בוש ונכלם
הייתי שם, בוש ונכלם, נעלב בשם הפולנים,שטרחו וציינו 65 שנה למרד גיטו ורשא. נאומיהם של 2 הנשיאים תורגמו לקהל הרחב, לאנגלית נאומו של נשיא פולין ולפולנית נאומו של נשיא ישראל. הטקס ערך שעה וחצי. אולם, הבטחון היה קיצוני מאד, סומנו בתגיות פלסטיק בצבע המשלחת, מעבר לכך שהיינו צריכים לזהות ,במשלחתו, את בני הנוער, עברנו 3 בדיקות של זהוי תגיות, עד למגניטורים, אותם שערי מתכת, הכוללים בדקה אישית, ולתיקים בדיקת רנטגן. כל שנאלצנו להגיע שעה לפני תחיחלת הטקס. היה מייגע עד בוא הנשיאים. הטקס היה מרשים למרות שהיה בפולנית, ואני איני מבין פולנית. בחלקו האחרון של הטקס, בהנחת הזרים ונרות נשמה , שותפו בני נוער ישראלים, נציגי המשלחות ובני נוער פולנים. כל מהלך הטקס הוקרן על גבי מסכי ענק. התנגות חלק, והדגש על חלק, מבני הנוער היה מביש , והעתונאי, אטילה, לא הגזים ולא הקצין. אגב, הוא לווה קבוצת נוער משדרות את כל מהלך המסע, 7 ימים, כי טסנו ביום שלישי בערב ולא בבוקר. אישית , הערתי פעם, פעמיים לאותם שישבו על הדשא עם אזנייות ואיי פודים, ובפעם השלישית צווחתי שהם מבזים את מדינת ישראל, הסכלו עלי כמו בהמות ורטנו- מה הוא צועק. קמו ועזבו את הדשא, ולאחר מספר דקות שבו. מורים לא היו בנמצא. התביישתי, צודק חתול זקן, כי לא כל אחד צריך לנסוע לפולין, צריכיעם להיות ראויים לכך. הן תלמידים והן מורים. לא מסכים עם חתול זקן, כי המורים לוקים בשכלם, אם היו כאלה מורים הרי שלא ניתן לדרוש מהם לתפקד כראוי לבן תרבות נורמטיבי.המורים אשר לא טפלו בתלמידיהם, לא ראויים לנסוע לפולין. אין זו פעם ראשונה , מזה שנים רבות אני טוען להגדרות מפורטות - מי הוא התלמיד הראוי לצאת לפולין, ומי הוא המורה הראוי ללוות תלמידים. בדבר אחד התנחמתי, כי לא היו בין אלה תלמידים ממשלחתי, כי הכינונו אותם כראוי, לקראת הטקס והדגש היה - אנו אורחים בפולין, וככאלה עלינו להתנהג. צר לי שמידי פעם עולות כתבות כאלה, אולם רוב בני הוער המשתתף במסעות הינו נוער טוב ואיכותי,ובגלל מיעוט אין צורך לשלול את הזכות לשל האחרים לצאת לפולין. אכן , צריך לטפל בחריגים.