מושגים לבת שנה ו-10
נעה שלום, הילדה שלך מתפתחת בקצב משלה, מבלי 'לתת כבוד' לנורמות...לדעת לשיים (לתת שם) לצבעים וצורות זה בהחלט מוקדם יחסית לנורמות. למרות זאת, אל תניחי שהיא מיצתה את הנושאים ולכן לעזוב ולעבור למושגים הבאים. יתכן ודווקא עכשיו היא תהנה ואף זקוקה לתרגול חוזר ונשנה של המושגים שרכשה. לבחון אותם בדרכים שונות וכך לבסס ולהעמיק את הידע. לכן העקרון המוביל צריך להיות - לתת לה להוביל. ללכת בעקבותיה. לתת לה לבחור. ומצד שני, כמובן, להציע, להעשיר ולהוסיף. לכן דווקא עכשיו, משחקים וצעצועים שעוסקים בצבעים וצורות יכולים להיות מאד מאד מעניינים. זה זמן מצוין להשתמש במושגים שונים תוך כדי דיבור וכן בהפכים בסיסיים ומוחשיים יותר כמו: גדול-קטן, רחב-צר, למעלה-למטה... וגם רגשות בסיסיים כמו: צוחק-בוכה. מצבים כמו: ישן-ער, עומד-יושב... יום-לילה. לא חייבים במשחק הפכים, אפשר להתייחס לזה תוך כדי משחק. להרים קוביה למעלה ולהגיד הנה הקוביה למעלה ועכשיו למטה... הקוביה האדומה למעלה והקוביה הצהובה למטה... להתייחס למושגים האלה בספרים, בטבע... אבל תמיד, לא לתת הרגשה של בחינה. של אכזבה כאשר היא לא יודעת או קולטת את המושג שרק לימדת אותה. הלימוד הוא לאו דווקא לינארי. מוטוריקה עדינה - הכלל הוא הפעלת מגוון של שרירים באצבעות כף היד, פרק כף היד והתנסות בחומרים שונים שמערבים את עצבי החישה שנמצאים בכף היד ובאצבעות. לכן אם תתני לה להתנסות בחומרים שונים - בצק, צבעים שונים, צבעי ידיים, כמו גם מדבקות וכו'- היא תפעיל את כפות הידיים בדרכים שונות, תפתח את היצירתיות ויש כאן גם מרכיב רגשי חשוב. על זה אפשר ללוות את הפעילות גם בהמשגה (לדבר על הצבע שהיא משתמשת בו, אם עושים 'נחש' מהבצק אפשר לדבר על נחש ארוך ונחש קצר וכו'). תאום עין יד- גם פה מדובר על שכלול היכולת, בהתאם לקצב ההתפתחות שלה: בניית מגדל, השחלת טבעות - כאן את יכולה לדבר איתה על גודל הטבעות וצבען, על מושגי מרחב כמו: הטבעת האדומה מעל הטבעת הכחולה..., התאמת צורות גיאומטריות לשקעים וכן פאזלים (אם היא מצליחה 5 צורות - עברי ל- 8 צורות), מושגים: צורות: גם בצורות יש צורות בסיסיות ויש מורכבות יותר (משושה, טרפז וכו'), צבעים - להרחיב את הכרותה עם הצבעים. משפחת הירוקים, משפחת האדומים, וכן צבעים נוספים. נסי אולי יעניין אותה לערבב צבעים... את יכולה להתחיל ולדבר איתה על גדול-קטן, ארוך-קצר, למעלה-למטה. אגב, לא הייתי משתמשת במילה 'צריך' לגבי פאזלים ובכלל ממעיטה להשתמש בו עד כמה שאפשר בגילים אלה. בכיתה א' היא תצטרך לבצע כל מיני מטלות. בינתיים - חשוב לשמור על ההנאה והגילוי והסקרנות שלה. לתת לה להוביל את הלמידה שלה. לפעמים ילדים יכולים לעסוק כמה חודשים בנושא אחד, ורק אז לעזוב ולעבור הלאה. וזה נפלא. אם היא לא אוהבת - עזבי. הכי חשוב, כאמור, זה לשמור על ההנאה והסקרנות.