בת"א ממשיכים את המירוץ לצמרת 100 קומות במגדל

בת"א ממשיכים את המירוץ לצמרת 100 קומות במגדל

פעם עוד היה נראה שתהיה תחרות רצינית בגוש דן על הקמת המגדלים הגבוהים בארץ כשלמשל בר"ג הקימו את מגדל משה אביב (68 קומות) ועוד תכננו את מגדל עלית (שתוכננו בו כ80 קומות) במתחם ליד בורסת היהלומים. גם גבעתיים הצהירה כי סמוך למגדלים של רמת גן תקים מגדל של 70 קומות לצד מגדלים של 50 קומות ואפילו בני ברק הצהירה על הקמת מגדל של 55 קומות ברובע בעיסקי החדש שלה אבל אז ת"א התעוררה והחליטה לתת פייט ובזמן שר"ג קיצצה את מגדל עלית למגדל של 60 קומות ולצידו מגדל של 25 קומות למגורים, ת"א הכריזה כי יוקם בה קרוב למגדלי עזריאלי מגדל בשם קרן הקריה (שיגיע ל80 קומות) ובנוסף לאחרונה אישרה תוספת קומות למגדל שתוכנן לקום צמוד לשכנים (מגדל משה אביב, מגדל עלית ומגדל גבעתיים סיטי) כך שגובהו הסופי יגיע ל100 קומות.

אומנם מול שכנינו בסעודיה (מגדל של קילומטר שבתכנון) ודובאי (מגדל של 828 מטרים) המגדלים של גוש דן מתגמדים וספק אם יעברו את רף ה400 מטרים אפילו. אבל יש משהו עצוב שהסמל המטרופוליני הזה מוקם רק בלב גוש דן ולא במטרופולינים אחרים. בירושלים למשל המגדלים הכי גבוהים שבתכנון מיועדים להגיע ל35 קומות (ואולי מגדל אחיד של 40 קומות בקריית הממשלה). גם המגדלים הכי גבוהים שבתכנון בפתח תקווה למשל או חיפה או ראשל"צ או אשדוד או באר שבע או בת ים, נתניה ואחרות לא מגיעים לרף ה70 קומות ומאוד רחוקים מ100. מצד שני ברור שתחזוקת מגדל משרדים בגובה 100 קומות או אפילו 80 קומות תהיה מעמסה כלכלית כבדה לשוכרים.
 
מה שמצחיק, במקביל העיר מגבילה בנייה רוויה..

בשכונות רבות בעיר ולא רק בתחומי העיר הלבנה אלא גם בשכונות המקיפות אותה ואף במקומות שעל פי התמ"א או תוכניות בניין העיר הישנות היה ניתן לבנות יותר לגובה כעת בעיר נבלמות תוכניות הרחבה למבנים קיימים מה שמייקר את עלות השיפוץ שלהם. ככה בעצם המגדל ומגדלים אחרים שמתוכננים בעיר במתחמים נבחרים מהווים עלה תאנה למגבלות הבנייה הכבדות שמטילה העיר על רובעי העיר ההיסטורים.
 

tapuzo2

New member
למה זה מצחיק? זה הגיוני מאד

לעיר יש אזורים שהיא רוצה בהם בנייה לגובה בעיקר מסחרית וליד החוף מלונות ודיור.
באזורים אחרים עם מורשת אדריכלית ובנייה מסויימת ראוי לשמור אותן ולא לאפשר בנייני 10 קומות
לצד בנייני 3 קומות (מה שיכער ויפוקק את רמת גן השכנה בצורה נוראית, אגב)
ורק בגלל שבעלי הדירות שם הם בעלי קשרים בתקשורת, אמצעים ויכולת להעסיק עורכי דין או כאלו
בעצמם עם הרבה זמן פנוי למאבקים אז הם כמובן רואים הכל דרך 'כמה הייתי יכול להכניס לכיס מעוד זכויות בנייה'.
השיקולים של העיר לא צריכים לקחת בחשבון את החמדנות של תושבי הרובעים האלו, שאגב כך נלחמים
בחירוף נפש נגד מגדלים אחרים, אבל להם צריך לתת לבנות 7, 9 קומות נכון?
 
אני דווקא מסתכל מה הרוויחו שכונות ותיקות..

למשל בירושלים מתוספות בנייה מאוחרות וגם בתל אביב לא מעט מבנים שקיבלו תוספת בנייה ואגב גם הרוויחו חניון תת קרקעי, ממ"דים ועוד. ברור לי שיש אינטרסים לבעלי נדל"ן בגרעין ההיסטורי של תל אביב שרוצים למקסם רווחים אבל גם ראש העיר מגזים בהגבלות בנייה חדשות לעוד ועוד שכונות. הגבלות בנייה כאלה רק מעכבים שיפוץ או יוצרים דירות בוטיק במחירים אסטרונומים או סתם מלוניות בוטיק ואזורי מסחר מצועצעים כמו שרונה.
 
ועוד שערוריה בתל אביב, אין מיגון במתחם הנמל..

למרות שהושקעו בו 170 מיליון שקלים ומידי שבוע מבלים בו כ140,000 איש אין שום מרחב מוגן במתחם הנמל (המבוסס על האנגרים ישנים ששופצו וללא חניונים תת קרקעיים). רק במרחק 600 מטר אפשר שם למצוא מרחב מוגן. הסיבה, הליך אישור הבנייה במתחם הנמל התבסס על פרצה שאיפשרה לעירייה לאשר "שיפוץ מתחם" בהליך בירוקרטי מהיר במקום להגיש בקשות לתוכנית בנייה שהיתה דורשת אישור בוועדות התכנון והבנייה שיכלו גם לכפות הקמת מרחבים מוגנים כחלק מההליך. עכשיו קצת מאוחר להצטער.
 
גם פתח תקווה מסתבכת עם תמ"א 38

מכיוון שכבר כעת העיר צפופה והיא רוצה למנוע אישורים נדיבים לתמ"א ולשמור מקום גם לגינות קטנות וחניות לבניינים בשכונות הותיקות וגם מקום למבני ציבור (לפחות היא לא חושדת כמו עיריית תל אביב שרוצים לעשות קופה על חשבונה). זה מוכיח את הצד הבעייתי של תמ"א שמנסה לצופף אזורים אורבנים קיימים.
 
פתח תקווה בונה על גידול ל0.4 מיליון תושבים..

עד 2035 ככל הנראה, מספר די דומה למספר תושבי ת"א היום ומסתבר שהגבלות על זכויות תמ"א 38 נדיבות יביא את עיקר הגידול דרך שכונות רבי קומות חדשות ולא ציפוף השכונות הותיקות.
 
גם נתניה מהמרת על גידול ל400,000 תושבים

ע"י תוספת של 50,000 יחידות דיור עד 2035 (היום יש 220,000 תושבים ו67,000 דירות בעיר). מצד שני רשמית הם מצהירים על גידול ל320,000 (ילודה נמוכה
) וצריך לזכור שבתניה רוכשים גם זרים דירות להשקעה ונופש מה שהיה צריך למנוע לכלול אותם במניין התושבים .
 
ובירושלים החברה העירונית מוריה תסייע בתכנון

בעיקר בפינוי בינוי ותמ"א שאינו מגיע לאחוזי רווח של קבלנים ובפרוייקטים מסובכים במיוחד. הייתרון של החברה כמובן הוא בפישוט בירוקרטי מול העירייה בתור חברה עירונית ובעובדה שיפעל גם בשכונות עניות יותר. מצד שני זה לא חוכמה כי מוריה תקבל תקציב למענקים של עד 80,000 ש"ח לדירה קיימת (מספיק לבנות למשל חדר ממ"ד ומרפסת חדשה) כי לסייע בהיתכנות לפרוייקטים באזורים לא מבוקשים. שאלה אם ערי פריפריה גם היו יכולים להנות מתקציבים נדיבים. אישית אגב זכור לי שבזמנו נאמר שבתל אביב גם נתנו לחברה העירונית עזרא וביצרון איזה ייתרון לתכנון פרוייקטים באזורים פחות מבוקשים אבל שם הדגש היה על מבנים הדורשים גם שימור וכמובן התועלת הייתה לכפות שיפוץ ולגבות רווחים גבוהים ממכירת דירות משופצות.
 
תיקון: בבת ים מתוכנן מגדל משרדים של 85 קומות

מדובר בפרוייקט בשם "סיטי סנטר בת ים" שמתוכנן על ידי קבוצת מזרחי ליד כביש איילון בגבולות בת ים-חולון-ראשל"צ (ואגב כמדומני בראשל"צ סמוך לאותו כביש מתוכנן פרוייקט "שער העיר" של ראשל"צ עם 6 מגדלי משרדים ומלונות ודירות יוקרה). במקור נועד הפרוייקט להכיל 2 מגדלי מגורים של 38-35 קומות לצד מגדל משרדים של 50 קומות אבל מסתבר שבסוף יכיל מגדל מגורים של 32 קומות ומגדל המשרדים יהיה בגובה 85 קומות.
 
למעלה