גם ב-"מציאות", בעולם שלנו, וגם ב-"אגדות",
תפיסת העולם ה-מונארכית, הקלאסית, יוצאת מתוך הנחה, אמונה שקיימת איזושהי אמת, משמעות אוניברסלית, מיסטית, דתית - בסדרי העולם, ובסיבה ש-אישיות כזו או אחרת, משפחה כזו או אחרת, נמצאת בשלטון ("דם כחול")
אפשר להאמין בזה. ואפשר - לא.
מי שלא מאמין בזה, יגיד שזה הכול מניפולציה פוליטית של הענקת איזו גושפנקה, צדק על אנושי, ל-שלטון של - משפחה מסוימת, או קבוצה מסוימת. מה שמעניין - שזה כנראה רוכב על איזו תשוקה אנושית בסיסית מאוד עמוקה. גם בחברות שאינן מונארכיות, אפילו בחברות דמוקרטיות, מודרניות בנות זמננו.
לא - בלי קריצות פוליטיות אקטואליות! אבל כן - כל תופעת ה-"נסיכוּת" בפוליטיקה המודרנית. מ-משפ' קנדי, קלינטון, ועד ל-בגין/רבין/הרצוג/ויצמן ג'וניור!. ב-אגדות למינהן, וגם בתפיסה של - מי שמאמין בזה, בעולם שלנו המציאותי, תוקף הירושה, הסמכות השלטונית, נובעת מאיזשהו כוח עליון גדול. אלוהי או אחר. יש סיבה אוניברסלית, נכונה וצודקת לתוקף הירושה ה-"נכון".
באחד הדיונים המעניינים שהיו כאן בענייני - דת, אמרת, דיוגנס, משהו מאוד יפה:
הסיפור, המספר (מרטין) בעצם לא נוקט עמדה, אלא - מציג את ה-"עובדות". מספר סיפור. אנחנו רואים את ה-"קסמים", המעללים של מליסנדרה, את אלו של דאני, את מה שקורה עם בראן, אבל, כמו הדמיות בסיפור עצמו - אנחנו לא מקבלים הצצה ל-"מנגנון" שפועל "מאחורי הקלעים". אנחנו יכולים "להאמין" או לפרש את ה-"מציאות", כראות עיננו.
אני לא אוהב את ההשוואות בין ששאוש"ק ל-שר הטבעות (שתיהן יצירות אדירות, שכל אחת עומדת בפני עצמה) אבל מהבחינה הזו הן אנטי תזות; שר הטבעות מייצגת את ה-"אגדות"/האמונות ה-"קלאסיות", שבהן יש משמעות עומק. ששאוש"ק, מהבחינה הזו, לפחות עד כה - היא יצירה - פוסט מודרנית.
ב-שר הטבעות וב-"לג'נדריום" באופן נרחב יותר, טולקין בהחלט - נוקט עמדה. הוא מכניס אותנו פנימה לתוך מנגנון העומק, ומציג בפנינו את העמדות ה-"נכונות", ה-אלוהיות. למשל - אראגורן, צאצא ישיר של שושלת מלכי נומינור, של איזילדור ואלרוס, אמנם ממרחק של דורות רבים, אך ישיר ומוחלט. בעורקיו זורם דם מעורב של אלפים, מלכי בני האדם ואלים. הוא "אסת'ל" - התקווה. יש סיבה "קוסמית" להולדתו. יש לו תפקיד מוגדר ולא מקרי. זה מה שיפה ב-שר הטבעות וב-סילמריליון. זה מה שיפה ביצירה של טולקין. חוסר המשמעות, השרירותיות האכזרית, ה-מציאותית, הראליסטית של ששאוש"ק, של מרטין, זה מה שיפה בסיפור הזה.
בסיפור "ראיון עם ערפד" של אן רייס, הערפד מספר (קראתי את זה מזמן, אז לא זוכר בדיוק את הפרטים) שלכל אורך ה-מסע שלו, הוא חיפש את - אלוהים, מהצד השני, האפל. באמצעות הרוע המוחלט, האנטי-כרייסט, האנטי-תיזה. אם הוא ימצא השטן, הוא ימצא גם את האלוהים, את הטוב המחולט.
אני מקווה מאוד ש-מרטין לא "יחזור בתשובה". ש-האל, יהיה אשר יהיה, אדון האור, מרובה הפנים, השבעה, העצים - לא יתגלה, לא אליו ולא אלינו. (גם אם זה אומר (למשל) שבסופו של דבר (חו"ח) ג'ון ימות, מוות לא משמעותי!
)
(רציתי להעלות את הדברים האלו, בעקבות השרשור של אילן די, או בתגובה לשרשור של sengreen2, על ג'ון, אבל נראה לי שהדברים עומדים גם בפני עצמם
)
תפיסת העולם ה-מונארכית, הקלאסית, יוצאת מתוך הנחה, אמונה שקיימת איזושהי אמת, משמעות אוניברסלית, מיסטית, דתית - בסדרי העולם, ובסיבה ש-אישיות כזו או אחרת, משפחה כזו או אחרת, נמצאת בשלטון ("דם כחול")
אפשר להאמין בזה. ואפשר - לא.
מי שלא מאמין בזה, יגיד שזה הכול מניפולציה פוליטית של הענקת איזו גושפנקה, צדק על אנושי, ל-שלטון של - משפחה מסוימת, או קבוצה מסוימת. מה שמעניין - שזה כנראה רוכב על איזו תשוקה אנושית בסיסית מאוד עמוקה. גם בחברות שאינן מונארכיות, אפילו בחברות דמוקרטיות, מודרניות בנות זמננו.
לא - בלי קריצות פוליטיות אקטואליות! אבל כן - כל תופעת ה-"נסיכוּת" בפוליטיקה המודרנית. מ-משפ' קנדי, קלינטון, ועד ל-בגין/רבין/הרצוג/ויצמן ג'וניור!. ב-אגדות למינהן, וגם בתפיסה של - מי שמאמין בזה, בעולם שלנו המציאותי, תוקף הירושה, הסמכות השלטונית, נובעת מאיזשהו כוח עליון גדול. אלוהי או אחר. יש סיבה אוניברסלית, נכונה וצודקת לתוקף הירושה ה-"נכון".
באחד הדיונים המעניינים שהיו כאן בענייני - דת, אמרת, דיוגנס, משהו מאוד יפה:
הסיפור, המספר (מרטין) בעצם לא נוקט עמדה, אלא - מציג את ה-"עובדות". מספר סיפור. אנחנו רואים את ה-"קסמים", המעללים של מליסנדרה, את אלו של דאני, את מה שקורה עם בראן, אבל, כמו הדמיות בסיפור עצמו - אנחנו לא מקבלים הצצה ל-"מנגנון" שפועל "מאחורי הקלעים". אנחנו יכולים "להאמין" או לפרש את ה-"מציאות", כראות עיננו.
אני לא אוהב את ההשוואות בין ששאוש"ק ל-שר הטבעות (שתיהן יצירות אדירות, שכל אחת עומדת בפני עצמה) אבל מהבחינה הזו הן אנטי תזות; שר הטבעות מייצגת את ה-"אגדות"/האמונות ה-"קלאסיות", שבהן יש משמעות עומק. ששאוש"ק, מהבחינה הזו, לפחות עד כה - היא יצירה - פוסט מודרנית.
ב-שר הטבעות וב-"לג'נדריום" באופן נרחב יותר, טולקין בהחלט - נוקט עמדה. הוא מכניס אותנו פנימה לתוך מנגנון העומק, ומציג בפנינו את העמדות ה-"נכונות", ה-אלוהיות. למשל - אראגורן, צאצא ישיר של שושלת מלכי נומינור, של איזילדור ואלרוס, אמנם ממרחק של דורות רבים, אך ישיר ומוחלט. בעורקיו זורם דם מעורב של אלפים, מלכי בני האדם ואלים. הוא "אסת'ל" - התקווה. יש סיבה "קוסמית" להולדתו. יש לו תפקיד מוגדר ולא מקרי. זה מה שיפה ב-שר הטבעות וב-סילמריליון. זה מה שיפה ביצירה של טולקין. חוסר המשמעות, השרירותיות האכזרית, ה-מציאותית, הראליסטית של ששאוש"ק, של מרטין, זה מה שיפה בסיפור הזה.
בסיפור "ראיון עם ערפד" של אן רייס, הערפד מספר (קראתי את זה מזמן, אז לא זוכר בדיוק את הפרטים) שלכל אורך ה-מסע שלו, הוא חיפש את - אלוהים, מהצד השני, האפל. באמצעות הרוע המוחלט, האנטי-כרייסט, האנטי-תיזה. אם הוא ימצא השטן, הוא ימצא גם את האלוהים, את הטוב המחולט.
אני מקווה מאוד ש-מרטין לא "יחזור בתשובה". ש-האל, יהיה אשר יהיה, אדון האור, מרובה הפנים, השבעה, העצים - לא יתגלה, לא אליו ולא אלינו. (גם אם זה אומר (למשל) שבסופו של דבר (חו"ח) ג'ון ימות, מוות לא משמעותי!
(רציתי להעלות את הדברים האלו, בעקבות השרשור של אילן די, או בתגובה לשרשור של sengreen2, על ג'ון, אבל נראה לי שהדברים עומדים גם בפני עצמם