בתגובה לבלוג הרוכב: החלפה מרציף לרציף - טריק שנת"ע פיספסה בקרליבך.

Ccyclist

Well-known member

דקה 5:55 לסרטון -

תיאור מבנה תחנות ההחלפה מרציף לרציף של קו הויקטוריה בלונדון. בתחנות אלו יש אמנם שתי מנהרות רציף מקבילות כמו בכל תחנת תחתית עמוקה, אך אם הולכים ישר לרציף ממול לא מגיעים לכיוון הנגדי של אותו הקו אלא לכיוון המקביל של קו אחר.

היתרון הגדול הוא שנוסעים מקו אחד למשנהו יכולים לעשות את המעבר בהליכה של 5 - 10 מטרים באותו המפלס, בכל מנהרת מעבר לאורך הרציף. זה אומר גם שאין צורך להגיע לנקודת דרגנועים מרכזית כדי לבצע את ההחלפה המתבקשת ביותר באותה התחנה.

בקרליבך הפספוס גדול עוד יותר משום שתחנות הרק"ל של גוש דן בנויות בקופסאות תחנה עם אולם רציפים מרווח בין שני הכיוונים הנגדיים. ההליכה מרק"ל בצד אחד של הרציף לזו שבצידו השני אינה מחייבת מעברים צרים אלא יכולה להתבצע בחלל גדול ומרווח - למעט כמובן באזור הדרגנועים.

חבל מאד שלא תיכננו את קרליבך כך שמפלס אחד היה של הקווים האדום וירוק לכיוון צפון והשני לכיוון דרום. זה מקל על ההחלפה היה חוסך צפיפות בדרגנועים בין הקומות.

אני מצרף מספר תרשימי רציפים כדי להמחיש איך עושים את זה במודל הלונדוני. יש להדגיש ששנות השישים היו שנים של שפע כלכלי ולכן היתה השקעה כזו בשורה שלמה של תחנות החלפה עם קו הויקטוריה. שנות השבעים בהן נבנה קו היובל היו שנים של משברים כלכליים ושביתות (שהביאו בסוף לעלייתה של מאגי ת'אצ'ר לשלטון ב 79) ולכן קו היובל נבנה עם מאפיינים יותר מינימליסטיים ורק מעבר תת קרקעי אחד דומה אף שיש בענף השטח שהפך לקו מספר תחנות קרקעיות עם מאפיין דומה.

כש"מחיר" ההחלפה הוא הליכה של עד 10 מטר והמתנה ממוצעת של דקה - קל יותר להתבסס על החלפות.

אגב - כשגרתי בצפון לונדון על ענף היי בארנט של הקו הצפוני - אם רציתי לקנות באוקספורד סרקס הכי הגיוני היה להחליף לקו הויקטוריה ביוסטון אם הגיעה רכבת בנק או ווורן סטריט אם באה רכבת צ'ארינג קרוס.
 

קבצים מצורפים

  • finsburyparkhighbury.png
    finsburyparkhighbury.png
    KB 281.6 · צפיות: 3
  • finsburypark-1.png
    finsburypark-1.png
    KB 269.8 · צפיות: 3
  • highburyislingtonstation.png
    highburyislingtonstation.png
    KB 421.8 · צפיות: 3
  • Screenshot_20250201_152354_London Transport Maps.jpg
    Screenshot_20250201_152354_London Transport Maps.jpg
    KB 727.5 · צפיות: 3
  • Screenshot_20250201_152341_London Transport Maps.jpg
    Screenshot_20250201_152341_London Transport Maps.jpg
    KB 680.8 · צפיות: 3
  • Screenshot_20250201_152937_TfL Go.jpg
    Screenshot_20250201_152937_TfL Go.jpg
    KB 682.6 · צפיות: 3
נערך לאחרונה ב:

yairp4

Active member
ממש פספוס. אני זוכר שראיתי את התוכניות כשהתחילו לבנות את התחנה ולא הצלחתי להבין איך פספסו את האופציה הכל כך פשוטה וברורה הזאת.
 

Ccyclist

Well-known member
ממש פספוס. אני זוכר שראיתי את התוכניות כשהתחילו לבנות את התחנה ולא הצלחתי להבין איך פספסו את האופציה הכל כך פשוטה וברורה הזאת.
בהתחשב במיקום התחנות המרוחקות מרכבת ישראל - יש מזל שקרליבך זו תחנה אחת. לדעתי מי שתיכננו את הרק"ל והמטרו לא עשו סמסטר בעיר עם מטרו. רואים את זה בהרבה דוגמאות כי אין להם מושג על חווית הנוסע. זה כאילו שביקשו מלוכדי הכבישים הדגולים של רכבת ישראל לתכנן מטרו.
 
למעלה