גן עדן וגיהינום

karpadot

New member
גן עדן וגיהינום

היי, שאלה שמטרידה אותי כבר זמן מה ועליה לא זכיתי לקבל תשובה, גם כאשר שאלתי אנשים דתיים. האם קיים עולם הבא ע"פ היהדות? אם כן, האם מדובר במשהו אנלוגי לגן עדן/גיהינום של הנוצרים, או שמא מדובר במשהו אחר? למיטב השכלתי, גן העדן המוזכר בבראשית אינו דומה לגן העדן המתואר בברית החדשה, המהווה את משכן הצדיקים. ובאופן כללי, בתנ"ך אין התייחסות לעולם הבא, אחרי המוות, אלא אחרי בוא המשיח, כאשר תיכון מלכות שמיים. אשמח אם מישהו יוכל להאיר את עיני בנושא
 

פלגיה

New member
אתה צודק

אם מסתכלים בתנ"ך - אין התייחסות מפורשת לגן עדן או בכלל לעולם שאחרי המוות בתנ"ך. כל התנ"ך מדבר על שכר ועונש - בעולם הזה. התייחסות לעולם שמעבר ניתן למצוא אך ורק ברמז. בתנ"ך אין התייחסות כלל לעולם הבא אחרי המוות - וגם לא התייחסות ל"מלכות השמים". מלכות השמים הוא מושג מתוך הברית החדשה. איןלו קשר לתנ"ך.
 

karpadot

New member
וע"פ היהדות עצמה?

האם ע"פ היהדות בכלל יש חיים אחרי המוות או שזוהי השפעה נוצרית? ועוד שאלה, האם חזון העצמות היבשות מתייחס לביאת המשיח, או שאין קשר בין השניים? תודה
 

פלגיה

New member
על פי היהדות

יש הישארות הנפש (כלומר חיים לאחר המוות) יש מושג של גן עדן, אבל הוא שונה מהמושג הנוצרי. יש "עולם הבא", יש "ימות המשיח" יש "תחיית המתים". על הסברי המושגים אפשר לקרוא בכתביהם של הרמב"ם, של רבי יהודה הלוי ("הכוזרי") ועוד רבים. חזון העצמות היבשות - אפשר לפרשו על ביאת המשיח. אפשר גם לפרש אותו באופן סימבולי על כך שעם שהיה נראה כמת לחלוטין, שב וקם לתחייה.
 

shahril

New member
"עולם הבא" כביכול: גורלו של היחיד

או גורלה של היחידה, המקור מדרשי. "תחית המתים" על פי ספר יחזקאל פרק ל"ז: תחיתו של צבור. "ימות המשיח" נובעים מהזיותיהם של אנשים החל מסוף תקופת החשמונאים. "הקמת ממלכה ישראלית" מחדש...
 

פלגיה

New member
לא מסכימה

בטח לא לקרוא לזה "הזיות". כן מסכימה שהגישה הראשונית של התנ"ך היתה שעל כל עבירה מקבלים שכר או עונש מיד (או כמעט מיד). זה היה המצב. אדם מת בעוונו, והאריך ימים אם לא חטא. זו מדרגה רוחנית גבוהה. על רקע זה מובן הרבה יותר ספר איוב. המצב הוא שהשתנה, כי אי אפשר לחיות בצורה כזו שעל כל עשייה מקבלים משוב מיידי.
 

pembencipolisi

New member
על פי התנ"ך גן עדן היה מוקף 4 נהרות

שיצאו מראש אחד. פרת וחדקל מזוהים, פישון וגיחון לא מזוהים וגם למי שמכיר גיאוגרפיה, אין נהר אחד שנפרד ל 4 ראשים המשמש מקור לפרת ולחדקל. שני הנהות יוצאים ממקורות שונים... מי שהפך את גן העדן לדבר רוחני או שמימי כביכול, נתק אותו מהתנ"ך.
 

שוחר1

New member
האם כל משה הוא משה רבינו? כך גם

לא בטוח שהפרת והחדקל של היום הם הפרת והחדקל של גן עדן. תראה את ארצות הברית, יש שם ירושלים, עקרון, והרבה "ניו", יתכן ובזכרון האנושי של הדורות הראשוניים היה טבוע שם נהרות גן עדן, ולכן הם קראו לנהרות הללו על שמם, זה עדיין לא מזהה אותם בוודאות עם נהרות גן עדן.
 

shahril

New member
רבים השחיתו זמנם בהשערות היכן היה

אם בכלל היה , גן העדן התנ"כי. הזכרתי זהוי מקובל. יותר מזה הדבר לא מענין לי את האחורים... הייתי בבאלי. ראיתי שם באמת דבר שנראה כמו שמתארים גן עדן בדמיון. כל מדרגת אורז טובלת במים ומקבלת כל צרכה. אחרי מה שראיתי בגנו של מלון CAHAYA הבנתי על מה אנשים היוו מוכנים לשלם 405 $ ללילה במושגים של שנת 1997. אני הסתפקתי רק בצלום הגן.
 

usa2003

New member
גן עדן זה מקום עלי אדמות ...

כי אחרי המוות יש רק את העפר ---> ככתוב מעפר באת ולעפר תשוב ! אבל לגבי תחיית המתים פיזיקאלית יכול להתרחש כדבר הזה . יש לי הסבר מסויים שיכול לתת גישה אחרת למושת תיהיה נשמתו צרורה בצרור החיים . תנצב"ה. המשך התכתובת יותר מאוחר ..
 

שוחר1

New member
גן עדן זו שאיפה לטוב יותר, למצב

אידיאלי לחיים, ללא פחדים, ללא שנאה, ללא קינאה. האדם מחפש את דגן העדן, אפילו שהוא יודע שלא יוכל למצוא אותו כאן. וכשכבר יגיע, יברח ממנו משעמום אחרי חודש. בנוסף הפחד מחידלון מחייב את האדם לחפש את גן העדן שאחרי המוות, ואת תחיית המתים. בלי זה רוב האנשים מרגישים שאין תכלית לקיומנו כאן. האמונה יוצרת ביטחון שהחיים לא נגמרים כאן, ויש שכר בעולם הבא לקיומנו וסיבלנו כאן על פני האדמה.
 

masorti

New member
האם אתה במקרה צדוקי?

כמדומני אתה דתי, ועם זאת מציג עמדה ברורה הכופרת בהישארות הנפש (מציגה אותה כפתרון פסיכולוגי לפחד מחדלון). טוענים שהצדוקים כפרו בהישארות הנפש (אם כי אני לא ממש משוכנע בכך). אז אולי אתה במקרה צדוקי ששרד עד ימינו.
 

jayawan

New member
גם אני סובר כמותו ואין קשר לצדוקים

אלא להגיון. כל אמונה בהשארות הנפש מקורה בפסיכולוגיה האנושית בלבד. אשר לצדוקים: הם נכחדו במרד החורבן (66-73 לספירת הנוצרים) רק מקורות תלמודיים מאוחרים לאחר המרד או מקורות זרים מחקריים המשיכו להזכיר אותם. אשר לגשה הפרושית: הפרושים "נצחו" והפכן לזרם היהודי השולט, לא בגלל "נכונות" השקפתם ולא בגלל "אי נכונות" דעת הצדוקים, אלא רק בגלל שלאחר שנת 73 לא נותרו עוד צדוקים בחיים.
 

שוחר1

New member
למסורתי, אני לא מגדיר אותך, אז אני

מבקש שאל תנסה להגדיר אותי. אני לא נוהג לרדת לפסים אישיים. זה לא מכובד ולא תורם. אם התכוונת להגיד כי הרעיון שהבעתי הוא צדוקי, תקרא מה כתבתי בסוף הדברים. האמונה מעניקה ביטחון.... אמונה היא עניין של בחירה ואני בחרתי להאמין, לא בגלל שיקוליים רציונליים. זה בוודאי לא צדוקי. העובדה שאני מנתח באמצעים רציונליים את אמונתי, אינה פוגעת באמונתי, אלא אף מחזקת אותה.
 

masorti

New member
רק הבעתי תמיהה. סליחה.

ואמונה אינה ענין של בחירה. האמונה נכפית עליך הר כגיגית מתוך תחושה פנימית שזו האמת. אם האמונה היתה ענין של בחירה, אזי מה פתאום לבחור להאמין בעיקרי היהדות? להיות נוצרי הרבה יותר קל, ולהיות אתיאיסט הכי קל וגם IN.
 

ע מ י ש

New member
אתה טועה

השילוב המנצח זה להאמין באלוהים של היהודים ולמלא את המצוות של הנוצרים. מאחר ואין להם כמעט מצוות אז זה קל, מאחר ואת אלוהי היהודים אי אפשר לראות ולהרגיש אז קל להאמין. מכל מקום יותר קל מכפי שלהאמין באיזה פסל או תמונה שתלויה על הקיר. והרבה יותר קל להאמין מאשר לא להאמין. קשה לחיות בידיעה שאין תקווה, אין ישועה, אין צדק, אין שכר ועונש, אין שום דבר. חיים ואחר כך מתים וזהו.
 

יוסי ר1

Active member
השילוב המנצח... אני מניח עמיש, שאתה

גם מאמין וגם מקיים... לגבי קל או קשה יותר, יש צדדים לכאן ולכאן. מי שאינו מאמין באל , ומי שאינו מאמין בהשארות הנפש, הוא בן חורין לעשות כל העולה על רוחו במסגרת 120 השנים שניתנו לו (אופס, 120 זה מספר של מאמינים...) . מי שאינו מאמין, יכול למצות חיי הוללות עד תום, ועדיין גם להשאין אחריו מורשת שאחרים יזכרו, בין לשמצה ובין להערצה.
 

masorti

New member
הכי קל להיות אתיאיסט...

אם אין הישארות הנפש ואין שכר ועונש, אז אתה לא צריך לדפוק חשבון לאף אחד ואתה יכול להתהולל כאוות נפשך. אף אחד לא יבדוק מה אכלת ועם מי שכבת ומה עשית. ומרבית החילונים הם לא הוגי דעות, והעובדה שלתפישתם אין צדק קוסמי מטרידה אותם כקליפת השום. העיקר שאפשר ליהנות מהחיים בלי ייסורי מצפון.
 

שוחר1

New member
קשה באמת לדעת מה מביא את האדם

לאמונה, או את האמונה לאדם. לגבי מה שמסורתי העלה. יתכן והרבה מאמינים אם היו נולדים נוצרים אזי היו נוצרים מאמינים.\ לגבי יסורי מצפון: יש אנשים שהוללים ללא יסורי מצפון, ויש כאלה שיש להם יסורי מצפון.אינני יודע מה מבנה האישיות, או המנגנון הפנימי שמביא אדם אחד לחוש כך, ואת השני לחוש בדיוק ההיפך. יתכן שאלו הדברים שנצרבים בנשמתינו בילדותינו.
 
למעלה