גילוי פרטים חדשים

modai

New member
גילוי פרטים חדשים

אתמול בלילה במקרה חיפשתי בפרויקט agad של פולין את סבתי שנולדה בטרנופול בשנת 1897.מצאתי אותה רשומה ברשימת לידות וכן את שם אביה ואמה שלא ידעתי עד עתה אבל שם המשפחה שידעתי מסתבר שהוא שם משפחת אמה ולא אביה.מה יכולה להיות הסיבה לכך?
 

ornan

New member
פרוייקט AGAD

שלום! דרך איפה נכנסים לפרוייקט זה? ארנה
 

modai

New member
כניסה לפרוייקט

הפרוייקט נקרא Jewish Records Indexing - Poland והוא נמצא ב-http://www.jewishgen.org/JRI-PL/index.htm
 

motyka

New member
שם משפחת האם

לפי החוק האזרחי הפולני, היה על הזוג להינשא ברשות המתאימה (לרוב בעיריה), אבל חלק גדול מהיהודים הסתפקו בחתונה יהודית (אצל הרב) ולא נישאו בנישואים אזרחיים (בגלל אמונה או לרוב כי אגרת הרישום היתה גבוהה מדי עבורם). לכן, על פי החוק הפולני הזוג לא היה נשוי, הילדים היו ממזרים ונשאו רק את שם האם.
 

masorti

New member
זה מה שחשבתי, אבל הערה קטנה..

המקרה שעליו הדיון הוא על סבתא שנולדה בטרנופול ב-1897, וסביר שמצב הנישואין של הוריה נבדק בזמן לידתה (לצורך רישומה). כזכור, פולין לא היתה קיימת ב-1897. לכן, אני מניח שהמדובר בחוק האזרחי האוסטרו-הונגרי.
 

motyka

New member
צודק

אגב, מה שם המשפחה המדובר? גם מוצא משפחתי מפלך מטרנופול
 

modai

New member
גילוי פרטים חדשים

שמה של סבתי היה פסיה פרדיס אולם גיליתי ברישום הלידות של טרנופול כי זה היה שם משפחת אמה ושם משפחת אביה היה לוינטר. כל שאר הסבים שלי היו הונגרים,רק סבתא זו היתה גליצאית והיגרה להונגריה.
 
שם על פי האם

כצעט כל התןכן נכון. גם במשפחתי גילינו בעיה כזו ומצאנו את אותו הפתרון. ההערה היחידה שלי היא כי הביטוי "ממזרים" הוא "תואר" יהודי ולכן לא עניין את השלטונות האזרחיים. הסיבה שרשמו כך היא כי "אמא היא עובדה בעוד אבא זו סברה...." מכל מקום, הנישואין היהודיים לא הוכרו על ידי השלטונות.
 

motyka

New member
למיטב ידיעתי - נהפוך הוא

מבחינת היהדות לא היה בילדים אלו אפילו חשש ממזרות ולא שום דופי - היא ההורים נישאן על פי דת משה וישראל, אבל - אצל הגויים - הילדים קיבלו תג ממזרות - כי ההורים לא היו נשואים. אגב, אצל יהודים, גם אם ההורים לא נישאו אין בילדים חשש ממזרות, כי ממזר על פי ההלכה היא מי שנולד לאם נשואה מגבר שאינו בעלה, ולכן לרווקה לא יכול להיות ממזר.
 
למעלה