גיליתם שאתם סוכרתיים? כך תתמודדו עם המצב החדש

תוכן-מקודם

Member
מנהל
pexels-jane-doan-1128678 (1).jpg
קרדיט תמונות: pexels

סוכרת נחשבת לאחת המחלות הנפוצות והמסוכנות שקיימות כיום. המחלה נגרמת עקב תפקוד לקוי של הורמון האינסולין והיא למעשה צוברת רמות גבוהות של סוכר בדם. גופם של חולי סוכרת אינו מייצר מספיק אינסולין או שהוא פשוט לא מצליח להשתמש באינסולין הקיים באופן יעיל. אם לא עוקבים אחרי הסוכרת ומבצעים את בדיקות הסוכר בדם כנדרש מידי כמה שעות, עלול להתפתח נזק קבוע למערכות שונות בגוף. כך יכול להתפתח נזק בראייה ובעיניים, במערכת העצבים, בכליות ועוד.

מהם סוגי הסוכרת הקיימים?​

לסוכרת יש כמה סוגים: יש סוכרת מסוג 1 (הנקראת גם סוכרת נעורים), סוכרת מסוג 2 וסוכרת בהיריון.
  • סוכרת סוג 1: היא מחלה אוטואימונית. היא מתבטאת בכך שהגוף מחבל בתאי הבטא הנמצאים בלבלב. תאי הבטא הם אלו שאחראיים על ייצור אינסולין באופן תקין בגוף.
  • סוכרת סוג 2: היא מחלה מטבולית. היא מתבטאת בכמה אופנים: אופן אחד הוא שיש ריכוז גלוקוז גבוה בדם, אופן שני הוא שנוצר מחסור של אינסולין בגוף, והאופן השלישי מכונה "תנגודת לאינסולין" שמשמעותו היא ייצור עודף של אינסולין. בין תסמיניה הנפוצים של המחלה ניתן למצוא תחושת צמא ורעב מוגברים, דליפת שתן, השתנה בתכיפות גבוהה, ירידה במשקל ואף טשטוש בראייה. כמו כן, היא יכולה להתבטא גם בעייפות קיצונית, התפתחותם של זיהומים, קושי בהחלמתם של פצעים, וגם עקצוץ או תחושת קהות בגפיים. אצל גברים נמצא כי יש ירידה בדחף המיני, אימפוטנציה ושרירים מוחלשים. נשים נוטות לסבול יותר מדלקות בדרכי השתן ומגרד ויובש בעור.
  • סוכרת היריון: סוכרת זו נוצרת ספציפית בעת ההיריון משום שהשלייה מתחילה לייצר הורמונים אשר חוסמים את האינסולין. אומנם לרוב אין לה תסמינים מיוחדים וניתן לגלות אותה בבדיקת סוכר שגרתית, אך ייתכן כי תהיה תחושת צמא מוגברת או תכיפות גבוהה במתן שתן.

כיצד תנהלו את חייכם לצד המחלה?​

אומנם סוכרת היא לא מחלה שניתן להקל בה ראש, אך בהחלט ניתן לחיות חיים מספקים ואיכותיים אם עושים זאת נכון, הינה מספר טיפים מועילים:
  • תזונה מאוזנת ובריאה
אין זה סוד שאכילה מאוזנת היא המפתח לחיים בריאים, ובפרט אם אתם סוכרתיים. הדבר הראשון שנמליץ לכם הוא לבנות תפריט כדי שתוכלו ללמוד ולהבין כיצד הגוף שלכם מגיב לסוגים שונים של מאכלים. בנוסף, חשוב שתדעו כיצד לשלב את התרופות שלכם עם האוכל הנכון. אם אתם זקוקים להזריק אינסולין, תהיו חייבים ללמוד כיצד לחשב את הפחמימות שאתם אוכלים כדי שתדעו את המינון הנכון.
מומלץ להתייעץ עם תזונאית שמבינה גם בתחום הסוכרת כדי לקבל תפריט שרלוונטי למצבכם ולא תפריט מאוזן כללי. אם אתם חשים רעב מוגבר לאורך היום, עדיף שתאכלו מספר גדול של ארוחות קטנות לאורכו של היום, לצד נשנושים בריאים, שיסייעו לכם לשמור גם על רמות סוכר תקינות וגל על משקל תקין.
  • פעילות גופנית
אם אינכם פעילים גופנית זה הזמן להתחיל! הפעילות הגופנית תסייע לגופכם להשתמש באופן מיטבי באינסולין שלרשותכם. היא תסייע לכם גם באיזון לחץ הדם, לשמור על משקל תקין ואף ולהפיג לחצים. הקפידו לשלב תזונה נכונה לצד פעילות גופנית קבועה, כך תוכלו אולי למנוע את השימוש בתרופות.
  • מוצרי ספיגה לרשותכם
דליפת שתן היא תופעה לא נעימה במיוחד, אשר אלו הסובלים ממנה עלולים לחוש בושה ומבוכה ואף גרוע מכך, להפסיק לצאת מביתם. בעזרת מספר תרגילים לחיזוק השרירים של רצפת האגן – כמו תרגילי קיגל. תוכלו לחזק את השרירים הללו. כמו כן, תוכלו להשתמש גם במוצרי ספיגה שונים המיועדים למבוגרים אשר יקלו עליכם מאוד את המצב וימנעו מכם לחוש מבוכה.
 
למעלה