גמגום ילד בן 3.4

nevo681

New member
גמגום ילד בן 3.4

שלום,
אני אמא לילד בן 3.4 ותאומים בני 2.4 .
לפני כחודשיים התקשרה הגננת של הגן (גן עירייה) ואמרה שהיא ממליצה לקחת את הילד לקלינאית תקשורת בשל בעיות גמגום.
פניתי לרופאה משפחה ובמקביל לכמה מחברותיי הגננות ובקשתי "איבחון" כללי / חוות דעת נוספת.
הדעות היו לכאן ולכאן ולמרות הכל הרופאת משפחה כמובן נתנה לי הפניה לקלינאית תקשורת.
מאחר ודי קשה לתאם תור במיידי, התיאום היה לכעוד חודש וחצי.
בזמן הזה אני ובעלי התמקדנו בעיקר בקריאת ספרים, שיחות יומיומיות כמו איך היה בגן, מה עשיתם ונושאים שונים.
חל שיפור משמעותי בילד , הוא התחיל להרכיב משפטים, העשיר את אוצר המילים והיה אפילו עם ביטחון.
לפני שבוע וקצת היינו אצל קלינאית תקשורת. היא נהלה איתו שיחה עם הצגת תמונות שהוא מתאר לה את התמונה ואף מקשר אותה למשהו.
אני ובעלי התרשמנו מאוד מיכולת התקשורת ובתוך תוכי אפילו היתה גאווה גדולה.
בסיום הטיפול הקלינאית טענה שאכן לילד יש בעיות שמצד אחד יכולות להסתדר (כי גמגום זה משהו שקורה בין הגילאים 2-4 וב-75% זה נעלם)
מצד שני אם לא נטפל בזה במיידי יכול מאוד להיות מצב שאנחנו אפילו נגרום נזק.
היא אמרה שתשלח אלינו מאמר למייל ושאם בעוד חודש לא יחול שיפור שנגיע למספר פגישות.

חשוב לי לציין 2 דברים
מצד אחד אני בתור אמא מרגישה שזה מאוד מוקדם ויש איזה מן לחץ שהילד ידבר מושלם. אבל למה? זה ילד שרק עכשיו מתחיל לפתח מיומניות שיחה. יש ילדים שמדברים מוקדם ומהר ויפה ויש ילדים שפחות, אין פה תחרות, אני מאמינה שכל ילד יגיע לשלב הזה SONNER OR LATTER , אז מה הלחץ? אינטואיציה אימהית גרמה לי להבין שמה שאני עושה זה ממש "כסתאח"
מצד שני מאז שהיא אצל הקלינאית הרגשנו שוב רגרסיה מצד הילד, שוב חזר לדבר כמו שהיה ומחקה את אחיו הקטנים ואף מלמד אותם "טעויות בדיבור"
* האם יש קשר לדעתכם?
* קלינאית התקשורת תארה את הבעיה כ משיכת מילים, כלומר הילד אומר הההההההההההההתפוח גדול ולא הא הא הא התפוח גדול (כלומר הוא לא ממש מגמגם)
הרבה פעמים הוא אומר 3-5 משפטים רצוף ותקין ובמשפט השישי או אחרי הפסקה ופתיחת משפט חדש הוא יכול להתקע , לדעתי זה בעיקר חשיבה והתרכזות במה שרוצה לומר.

אשמח לחוות דעתכם , עצות המלצות ועידוד
 
אינטואיציה אימהית

שלום לך...
ראשית מי אנחנו שנערער על קביעה של קלינאית תקשורת שראתה את בנך ואיבחנה אותו מקצועית?
אני בדר"כ לא מכירה שיש רגרסיה אחרי ביקור אצל קלינאית תקשורת, לרוב ההפך הוא הנכון. השאלה איך הייתה הפגישה? האם היה לו נעים עם הקלינאית? כיצד הוצגה לו הפגישה (כלומר מה אמרתם לו - את מי הוא הולך לפגוש ולמה?)? איך הוא חווה אותה?

לגביי האם להילחץ או להילחץ - אני חושבת שהקלינאית נתנה לך תשובה מאוד יפה ומאוזנת, וכלל לא מלחיצה. היא אמרה שיכול להיות שזה יסתדר לבד, ומנגד יכול להיות שפגישות יוכלו לקדם אותו ולמנוע נזק עתידי.
ונתנה לכם את האפשרות לבדוק במהלך החודש הקרוב איך מצבו (אני מניחה שנתנה לכם גם תרגילים לעשות בבית) ואז להחליט.

יכול להיות שהאינטואיציה שלך צודקת וכי הכל בסדר ויסתדר לבד, ויכול להיות שמספר פגישות יוכלו לחזקו. ואפשר שילוב בין השניים - שתרגישי שהכל בסדר, ולמען הסר ספק ולמען הידיעה שעשית הכל בשביל בנך כדי לחזקו, תלכו לפגישות (שוב במידה ותראו כי מצבו אינו משתנה כי שהקלינאית הנחתה). כאן שוב נכנסת השאלה האם היה לו נעים בפגישה וכיצד הוא חווה את הקלינאית והמפגשים איתה. אם זה נעים לו וטוב לו, אני חושבת שמומלץ לפעול לפי ההנחיות שלה מחד, ומנגד לא להיכנס ללחץ מיותר כי את יודעת שבנך חכם ונבון וכל ילד מתפתח בזמנו.

מה דעתך?
 

nevo681

New member
תשובות

קודם כל תודה על התגובה
לרגע לא חשבתי לערער את קביעתה של קלינאית התקשורת, רק כתבתי את מה שהרגשתי כאמא שצפתה במפגש.
לא ממש הכנו אותו שהוא הולך לפגוש קלינאית וכו'. ספרנו לו שאנחנו נפגשים עם מישהי מאוד נחמדה שרוצה להכיר אותו ולדבר איתו קצת, והיא לא רופאה (כי המקום נתן לו קונטציה שמדובר במרפאה)
היא עצמה היתה נחמדה וסבלנית, היינו הראשונים .... הקדישה לו את מלוא תשומת הלב. ונראה סה"כ כי היה לו נחמד, אם כי קצת ארוך כי לקראת הסוף כבר איבד את יכולת הריכוז לבקשות שלה.
אנחנו נתמיד בתרגילים ונראה לאן מתקדמים עד סוף החודש.
תודה על תשובתך
 
היי

אני חושבת שלעיתים כאימהות אנחנו מוצפות באינפורמציה. מחד אנחנו רוצות לתת את הכי טוב לילדינו, לא לפספס אם יש קושי או בעיה, ומנגד לא להלחיץ, לא לדחוף יותר מדי, ולא להרגיש לחוצות בעצמנו. אבל מאוד קשה להבחין (גם לאנשי המקצוע) מה "יעבור לבד" כשהילד יתבגר, ומה לא יעבור וכדאי לטפל.
במקרה הזה נשמע על פניו שהגעתם לאשת מקצוע טובה שידעה ליצור עם בנך קשר ואווירה נעימה (ההסבר שנתתם לו בהחלט תואם לגילו ומתאים), כך שהחוויה עצמה של הביקור אצל קלינאית התקשורת הייתה טובה.
נשמע שגם קלינאית התקשורת לא לחוצה - אחרת הייתה ממליצה לכם להתחיל כבר עכשיו טיפול. אולי מה שמלחיץ זה עצם זה שצריך ללכת לטיפול סביב הדיבור? אולי זה מעלה תהיות אם יכול להיות שיש קשיים אחרים שמסתתרים?
בכל מקרה אם עולות לך עוד שאלות את מוזמנת, ואשמח לשמוע בהמשך איך הנושא התפתח ושתעדכני בפורום מה היה בהמשך.
המון הצלחה!
 
התנהגות עם הילד

תמיד שווה לבדוק ולוודא שאין בעיה ואם כן - לטפל בהקדם ולכן - פעלת נכון.

בנוסף לנאמר ע"י מעיין וע"י הקלינאית ברצוני להוסיף:
חשוב לתת לילד לדבר חופשי, לא להשלים מילים עבורו, לא להלחיץ אותו שיסיים מילה או יעבור כבר למילה הבאה.
להקפיד לא לתת לילד יותר מדי תשומת לב סביב דרך הדיבור שלו.
במידה ותנתן לו תשומת לב סביב הנושא, ילמד שהדיבור המגמגם זו דרך טובה לקבל תשומת לב מההורים והסביבה.
וכך מקשיי דיבור שמקורם בגיל (יתכן) יהיו קשיי דיבור בכדי להשיג מטרה. וכאשר זה מתקבע - כבר לא זכורה הסיבה.

האם הוא מלמד את אחיו "טעויות בדיבור" בכוונה או שהם לומדים מתוך דרך הדיבור שלו?
אם זה בכוונה - סימן שהטעויות מכוונות והוא למד את הטריק לתשומת לב ומדריך את אחיו.

מוצא חן בעיניי שאת מבינה שיתכן שההתקעות בפתיחת משפט היא מתוך חשיבה והתרכזות - בהחלט יכול להיות נכון.
ככל שהחשיבה שלו תשתפר עם הגיל - פחות יתקע שם.
 

nevo681

New member
אם לומר את האמת

אני מרגישה שונה לפני הפגישה עם הקלינאית ואחרי הפגישה עם הקלינאית.
מאחר ועד השיחה עם הגננת לא העלתי בדעתי שיש בעיה כלשהי בדיבור הילד, חשבתי שזה טבעי לגמרי שהילד מנסה להתבטא ואף שמחתי שחל בו שינוי מכמה מילים למשפטים...
גם אחרי שהגננת "העירה" את תשומת ליבי לא באמת חשבתי שזה הדבר הנכון (לפנות לקלינאית) כי אמרתי לעצמי שהילד רק התחיל לדבר מה יש ליפול עליו עם זה. ובכן המחשבות שלי היו חצויות לשתיים, מצד אחד אינטואיציה אימהית כמו שהגדרתי קודם שאמרה לי שהכל בסדר ואין מה למהר או לדאוג. מצד שני לחץ סביבתי, בתור אמא שאלתי חברות שהן גם גננות מה דעתן (כולל הגננת של הצהרון) ורובן אמרו לי שיש צורך לבדוק את זה, אז ניסיתי מספר פעמים לא מבוטל לתאם תור לקלינאית מתוך רשימה שקבלתי והיה לי מאוד קשה , כשבועיים לקח לי להשיג קלינאית ועוד חודש עד שתואם תור, שזה האינטואיציה הפנימית שלי שאמרה למה להתעקש אם זה לא מסתדר?
אבל שוב חזרה הדילמה שאולי אני פוגעת בילד?
אז הלכנו...ומאז שהלכנו גם אני וגם בעלי מרגישים איזה רגרסיה מצידו.
זה לא שהוא מלמד את האחים שלו לדבר לא נכון, הוא פשוט אומר משהו והם אחריו.
בחלק מהפעמים אני שמה לב שהוא אומר "בכוונה" וזה כדי למשוך תשומת לב. אבל קראתי קצת מדריכים בנוגע לזה שאמרו שאין מה לעשות מסביב לזה טרדדם...
חשוב לי לציין כי מהרגע שנאמר לי מהגננת ועד הפגישה עם הקלינאית, לא נחשפתי לשום חומר/ כתבה/ מאמר. ישבנו עם הילד כל יום, קראנו איתו ספרים, דברנו איתו הרבה, נתנו לו לספר לנו איך היה לו בגן ועשינו פעילויות והוא פרח....
אז אני החלטתי שאני לא ממשיכה טיפול, אני ממשיכה בדרך שלי בתור אמא לתת לילד הזה את כל מה שצריך, תשומת לב, סבלנות, הקשבה ואהבה.
בטוחה שיעבור לו
אבל תודה למי שקרא/ה ועקב/ה
מבטיחה לעדכן
 
פועלת נכון ונותנת מה שנכון

צריך באמת להזהר מלחץ חברתי.
תנו לו מה שצריך, בלי לחץ ובלי יתר תשומת לב והתעסקות ב"טעויות דיבור".
עדיף לתת תשומת לב על מה שאומר נכון. זה מחזק את הרצון להמשיך ולדבר נכון.
כמובן, שמותר מפעם לפעם לתקן טעויות חוזרות, פשוט לחזור על המילה בצורה הנכונה, מבלי לציין שאמר לא נכון.

אני בטוחה שאתם תהיו ערניים ובמקרה שתראו שיש צורך - אתם יודעים את הכתובת.

כל טוב עם הרבה הנאה מההורות ומהכל.
 

nevo681

New member
היי

כתבתי פה בזמנו על בני.
החלטנו בסופו של דבר לאחר חודש וחצי לקחת אותו למספר טיפולים אצל קלינאית תקשורת.
מה שמעצבן אותי זה שיש לו גננת חרא. ממש ככה. אני לא נוהגת לדבר ככה על אנשים אבל זה פשוט מתסכל.
זה לא זמן טוב להוציא אותו מהגן מאחר ובמילא גילאי 3 לא ממשיכים לאותו גן אם אותם ילדים...לא רוצה לעשות לא מעברים מיותרים.
מה גם שיש לו גננת מקסימה בצהרון שאותה הוא מאוד אוהב ומקבל ממנה חיזוקים.
העניין לגבי הגננת של הגן זה שהיא פשוט חסרת סבלנות במילה אחת.
זאת שנה אחרונה שלה בגן לפני פנסיה, כנראה כבר עייפה, רוב השנים אם לא כולם היתה גננת לגילאי 4-5 ואולי לא זוכרת מה זה גיל 3 ...
אבל מצאה בבן המתוק שלי המון בעיות שחלקם חד משמעית לא נכונים.
הבן שלי בתחילת שנה היה לוחש, זה כנראה מאוד עצבן אותם בגן והן היו מבקשות שידבר בכל רם ...אולי מהגישה או הדרך בה פנו אליו הלחיצה אותו וגרמה לו לדבר בקול רם אבל בגמגום.
גם בשיחה איתה משבוע שעבר (שאגב לא עשתה שיחה נוספת מאז שאמרה לי שאני צריכה לקחת אותו לקלינאית לפני 3 חודשים) היא אמרה לי שהוא לא מדבר ברור, וגימגום זאת לא הבעיה העיקרית... ממש מפריע לי ואני נמצאת בדילמה לגבי דרך ההתנהלות.
בבית נעשה כל שניתן, ניקח אותו לטיפולים, ניקח אותו אחר הצהרים אחד על אחד, נקרא ספרים, נדבר הרבה אבל מה בגן? שם הוא מבלה 6 שעות חשובות כל יום עם אותה גננת?
אשמח לעצות
 
למעלה