ג'ורג' הריסון - ביוגרפיה חלק א'
ג'ורג' (הרולד) הריסון נולד ב25 בפברואר 1943 ברחוב ארנולד גרוב 12 בשכונה אנגלית טיפוסית, בליברפול, מרסיסייד , אנגליה, למשפחה בת מעמד הפועלים. הבן הצעיר מבין ארבעה ילדים- האחות לואיז המבוגרת ממנו בהרבה, ואֵחָיו הארי ופיטר- להורים לואיז והרולד הריסון. (לא זו לא טעות- להורים ולילדים -אותו שם) הוא לא היה תלמיד מוצלח כל כך ואפילו תאר את תקופת הלימודים שלו כ"תקופה הגרועה בחיי". למגמת אלקטרוניקה הלך בלחץ אביו שרצה עסק משפחתי והועיד לג'ורג' את תפקיד איש האלקטרוניקה. אך הדבר שמשך את ג'ורג' היה גיטרות.מוסיקה וגיטרות. הוא צייר אותן במחברותיו ואפילו ניסה לבנות גיטרה (שהתפרקה ברגע שהוא חיבר את המיתרים). בהיותו בן 12 גילתה אימו (אשר בעצמה חיבבה מוסיקה ומוסיקאים) את הציורים במחברות ונתנה לו את הכסף לקניית הגיטרה (המשומשת) הראשונה שלו- 3:10 ליש"ט שהיו אז- בימי ה"צנע" הבריטי- סכום עתק. סגנון הרוקנ'רול שהיה אז חדש בשטח- ריתק אותו- הוא העריץ אמנים כמו אדי קוקרן וקארל פרקינס וניסה להתקבל ללהקות מקומיות (ללא הצלחה...). שיחותיו עם פול מקרטני הן שהביאו אותו ללהקת ה-QUARIMEN, להקה אותה הקים ג'ון לנון. ללהקה הוא לא התקבל בקלות- בשל גילו הצעיר יחסית (ואולי גם מפני שכבר אז הוא היה מין מעריץ של ג'ון לנון, וג'ון הרגיש את זה), אך הם נזקקו לנגן טוב והוא הוכיח את יכולותיו וביצועיו על הגיטרה. בלהקה היו חברים נוספים- וב1960 הם שינו את שמם ל-The Beatles. באוגוסט של אותה שנה - החברים ג'ון , פול, ג'ורג' וסטיוארט סאטקליף צירפו את פיט בסט כמתופף כדי לקבל עבודה של להקת חמישה אנשים- ונסעו לעבוד בהמבורג- במועדון ה-INDRA. בעל המועדון גילה כי ג'ורג' רק בן 17 וכמובן אינו מורשה להימצא במועדון זה בלילות. בעקבות כך ג'ורג' היה חייב לחזור לאנגליה עד שמלאו לו 18. סטיוארט עזב את הלהקה עבור אהבה בגרמניה ועבור קריירת אמנות- ומאוחר יותר מת משטף דם במוח. הקלטות של הביטלס כלהקת ליווי לזמר בשם טוני שֵרידֵן היו הקלטות האיכות הראשונות שלהם והן שהביאו מנהל חנות מוסיקה בשם בראיין אפשטיין לצפות בהופעה שלהם באנגליה- במועדון ה-CAVERN. הוא ביקש להיות אמרגנם , שינה את תלבושותיהם והופעתם ומצא להם (לאחר אכזבות וכשלונות- למשל באודישן בחברת דֶקה) מפיק שהסכים להחתים אותם על חוזה הקלטות. פיט בסט ונטה לא להגיע להופעות-פוטר מהלהקה, ובמקומו הגיע רינגו סטאר. הביטלס התפרסמו והצליחו מן הסינגל הראשון. בתחילה רק באנגליה ותוך זמן קצר פרצו גם לארצות הברית. לפני הביטלס לא היו להקות בריטיות שהצליחו כל כך בארה"ב. העולם המערבי כולו ובייחוד הנוער- היה בסערה שלא היתה כמותה סביב להקה עד אז. ביטלמניה. הביטלס שמו דגש על שוויון בין חברי הלהקה- אך בכל זאת- ג'ון ופול היו כותבי השירים העיקריים. הם תמיד נתנו לאחרים לשיר באלבומים, ג'ורג' גם שר הרבה בהופעות, אך הוא לא כתב הרבה שירים. באלבום השני של הביטלס- WITH THE BEATLES - הופיע השיר הראשון שכתב ג'ורג' לאלבומי הביטלס- Don't Bother Me. את הצעד הזה הוא עשה דווקא בהיותו חולה, לבד בבית. מכאן החליט ג'ורג' כי הוא יכול לכתוב שירים ולא יסתפק רק בשירים שחבריו כותבים עבורו. יש לציין כי כל הלהקה השתתפה בחיבור המוסיקה לשירים, האפקטים והמעברים בכלי הנגינה- אך המילים והלחן היו שייכים לרוב ללנון ומקרטני. גם כאשר כתב שירים ללהקה- כתיבתו היתה מועטת ולעיתים היו לו שירים שלא הוקלטו. בכל הביטלמניה ג'ורג' נחשב- "החיפושית השקטה" והרבה פעמים הרגיש כי עבודתו לא נלקחת ברצינות ע"י המפיק ושאר חברי הלהקה. 1964- צילומי הסרט - A HARD DAY'S NIGHT, סרטם הראשון של הביטלס, הכיר ג'ורג' את פטי בויד, דוגמנית אשר השתתפה בסרט. (אפשר לשים לב טוב במספר סצנות- במיוחד כאשר כל הבנות מחוץ לחדר שבו מנגנים הביטלס ורק פטי בפנים וג'ורג' מביט לעברה בזמן שהוא מנגן) שיריו הבאים באלבום "HELP" הראו את כשרון הכתיבה שלו- בשירים- YOU LIKE ME TOO MUCH ו- I NEED YOU (שיר שהופיע גם בסרטם של הביטלס- HELP ובזמן הכתוביות אפשר לשמוע את ג'ורג' צועק "I NEED YOU BY GEORGE HARRISON" שוב ושוב). במהלך צילומי הסרט HELP ,התרשם ג'ורג' מכלי הנגינה המזרחיים ובמיוחד מהסיטאר- כלי הודי מסורתי. הוא התעניין יותר ויותר במוסיקה ההודית והתחיל להקשיב לאמנים כמו רָווִי שנקר. ב-1966 הוא קנה את הסיטאר הראשון שלו. כאשר חיפשו אפקט מוסיקלי לשיר- NORWEGIAN WOOD - ג'ורג' הביא את הסיטאר והוסיף אותו לשיר. עוד אירוע חשוב קרה ב-65- מה שנקרא "החוויה הדנטלית". ג'ורג' , ג'ון ורעיותיהם- יצאו לארוחת ערב אצל רופא שיניים אשר הוסיף להם (עם הסוכר) LSD לקפה. זו היתה הפעם הראשונה שהם נגעו בסם חזק ומסוכן, הם פחדו מכך- אבל ברגע שכבר לקחו- הרבה דברים השתנו והתפתחו. המוסיקה היתה אחד הדברים אשר השתנו באופן משמעותי- יחד עם כל חייהם. מכאן ג'ורג' וג'ון נעשו קרובים יותר. באלבום REVOLVER כתיבתו של ג'ורג' הפכה בולטת הרבה יותר, ואחד משיריו בו- TAXMAN זכה לפתוח את האלבום. ב-REVOLVER- ג'ורג' מכניס לראשונה שיר בעל אופי מזרחי מובהק- LOVE YOU TO . בתקופה הזו- כבר מרגישים היטב את סגנון ה- BITTR-SWEET הייחודי שלו. ב-1966 נישאו ג'ורג' ופטי, כשפול הוא השושבין. (BEST MANׂ). בתקופה הזאת הביטלס מפסיקים להופיע. בזמן שיש להם ג'ורג' נוסע להודו ,לומד סיטאר אצל רווי שנקר, מתקרב אליו ואל הדת ההינדית- וגם אל המהרישי מהש יוגי- המנהיג ההינדי הרוחני. שני האנשים האלה ישפיעו על ג'ורג' במשך כל שאר חייו - רוחנית ומוסיקלית. חוץ מהם- ג'ורג' מתחבר לאריק קלפטון - גיטריסט בריטי (YARDBIRDS). גם הידידות שלהם תוכיח את עצמה במשך השנים. 1967- ג'ורג' מבקר בפסטיבלים שבסן פרנסיסקו ולא אוהב את מה שהוא רואה.הוא בא לחפש אנשים שמחים שמתעלים רוחנית וחברתית ומגלה שיש שם יותר סמים מאשר שלום ויותר מין מאשר אהבה. צעיר מגיש לו שם סמים- וכאשר ג'ורג' מסרב -הוא מקבל תגובה- "אכזבת אותי". בנקודה הזאת ג'ורג' חושב על כל עניין הסמים ומחליט לא לקחת יותר LSD (זה לא גרם לו להפסיק עם הסמים הקלים). ג'ורג' לוקח את חבריו ללהקה לבנגור כדי לחוות מדיטציה שאולי תחליף את חוויית הסמים- ולהשתתף בסמינר של המהרישי. בהיותם שם הם מקבלים הודעה כי אמרגנם-וחברם בראיין אפשטיין אינו בין החיים. כל הארבעה המומים וחוזרים לאנגליה. ב-68 הם שבים להודו לתקופה ארוכה יותר. רינגו ופול שבים לאנגליה מוקדם יותר- ואילו ג'ון וג'ורג' נשארים חודשים נוספים. ג'ון מתאכזב מן המהרישי וג'ורג' נשאר מאמין אדוק בדת ההינדית כמו שיהיה עד סוף ימיו. הביטלס מקליטים את האלבום הלבן הכפול. ג'ורג' עובד על מספר שירים ורוצה שיתייחסו אליהם יותר ברצינות וישימו עליהם דגש. בעת נסיעתו עם אריק קלפטון במכונית- עולה הרעיון להזמין את קלפטון לנגן איתם. קלפטון לא בטוח- כי מעולם לא היה נגן אורח בתקליט ביטלס, אך לבסוף נענה- והשיר WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS- הופך בתהליך - משיר שקט ואקוסטי- לשיר כבד ורוקיסטי. ג'ורג' מוציא לאור אלבום בשם WONDERWALL MUSIC. אלבום אינסטרומנטלי שהקליט בעיקר בבומביי. זהו אלבום הסולו הראשון שאחד מחברי הביטלס הוציא אי פעם. בהקלטות האלבום LET IT BE- מתגברות המריבות וגם הלחץ- לאחר שג'ורג' חוזר ממקומות שהוא אוהב- לעבודה. באחד הימים הוא מחליט פשוט לקום ולעזוב. אחרי שהוא מתווכח עם פול (ויכוח שמתועד בסרט LET IT BE) הוא חוזר הביתה וכותב את השיר החזק- WAH WAH. לאחר זמן שב אל הביטלס שהקליטו את תקליטם האחרון- ABBEY ROAD. בתקליט הזה משובצים שניים משיריו היפים והפופולריים ביותר של ג'ורג'- HERE COMES THE SUN ו- SOMETHING שירו הראשון והיחיד של ג'ורג' שיצא כסינגל של הביטלס.
ג'ורג' (הרולד) הריסון נולד ב25 בפברואר 1943 ברחוב ארנולד גרוב 12 בשכונה אנגלית טיפוסית, בליברפול, מרסיסייד , אנגליה, למשפחה בת מעמד הפועלים. הבן הצעיר מבין ארבעה ילדים- האחות לואיז המבוגרת ממנו בהרבה, ואֵחָיו הארי ופיטר- להורים לואיז והרולד הריסון. (לא זו לא טעות- להורים ולילדים -אותו שם) הוא לא היה תלמיד מוצלח כל כך ואפילו תאר את תקופת הלימודים שלו כ"תקופה הגרועה בחיי". למגמת אלקטרוניקה הלך בלחץ אביו שרצה עסק משפחתי והועיד לג'ורג' את תפקיד איש האלקטרוניקה. אך הדבר שמשך את ג'ורג' היה גיטרות.מוסיקה וגיטרות. הוא צייר אותן במחברותיו ואפילו ניסה לבנות גיטרה (שהתפרקה ברגע שהוא חיבר את המיתרים). בהיותו בן 12 גילתה אימו (אשר בעצמה חיבבה מוסיקה ומוסיקאים) את הציורים במחברות ונתנה לו את הכסף לקניית הגיטרה (המשומשת) הראשונה שלו- 3:10 ליש"ט שהיו אז- בימי ה"צנע" הבריטי- סכום עתק. סגנון הרוקנ'רול שהיה אז חדש בשטח- ריתק אותו- הוא העריץ אמנים כמו אדי קוקרן וקארל פרקינס וניסה להתקבל ללהקות מקומיות (ללא הצלחה...). שיחותיו עם פול מקרטני הן שהביאו אותו ללהקת ה-QUARIMEN, להקה אותה הקים ג'ון לנון. ללהקה הוא לא התקבל בקלות- בשל גילו הצעיר יחסית (ואולי גם מפני שכבר אז הוא היה מין מעריץ של ג'ון לנון, וג'ון הרגיש את זה), אך הם נזקקו לנגן טוב והוא הוכיח את יכולותיו וביצועיו על הגיטרה. בלהקה היו חברים נוספים- וב1960 הם שינו את שמם ל-The Beatles. באוגוסט של אותה שנה - החברים ג'ון , פול, ג'ורג' וסטיוארט סאטקליף צירפו את פיט בסט כמתופף כדי לקבל עבודה של להקת חמישה אנשים- ונסעו לעבוד בהמבורג- במועדון ה-INDRA. בעל המועדון גילה כי ג'ורג' רק בן 17 וכמובן אינו מורשה להימצא במועדון זה בלילות. בעקבות כך ג'ורג' היה חייב לחזור לאנגליה עד שמלאו לו 18. סטיוארט עזב את הלהקה עבור אהבה בגרמניה ועבור קריירת אמנות- ומאוחר יותר מת משטף דם במוח. הקלטות של הביטלס כלהקת ליווי לזמר בשם טוני שֵרידֵן היו הקלטות האיכות הראשונות שלהם והן שהביאו מנהל חנות מוסיקה בשם בראיין אפשטיין לצפות בהופעה שלהם באנגליה- במועדון ה-CAVERN. הוא ביקש להיות אמרגנם , שינה את תלבושותיהם והופעתם ומצא להם (לאחר אכזבות וכשלונות- למשל באודישן בחברת דֶקה) מפיק שהסכים להחתים אותם על חוזה הקלטות. פיט בסט ונטה לא להגיע להופעות-פוטר מהלהקה, ובמקומו הגיע רינגו סטאר. הביטלס התפרסמו והצליחו מן הסינגל הראשון. בתחילה רק באנגליה ותוך זמן קצר פרצו גם לארצות הברית. לפני הביטלס לא היו להקות בריטיות שהצליחו כל כך בארה"ב. העולם המערבי כולו ובייחוד הנוער- היה בסערה שלא היתה כמותה סביב להקה עד אז. ביטלמניה. הביטלס שמו דגש על שוויון בין חברי הלהקה- אך בכל זאת- ג'ון ופול היו כותבי השירים העיקריים. הם תמיד נתנו לאחרים לשיר באלבומים, ג'ורג' גם שר הרבה בהופעות, אך הוא לא כתב הרבה שירים. באלבום השני של הביטלס- WITH THE BEATLES - הופיע השיר הראשון שכתב ג'ורג' לאלבומי הביטלס- Don't Bother Me. את הצעד הזה הוא עשה דווקא בהיותו חולה, לבד בבית. מכאן החליט ג'ורג' כי הוא יכול לכתוב שירים ולא יסתפק רק בשירים שחבריו כותבים עבורו. יש לציין כי כל הלהקה השתתפה בחיבור המוסיקה לשירים, האפקטים והמעברים בכלי הנגינה- אך המילים והלחן היו שייכים לרוב ללנון ומקרטני. גם כאשר כתב שירים ללהקה- כתיבתו היתה מועטת ולעיתים היו לו שירים שלא הוקלטו. בכל הביטלמניה ג'ורג' נחשב- "החיפושית השקטה" והרבה פעמים הרגיש כי עבודתו לא נלקחת ברצינות ע"י המפיק ושאר חברי הלהקה. 1964- צילומי הסרט - A HARD DAY'S NIGHT, סרטם הראשון של הביטלס, הכיר ג'ורג' את פטי בויד, דוגמנית אשר השתתפה בסרט. (אפשר לשים לב טוב במספר סצנות- במיוחד כאשר כל הבנות מחוץ לחדר שבו מנגנים הביטלס ורק פטי בפנים וג'ורג' מביט לעברה בזמן שהוא מנגן) שיריו הבאים באלבום "HELP" הראו את כשרון הכתיבה שלו- בשירים- YOU LIKE ME TOO MUCH ו- I NEED YOU (שיר שהופיע גם בסרטם של הביטלס- HELP ובזמן הכתוביות אפשר לשמוע את ג'ורג' צועק "I NEED YOU BY GEORGE HARRISON" שוב ושוב). במהלך צילומי הסרט HELP ,התרשם ג'ורג' מכלי הנגינה המזרחיים ובמיוחד מהסיטאר- כלי הודי מסורתי. הוא התעניין יותר ויותר במוסיקה ההודית והתחיל להקשיב לאמנים כמו רָווִי שנקר. ב-1966 הוא קנה את הסיטאר הראשון שלו. כאשר חיפשו אפקט מוסיקלי לשיר- NORWEGIAN WOOD - ג'ורג' הביא את הסיטאר והוסיף אותו לשיר. עוד אירוע חשוב קרה ב-65- מה שנקרא "החוויה הדנטלית". ג'ורג' , ג'ון ורעיותיהם- יצאו לארוחת ערב אצל רופא שיניים אשר הוסיף להם (עם הסוכר) LSD לקפה. זו היתה הפעם הראשונה שהם נגעו בסם חזק ומסוכן, הם פחדו מכך- אבל ברגע שכבר לקחו- הרבה דברים השתנו והתפתחו. המוסיקה היתה אחד הדברים אשר השתנו באופן משמעותי- יחד עם כל חייהם. מכאן ג'ורג' וג'ון נעשו קרובים יותר. באלבום REVOLVER כתיבתו של ג'ורג' הפכה בולטת הרבה יותר, ואחד משיריו בו- TAXMAN זכה לפתוח את האלבום. ב-REVOLVER- ג'ורג' מכניס לראשונה שיר בעל אופי מזרחי מובהק- LOVE YOU TO . בתקופה הזו- כבר מרגישים היטב את סגנון ה- BITTR-SWEET הייחודי שלו. ב-1966 נישאו ג'ורג' ופטי, כשפול הוא השושבין. (BEST MANׂ). בתקופה הזאת הביטלס מפסיקים להופיע. בזמן שיש להם ג'ורג' נוסע להודו ,לומד סיטאר אצל רווי שנקר, מתקרב אליו ואל הדת ההינדית- וגם אל המהרישי מהש יוגי- המנהיג ההינדי הרוחני. שני האנשים האלה ישפיעו על ג'ורג' במשך כל שאר חייו - רוחנית ומוסיקלית. חוץ מהם- ג'ורג' מתחבר לאריק קלפטון - גיטריסט בריטי (YARDBIRDS). גם הידידות שלהם תוכיח את עצמה במשך השנים. 1967- ג'ורג' מבקר בפסטיבלים שבסן פרנסיסקו ולא אוהב את מה שהוא רואה.הוא בא לחפש אנשים שמחים שמתעלים רוחנית וחברתית ומגלה שיש שם יותר סמים מאשר שלום ויותר מין מאשר אהבה. צעיר מגיש לו שם סמים- וכאשר ג'ורג' מסרב -הוא מקבל תגובה- "אכזבת אותי". בנקודה הזאת ג'ורג' חושב על כל עניין הסמים ומחליט לא לקחת יותר LSD (זה לא גרם לו להפסיק עם הסמים הקלים). ג'ורג' לוקח את חבריו ללהקה לבנגור כדי לחוות מדיטציה שאולי תחליף את חוויית הסמים- ולהשתתף בסמינר של המהרישי. בהיותם שם הם מקבלים הודעה כי אמרגנם-וחברם בראיין אפשטיין אינו בין החיים. כל הארבעה המומים וחוזרים לאנגליה. ב-68 הם שבים להודו לתקופה ארוכה יותר. רינגו ופול שבים לאנגליה מוקדם יותר- ואילו ג'ון וג'ורג' נשארים חודשים נוספים. ג'ון מתאכזב מן המהרישי וג'ורג' נשאר מאמין אדוק בדת ההינדית כמו שיהיה עד סוף ימיו. הביטלס מקליטים את האלבום הלבן הכפול. ג'ורג' עובד על מספר שירים ורוצה שיתייחסו אליהם יותר ברצינות וישימו עליהם דגש. בעת נסיעתו עם אריק קלפטון במכונית- עולה הרעיון להזמין את קלפטון לנגן איתם. קלפטון לא בטוח- כי מעולם לא היה נגן אורח בתקליט ביטלס, אך לבסוף נענה- והשיר WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS- הופך בתהליך - משיר שקט ואקוסטי- לשיר כבד ורוקיסטי. ג'ורג' מוציא לאור אלבום בשם WONDERWALL MUSIC. אלבום אינסטרומנטלי שהקליט בעיקר בבומביי. זהו אלבום הסולו הראשון שאחד מחברי הביטלס הוציא אי פעם. בהקלטות האלבום LET IT BE- מתגברות המריבות וגם הלחץ- לאחר שג'ורג' חוזר ממקומות שהוא אוהב- לעבודה. באחד הימים הוא מחליט פשוט לקום ולעזוב. אחרי שהוא מתווכח עם פול (ויכוח שמתועד בסרט LET IT BE) הוא חוזר הביתה וכותב את השיר החזק- WAH WAH. לאחר זמן שב אל הביטלס שהקליטו את תקליטם האחרון- ABBEY ROAD. בתקליט הזה משובצים שניים משיריו היפים והפופולריים ביותר של ג'ורג'- HERE COMES THE SUN ו- SOMETHING שירו הראשון והיחיד של ג'ורג' שיצא כסינגל של הביטלס.