גם כך לא כתוב בתנ"ך

גם כך לא כתוב בתנ"ך

גם כך לא כתוב בתנ"ך ספר המשך לספרם המרתק ומעורר המחשבה של אביגדור שנאן ויאיר זקוביץ אם הספר הראשון חיטט בשורשים ובעקבותיהן העלומות של מסורות קדומות - אמונות אליליות, מסורות המזרח הקדום, מסורת ישראלית לעומת יהודאית, הרי הספר הזה נוגע בצמרות ובנבטים שהוליד התנ"ך ובעקבותיו: תרגום השבעים, תרגום יונתן, יוספוס פלאוויוס, מגילות קומראן, הספרים החיצוניים, מדרשים עתיקים ומדרשים מימי הבייניים, כדי להאיר מסורות ופירושים לספרי התורה בין הנושאים: סיפור יציעאת מצרים בתהילים קי"ד סיפור גן העדן בראי תרגום יונתן סיפור לידת נוח בראי מגילה חיצונית לבראשית שנמצאה בקומראן סיפור גירוש הגר וישמעאל במדרש פרקי דרבי אליעזר עקידת יצחק על פי יוסף בן מתתיהו מעשה יהודה ותמר בראי ספר היובלים סיפור לידתו של משה בראי כתבי פילון האלכסנדרוני עצת ירתו למשה על פי הנוסח השומרוני של התורה השופט יאיר בספר קדמוניות המקרא סיפור משיחת דוד במזמור קנ"א לתהילים שנמצא בקומראן (הוא קיים גם בחלק מהקננים הנוצריים) חיי שישעיהו וסופו המר על פי ספר חיי הנביאים התוספות למגילת אסתר בתרגום השבעים (אסתר שנאה לשכב עם גוי, אכלה מאכלות כשרים בלבד והתפללה לה' אלוהי ישראל) דברי הקיטרוג של המן נגד עם ישראל במדרש אבא גוריון מטעמים רבים ושנים מטעמים אותנו המחברים, היודעים לטוות את סיפוריהם בכישרון וענין רב הלכתי לקנות אותו בחנות ספרים שאין לציין שמה מטעמי פרסומת והרי הפתעה - שלושה במחיר אחד, אז רכשתי שלושה עותקים ושניים מחברינו יקבלו אות הספר הנהדר הזה בשליש מחיר
 

יוסי ר1

Active member
על כל פנים, קראתי היום את הפרק העוסק

בסיפור יעקב והרמיה. הדברים כבר נאמרו לפניו, אבל הוא עושה השוואה מעניינת בין מעשי הרמייה של יעקב, והמידה כנגד מידה לה הוא זכה" הוא רימה את אביו העוור - לבן רימה אותו בחשכת ליל הכלולות הוא רימה בעזרת בגד עור עיזים - בניו רימו אותו בבגד כתונת שנטבל בדם גדי עיזים. הוא הצעיר נטל את הבכורה - לבן מצדיק את רמיתו שלו באירוניה, שאצלם לא מקובל להציב הצעיר לפני הבכור, ומציב את האחות הגדולה לפני הקטנה. וזה רק הקצה. המחברים מדסקסים גם את הנבואות המאוחרות על אדום וישראל, ומשווים בין המקור בבראשית ובין לשון הנביאים, המפתחת תחילת רעיונות מבראשית. בשבוע הבא בעזרת ד', אדבר על כך בסעודה שלישית בבית הכנסת שלנו. נראה אילו מטעמים ייצאו מזה...
 

גרי רשף

New member
ועוד משהו

יצחק בברכה שיעקב קיבל ממנו במרמה אומר כך: וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ. יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ. כשיעקב פוגש את עשו עם שובו לכנען - הוא מקפיד להשתחוות שבע פעמים ולתת לו מנחה - כל מה שגזל ממנו בברכה. וכשם שאלוהים אומר לרבקה לפני שכרעה ללדת - "ורב יעבוד צעיר" (כ"ה 23), עם שובו - עשו אומר לו "יש לי רב" (=הרבה, ל"ג 9) ויעקב מתחנן שיקח את מנחתו.
 

eyalnadav

New member
לא זכיתי להבין מה הקשר בין הדברים

רש"י בתחילת פרשת וישלח אומר על "ויהי לי שור וחמור ועבד ושפחה. שזה לא מהברכות שזכיתי מאבא. לא מטל השמים ולא משמני הארץ . והמנחה הזמנית היא כלום לעומת הברכה שהיא לעשו ולדורותיו עד עולם . אחרת עשו היה מסתפק בתשלומי העברה כלשהו ולא היה מתבטא כפי שהתבטא בצעקות ובבכיות ובשנאה כ"כ חזקה כלפי יעקב. רב כתוב בשניהם , אבל יש לי רב חוזר על הרכוש והרב הראשון חוזר על האדם עצמו שהוא הבכור -הגדול ולא הצעיר בשנים . יעקב מפציר ולא מתחנן ,על מטרת המנחה היא שוחד לעשו, וכאשר אדם מסרב שוחד מפצירים בו לקחת ולא מתחננים - ראה דוגמאות חיות בדורינו ובדורות הקודמים מה הקשר להשתחויות 7 פעמים? , ושאר בניו ונשיו שגם השתחוו - זה קשור לקצת כבוד בעלמא על מנת לפייס את עשו כח שאר מהלכי יעקב עם שליחת המנחה לעשו עם עבדיו עם המסר עבדך יעקב ואדוני עשו וכו' . בשורה התחתונה יע'קב הצליח לפייס את עשו , ועשו מודה לו על הברכות שברכו יצחק באומרו "יהי לך אשר לך"
 

eyalnadav

New member
זה מחז"ל והמפרשים נטו לגבי יעקב

אפשר עוד להוסיף את המילה איפוא , היא נאמרת ע"י יצחק לאחר שעשו מגיע " מי איפוא הוא הצד ציד ויבא לי" יעקב גרם ליצחק חרדה , ולכן יעקב לאחר שנגרם לו חרדה על המצאות הכסף ושליחת השבטים חזרה למצרים אמר "אם כן איפוא זאת עשו" . ובחז"ל והמפרשים יש עוד הוספות לגבי הצעיר שלקח הבכורה יש עוד הסבר , היה פתגם שאמר הגדולה לגדול והקטנה לקטן , ומכיוון שיעקב חשב שהוא הגדול ,ולכן נתנה לו לאה הגדולה ולא רחל הקטנה . בחשכת ליל הכלולות צריך להוסיף בחדר בלבד. כי במסיבה היה הרבה אור ולא חושך ח"ו. אבל מכאן לומדים שיעקב שמר שבת וליל הכלולות בשבת ,כי אם יש חושך - תדליק נר או תבקש שידליקו עבורך כדי לראות ממש ולדעת מי האישה בחדר ספר בראשית מלא כולו במידה כנגד מידה , ומעשה אבות -סימן לבנים עד היום
 

pembencipolisi

New member
יש טענה בספר פרשני ששכחתי את שמו

מצוטט שם פרשן בשם 'בנו יעקב' שטען שיעקב רומה על ידי לבן כעונש כל המרמה שרמה יעקב את יצחק אביו.
 
למעלה