מתחם מסחרי שוקק לצד איקאה, מתמלא המקום בחברות מענף הרכב http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000725869 אגיד יותר מזה - בשקט בשקט, הופכות ראשון לציון ונתניה לבירות המסחר עתיר השטח של ישראל. לשתיהן מיקום מצוין (ת"א - לימינך ולשמאלך!) והן עדיין יכולות להציע מה שת"א איבדה עם השנים - נגישות טובה לרכב פרטי וקרקעות פנויות.
 
כתבה מעניינת. מקווה שלא יווצר בזבוז קרקע

המתחמים של סוכנויות הרכב, הם להבנתי דוגמא לא טובה לניצול קרקע. שטחים גדולים של חנייה ובנייה יחסית נמוכה. ראוי לחשוב על דרכים לניצול טוב יותר של השטח, כי בסופו של דבר גם לראשל"צ אין עתודות קרקע כל כך גדולות.. למשל בחינת האפשרות לשלב במתחמים אלו מתקנים פוטו-וולטאיים מעל למפלסים הבנויים, כדי לנצל את המסה הגדולה של שטח שהולך ונבנה.
 

oschlick

New member
ראשל''צ כנראה הולכת לקבל, שלא בצדק לדעתי, את

קרקעות מחנות צריפין שיעברו לנגב. לא? לדעתי קרקעות צריפין צריכות לעבור לשטחה של באר יעקב. ראשל''צ כבר מספיק גדולה
 
840 דונם לראשל"צ, 560 לבאר יעקב

בראשל"צ תעסוקה ומגורים, בבאר יעקב בעיקר מגורים (כ-10,000 יח"ד!)
 
ראשל"צ מספיק גדולה, אך מה עם באר יעקב?

כמו במקרה של גבעת שמואל, הולכים לכיוון של עיר חדשה באזור רווי יישובים אחרים. לדעתי לא ברור שבאר יעקב צריכה להתפתח כיישוב עצמאי. אולי נכון לספח אותה לראשל"צ או לאחד אותה עם רמלוד (וכבר התרעתי בעבר שמאסה גדולה של בנייה בצריפין עלולה להיות מכת המוות למאמצי השיקום העירוני ברמלה ובלוד).
 

oschlick

New member
נכון. אולי צריך להפשיר בניה בצריפין רק אחרי

ברמלה ולוד יסיימו את השיקום שלהן
 

darkshadow1

New member
תהיה ריאלי.

יש כרגע מחסור חמור ביחידות דיור במרכז הארץ- נשמע לך הגיוני לתקוע מעל 15,000 יחידות דיור חדשות עד שרמלה ולוד "יסיימו את השיקום שלהן"? זה תהליך אם הוא יקח עשור זאת תהיה הצלחה.
 
צריך להיות ריאליים

אתה באמת חושב שבאר יעקב תיתן את ידה לאיחוד עם רמלוד? אין סיכוי בעולם שזה יקרה. בשנים האחרונות נכנסת לבאר יעקב אוכלוסיה צעירה ומשכילה שתרדוף את כל מי שרק יזכיר את השם רמלוד (אפילו בשכונה החדשה על אדמות מושב מצליח לשעבר - היום רמלה - יש טאבו על המילה רמלה...) אגב, ממה ששמעתי, בימים אלו יש תכנית מתאר בהכנה עם יעד אוכלוסיה של 80,000 - לא פחות. (כיום סביב ה-13,000). כבר לא ממש מושבה... לדעתי לא יהיה נכון לומר "בואו נעצור את הבניה כדי להציל את רמלוד". הביקושים באזור המרכז אדירים, הקרקעות הזמינות מועטות ולכן צריך לעשות את המאמצים לשיקום רמלה ולוד תוך כדי פיתוח ישובים סובבים. הבניה בצריפין תחל רק עוד כמה שנים טובות ותימשך לפחות עשור וחצי. מספיק זמן כדי לשנות דברים ברמלוד.
 
איחוד רשויות צריך להיעשות גם בכפייה

אם התנאי לאיחוד רשויות יהיה אך ורק הסכמה של הרוב בשתי (או יותר) הרשויות המעורבות באיחוד, כנראה שלא יהיו יותר איחודי רשויות בישראל. בעוד שייתכן שיש לבאר יעקב זכות קיום עצמאית, אני מסופק אם נכון לעשות זאת, ובטוח שיש רשויות אחרות בארץ שצריך לאחד, גם אם תושביהן מתנגדים לכך.
 
אם נכון לעשות זאת -

הכוונה - האם נכון להפוך את באר יעקב לעיר עצמאית של 80 אלף תושבים? לדעתי זה לא מובן מאליו (כמו שאני חושב של"רמת הבטון" אין הצדקה לקיום עצמאי והפיכה לעיר של 135 אלף תושבים, אלא יש לספח אותה להרצליה ואת חלקה הדרומי לת"א).
 
הבדל עצום בין רצוי למצוי

קודם כל, אני בכלל לא בטוח שאיחוד זה הרצוי. וגם אם כן, הניסיון בארץ מוכיח שאיחוד רשויות בכפייה בד"כ לא מצליח - ברשויות הערביות האיחוד לעיתים בוטל (עיר כרמל, שגור) וברשויות יהודיות לא מגיע לכלל מימוש בגלל לחצים מצד אזרחים ופוליטיקאים (קיסריה-אור עקיבא למשל). עם יד על הלב - אתה, אם היית תושב באר יעקב שרכש דירה במיליון וחצי שקל, היית מסכים לאיחוד עם רמלה? אני לא מתבייש להודות שאני אישית הייתי מתנגד לכך, ולהתנגדות של אזרחים יש כוח שאי אפשר לבטל. כמתכננים, אולי נחמד לשחק משחקי "הרכבות ישובים", העניין הוא שהמציאות הרבה יותר מורכבת.
 
חשוב לקרוא - מתוך הספר "יסודות השלטון המקו

יסודות השלטון המקומי : ממשל, פוליטיקה ושלטון מקומי האוניברסיטה הפתוחה, 2004. מאת פרלה איזנקנג-קנה "...ברוח זו נשמעו המלצותיה של ועדת זנבר באשר לנושא מיזוג רשויות, כשדחתה את רעיון המיזוג ככלי יסודי בשיפור השלטון המקומי. הנחיותיה ומסקנותיה היו, שהערכים האזרחיים המתקיימים עם קיומן של הרשויות המקומיות הקטנות עדיפים, ומחפים על מרבית המגרעות הנובעות מממדיהן הקטנים. לכן המליצה הוועדה לנקוט פתרונות אחרים, דוגמת הקמת איגודי ערים..." "מעניין שכמעט בכל המדינות שבהן אוחדו רשויות, גברה כפיפותו של השלטון המקומי לדרגים הבכירים ביותר בממשל. סמכויות השלטון המקומי הוגבלו, וניכרה ירידה ביכולתו לעורר את מעורבות התושבים בענייני העיר, משום שגודלה של הרשות נטרל את יכולתם להשפיע על המתרחש במקום. יתר על כן, התבדו הציפיות שאיחוד רשויות יביא לחיסכון בעלויות ולגידול ביעילות. במקרים רבים אף נרשמה ירידה ברמת יעילות השירותים המוניציפאליים. לכן, לאחר כמה כישלונות צורבים במדינות שונות, חלה ירידה דרמטית בהתעניינות באיחוד רשויות, והנושא כמעט שאינו עולה שוב לדיון." "חרף הנתונים ממדינות שונות בעולם... בישראל שב ומתחדש, אחת לכמה שנים, הוויכוח סביב גודלן האופטימלי של הרשויות המקומיות והצורך למזג חלק מהן. המתווכחים אינם נזקקים לבחינה מעמיקה של הלקחים שהופקו בעולם, וחוזרים שוב ושוב על המיתוסים משוללי ההוכחות בדבר חיסכון בכספים והתייעלות השירותים." אז לפני שמאחדים את ישראל לדעת, כדאי קודם להכיר את העובדות.
 
וגם לצופף את הבניה במתחם

להבנתי אחוזי הבניה שם יהיו נמוכים מ-100%. למרות שנדרשים שטחים נרחבים לחניה, אני לא רואה סיבה למה אי אפשר לשאוף ל-150% פחות או יותר.
 
למעלה