שאלות על גמילה
האם כדאי לגמול ילדים (מיוחדים בין השאר) כמה שיותר מוקדם? כלומר, האם את חושבת שהילד שאת גומלת עכשיו בגיל 9 היה יכול גם להיגמל בגיל 4 אם היו עובדים איתו על העניין חזק מאוד? כך הוא היה אולי פחות "מתקבע" ברעיון של חיתול. אבל מצד שני האם זה הדבר החשוב והדחוף להתעסק איתו בגיל מוקדם וקריטי גם בנוגע לדברים אחרים? אני עובדת בפעוטון לילדים עם פגיעות מוחיות קשות יחסית. רוב הילדים במצב של "לא ממש בעניינים" מבחינה גופנית ושכלית (או מבחינת דרכי ביטוי ליכולות שכליות) אבל יש לנו גם את נבחרת החלומות שלנו: ילדים בגילאי 3-4 עם פוטנציאל מאוד גבוה. הבעיות העיקריות שאנו מתמודדים איתם בגמילה הן: 1) ניידות כמעט כולם לא הולכים עצמאית. ירידה מהכיסא או המזרון לפיפי היא "מבצע" שלוקח זמן ולפעמים מצריך ויתור על עקרונות אחרים כמו הליכה אך ורק בהליכון או התגלגלות עצמאית בכיסא גלגלים. פתאום רצים לשירותים או לסיר עם הילד בידים וזה לא מעודד עצמאות אלא להפך. ולילדים שלנו יקח קצת זמן לתרגל מעברים לסיר, אפילו כזה עם כל השיפצורים. 2) תקשורת: מה לעשות והמטפלות לא ממש קשובות בכל רגע וקריאה של ילד "פיפי!" או סימון בתת"ח לא תמיד מזעיק את המטפלות. עוד לא שמנו את זה בראש סדר העדיפויות והדחיפויות ואולי כך צריך... 3) פינוק: הילדים יוצאים לבית השימוש כשהם מבקשים בצורה ספונטנית, חוץ מהזמנים הקבועים שכולם ישבים בסירים בכיתה. נוצר אצלנו מצב ששירותים זה זמן כיף לבד, עם יחס אישי ועידוד, מחוץ לכיתה. הילדים מתים על זה ויכולים לבקש כל הזמן עד שכמו בסיפור "זאב זאב" בסוף לא מאמינים. 3) הורים: ההורים לא ממשיכים את הגמילה בערב בבית ברוב המקרים (הילדים מגיעים הביתה בסביבות 6). האם יש סיכוי לגמילה שכזו? האם צריך ללחוץ חזק על ההורים יותר ממה שהמלצנו וביקשנו? יש להם מספיק על הראש... ומעל הכל נחה השאלה אם לא כדאי לחכות עד ש: הילד יתחזק/ידבר/יקבל כיסא או מכשיר להליכה/ יתגבר על היפר או חוסר סנסטיביות/יתפתח בתחומים אחרים וכדו... בסך הכל הילדים הרי צעירים מאוד ואולי יש זמן, או שמא חבל על הזמן?