בת 6 שכוססת ציפורניים

בת 6 שכוססת ציפורניים

חג שמח ! ביתי בת ה 6 החלה לאחרונה לכסוס את ציפורניה. אני לא יודעת אם להעיר לה או פשוט להתעלם. בינתיים אנחנו מעירים אך זה לא עוזר ניסיתי למרוח לה לק צבעוני (היא גברת קטנה) - אולי כך לא תרצה לכסוס, אבל לא עזר. התייעצתי עם הגננת ולדבריה זה נובע ממצוקה מסויימת - נורא הבהיל אותי !!! בבית יש ויכוחים ויש קשיים אבל אני לא מרגישה שזה באופן חריג או קיצוני במיוחד ושונה מילדים אחרים שמתי לב שכשהיא בוכה, או כשאנחנו כועסים עליה, או כשאנחנו בויכוח ו"מלחמת כוחות" האצבעות ישר בפה.. אבל בשבועיים האחרונים החלה לכסוס גם בלי קשר לשום ריב או ויכוח. מה לעשות ? האם להיבהל, האם באמת הילדה באיזה מצוקה ואני לא יודעת ?? או להתעלם פשוט יכול להיות שזה נובע מקנאה לאח הקטן ? (היא עוסקת הרבה בהשוואות - למה הוא ככה ואני ככה) בקיצור אני יורה לכל הכיוונים כי אני מתחילה להיות מוטרדת מהנושא בבקשה עזרה אם אפשר... תודה
 
יצירת אווירה מצמיחה

שלום רב, ראשית חוכמה – להירגע. הילדה זקוקה לסביבה ולאווירה שקטה, רגועה ותומכת. אווירה ויחסים בבית משפיעים על הלך הרוח הרגשי של הנפשות המתגוררות תחת קורת גג אחת, על מחשבותיהם ועל תפקודם. ולכן, מומלץ לעצור יחד(את ובעלך) לקחת מספר נשימות עמוקות ולחשוב : איזה ילדים אנו רוצים לגדל?(ילדים לומדים מה שהם חווים – ילדים החיים באווירה ביקורתית לומדים לבקר ילדים שגדלים באווירה מכבדת לומדים לכבד וכיוצ"ב.) איזו אווירה אתם רוצים שתהיה בבתי בו אתם חיים, מגדלים ומחויבים לילדים? מה תוכלו לשנות כדי ליצור את האווירה אותה אתם רוצים ליצור? איזה ערכים אתם רוצים להעביר? הורים שעוצרים חושבים ויוזמים הם הורים יעילים . בקשר לבתך בת השש ולשאלתך אני מציעה להקדיש לה זמן בלעדי המוקדש רק לה, לעודד ולהעצים אותה על היכולות והכוחות שלה, לתת לה תפקיד, להכיר ולהעריך את העזרה שלה- אלה רעיונות שיעצימו אותה ויגבירו את בטחונה בקשר אתכם ובעצמה. במקביל נסו ליצור אווירה רגועה ומצמיחה וצמצמו התייחסות לכסיסת הציפורניים לאפס. בברכה, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר
 
קושיה נוספת (ברוח הפסח)

ראשיצ, תודה על התשובה לא הבנתי בדיוק מה הכוונה בלתת לה "תפקיד" - האם מטלה הקשורה לבית ? כמו סידוק חלק מסויים ? האם משהו שקשור לסידור שולחן האוכל ? משהו שקשור לאחיה ? אם תוכלי לתת דוגמאות אשמח מאוד ... ואכן נפסיק להתייחס לכסיסת הציפורניים לגמרי.
 
העצמת הילדה על ידי שיתוף בתפקיד

שלום רב, ילדים זקוקים להרגיש שייכים לבית ולמשפחה. להרגיש שהם בעלי ערך, תורמים מועילים ,נחוצים ומשמעותיים. אחת הדרכים לספק להם תחושות חשובות אלה הם לאפשר להם לעזור לתרום ולהועיל. לשם כך תוכלי להעצים תפקידים שהילדה לקחה ועושה מבחירה ברצון בלי שתתבקש. כמו: שמה דבר מה במקום, מצחצחת שיניים, ממתינה בסבלנות עד שאת מתפנה משיחת טלפון ועוד. תצפתי על התנהגות הילדה (הפאסיבית או האקטיבית)במשך היום ושקפי לה את התנהגויותיה המועילות. במקביל, תוכלי לשוחח איתה על המטלות הרבות שיש בבית ולהציע לה לבחור זמנית תפקיד למשל, להאכיל את הדגים, להוציא כלים מהמדיח, להוריד את הזבל, לסדר את קניות הסופר במקום וכויו"ב. כל אחד מבני הבית בוחר תפקיד לזמן קצוב. אחרי שבוע או שבועיים מדברים בודקים איך הייתה החוויה עבורו? הם הוא מעוניין להחליף תפקיד? במהלך השבוע עוזרים לילד בכך שמכירים, מעריכים ומוקירים את עזרתו. זו דרך לפתח אצל הילד את המחשבות :" אני יכול", " אני שווה", "אני חשוב","אני משמעותי" ,"צריכים אותי" , "אני טוב כמו שאני", מחשבות אלה מטפחות תחושות של ערך עצמי גבוה ודימוי עצמי איתן. תחושות המעוררות מוטיבציה פנימית להגדיל את העשייה והתרומה. מה דעתך? עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 
בשורות טובות

שמחה ומחכה לעדכונים ושאלות נוספות חג שמח!!! בברכת להשתמע עם בשורות טובות עינת גבע, מכון אדלר.
 
למעלה