ב "גלריה" של היום של "הארץ" יש כתבה: "עם הספר הגנוב"

ב "גלריה" של היום של "הארץ" יש כתבה: "עם הספר הגנוב"

אני מביא זאת קצת בהקשר להודעתי על גניבת הספרים ע"י הנאצים. בגלריה מדובר בשלשה סוגי ספרים: א. הספרים שנשדדו בתקופת השואה. ב. ספרים שהובאו לארץ ע"י עולי תימן ו- "נעלמו" ג. ספרים שנמצאו כ "רכוש נטוש".
א. ספרים שנשדדו בשואה. כאן מוזכרים פרופ' גרשום שלום ואחרים שטרחו כדי להביא כמה שאפשר יותר ספרים לספריה הלאומית. עם זאת מוזכרים שני מקרים בעייתיים:
1] "המשפט המתמשך בין הספריה הלאומית ילחווה הופה, יורשת העיזבון של מקס ברוד". היורשת טוענת "כי קפקא, שכתב כל ימיו בגרמנית ומעולם לא ביקר בארץ ישראל, שייך למרחב הגרמני, לצד כתבי יד של סופרים יהודיים גרמנים אחרים, השמורים היטב בגרמניה",
2] המשפט בין הקהילה היהודית בוינה לספריה הלאומית. הקהילה האוסטרית הדורשת לקבל חזרה אלפי מסמכים שהפקידה בירושלים לאחר מלחמת העולם השנייה. בוינה טוענים שהם מסרו את המסמכים זמנית ועתה הם מאורגנים ויכולים לקבלם בחזרה [כמה יהודים נשארו שם? ג.ל.]
ב. ספרי יהודי תימן. כאן היה ממש שוד. ספרים עתיקים "נעלמו" ולא הגיעו לבעליהם. וסיפרה לי אשה שזה מה שגם קרה עם תכשיטי הזהב שלהם, שנלקחו לפני העליה למטוס ו "נעלמו".
ג. סיפור נוסף הוא ספרים ערביים נטושים, שהועברו לספריה הלאומית ורואים אותם כרכוש נטוש.
 

Y. Welis

New member
הכתבה כאן (במוסף שישי)

http://www.haaretz.co.il/gallery/literature/.premium-1.2525433 (ניתן למצוא בגוגל את המלאה ב'עותק שמור').
&nbsp
מהתימנים אכן היה שוד נטו. אבל מהאחרים - שימור, במקום להפקיר את הספרים שנמצאו.
&nbsp
לדעתי אפשר היה לקבוע אוסף ע"ש הקהילה הוינאית (וכן ע"ש קפקא), שיהיה פתוח לחוקרים/קוראים, וכך למתן את הדרישה. אבל הספריה הלאומית סובלת מבעיות שונות, ואלה רק *בודדות* מבינהן.
 
למעלה