בת שנה ו-10 חודשים

נ ע ה1

New member
בת שנה ו-10 חודשים

שלום יעל, הבת שלי יודעת צבעים (איזה צבע זה?) וחלקי גוף, בונה מגדל במגה בלוקס ועוד. רציתי לשאול מה השלבים ההתפתחותיים הבאים בכל התחומים: מוטוריקה גסה, עדינה, מושגים, שפה, מרחב וכו' כלומר: על איזה מושגים אפשר לעבוד איתה : גדול קטן ? ימין שמאל? אני יודעת שעל פאזלים אנחנו צריכות לעבוד. על מה עוד? (בנוסף למשחקים של "כיף", של דמיון וכו') תודה מראש!
 

נ ע ה1

New member
תוספת

לגבי צורות : היא יודעת לנקוב בשמות של הצורות: הנה עיגול, הנה ריבוע וכו' וגם יודעת צבעים יש טעם לקנות לה צעצועים ש"מלמדים" צורות, כמו "גופים לפעוטות", הרי היא כבר יודעת?
 

נ ע ה1

New member
עוד תוספת

האם חותמות זה לגיל שלה? מה התועלת ההתפתחותית שלהם? האם אפשר להתחיל ללמד אותה מספרים? (את השמות שלהם היא יודעת)
 

יעל כץ

New member
חותמות

מבחינה התפתחותית חותמות מפתחות שליטה של מוטוריקה עדינה. להניח את החותמת, ללחוץ בצורה יציבה... יש הפתעה ומעין קסם, שהנה יוצאת לי תמונה מסויימת, הפתעה מעניינת... ילדים גדולים יותר יוצרים תמונות מהחותמות, לעתים צובעים אותם ועוד כיד הדמיון שלהם. להתחיל ללמד מספרים? את יכולה לחשוף אותה למספרים כמו שאת חושפת לחיות ולאובייקטים נוספים בעולם. אבל, המספר הוא צורה שרירותית, שבדר"כ ילדים לא מתעניינים בכך בגיל הזה. לכן, אם חשפת אותה והיא לא מושכת לכך - עזבי.
 

נ ע ה1

New member
חותמות המשך

מאיזה גיל כדאי להתחיל עם חותמות? סליחה על הבורות, אבל זה חותמות שבאות כבר עם דיו או שצריך גם ללמד לשים בדיו קודם...? תודה רבה על התשובות הנוספות !
 

יעל כץ

New member
חותמות

נעה שלום, תראי, יש כל מיני סוגי חותמות. יש גלגלת חותמות - מעין גלגל עם ידית שהתוצר הוא כמו פס עם האיורים שבחותמת. יש חותמות בודדות - גדולות או קטנות, עם איור בודד. כמובן שצריך גם דיו - והוא אכן מגיע בדרכים שונות. ככלל, משחקי החותמות מתאימים לגיל 3+ ואפילו לגיל 4+. בגלל הצורך להחזיק ביד יציבה, ובגלל המעורבות של הדיו... כמובן שאם את טובלת את החותמת בדיו, ומחזיקה לה את היד - אפשר להצליח, וזה יכול לגרום להנאה מסויימת, אבל בעצם - בשביל מה? אני חושבת שעדיף לתת לה חומרים שהיא יכולה להתנסות בהם בחופשיות ובהנאה ויש די כאלה שמותאמים לגילה.
 

יעל כץ

New member
צעצועים שמלמדים צורות

שוב שלום נעה, כפי שכתבתי לך כבר, יש טעם רב בלתת לה לשחק במשחקים שמלמדים צורות. בגופים לפעוטות יש גם מיון, ארגון, הנאה מהממד התחושתי של הצורות. העובדה שהיא יודעת לשיים צורה עוד לא אומרת שהיא מבינה את מושג הצורה בכל מובניו. למשל, ההבדל בתכונות של הצורות: הצורה העגולה מתגלגלת והמרובעת לא...
 

יעל כץ

New member
מושגים לבת שנה ו-10

נעה שלום, הילדה שלך מתפתחת בקצב משלה, מבלי 'לתת כבוד' לנורמות...לדעת לשיים (לתת שם) לצבעים וצורות זה בהחלט מוקדם יחסית לנורמות. למרות זאת, אל תניחי שהיא מיצתה את הנושאים ולכן לעזוב ולעבור למושגים הבאים. יתכן ודווקא עכשיו היא תהנה ואף זקוקה לתרגול חוזר ונשנה של המושגים שרכשה. לבחון אותם בדרכים שונות וכך לבסס ולהעמיק את הידע. לכן העקרון המוביל צריך להיות - לתת לה להוביל. ללכת בעקבותיה. לתת לה לבחור. ומצד שני, כמובן, להציע, להעשיר ולהוסיף. לכן דווקא עכשיו, משחקים וצעצועים שעוסקים בצבעים וצורות יכולים להיות מאד מאד מעניינים. זה זמן מצוין להשתמש במושגים שונים תוך כדי דיבור וכן בהפכים בסיסיים ומוחשיים יותר כמו: גדול-קטן, רחב-צר, למעלה-למטה... וגם רגשות בסיסיים כמו: צוחק-בוכה. מצבים כמו: ישן-ער, עומד-יושב... יום-לילה. לא חייבים במשחק הפכים, אפשר להתייחס לזה תוך כדי משחק. להרים קוביה למעלה ולהגיד הנה הקוביה למעלה ועכשיו למטה... הקוביה האדומה למעלה והקוביה הצהובה למטה... להתייחס למושגים האלה בספרים, בטבע... אבל תמיד, לא לתת הרגשה של בחינה. של אכזבה כאשר היא לא יודעת או קולטת את המושג שרק לימדת אותה. הלימוד הוא לאו דווקא לינארי. מוטוריקה עדינה - הכלל הוא הפעלת מגוון של שרירים באצבעות כף היד, פרק כף היד והתנסות בחומרים שונים שמערבים את עצבי החישה שנמצאים בכף היד ובאצבעות. לכן אם תתני לה להתנסות בחומרים שונים - בצק, צבעים שונים, צבעי ידיים, כמו גם מדבקות וכו'- היא תפעיל את כפות הידיים בדרכים שונות, תפתח את היצירתיות ויש כאן גם מרכיב רגשי חשוב. על זה אפשר ללוות את הפעילות גם בהמשגה (לדבר על הצבע שהיא משתמשת בו, אם עושים 'נחש' מהבצק אפשר לדבר על נחש ארוך ונחש קצר וכו'). תאום עין יד- גם פה מדובר על שכלול היכולת, בהתאם לקצב ההתפתחות שלה: בניית מגדל, השחלת טבעות - כאן את יכולה לדבר איתה על גודל הטבעות וצבען, על מושגי מרחב כמו: הטבעת האדומה מעל הטבעת הכחולה..., התאמת צורות גיאומטריות לשקעים וכן פאזלים (אם היא מצליחה 5 צורות - עברי ל- 8 צורות), מושגים: צורות: גם בצורות יש צורות בסיסיות ויש מורכבות יותר (משושה, טרפז וכו'), צבעים - להרחיב את הכרותה עם הצבעים. משפחת הירוקים, משפחת האדומים, וכן צבעים נוספים. נסי אולי יעניין אותה לערבב צבעים... את יכולה להתחיל ולדבר איתה על גדול-קטן, ארוך-קצר, למעלה-למטה. אגב, לא הייתי משתמשת במילה 'צריך' לגבי פאזלים ובכלל ממעיטה להשתמש בו עד כמה שאפשר בגילים אלה. בכיתה א' היא תצטרך לבצע כל מיני מטלות. בינתיים - חשוב לשמור על ההנאה והגילוי והסקרנות שלה. לתת לה להוביל את הלמידה שלה. לפעמים ילדים יכולים לעסוק כמה חודשים בנושא אחד, ורק אז לעזוב ולעבור הלאה. וזה נפלא. אם היא לא אוהבת - עזבי. הכי חשוב, כאמור, זה לשמור על ההנאה והסקרנות.
 

נ ע ה1

New member
תודה + שאלה

תודה על ההמלצות, קניתי לה את פאזל מישושים והיא הצליחה בינתיים את מה שנתתי לה (כמה צבעים) בהדרגה אוסיף לה עוד. ראיתי בחנות גם משחק שאמור ללמד התמצאות במרחב - "קרוב רחוק" (לא מצאתי באתר)- לפני, מאחורי וכו' - מומלץ לגיל שלה? האם "צבעוני לטף" עשוי להוסיף לה משהו בשלב הזה? נשאר לי עדיין זיכוי אבל מצד שני אני לא רוצה למלא את הבית בצעצועים שחוזרים על עצמם ושעובדים על אותן מיומנויות (יש לי את המפתח להתפתחות) האם יש צעצועים/משחקים אחרים שאת ממליצה - אולי להמשך? אגב, יש לה ספר של הפכים. היא דפדפה בו היום ואמרה לעצמה: גבוה נמוך וכו' (את המילים הנכונות) - איך אפשר לדעת אם היא באמת מבינה או רק חוזרת כמו תוכי על מה שאמרנו לה בספר? אני שואלת כי יש לה זכרון טוב (היא זוכרת סיפורים בע"פ) אותה שאלה לגבי הפאזלים: אולי היא עושה זאת על סמך זכרון ולא "כל פעם מחדש"?
 

יעל כץ

New member
תשובות

נעה שלום, 1. קרוב רחוק - עוד קצת... 2. צבעוני לטף - את יכולה בהחלט. הוא לא דומה למפתח להתפתחות. יש שם התאמה של עיגולים צבעוניים לפי הלוחות, לפי דגם (וכמובן גם באופן חופשי). משחק מצוין. 3. ילדים לומדים כשילוב של זכרון והבנה. אם את רוצה לדעת אם היא מבינה את עקרון ההרכבה של הפאזלים - תתבונני איך היא מרכיבה פאזל חדש.
 
למעלה