שלום לכל אחד מכאן
New member
גם מה שלא מובן לך כדאי לך לקיים
יש אנשים שאומרים אני מקיים מהתורה רק מה שהגיוני ומה שלא הגיוני אני לא מקיים אז , מה דעתך על פועל מפעל שיגיד למנהל המפעל: "אני יעבוד רק מה שנראה לי הגיוני לעבוד. מה שלא אבין כיצד הוא פועל ומועיל, למפעל, לא אעשה. מנהל המפעל יגיד לו: "גם את המשכורת תקבל מההגיון שלך ולא ממני". האם אנו לא לוקחים תרופה, אלא רק לאחר שהבננו את ההגיון כיצד היא עובדת? האם בורא עולם לא יותר חכם מהרופא הגאון ביותר? ומה תאמר על ילד שיאמר לאביו "מה שהגיוני לי אני אשמע לך אבא, אבל מה שלא הגיוני, אני לא אקיים, למה אסור לי להכניס את המסמר לשקע? זה נראה מעניין. אני רוצה להרגיש כמו ציפור אז אולי תתן לי אבא לקפוץ מהחלון בבקשה." לכל מצוה יש טעמים רבים מאד – חלקם גלויים לנו וחלקם נסתרים מאיתנו. יש מצוות הנקראות "שכליות" – הכוונה שהיינו מקיימים אותם גם בלי ציווי התורה כמו כיבוד אב ואם, ואהבת לרעך כמוך ועוד. יש מצוות הנקראות "שמעיות" – שרק מצד שה´ ציוה אותנו, אנו חייבים לקיים. אבל עלינו לדעת שגם המצוות השכליות וגם למצוות השמעיות יש טעמים גדולים ועצומים שיש בהם תועלת לגוף ולנשמה. אדם שאומר שהוא מקיים רק מה שהגיוני בעצם עובד את ההגיון שלו ולא את אלוקים ובנוסף צריך לדעת שאין בכח שכל אנושי המוגבל להקיף את כל הטעמים של ציווי בורא עולם בעל השכל האין סופי. דמיין לעצמך שאתה צופה במשחק שחמט של אלוף העולם, והנה הוא מבצע מהלך חכם וכולם מנסים לשער למה ביצע את המהלך הזה, אחד אומר "כדי להגן על המלכה" השני אומר "כדי לתקוף את המלך של האויב" ואילו השלישי אומר "כדי להצליח במהלך הבא". אבל רק אלוף העולם יודע את הטעמים הרבים שבסיבתם עשה מהלך זה. במשך הדורות ובמיוחד בעשרות השנים האחרונות, מתגלית יותר ויותר החכמה הנפלאה שבצווי התורה. כמו, מצוות טהרת המשפחה שפסיכולוגים ומומחי שלום בית אומרים עד כמה מצווה זו חשובה ומועילה להתחדשות הנישואין, לסיפוק זוגי ולאהבה מתחדשת בין בני הזוג, ביחד איתם המומחים לגניקולוגיה מציינים את ההצלה מסרטן הרחם ומעוד מחלות שמצווה זו גורמת וזה בנוסף לשלימות הרוחנית שישנה במצווה זו. ועוד דוגמא, מצוות ברית מילה. לאחרונה, נתגלה שהורדת העורלה מצילה ממחלות עור וזיהום באותו מקום עד כדי כך שגם גויים בארה"ב ובריטניה מלים את עצמם. ודאי שטעמי המצוות הם רבים ולא רק למען טעם אחד בלבד כמו טובתינו הגשמית. האם כשאלוף העולם בשחמט ביצע את הצעד החכם שלו, האם זה היה מפני סיבה אחת בלבד? ודאי שלא, בורא עולם על אחת כמה וכמה. ככל שאנו מקיימים את מצוותיו בשלימות אנו משלימים את גופינו, את נפשינו ואת העולם כולו. כל מצוה ניתנה בדייקנות מיוחדת בזמן המדוייק ובאופן המדוייק לטובת העושה אותה בעולם הזה ובעולם הבא. אפשר להבין אדם שיאמר "קשה לי לשמור הכל, אני אתאמץ לשמור" אבל אדם שיחכה להבין את כל ההגיון של ה´ ואז לקיים הוא מחכה לשווא.
יש אנשים שאומרים אני מקיים מהתורה רק מה שהגיוני ומה שלא הגיוני אני לא מקיים אז , מה דעתך על פועל מפעל שיגיד למנהל המפעל: "אני יעבוד רק מה שנראה לי הגיוני לעבוד. מה שלא אבין כיצד הוא פועל ומועיל, למפעל, לא אעשה. מנהל המפעל יגיד לו: "גם את המשכורת תקבל מההגיון שלך ולא ממני". האם אנו לא לוקחים תרופה, אלא רק לאחר שהבננו את ההגיון כיצד היא עובדת? האם בורא עולם לא יותר חכם מהרופא הגאון ביותר? ומה תאמר על ילד שיאמר לאביו "מה שהגיוני לי אני אשמע לך אבא, אבל מה שלא הגיוני, אני לא אקיים, למה אסור לי להכניס את המסמר לשקע? זה נראה מעניין. אני רוצה להרגיש כמו ציפור אז אולי תתן לי אבא לקפוץ מהחלון בבקשה." לכל מצוה יש טעמים רבים מאד – חלקם גלויים לנו וחלקם נסתרים מאיתנו. יש מצוות הנקראות "שכליות" – הכוונה שהיינו מקיימים אותם גם בלי ציווי התורה כמו כיבוד אב ואם, ואהבת לרעך כמוך ועוד. יש מצוות הנקראות "שמעיות" – שרק מצד שה´ ציוה אותנו, אנו חייבים לקיים. אבל עלינו לדעת שגם המצוות השכליות וגם למצוות השמעיות יש טעמים גדולים ועצומים שיש בהם תועלת לגוף ולנשמה. אדם שאומר שהוא מקיים רק מה שהגיוני בעצם עובד את ההגיון שלו ולא את אלוקים ובנוסף צריך לדעת שאין בכח שכל אנושי המוגבל להקיף את כל הטעמים של ציווי בורא עולם בעל השכל האין סופי. דמיין לעצמך שאתה צופה במשחק שחמט של אלוף העולם, והנה הוא מבצע מהלך חכם וכולם מנסים לשער למה ביצע את המהלך הזה, אחד אומר "כדי להגן על המלכה" השני אומר "כדי לתקוף את המלך של האויב" ואילו השלישי אומר "כדי להצליח במהלך הבא". אבל רק אלוף העולם יודע את הטעמים הרבים שבסיבתם עשה מהלך זה. במשך הדורות ובמיוחד בעשרות השנים האחרונות, מתגלית יותר ויותר החכמה הנפלאה שבצווי התורה. כמו, מצוות טהרת המשפחה שפסיכולוגים ומומחי שלום בית אומרים עד כמה מצווה זו חשובה ומועילה להתחדשות הנישואין, לסיפוק זוגי ולאהבה מתחדשת בין בני הזוג, ביחד איתם המומחים לגניקולוגיה מציינים את ההצלה מסרטן הרחם ומעוד מחלות שמצווה זו גורמת וזה בנוסף לשלימות הרוחנית שישנה במצווה זו. ועוד דוגמא, מצוות ברית מילה. לאחרונה, נתגלה שהורדת העורלה מצילה ממחלות עור וזיהום באותו מקום עד כדי כך שגם גויים בארה"ב ובריטניה מלים את עצמם. ודאי שטעמי המצוות הם רבים ולא רק למען טעם אחד בלבד כמו טובתינו הגשמית. האם כשאלוף העולם בשחמט ביצע את הצעד החכם שלו, האם זה היה מפני סיבה אחת בלבד? ודאי שלא, בורא עולם על אחת כמה וכמה. ככל שאנו מקיימים את מצוותיו בשלימות אנו משלימים את גופינו, את נפשינו ואת העולם כולו. כל מצוה ניתנה בדייקנות מיוחדת בזמן המדוייק ובאופן המדוייק לטובת העושה אותה בעולם הזה ובעולם הבא. אפשר להבין אדם שיאמר "קשה לי לשמור הכל, אני אתאמץ לשמור" אבל אדם שיחכה להבין את כל ההגיון של ה´ ואז לקיים הוא מחכה לשווא.