גבייה. איך לעזזאל עושים את זה נכון ?

גבייה. איך לעזזאל עושים את זה נכון ?

שלום לכולם, אשמח לדעתכם !!

אני מעבירה חוג בגני ילדים, השנה זו השנה העשירית ואני נהנית מכל רגע.
לאחרונה החלטתי להתחיל לעשות שעות סיפור לילדים אח"צ כהכנסה נוספת שאני מקווה שתהפוך להיות הכנסה מרכזית.
פירסמתי במושבי הסביבה, אני מגיעה בכל פעם למושב אחר. כדי להימנע מהתעסקות עם כסף בכל פעם וגם כדי שיהיה לי צפי כמה ילדים בערך מגיעים, החלטתי למכור כרטיסיות לחמש כניסות ולא שישלמו לי בכל פעם.

כבר במושב השני היו ענינים, אף אחד לא ביקש כרטיסיה אלא ביקשו לשלם חד פעמי כי הם רוצים לבדוק אם זה מתאים.
התבאסתי אבל הבנתי.
הענין הוא שהיו גם כאלה שלא שילמו. אחד או שניים מילמלו שאין להם כסף קטן ו"בפעם הבאה" והיו עוד אחד-שניים שפשוט לא שילמו. ללא הסבר.

לצערי, אני מתייבשת בקטעים האלה. מתפדחת לבקש שישלמו לי, מצפה מהם שיגיעו ויוציאו את הארנק.
מה עושים ?
בכניסה לאולם בו היתה הפעילות הכנתי שולחן נחמד עם כרטיסי ביקור וקופסא שברור שהיא לכסף, אפילו שמתי שטר או שניים לעודף, ובכל זאת אנשים התעלמו מזה. מה אני עושה לא בסדר ? הענין הוא גם שאני לא סגורה על השמות של כל מי שהגיע וייתכן שפיספסתי אנשים שלא שילמו ואפילו לא אוכל להזכיר להם.
כשראיתי שמתחילים להתפזר ביקשתי שיכתבו על דף שהיה על אותו שולחן את השמות ומספרי הטלפון שאוכל לסמס להם תזכורות לשעת סיפור הבאה. קיויתי שזה יזכיר לאנשים לשלם, אבל לא.

בקיצור, אני מתוסכלת.
אשמח לרעיונות,
תודה !!
 

Alexsushi

New member
גבייה

גביה הינה בעיה ידועה בהרבה ארגונים וחברות וזהו נושא כאוב. יש מספר דרכים להתמודד איתם ונתמקד במקרה בו שיתפת אותנו:
1. עליך תמיד לדעת בכל רגע מי חייב וכמה ( רישום נכון ומדויק, מה שלא עשית ומזה את לומדת)
2. התשלום הוא מראש ואת יכולה לעבור עם דף ושמות, כך שכולם יודעים שהכל מתועד ואת עוקבת ויודעת בדיוק מה קורה.
3. לא להתייבש לקחת כסף עבור העבודה שלך ( אני מבינה את המבוכה בלבקש את התשלום, בטח שלפי מה שנשמע לי את בן אדם שלא אוהב להיות חייב ואת לא מבינה איך מישהו חייב כסף ולא מוציא כסף לשלם בעצמו. אך לא כולם כמוך! ואת צריכה להעריך את העבודה שלך ולדעת לבקש עליה תשלום כי זה מגיע לך! וזו הפרנסה שלך!)
4. למצב את עצמך מהתחלה כאחת שאין אצלה דחיות של תשלומים - עם המון חברות שאני עובדת, אני אומרת שגביה זה תהליך של מערכת יחסים, בדיוק כמו בזוגיות או חברות וזה תלוי ב"גבולות" שמציבים מהתחלה. אם רואים שאת אחת שאפשר לדחות והיא לא תגיד כלום, אז אפשר להגיד לך "אביא לך בפעם הבאה" וגם כשאלך לחוג ולא אספיק להוציא כסף בדרך, לא נורא. במידה וידעו מהתחלה שאין דבר כזה ואת תבקשי את התשלום, לא ישחקו איתך בנושא.
5. מישהו שיגבה - תבדקי אם יש מישהו שיכול לאסוף כסף במקומך בזמן העבודה. אם זה מישהו שעובד איתך, אחד הילדים שלך או רעיון אחר שיעלה לך וככה בכניסה הוא יעמוד ויגבה תשלום מכל אחד, בתמורה הקונה יקבל כרטיס ואיתו הילד שלו יוכל "להיכנס" לסיפור. ככה גם יהיה לך יותר קל עם הגבייה וגם ההורים ידעו שהם צריכים לקנות כרטיס לילדם מראש, בדיוק כמו כרטיס לסרט או משחקיה.
6. גבייה - אם את זוכרת בוודאות מישהו שכן חייב לך - תגשי אליו בפעם הבאה ותגידי שהוא עדין לא שילם על הפעם הקודמת. כמה שזה יהיה לך קשה, זו ההתמודדות ובכך שיש עסק עצמאי, צריך לדעת לעשות גם את הדברים הקשים.

רעיון נוסף הוא שאת יכולה להציף את הנושא בפני ההורים ולדבר עם כך ולציין שמעתה התשלום הוא מראש כדי לא להגיע למצב לא נעים שמישהו חייב כסף וזה בטח לא בכוונה אבל את רוצה שזה יהיה מסודר לשני הצדדים. תסבירי איך זה יבוצע מעתה. אם את לא רוצה להגיד לכולם יחד, את יכולה גם להגיד לכל אחד לחוד.
 
תודה לך על התשובה המושקעת

איך את מציעה לערוך רישום מדוייק ?,
בפעם האחרונה ביקשתי מההורים לכתוב פרטים על דף ייעודי שהכנתי אבל אלה שלא שילמו גם לא כתבו את עצמם ופשוט הלכו.

לגבי הרעיון להציף את הנושא מול ההורים, גם אני חשבתי על זה. אוף, למה זה לא יותר קל ??!!
.
 

paretomc

New member
לא פספסת כלום... פשוט לא היית ברורה

אנשים בתחום של חוגים, מופעים, חינוך, הרצאות וכו' - נוטים להגיע להתנסות ולא לשלם.
הם מרגישים שהם לא ממש חייבים לשלם עד שלא החליטו שזה מתאים להם בוודאות.
אם לא תגבילי את האנשים - הם ימשיכו להגיע חודש שלם, ואז כשתבקשי כסף הם ילכו...

הסיבה לכך היא שבנוסף להתלבטות שאת מרשה להם לקיים בינם לבין עצמם על המשך הפעילות, הם הוסיפו לעצמם התלבטות נוספת - אם הם נשארים הם צריכים לשלם גם אחורה...

העסק פשוט מאוד, את לא צריכה להמציא את הגלגל:
1. שיעור ראשון התנסות בחינם או בתשלום. במקרה שמודבר על תשלום אז הגבייה מראש, באופן ישיר וברור.
2. תורידי לעצמך אפליקציה של גביה בסלולר/במחשב באמצעות כרטיס אשראי - זה מאוד מקל על הגביה.
3. אחרי השיעור הראשון זו נקודת ההחלטה - החלטתם להצטרף? שלמו מראש. החלטתם לא לשלם - אתם לא יכולים להצטרף, תמשיכו להתלבט בבית.
4. אם את חוששת שתאבדי לקוחות אני מזכיר לך שלקוחות הם כאלה שמשלמים.
5. תכתבי מדיניות ברורה של מחירים,הנחות, הסדרי תשלום והחזרים.

בהצלה
 
מסכימה איתך, רק מציינת שהקושי שלי

הוא באיך בדיוק לגבות ("גביה מראש, באופן ישיר וברור" ...).
הורים נכנסו, לא פנו אל שולחן התשלום שהכנתי והיו כאלה שציפיתי שישלמו בסוף ופשוט הלכו.
השאלה שלי היא מה הדרך הכי נעימה מבחינתי להזכיר לאנשים לשלם.
 

hayonkoby

New member
נכנסת פעם למסעדה ויצאת בלי לשלם ? למה ?

כי בכללי המשחק ברור כי משלמים, בחלק מהמסעדות אפילו רשום "התשלום בעת ההגשה".
מניסיוני, בד"כ הסוגיה של חוסר גבייה במצבים בהם את מתארת נובעת מביישנות או חוסר הערכה מספקת של השירות אותו הענקת.
זה לא שווה ? ברור שכן... אז למה להתבייש ?
הבעיה היא שאנחנו צריכים להתעמת עם זה. כל עצמאי יגיד לך שגבייה היא הקושי.
לכי על זה, את שווה
 
נגעת בנקודת החולשה שלי, זה עסק שהתחלתי

לגלגל מתוך חששות רבים וכנראה זה מתחבר לחוסר הביטחון.

תודה לך.
 
מאמינה מאוד !!

באיזור גיאוגרפי כמו שלי, קטן ושכולם מכירים את כולם, לא הייתי מעזה לעבוד אם לא הייתי מאמינה בעצמי ובמוצר כי הייתי שורפת את המוניטין שלי כמפעילה בגני ילדים כבר 10 שנים ...

השאלה ששאלת בכותרת טובה. אני צריכה לברר את זה עם עצמי. אולי פשוט באתי מרקע שלא מדברים על כסף, מסתפקים במועט וכו. לא קשור לטיב העבודה שלי אלא לכסף.
 

hayonkoby

New member
מציע כי תכתבי לעצמך כמה מגיע לך להרוויח

כאשר תרגישי שלמה עם הרעיון כי מגיע לך להרוויח תוכלי לבקש זאת מתוך שלימות.
אז גם ישלמו...
 

Itzik Lavi

New member
תשלום בכניסה

אני מניח שאת עושה את הפעילויות שלך במקומות סגורים.
לשים שולחן בכניסה וכל אחד שרוצה להכנס חייב לשלם.
מי שלא יכול לשלם, לא יוכל להכנס אפילו אם בטעות לא ידע...
מה שיקרה הוא שאחרי הפעם הראשונה שבה תהיי אסרטיבית ותעמדי על כך,
בפעם השניה כולם יגיעו בזמן ועם כסף מזומן.

בהצלחה

אגב, מאיפה את בארץ?
אולי נעשה שיתופי פעולה.
 
אני מהדרום הרחוק, איזור אילת

היה שולחן כזה בכניסה. בפעם הבאה אוודא שהבת שלי יושבת שם עם איזשהו שילוט נחמד "פה משלמים" או משהו כזה.
לילדים הכנתי כרטיסיות נחמדות עם חותמות, אולי נעשה מזה קטע שהילדים עצמם ישלמו ויקבלו חותמת.
 
אם לא בעל פה - אז בכתב

תדפיסי על בריסטול גדול את התקנון שיכלול נהלי תשלום. זה יהיה לכולם מול העיניים ואז תחסכי את כל האי נעימויות.
את יכולה גם לשלוח לכולם במייל את נהלי התשלום.

בהצלחה!!!
 
התפרצת לדלת פתוחה


לא מזמן כתבתי על הנושא. מוזמנת לקרוא.
גביה הוא אחד הנושאים הכואבים בעסקים בכלל ולאו דווקא בעסקים קטנים (גם חברות ענק נתקלות בזה).
הרעיון המרכזי הוא לסכם הכל מראש. כך אין הפתעות לא לך ולא ללקוח.
 
למעלה