גלובס: שינוי דרמטי במודל ההכנסות למפעילים: כך תיראה ההסדרה בענף האוטובוסים

dctgdctg

Member

רשות לתחבורה ציבורית הפיצה לחברות האוטובוסים את כללי המשחק החדשים בענף • בין היתר, הכנסות החברות יישענו יותר על כמות נוסעים ופחות על מרחק, והן יצטרכו לבטל קווים לא יעילים • כדי ליישם את השיפורים תצטרך כעת הרשות לעמוד בלחצים פוליטיים כבדים

הכללים מול מפעילות התחבורה הציבורית משתנים: הרשות לתחבורה ציבורית הפיצה להן ביום א' את הכללים החדשים להסדרה הענפית. בין השינויים: העלאת רכיב ההכנסות המתבסס על מספר הנוסעים באוטובוס, בניגוד למרחק נסיעה, וקיצוץ מהשירות בקווים לא יעילים.
המהלך לכינון הסדרה ענפית הגיע מטעם המפעילות, בטענה שתקופת הקורונה פגעה בהיקפי הנוסעים. לכך הצטרפה בינתיים גם הפגיעה הנגרמת מהמלחמה.

עוד טענו המפעילות, כי תקופת הזיכיון הנהוגה (של כעשר שנים) אינה מותירה בידיהן רווחים, וביקשו להכפילה. זאת, משום שבמכרזים נהוג מרוץ לתחתית של הצעות זולות, משום שהבחירה בזוכה היא על סמך מחיר ולא על סמך איכות.

במשרדי האוצר והתחבורה דחו תחילה את הטענות, לנוכח הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות ושל הקרנות שרכשו חלק מפעילות המפעילות, כמו קרן ג'נריישן, הבעלים של חברת מטרופולין, ואלקטרה, שרכשה את אפיקים. הדוחות הצביעו על רווחיות ועל חשיפה מינימלית למספר הנוסעים, לעומת חשיפה גדולה יותר למרחקי נסיעה - שאינם משתנים. במשרדי הממשלה סברו שבתנאים של שוק חופשי על החברות להציע הצעות כספיות שיוכלו לעמוד בהן.
בכל זאת, הסכימו שם בסופו של דבר לדון בהסדרה ענפית לנוכח סכומי העתק שמושקעים בסבסוד התחבורה הציבורית ושעולים מדי שנה, עד שהגיעו ל-16 מיליארד שקל ב-2024. זאת לצד העובדה ששיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית אינו עולה, השירות שמקבלים הנוסעים לקוי והמפעילות ממשיכות להרוויח.
עקרונות ההסדרה שנחשפים כעת נקבעו לאחר משא ומתן מול החברות המפעילות את האוטובוסים. המדינה הצליחה לשנות את מערך התגמול, כך שמשקל הנוסעים בהכנסות החברות יעלה מ-4.8% מהכנסותיהן בממוצע ענפי כיום, ל-25%. יחד עם העברת סמכויות אכיפה נוספות כלפי נוסעים שאינם משלמים, שיעור זה יעלה אף ל-30%. כמו כן ייקבע לחברות יעד לעלייה בכמות הנוסעים, שעמידה בו תביא להן בונוס נוסף.
השינוי במערך התמריצים נועד למנוע מקרים שכיחים מאוד, שבהם אוטובוסים חולפים על פני התחנות ואינם אוספים נוסעים, או שנסיעות מתבטלות ללא כל הודעה לנוסעים. זאת משום ששיעור גבוה ביותר של ההכנסות היום מבוסס כאמור על קילומטרים של נסיעת אוטובוסים.

כמו כן הוחלט לייעל את הקווים, באופן שבו כל חברה תציג הצעה לביטול של כ-10%-15% מהקווים - אלו שיש בהם נוסעים בודדים (סבסוד המדינה בקווים אלו מגיע למאות שקלים לנוסע), ושיש חלופות עבורם. מדובר בקווים הרווחיים ביותר של המפעילות, שבהם בדרך כלל מהירות הנסיעה גדולה, משום שאלו קווים באזורים לא צפופים, שבגלל מיעוט הנוסעים בהם האוטובוסים כמעט אינם עוצרים בתחנות. כשהמהירות גדולה, ניתן להשתמש באותם תשומות של אוטובוסים ונהגים לנסיעות רבות יותר, ועל כן הם רווחיים יותר. כדי לתמרץ את המפעילות לוותר על ה"שומן", הם ימשיכו לקבל 25%-45% מההכנסות שהתקבלו בקווים שיבוטלו.
הקווים המבוטלים יוכנסו לבנק שיוכל לשמש את הרשות לתחבורה ציבורית לתגבר שירות במקומות אחרים, שבהם הוא נדרש יותר.

נוסף על כך, על המפעילות להציג תוכנית לייעול של יתר הרשת, כך שתכלול שירותי תחבורה ציבורית מגוונים כמו שירות גמיש, קיצור קווים, איחוד קווים ועוד. תוכנית זו תאושר על יד הרשות, והיא מיועדת לתקן עיוותים היסטוריים בתכנון רשת הקווים, שהורכבה לעיתים טלאי על טלאי, לפעמים מתוך שיקולים פוליטיים ולפעמים מתוך חוסר היכרות עם המרחב.
גם מודל קנסות חדש יוכנס להסדרה, והוא נועד לקנוס באופן דיפרנציאלי, תוך תלות במשך האיחורים. בתמורה לשינויים אלו, המפעילות יקבלו עוד שנתיים לתקופת הזיכיון, ושנתיים נוספות בהתאם לטיב השירות, אם תום תקופת ההפעלה חל עד סוף 2028.

ארגון לובי 99, שפנה לרשות לתחבורה ציבורית בבקשה לשנות את מודל התמריצים, מברך על החלטתה. "שינוי התמריצים למפעילות, ייעול קווי השירות והשקעה בפיתוח תוספות השירות, שמים את הנוסע במרכז, ועתידים לתרום לרמת שירות גבוהה יותר".

ואולם, לצד ההתקדמות ישנם עוד אתגרים רבים בדרך. היכולת לקצץ קווים לא יעילים ולשנות את רשת התחבורה הציבורית מותנית באישור רשות התחבורה הציבורית, שעליה צפויים להיות מופעלים לחצים פוליטיים כבדים מצידם של ראשי רשויות, ובהתאמה של שרת התחבורה מירי רגב וצמרת משרדה.

כמו כן תיבחן הרשות בהקצאת הקווים החדשים מאותו בנק קווים שקוצצו, ובמידת השיקולים הפוליטיים שיהיו מעורבים בה. במובן זה צריך להדגיש שכמו כל משאב ציבורי במחסור, כך גם על קווי התחבורה הציבורית מתחוללים מאבקים יום-יומיים וזאת משום שהם קריטיים לתושבים, ובהתאמה לראשי הרשויות, ואלו לוחצים בכל האמצעים שעומדים לרשותם על הרשות להקצות להם את הקווים.
 

מנכל אחד

Active member

רשות לתחבורה ציבורית הפיצה לחברות האוטובוסים את כללי המשחק החדשים בענף • בין היתר, הכנסות החברות יישענו יותר על כמות נוסעים ופחות על מרחק, והן יצטרכו לבטל קווים לא יעילים • כדי ליישם את השיפורים תצטרך כעת הרשות לעמוד בלחצים פוליטיים כבדים

הכללים מול מפעילות התחבורה הציבורית משתנים: הרשות לתחבורה ציבורית הפיצה להן ביום א' את הכללים החדשים להסדרה הענפית. בין השינויים: העלאת רכיב ההכנסות המתבסס על מספר הנוסעים באוטובוס, בניגוד למרחק נסיעה, וקיצוץ מהשירות בקווים לא יעילים.
המהלך לכינון הסדרה ענפית הגיע מטעם המפעילות, בטענה שתקופת הקורונה פגעה בהיקפי הנוסעים. לכך הצטרפה בינתיים גם הפגיעה הנגרמת מהמלחמה.

עוד טענו המפעילות, כי תקופת הזיכיון הנהוגה (של כעשר שנים) אינה מותירה בידיהן רווחים, וביקשו להכפילה. זאת, משום שבמכרזים נהוג מרוץ לתחתית של הצעות זולות, משום שהבחירה בזוכה היא על סמך מחיר ולא על סמך איכות.

במשרדי האוצר והתחבורה דחו תחילה את הטענות, לנוכח הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות ושל הקרנות שרכשו חלק מפעילות המפעילות, כמו קרן ג'נריישן, הבעלים של חברת מטרופולין, ואלקטרה, שרכשה את אפיקים. הדוחות הצביעו על רווחיות ועל חשיפה מינימלית למספר הנוסעים, לעומת חשיפה גדולה יותר למרחקי נסיעה - שאינם משתנים. במשרדי הממשלה סברו שבתנאים של שוק חופשי על החברות להציע הצעות כספיות שיוכלו לעמוד בהן.
בכל זאת, הסכימו שם בסופו של דבר לדון בהסדרה ענפית לנוכח סכומי העתק שמושקעים בסבסוד התחבורה הציבורית ושעולים מדי שנה, עד שהגיעו ל-16 מיליארד שקל ב-2024. זאת לצד העובדה ששיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית אינו עולה, השירות שמקבלים הנוסעים לקוי והמפעילות ממשיכות להרוויח.
עקרונות ההסדרה שנחשפים כעת נקבעו לאחר משא ומתן מול החברות המפעילות את האוטובוסים. המדינה הצליחה לשנות את מערך התגמול, כך שמשקל הנוסעים בהכנסות החברות יעלה מ-4.8% מהכנסותיהן בממוצע ענפי כיום, ל-25%. יחד עם העברת סמכויות אכיפה נוספות כלפי נוסעים שאינם משלמים, שיעור זה יעלה אף ל-30%. כמו כן ייקבע לחברות יעד לעלייה בכמות הנוסעים, שעמידה בו תביא להן בונוס נוסף.
השינוי במערך התמריצים נועד למנוע מקרים שכיחים מאוד, שבהם אוטובוסים חולפים על פני התחנות ואינם אוספים נוסעים, או שנסיעות מתבטלות ללא כל הודעה לנוסעים. זאת משום ששיעור גבוה ביותר של ההכנסות היום מבוסס כאמור על קילומטרים של נסיעת אוטובוסים.

כמו כן הוחלט לייעל את הקווים, באופן שבו כל חברה תציג הצעה לביטול של כ-10%-15% מהקווים - אלו שיש בהם נוסעים בודדים (סבסוד המדינה בקווים אלו מגיע למאות שקלים לנוסע), ושיש חלופות עבורם. מדובר בקווים הרווחיים ביותר של המפעילות, שבהם בדרך כלל מהירות הנסיעה גדולה, משום שאלו קווים באזורים לא צפופים, שבגלל מיעוט הנוסעים בהם האוטובוסים כמעט אינם עוצרים בתחנות. כשהמהירות גדולה, ניתן להשתמש באותם תשומות של אוטובוסים ונהגים לנסיעות רבות יותר, ועל כן הם רווחיים יותר. כדי לתמרץ את המפעילות לוותר על ה"שומן", הם ימשיכו לקבל 25%-45% מההכנסות שהתקבלו בקווים שיבוטלו.
הקווים המבוטלים יוכנסו לבנק שיוכל לשמש את הרשות לתחבורה ציבורית לתגבר שירות במקומות אחרים, שבהם הוא נדרש יותר.

נוסף על כך, על המפעילות להציג תוכנית לייעול של יתר הרשת, כך שתכלול שירותי תחבורה ציבורית מגוונים כמו שירות גמיש, קיצור קווים, איחוד קווים ועוד. תוכנית זו תאושר על יד הרשות, והיא מיועדת לתקן עיוותים היסטוריים בתכנון רשת הקווים, שהורכבה לעיתים טלאי על טלאי, לפעמים מתוך שיקולים פוליטיים ולפעמים מתוך חוסר היכרות עם המרחב.
גם מודל קנסות חדש יוכנס להסדרה, והוא נועד לקנוס באופן דיפרנציאלי, תוך תלות במשך האיחורים. בתמורה לשינויים אלו, המפעילות יקבלו עוד שנתיים לתקופת הזיכיון, ושנתיים נוספות בהתאם לטיב השירות, אם תום תקופת ההפעלה חל עד סוף 2028.

ארגון לובי 99, שפנה לרשות לתחבורה ציבורית בבקשה לשנות את מודל התמריצים, מברך על החלטתה. "שינוי התמריצים למפעילות, ייעול קווי השירות והשקעה בפיתוח תוספות השירות, שמים את הנוסע במרכז, ועתידים לתרום לרמת שירות גבוהה יותר".

ואולם, לצד ההתקדמות ישנם עוד אתגרים רבים בדרך. היכולת לקצץ קווים לא יעילים ולשנות את רשת התחבורה הציבורית מותנית באישור רשות התחבורה הציבורית, שעליה צפויים להיות מופעלים לחצים פוליטיים כבדים מצידם של ראשי רשויות, ובהתאמה של שרת התחבורה מירי רגב וצמרת משרדה.

כמו כן תיבחן הרשות בהקצאת הקווים החדשים מאותו בנק קווים שקוצצו, ובמידת השיקולים הפוליטיים שיהיו מעורבים בה. במובן זה צריך להדגיש שכמו כל משאב ציבורי במחסור, כך גם על קווי התחבורה הציבורית מתחוללים מאבקים יום-יומיים וזאת משום שהם קריטיים לתושבים, ובהתאמה לראשי הרשויות, ואלו לוחצים בכל האמצעים שעומדים לרשותם על הרשות להקצות להם את הקווים.
מקווה שהם יפיצו את התוכנית לציבור לפני שהיא תכנס לתוקף
 

Ccyclist

Well-known member

רשות לתחבורה ציבורית הפיצה לחברות האוטובוסים את כללי המשחק החדשים בענף • בין היתר, הכנסות החברות יישענו יותר על כמות נוסעים ופחות על מרחק, והן יצטרכו לבטל קווים לא יעילים • כדי ליישם את השיפורים תצטרך כעת הרשות לעמוד בלחצים פוליטיים כבדים

הכללים מול מפעילות התחבורה הציבורית משתנים: הרשות לתחבורה ציבורית הפיצה להן ביום א' את הכללים החדשים להסדרה הענפית. בין השינויים: העלאת רכיב ההכנסות המתבסס על מספר הנוסעים באוטובוס, בניגוד למרחק נסיעה, וקיצוץ מהשירות בקווים לא יעילים.
המהלך לכינון הסדרה ענפית הגיע מטעם המפעילות, בטענה שתקופת הקורונה פגעה בהיקפי הנוסעים. לכך הצטרפה בינתיים גם הפגיעה הנגרמת מהמלחמה.

עוד טענו המפעילות, כי תקופת הזיכיון הנהוגה (של כעשר שנים) אינה מותירה בידיהן רווחים, וביקשו להכפילה. זאת, משום שבמכרזים נהוג מרוץ לתחתית של הצעות זולות, משום שהבחירה בזוכה היא על סמך מחיר ולא על סמך איכות.

במשרדי האוצר והתחבורה דחו תחילה את הטענות, לנוכח הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות ושל הקרנות שרכשו חלק מפעילות המפעילות, כמו קרן ג'נריישן, הבעלים של חברת מטרופולין, ואלקטרה, שרכשה את אפיקים. הדוחות הצביעו על רווחיות ועל חשיפה מינימלית למספר הנוסעים, לעומת חשיפה גדולה יותר למרחקי נסיעה - שאינם משתנים. במשרדי הממשלה סברו שבתנאים של שוק חופשי על החברות להציע הצעות כספיות שיוכלו לעמוד בהן.
בכל זאת, הסכימו שם בסופו של דבר לדון בהסדרה ענפית לנוכח סכומי העתק שמושקעים בסבסוד התחבורה הציבורית ושעולים מדי שנה, עד שהגיעו ל-16 מיליארד שקל ב-2024. זאת לצד העובדה ששיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית אינו עולה, השירות שמקבלים הנוסעים לקוי והמפעילות ממשיכות להרוויח.
עקרונות ההסדרה שנחשפים כעת נקבעו לאחר משא ומתן מול החברות המפעילות את האוטובוסים. המדינה הצליחה לשנות את מערך התגמול, כך שמשקל הנוסעים בהכנסות החברות יעלה מ-4.8% מהכנסותיהן בממוצע ענפי כיום, ל-25%. יחד עם העברת סמכויות אכיפה נוספות כלפי נוסעים שאינם משלמים, שיעור זה יעלה אף ל-30%. כמו כן ייקבע לחברות יעד לעלייה בכמות הנוסעים, שעמידה בו תביא להן בונוס נוסף.
השינוי במערך התמריצים נועד למנוע מקרים שכיחים מאוד, שבהם אוטובוסים חולפים על פני התחנות ואינם אוספים נוסעים, או שנסיעות מתבטלות ללא כל הודעה לנוסעים. זאת משום ששיעור גבוה ביותר של ההכנסות היום מבוסס כאמור על קילומטרים של נסיעת אוטובוסים.

כמו כן הוחלט לייעל את הקווים, באופן שבו כל חברה תציג הצעה לביטול של כ-10%-15% מהקווים - אלו שיש בהם נוסעים בודדים (סבסוד המדינה בקווים אלו מגיע למאות שקלים לנוסע), ושיש חלופות עבורם. מדובר בקווים הרווחיים ביותר של המפעילות, שבהם בדרך כלל מהירות הנסיעה גדולה, משום שאלו קווים באזורים לא צפופים, שבגלל מיעוט הנוסעים בהם האוטובוסים כמעט אינם עוצרים בתחנות. כשהמהירות גדולה, ניתן להשתמש באותם תשומות של אוטובוסים ונהגים לנסיעות רבות יותר, ועל כן הם רווחיים יותר. כדי לתמרץ את המפעילות לוותר על ה"שומן", הם ימשיכו לקבל 25%-45% מההכנסות שהתקבלו בקווים שיבוטלו.
הקווים המבוטלים יוכנסו לבנק שיוכל לשמש את הרשות לתחבורה ציבורית לתגבר שירות במקומות אחרים, שבהם הוא נדרש יותר.

נוסף על כך, על המפעילות להציג תוכנית לייעול של יתר הרשת, כך שתכלול שירותי תחבורה ציבורית מגוונים כמו שירות גמיש, קיצור קווים, איחוד קווים ועוד. תוכנית זו תאושר על יד הרשות, והיא מיועדת לתקן עיוותים היסטוריים בתכנון רשת הקווים, שהורכבה לעיתים טלאי על טלאי, לפעמים מתוך שיקולים פוליטיים ולפעמים מתוך חוסר היכרות עם המרחב.
גם מודל קנסות חדש יוכנס להסדרה, והוא נועד לקנוס באופן דיפרנציאלי, תוך תלות במשך האיחורים. בתמורה לשינויים אלו, המפעילות יקבלו עוד שנתיים לתקופת הזיכיון, ושנתיים נוספות בהתאם לטיב השירות, אם תום תקופת ההפעלה חל עד סוף 2028.

ארגון לובי 99, שפנה לרשות לתחבורה ציבורית בבקשה לשנות את מודל התמריצים, מברך על החלטתה. "שינוי התמריצים למפעילות, ייעול קווי השירות והשקעה בפיתוח תוספות השירות, שמים את הנוסע במרכז, ועתידים לתרום לרמת שירות גבוהה יותר".

ואולם, לצד ההתקדמות ישנם עוד אתגרים רבים בדרך. היכולת לקצץ קווים לא יעילים ולשנות את רשת התחבורה הציבורית מותנית באישור רשות התחבורה הציבורית, שעליה צפויים להיות מופעלים לחצים פוליטיים כבדים מצידם של ראשי רשויות, ובהתאמה של שרת התחבורה מירי רגב וצמרת משרדה.

כמו כן תיבחן הרשות בהקצאת הקווים החדשים מאותו בנק קווים שקוצצו, ובמידת השיקולים הפוליטיים שיהיו מעורבים בה. במובן זה צריך להדגיש שכמו כל משאב ציבורי במחסור, כך גם על קווי התחבורה הציבורית מתחוללים מאבקים יום-יומיים וזאת משום שהם קריטיים לתושבים, ובהתאמה לראשי הרשויות, ואלו לוחצים בכל האמצעים שעומדים לרשותם על הרשות להקצות להם את הקווים.

לפני כעשור וחצי השיטה היתה על בסיס נוסעים ונוצר תמריץ שלילי לדחוס כמה שיותר נוסעים לכמה שפחות אוטובוסים. היה קו מבקעת אונו שהריצו אותו בתדירות אנטי תח"צית של 40 דקות כדי שיהיה עמוס בטירוף.

השיטה הנוכחית שהחליפה את הקודמת לפני כעשור פלוס היא על טהרת הקילומטרים, התוצאה היא ריבוי קווים בעייתי ומסלולים לא יעילים בעליל כי ככל שהקו ארוך יותר - כך הוא משתלם יותר.

אני מקווה שהקריאה לייעול קווים והכנסת מספר הנוסעים לשיכלול התשלום יעזרו לשפר את המערכת.

מצד שני - העובדה שהכנסות תשלומי הנוסעים הולכים ישירות למשרד התחבורה ולא מחולקים יחסית בין החברות על בסיס נסועה מורידה גורם שהיה יכול לתרום למוטיבציה לשיפור השירות.

כרגע המערכת סובלת מריבוי קווים מטורף, תדירות נמוכה, מסלולים ארוכים ולא יעילים (סיבוביים, דלת לדלת, אזוריים עם ריבוי תחנות בערי הלווין, מנטאליות של "מכל מקום לכל מקום"). מימון לפי קילומטר רק עודד את כל התחלואים האלו.

ברעננה למשל קווים 30 ו 139 הם קווים נדירים ומיותרים שעדיף לבטל אותם. הקישוריות שהם נותנים - פעם בשעה או מספר נסיעות ספור ביום - ברת ביצוע בהחלפה בין קווים עם תדירות גבוהה. יש הרבה דוגמאות דומות שעדיף שיעלמו.
 
נערך לאחרונה ב:
יש בהצעה החדשה כמה דברים לא מאוד ברורים.
1. המפעילות ימשיכו לקבל תגמול בשיעור של 25-40% על קווים שבוטלו, כלומר השירו לנוסע יפגע בעוד שהתגמול למפעיל לא?
2. במצב שבו קווים מבוטלים והתגמול על הרווחים נשאר, האם זה לא יעודד מפעילות להמשיך לפגוע בשירות בקווים נוספים כדי שגם הם יבוטלו בהמשך בגלל חוסר שימוש?
3. למה מרכיב שביעות רצון הנוסעים לא מהווה אחוז גדול יותר בתמריץ המפעילות או בשיכול הארכת מכרז או אפילו אפשרות להתמודד במכרזים נוספים, יש הרבה אזורים בהם כמות הנוסעים לא עולה כי המפעילות באותו אזור נותנות שירות גרוע
4. לגבי בנק הקווים המבוטלים, יש לי תחושה חזקה שחלק גדול מהקווים המבוטלים יהיו במגזרים ספציפיים וחלק גדול מתוספות השירות גם כן במגזרים ספציפיים
 

מנכל אחד

Active member
יש בהצעה החדשה כמה דברים לא מאוד ברורים.
1. המפעילות ימשיכו לקבל תגמול בשיעור של 25-40% על קווים שבוטלו, כלומר השירו לנוסע יפגע בעוד שהתגמול למפעיל לא?
2. במצב שבו קווים מבוטלים והתגמול על הרווחים נשאר, האם זה לא יעודד מפעילות להמשיך לפגוע בשירות בקווים נוספים כדי שגם הם יבוטלו בהמשך בגלל חוסר שימוש?
3. למה מרכיב שביעות רצון הנוסעים לא מהווה אחוז גדול יותר בתמריץ המפעילות או בשיכול הארכת מכרז או אפילו אפשרות להתמודד במכרזים נוספים, יש הרבה אזורים בהם כמות הנוסעים לא עולה כי המפעילות באותו אזור נותנות שירות גרוע
4. לגבי בנק הקווים המבוטלים, יש לי תחושה חזקה שחלק גדול מהקווים המבוטלים יהיו במגזרים ספציפיים וחלק גדול מתוספות השירות גם כן במגזרים ספציפיים
קשה להבין מהכתבה את התוכנית.
וסביר שאם לא יהיה לחץ ציבורי הם גם לא יפרסמו את התוכנית להערות.

אני חושב שאם החברות מסכימות לזה, כנראה שזה משתלם להם יותר מהמצב הקיים, וזה לא סימן מעודד.
 

fishgad

Active member
יש בהצעה החדשה כמה דברים לא מאוד ברורים.
1. המפעילות ימשיכו לקבל תגמול בשיעור של 25-40% על קווים שבוטלו, כלומר השירו לנוסע יפגע בעוד שהתגמול למפעיל לא?
2. במצב שבו קווים מבוטלים והתגמול על הרווחים נשאר, האם זה לא יעודד מפעילות להמשיך לפגוע בשירות בקווים נוספים כדי שגם הם יבוטלו בהמשך בגלל חוסר שימוש?
3. למה מרכיב שביעות רצון הנוסעים לא מהווה אחוז גדול יותר בתמריץ המפעילות או בשיכול הארכת מכרז או אפילו אפשרות להתמודד במכרזים נוספים, יש הרבה אזורים בהם כמות הנוסעים לא עולה כי המפעילות באותו אזור נותנות שירות גרוע
4. לגבי בנק הקווים המבוטלים, יש לי תחושה חזקה שחלק גדול מהקווים המבוטלים יהיו במגזרים ספציפיים וחלק גדול מתוספות השירות גם כן במגזרים ספציפיים
הדבר הראוי והנכון לעשות זה לפרסם
 

laRio

Active member
מעניין מה יקרה בצפון הנטוש עם המודל הזה.
יישובים שגם לפני המלחמה היו קטנים, ואחרי המלחמה יחזרו אליהם 50% מהתושבים, ישארו ללא תחבורה בכלל?
 

מנכל אחד

Active member
מעניין מה יקרה בצפון הנטוש עם המודל הזה.
יישובים שגם לפני המלחמה היו קטנים, ואחרי המלחמה יחזרו אליהם 50% מהתושבים, ישארו ללא תחבורה בכלל?
לפי מה שאפשר להבין מהכתבה השיטה המוצעת היא המוצעת עובדת כך שהמפעיל לא מפסיד כסף על ביצוע נסיעות ריקות, רק שאם הוא יצליח לגרום לנוסעים לנסוע בנסיעות הוא ירוויח יותר, הרווח שלו לא יהיה מהכנסות הנוסעים (כי להרבה מהם יש מינוי חופשי) אלא על כל נוסע המפעיל יתוגמל בסכום כסף ידוע מראש.
השיטה הזאת בעייתית בגלל שהיא לא מאפשרת לתכנן תקציב מראש, כך שהמשרד ימשיך להיות חסם משמעותי לתגבור נסיעות או שינויי לו"ז.

מלבד זאת יש בעיה של אינטרסים של המפעיל באירועים חד פעמיים או בשינויים שאת הפירות שלהם לא רואים באופן מיידי.

בשביל שמהלך כזה יצליח חייבים לייצר תלות בין ההכנסות לבין התשלום למפעילי התח"צ, אחרת, במקרה של הצלחה, ההתחייבוית הכספיות יאלצו את המשרד להפחית את השירות.
 

Ccyclist

Well-known member
מעניין מה יקרה בצפון הנטוש עם המודל הזה.
יישובים שגם לפני המלחמה היו קטנים, ואחרי המלחמה יחזרו אליהם 50% מהתושבים, ישארו ללא תחבורה בכלל?

יצטרכו איזו החרגה לטובת שיקום הצפון והעוטף.

אזורי ספר / עדיפות לאומית וכו'.

השאלה גם מה יעשו עם לבנון. המדינה שם בקריסה והאו"ם שם בסך הכל "משקיף", אז אי אפשר לבסס מולם הסכם. אני מניח שזה אומר שיצטרכו לפעול שם.
 

luisluis

Active member
זה לא פותר את בעיית הנהגים שלא עוצרים לנוסעים.
חברות צריכות להקנס בקנסות קשים על אי איסוף נוסע

באופן כללי הקישור שעושים בין תיקוף נסיעה לבין מידע על כמה נוסעים יש ועומסים הוא שגוי מהיסוד.
כל אוטובוס צריך להיות מצויד במצלמה פשוטה שמחוברת לאלגוריתם שסופר נוסעים. סטודנט שנה א' למדעי המחשב יכול לבנות אלגוריתם כזה.
הטכנולוגיה הזאת קיימת עשרות שנים.

המצחיק הוא שגם ככה ברוב האוטובוסים כבר יש מצלמות חסר רק להוסיף את הרכיב שסופר נוסעים.
זה גם אמין וטוב יותר מהמצב הקיים כי זה מאפשר בכל רגע נתון לדעת כמות נוסעים באוטובוס מה שיכול ללמד על לאן נוסעים צריכים להגיע ולא רק מאיפה הם עולים
 

מנכל אחד

Active member
זה לא פותר את בעיית הנהגים שלא עוצרים לנוסעים.
חברות צריכות להקנס בקנסות קשים על אי איסוף נוסע

באופן כללי הקישור שעושים בין תיקוף נסיעה לבין מידע על כמה נוסעים יש ועומסים הוא שגוי מהיסוד.
כל אוטובוס צריך להיות מצויד במצלמה פשוטה שמחוברת לאלגוריתם שסופר נוסעים. סטודנט שנה א' למדעי המחשב יכול לבנות אלגוריתם כזה.
הטכנולוגיה הזאת קיימת עשרות שנים.

המצחיק הוא שגם ככה ברוב האוטובוסים כבר יש מצלמות חסר רק להוסיף את הרכיב שסופר נוסעים.
זה גם אמין וטוב יותר מהמצב הקיים כי זה מאפשר בכל רגע נתון לדעת כמות נוסעים באוטובוס מה שיכול ללמד על לאן נוסעים צריכים להגיע ולא רק מאיפה הם עולים
במשרד התחבורה סבורים שזה פוגע בפרטיות.
פניתי אליהם, וגם פניתי לרשות להגנת הפרטיות בשאלה האם זה אכן נחשב לפגיעה בפרטיות.
לדברי הרשות להגנת הפרטיות, לא התקבלה פניה ממשרד התחבורה בנושא.
לדברי משרד התחבורה, היעוץ המשפטי שולל את האפשרות וסבור שאין צורך בפניה לרשות להגנת הפרטיות.
 

מוישי67

Active member
זה לא פותר את בעיית הנהגים שלא עוצרים לנוסעים.
חברות צריכות להקנס בקנסות קשים על אי איסוף נוסע

באופן כללי הקישור שעושים בין תיקוף נסיעה לבין מידע על כמה נוסעים יש ועומסים הוא שגוי מהיסוד.
כל אוטובוס צריך להיות מצויד במצלמה פשוטה שמחוברת לאלגוריתם שסופר נוסעים. סטודנט שנה א' למדעי המחשב יכול לבנות אלגוריתם כזה.
הטכנולוגיה הזאת קיימת עשרות שנים.

המצחיק הוא שגם ככה ברוב האוטובוסים כבר יש מצלמות חסר רק להוסיף את הרכיב שסופר נוסעים.
זה גם אמין וטוב יותר מהמצב הקיים כי זה מאפשר בכל רגע נתון לדעת כמות נוסעים באוטובוס מה שיכול ללמד על לאן נוסעים צריכים להגיע ולא רק מאיפה הם עולים
כבר יש מערכות לספירת נוסעים בכל האוטובוסים, רק צריך להשתמש במידע הזה, הוא סתם מגיע למשרד התחבורה בקובץ txt ולא נראה שמישהו קורא אותו.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240802-090938.png
    Screenshot_20240802-090938.png
    KB 124.8 · צפיות: 4

luisluis

Active member
המערכת הזאת לא אמינה בכלל

זה עניין של תוכנה. ואם יש את החומרה המתאימה אז לא אמורה להיות בעיה לתקן את זה.

ובכל הנוגע לפרטיות, האלגוריתם שצריך לרוץ הוא אלגוריתם שסופר. אין שום צורך לדעת מיהו האדם המדובר.
בהתחשב בזה שגם ככה מותקנת מצלמה בכל אוטובוס אני לא מבין מה החשש פה.
ה signal שיוצא למערכות הוא מספר רציף נניח בכל דקה שפשוט אומר כמה אנשים יש באוטובוס.
 

מוישי67

Active member
זה עניין של תוכנה. ואם יש את החומרה המתאימה אז לא אמורה להיות בעיה לתקן את זה.

ובכל הנוגע לפרטיות, האלגוריתם שצריך לרוץ הוא אלגוריתם שסופר. אין שום צורך לדעת מיהו האדם המדובר.
בהתחשב בזה שגם ככה מותקנת מצלמה בכל אוטובוס אני לא מבין מה החשש פה.
ה signal שיוצא למערכות הוא מספר רציף נניח בכל דקה שפשוט אומר כמה אנשים יש באוטובוס.
אני מקווה שיום אחד הנתונים האלו ייכנסו לsiri ויהיו זמינים לנוסעים ולסדרנים בזמן אמת
 

מנכל אחד

Active member
זה עניין של תוכנה. ואם יש את החומרה המתאימה אז לא אמורה להיות בעיה לתקן את זה.

ובכל הנוגע לפרטיות, האלגוריתם שצריך לרוץ הוא אלגוריתם שסופר. אין שום צורך לדעת מיהו האדם המדובר.
בהתחשב בזה שגם ככה מותקנת מצלמה בכל אוטובוס אני לא מבין מה החשש פה.
ה signal שיוצא למערכות הוא מספר רציף נניח בכל דקה שפשוט אומר כמה אנשים יש באוטובוס.
זה לא עניין של תוכנה אלא של חומרה.
הספירה מבוצעות באמצעות גלאי וילון, ולא ניתן להפוך אותו לאמין.

גם אני לא מבין את החשש לפגיעה בפרטיות בשימוש במצלמות.
לדעתי החשש שלהם נובע מאי הרבה של הטכנולוגיות, וחוסר רצון להתייעל.
 
למעלה