גזע מרכזי

fireman

New member
גזע מרכזי

ראיתי שהיתה כאן הודעה על מבנה IBM שהוא מבנה בעל גזע מרכזי...ז"א עומד על עמוד אחד בלבד המחזיק את המגדל כולו. ובכן ראיתי כאן הודעות לגבי היציבות...תורם או לא תורם או אפילו מערער אותה? ובכן, בבניה קיימות 2 שיטות ביסוס שהן לא תמיד אפשריות (אחת מהן) ואז משתמשים בשיטה השונה... השיטה הראשונה היא ביסוס באמצעות כלונס - קידוח לעומד מסויים, הכנסת קונסטרוקצית ברזל ויציקת בטון....שהיא השיטה הנפוצה, הקלה והמיושמת ביותר. השיטה השניה היא שיטת הדוברה - שיטה שבה נדקח כלונס לעומת חלקי ובאמצעות מקדח מיוחד תחתית הכלונס מורחבת יותר מהכלונס עצמו, דבר שיוצר לנו אם נסתכל על הכלונס בחתך צד משהו שנראה כמו עמוד צר שהתחתית שלו רחבה. בשיטת הדוברה משתמשים כאשר קיימים קשיים בקידוח הקרקע, לדוגמא סלעים, המצאות צנרת, בעיה של גישת מכונת קידוח (מורד הר למשל) ועוד.... בבניה סטנדרטית כאשר משתמשים בדוברה במקום כל כלונס נבנית דוברה כזו. אבל בבניה בעלת גזע מרכזי אחד העניין קצת משתנה.....כי אחרי הכל אי אפשר לקדוח ל50 מטר עומד ואז להרחיב את הדוברה לרוחב זהה או אף רחב יותר מהבניין עצמו. ולכן מה שקורה הוא קצת שונה.... בתחילה נחפר בור בעומק בו צריכה להיות ממקומת הדוברה....אל הבור הזה מורידים מכונת קידוח שקודחת כלונסים בצורה שנראית כמו דף חשבון ז"א בכל מפגש של שני קוים נקחד כלונס כאשר הכלונס המרכזי הוא הרחב ביותר והוא בקוטר של הגזע המרכזי, לתוך הכלונס הזה וביחד עם הדוברה ושאר הכלונסים מוכנס כל הברזל, רשתות וכוליי ומתחילים ביציקה של הכלונסים ושל הדוברה עצמהכאשר את הכלונס המרכזי לא יוצקים בתחילה אלא תוחמים אותו באמצעות צינור בכדי שיציקת הכלונס תהיה רציפה ולא "שבורה" באמצע ע"י יציקה בשני שלבים... לאח סיום בניית החלק הזה מתחילים לכסות את הדוברה בחול ולהדק אותו... לאחר שמגיעים לגובה הרצוי מבחינת הקרקע, נשלף הצינור התוחם באמצעות חומר הנקרא מייקרופייל אם אינני טועה ובמקומו מתבצעת יציקת בטון שממנה ממשיך הבניין כולו.... העיקרון של הדוברה הזו נקרא "זכרון מבנה" מבחינת הבניין בפועל יש רק עמוד אחד אבל המצאות הדוברה וכל הקונסטרוקציה התחתית יוצרת מצב של "כאילו עמודים"....אם העיקרון הזה היה מיושם בבניה של מגדל התאומים למשל....לא עניין הדוברה אלא עניין הזכרון מבנה אני בספק אם המגדלים היו מתמוטטים כי החסרת כמה עמודים לא הייתה מערערת את יציבותו של המגדל אבל לא ניכנס לזה עכשיו.... אני אצרף שרטוט להמחשה (לא פרופורציונלי)
 

TheIllustrator

New member
בהחלט מאד מעניין! ../images/Emo13.gif

וניכר כי יש לך ידע נרחב בתחום - קבל ח"ח!
לגבי WTC, שם לב כי במגדל לא קרס עקב כשל מבני או תכנוני. למעשה, תכונו של ה WTC למיטב זכרוני היה בחלוקת עומס המבנה, הן ב"ליבה" והן במטעפת(הסיבה למדוע החלונות בו היו כה קטנים, ועמודי הביניים כה רבים). לאחר פגיעת המטוסים, שני המבנים(במיוחד השני, שנפגע בקומה נמוכה מזה הראשון), עמדו בהחלט יפה ואפשר פינוי נאות(בתיאוריה, לפחות), של מאכלסי המבנה. הסיבה המעשית לקריסת המגדלים הייתה החלשת חיבורי רצפות הבטון לקונסטרוקציית הפלדה של המבנה - עקב החלשות הפלדה ע"י האנרגיה העצומה שהשתחררה מדלק המטוסים. לאחר ניתוק רצפת הבטון הראשונה, ונפילתה של הקומה מתחתחיה, נוצא אפקט דומינו, בו כל הבניין החל לקרוס עקב עומס בלתי סביר בעליל - שלא לציין שכבר כך הבניין היה פגוע מאד. ובכל מקרה... אני רק מקווה שלא טעיתי באיזה נתון כזה או אחר, כי זה ממש מתחיל להיות מפחיד לענות לאחד בעל ידע נרחב כשלך!
 

fireman

New member
אחי תרגיש חופשי.....

מטעויות לומדים..... בעיקרון אני לא יודע איך תכננו את מגדלי התאומים אבל יצא לי לקרוא כתבה על אחד הקונסטרוקטורים של המגדלים שהסביר שעל מנת ליצור חללים פתוחים רבים בתוך המבנה המעטפת הייתה זו שהחזיקה את רוב המבנה כאשר המגמה הייתה להפחית בכמות העמודים בתוך המגדל.... אפקט הדומינו זה ברור ונכון בהחלט וככל שהמשקל עולה עם התאוצה של הנפילה מאיצה את האפקט... בעיקרון בניה בפלדה היא בעייתית אך יכולה להיות טובה מאוד במקרה שאם המבנים לא היו קורסים לא הייתה בעיה להחליף את העמודים שנשברו....הרי כל הקונסטרוקציה הזו היא ברגים וריתוכים....מקימים תומכים חותכים את העמודים ומכניסים חדשים במקומם.... ד"א בתור אדם שקרוב לכיבוי אש מייחסים יותר מידי עניין לדלק המטוסים....דלק בכלל....כל דלק בבעירה מגיע לטמפרטורה של כ1000 מעלות....למרות שזו אינה טמפרטורת התכה של פלדה שהיא בערך 3000 מעלות החום גורם להיחלשות החומר ולעיוותים....לפני מספר חודשים הייתי בשריפה של מחסן גדול שהתקרה שלו הייתה קונסטורקצית פלדה.....נוצרה בגג בטן כלפי מטה מהחום הרב שהיה בתוכו.....אם עוד לא הרסו אותו אני אצלם.... תצרפו את עניין ההתנגשות....אם דיברת על דומינו....קח בחשבון שמטוס ששוקל כמה עשרות טונות נכנס לתוך בניין במהירות של 400-500 קמ"ש לפחות....תדמיין מה עוצמת המכה שהבניין חטף יום טוב
 

TheIllustrator

New member
בדיוק!!!

בדיוק!!! כך בדיוק! תכנון מגדלי התאומים היה עם פיזור עומס נרחב על ה"קירות" במטרה ליצור חלל גדול, ללא עמודים. אכן, מי שהיה שם, יכול היה להתרשם בעיקר(ולא רק!), מחלל הלובי העצום מימדים - 12 מטרים גובהו!!! זו גם היית אחת הסיבות לקריסתם - כאשר נפגעו ה"עמודים"(שהיו למעשה כל קירות המבנה), בצורה כה חריפה, הבניינים איבדו הרבה מאד מחוזקם! (מומנט פיתול) ובכל מקרה... זו גם הסיבה ש"הצילה" אותם מפגיעה, בפיגוע התופת ב-93´ אזר היה בהם!(כמעט היה בלתי אפשרי להפיל אותם מפצצה על הקרקע, מאחר והיה צריך מספר פצצות, בכל צד של המבנה...) אתה כאמור מבין בשריפות - אבל שמעתי(ולא פעם אחת), מהנדסי בניין שטענו שלדלק המטוסים(אנרגיה עצורה רבה, מה גם שכמות הדלק במטוס הייתה עצומה, מאחר ואלו המריאו מבוסטון והיו מיועדים לאל-איי, הטיסה הפנימית הארוכה ביותר בתוך ארה"ב), הייתה יותר מ"אשמה מרובה" בקריסת הבניינים - האם אינך מסכים איתם? אל תשכח שלאחר שעת בעירה של דלק כה רב, שנשפך בכל רחבי הקומות הפגועות וכן גם על מעטפת הבניין, וכן, בחלל מוגבל מאד עם אספקת חמצן רבה - חלל המבנה הפך להיות פשוט כור היתוך... מה הפלא אם כך שהם קרסו?! ולסיום... ללא פסק, מטוס מלא נוסעים ועם רוב מכלי הדלק כשהם מלאים, שוקל לא פחות מ-150 טונות... ואם ניקח את 500-600 הקמ"ש של הדבר הענק הזה, זה ממש מדהים שהבניינים לא מיד(!) קרסו!!! אני בהחלט חושב שבשורה התחתונה, הבניינים החזיקו מעמד בצורה יותר מראויה, לאחר פגיעה קטלנית שכזו. האין זה כך?
 

אושר מ

New member
וווא. ערן. אפשר לשאול מאיפה הידע?

ככל שאני קוראת יותר כך אני מוצאת את המקום הזה למעניין יותר...
 

fireman

New member
ובכן

אני מאותם אנשים שמבינים בדברים שאף אחד אחר לא היה חושב להתעניין בהם... קוראים לי ערן ואני סקרן, מאוד סקרן...אני אדם שרואה משהו אני חייב לדעת איך הוא עובד... אני מאותם אנשים שברגע שרואה עיתון ידיעות אחרונות אני מתנפל על הכלכלה בעוד שאר החברים שלי הולכים מכות מי יקרא את מדור הספורט ראשון... בתיכון רציתי ללמוד אדריכלות, לא נתנו לי, אמרו לי.."אתה יותר מידי חכם בשביל אדריכלות" אז שלחו אותי ללמוד ביולוגיה וספרות 5 יח"ל בשניהם יש לי סופי של מעל 90 לשון עשיתי מורחב על מבחני קבלה לאקדמיה.... אבל בכל זאת המשכתי להתעניין בבניה, היות והתיכון שלמדי בו הוא שכן של המכללה הטכנולוגית הייתי מבלה שם המון וקורא ספרות של הנדסת בניין חוקי בניה וכו.... אמא שלי עובדת בוועדת ערר לתכנון ובניה (אליהם מגיעות כל הפניות עם חריגות בניה וכו...) לפני שנתיים התחלנו בבניה של וילה....נחשו מי הריץ את כל העניין?
אני מתנדב בכיבוי אש 4 שנים, מכיר את כל התקנות של בטיחות אש בעיקר במבנים. יש לי רשיון על כל דבר עם גלגלים ששוקל עד 15 טון וזה כולל גם מלגזה וטרקטור אני פריק של קונוע ביתי ואלקטרוניקה (אבל לא מבקר בפורום קולנוע ביתי) אני חייב להיות מעודכן הכי מעודכן שיש.... בקיצור...חולה ידע...
שבת שלום
 

אושר מ

New member
שבת שלום.

וואו. אוקיי. אני פריקית של ידע מהרבה סוגים, אבל בבניה, למרות רצוני להיות אדריכלית (כן, עוד אחת...) עוד לא יצא לי לקרוא. תקרא לזה חוסר זמן.. תודה על התשובה הסופר ארוכה ומפורטת...
 

אושר מ

New member
אגב, תיקונון קטן. אתם כל הזמן

אומרים מבנה IBM כשלמעשה יש להגיד מבני IBM. ביי
 
למעלה