גן עדן

squishi

New member
גן עדן

האם נאמר ע"י ה' מפורשות שכשהאנושות תתקן את החטא, היא תחזור למעלת גן העדן? הפסוק במשלי, "עץ חיים היא למחזיקים בה", אינו ציטוט של דברי ה' סך הכל. ה' נתן לכמה צדיקים חיים ארוכים יותר, אך לא חיי נצח, או אמירה שלאחר המוות החיים יהיו נצחיים. ועוד דבר. הלא סיפור אדם וחוה הינו סיפור אטיולוגי. מדוע מתים, מדוע לידה כואבת, מדוע האדם צריך לעבוד קשה את האדמה. אז האם ההנחה היא שלמעלה בגן עדן החיים מושלמים?? הולכים ערומים ללא בושה..יולדים ללא כאב, וכו'... ? בתודה מראש
 

mgb

New member
תשובה אולי חלקית..אבל בכ"ז..

בס"ד שלום לך! ראיתי כבר את שאלתך בשרשור קודם והנה שוב אתה שואל. ובגלל כובד חשיבות השאלה וחוסר זמן להגיב כראוי משכתי אז את ידי. בהנחה שאין לך רקע תורני או דתי כלל אבל פתוח לשמוע,אני מתייחס בתשובתי. הערה אולי נשמעת חריפה אבל נאמרת להבהרה בלבד!! אם נפשך חשקה בתשובה שמתאימה לידיעותיך ולא, לא תקבל. צר לי איני יכול לסלף את ידיעותי ואת מסורת היהדות לשם כך. איני יכול להעביר קורס מזורז בכל חלקי היהדות במסגרת זו וברור שאצטרך להישען ולהתבסס על הנחות יסוד מסויימות שלא הורגלת אליהן. יתאזר כבודו בסבלנות ואת השאלות ההן נשאיר להזדמנות אחרת אי"ה. הסכמנו?! מה אתה למעשה שואל או מה מציק לך למעשה?? אני מבין כך: 1)היות שהיה חטא אדה"ר ונגזר על צאצאיו לתיקון החטא והיות שמידע חשוב כזה חייב להימצא בתורה. וכיוון שיש בידך את התנ"ך אבל אינך מצליח לראות פסוק מפורש בשם ה' המנבא או קובע את המהלך הזה. 2)סיפור אדם וחווה הוא עבורך אגדה מסויימת ואינך רואה קשר בין תיאורי התורה לחייהם לרבות חטאם ולהשלכות על כלל האנושות לדורותיה? 3)מהות גן עדן מתוארים א ומפורסמים כחיים מושלמים - מה טיבם?? בשלב זה אני שולח את ההודעה עם שאלותי. האם לכך התכוונת? באם כן אשתדל בלי נדר בקרוב להשיב לך בעזר ה' יתברך! עד למתן תשובתי אני מציע לך מספר קישורים בנושאים שנשאלו. המידע רב ומצריך למידה שיטתית לאורך זמן. אבל אולי תמצא עניין בכך. 1)מאמר העיקרים לרמח"ל 2)דרך ה לרמח"ל 3)שער הגמול לרמב"ן
 

squishi

New member
תשובה

שלום גם לך..! אז כך, בוא ואסכם את זה בקצרה. לפני מספר ימים מישהו קרוב אליי סיפר לי על ראיון ששמע בו ראיינו איזה פרופ' לגבי הוראת המקרא שטענה שכדי לאהוב את התנ"ך צריך קודם להכיר אותו ורק אחרי כן להחליט מה עמדתך לגביו... אז רק תן לי להבהיר שאני עוד בתהליך.. ותן לי לעבור אותו בדרך שלי, עד אשר עמדתי תהיה מושלמת. אם דרך הכתיבה שלי מראה איזשהו טון מאד נחרץ זו לא הכוונה... אבל שוב - כל אחד ודרכו שלו - ואם אין ביכולתך לקבל זאת אולי עדיף שלא תענה... תקרא שוב את שאלתי ותבין, שאלתי אם מפורשות כתוב לגבי כך שאם האנושות תתקן את החטא היא תחזור למעלת גן עדן. ושאלתי הנוספת היא האם ההנחה היא שבגן העדן, אליו מגיעים חלק לאחר החיים על פני האדמה, החיים בו הם כבראשית הבריאה, לפני אכילת פרי עץ הדעת... האם כעת זה מובהר טוב יותר?
 

פלגיה

New member
לא כתוב במפורש

כתוב שהעונש על החטא הוא הגירוש מגן העדן, אבל אין מפורש בתורה על תיקון החטא, וגם לא מה יהיה באמת בגן העדן בעתיד.
 
יש קצת פסוקים.

1-"אור זרוע לצדיק." = השכר העתידי משול לאור 2-"והתהלכתי בתוככם". ממש כך, זה השכר הנשגב, וניתן להשיגו בעולם הזה. האם זה מזכיר את הפסוק "וישמעו את קול ה' מתהלך בגן". 3-"לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם, ולנגה הירח לא יאיר לך, והיה לך ה' לאור עולם...". שוב פעם השכר משול לאור, וזה יהיה בעולם הזה.
 

mgb

New member
"מענה רך ישיב יחמה"

בס"ד שלום לך ידידי היקר! מרגיש חובה להקדים מספר מילים: "את אשר יגורתי בא לי". לא שמעתי ממך טון נוקשה והערתי שאולי אני נשמע חריף אבל חלילה אין דרכי וכוונתי לכך בכלל!! ב"ה יש לי את כל הסבלנות להשיב לך ימים וחודשים אפילו אם תצטרך. העניין שלצערי העמוק במדיה זו אין לי כלים לדעת אם השאלה היא על מנת לדעת וללמוד או סתם ניגוח. ואני בוש ונכלם שחשדתי אותך בכך. א נ א ס ל ח ל י!! חלילה איני מעוניין שתהיה לי "yes' man"; תתוכח, תקשה על דבריי, תסתור כאוות נפשך עד שנגיע להבנה והסכמה ולו תהי זו ב"איש איש בעמדתו"!! 1)אהבת התנ"ך וידיעתו - ובכן כך, אדם בנוי משתי מערכות נפש שונות בתכלית אבל משלימות זו את זו ואף ישנה ביניהן אינטגרצי'ה: שכל ורגש. להכיר את התנ"ך מכירים ע"י למידה בשכל האדם. לאהוב את התנ"ך ניתן ע"י מערכת הרגשות . לא רק שאין הדבר תלוי בשלבים. קרי, מה בא לפני מה. אלא שאין בהכרח קשר בין ידיעה לאהבת התנ"ך. יש רבים ואף מקרב עמים זרים המכירים את התנ"ך ואין להם שום אהבה אליו (אולי להיפך!!). יש רבים (פשוטי עם או כאלה שלא יצא להם ללמוד ממנו הרבה)שמכירים אך מעט מהתנ"ך ובכל זאת אוהבים אותו כספר יקר וקדוש. ידיעת התנ"ך הינה מצווה (עיין פרק ראשון של ספר יהושע)- כחלק ממצוות לימוד וידיעת התורה. ככל המצוות, גם מצוות לימוד תורה לא נעשית לפי חשק ואהבה בלבד אלא כחובה. המציאות היא שעם לימוד התורה על פי המסורת וחז"ל מגיעים לאהבה שכל לא ניתן לתארה במילים!! הרמב"ם גם מציין זאת שהדרך לאהוב את ה' הוא דרך לימוד התורה שדרכה ניתן לראות את גודל החכמה שבה. ואיני רוצה להאריך בכל כעת. נאמר בפרשת "שמע": "ואהבת..בכל לבבך ובכל נפשך.." ומאידך נאמר "ויראת מאלוקיך". מסבירים חז"ל שיש לשלב את האהבה עם הרצון(=נפשך. כמו "אם יש את נפשך לבוא איתי") וכך לשונם :"עשה מאהבה שאם באת לשנוא, אין האוהב שונא ועשה מיראה שאם באת לבעוט, אין הירא בועט (מכך שנמאס לו)" (המקור: ילקוט שמעוני, איוב פרק א' תתצ"ט) סיכום סעיף זה: הרצון ללמוד לא תלוי בחשק ולהיפך. איננו מקיימים מצוות כי "בא לנו" אלא כחובה. לימוד תורה וקיום נכון של המצוות מעניק בסופו של דבר סיפוק וחשק אדיר ואהבה לתורה ולבורא!! הערה חשובה: ציינת: "אז רק תן לי להבהיר שאני עוד בתהליך.. ותן לי לעבור אותו בדרך שלי..". ובכן ידידי, כבעל תשובה אני מרגיש אותך היטב היטב! תנוח דעתך ולך לפי כוחך!! 2)תיקון חטא אדה"ר - הקדמה: כידוע המילה תורה כוללת בתוכה שני חלקים וארבעה רבדים. החלקים הם :תורה שבכתב ותורה שבעל פה. והרבדים הם: פשט, רמז, דרוש וסוד. ניתוק, הפרדה, בחירת חלקים סלקטיבית ממנה או אי-קבלת חלק\ים ממנה הוא אשר מקשה על ההבנה וגורם לעיוות ההבנה. (איני מאריך כעת בהוכחות לשלימות ומקשה זו של התורה שזהו נושא רחב ויש לעמוד עליו בפני עצמו) אשר על כן, ידיעותינו על העבר כמו על עתיד העולם והאנושות לא באה לנו רק מפסוקים מפורשים אלא גם מידיעות שנמסרו לנו מאב לבן, מרב לתלמיד החל ממשה רבינו שקיבל את התורה במעמד הר סיני וחלק מנביאים שעמדו לנו במהלך תקופת הנבואה.. אלא, שיש חלקים בתורה שקשה ואולי אי-אפשר(על חלק חל איסור אפילו) להבינם ללא רקע ותנאים נפשיים. מסויימים. היות ששאלה זו אינה בתחום המעשי של קיום המצוות. אין במפורש גם פסוקים על כך ויש לפנות לחלק הרמז והסוד של התורה( חלק בזוהר הק', חלק בדברי הרמב"ם וחלק בדברי הרמח"ל). ותשובה הפרטנית:<מתוך סיכום דברי הרמב"ם והרמח"ל> מטרת הבריאה היתה ונשארה להיטיב עם הברואים. הטבה זו היא בהשגה שכלית של מציאות וקיום הבורא. חטא אדם הראשון עיקב ומנע את ההטבה הזאת בתחילת הבריאה. בכך שונתה התכנית המקורית וכצאצאי אדה"ר עלינו לתקן בששת אלפי קיום העולם את החטא. אז נגיע לעולם הבא ואחריו ישנם עוד ארבעה עולמות. עוד שאלת לגבי דרגת גן עדן . ובכן, כן! בסיום ששת אלפי קיום העולם נגיע לדרגתו של אדה"ר בגן עדן לפני החטא ומשם עוד נמשיך להתעלות ולהזדכך באינספור מעלות רוחנייות וקירבה לבורא!! ידוע לנו שהאנושות כמעט הגיעה לתיקון חטא אדה"ר במעמד הר סיני לולא חטא העגל! לפיכך לשאלתך, הנאה גופנית כפי שאנו מכירים לא שייכת כלל להנאה המיועדת לנו! : "צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה" 3) גן עדן-טיבו - הזכרתי שישנם חמישה עולמות. ביניהם נמצא גם גן עדן. אבל ישנם שני סוגים. עליון ותחתון. חמשת העולמות הינם מצבים בהם ככל שהאדם\האנושות תהיה מזוככת יותר הוא יוכל להימצא שם. תהליך ההגעה אליהם הוא על-פי מידת ההכנה שלנו. כיום ע"י קיום מצוות. ובעתיד ע"י זיכוך נוסף ע"י מיתת הגוף וחיים רוחניים שאי-אפשר כלל להשיג היום. בשלב מסויים גם הגוף החומרי שכיום הוא משולל כוחות רוחניים, יהיה "שותף" לחלק הנפשי-רוחני שבאדם ויזדכך לרמה של גוף רוחני! אסיים כאן את תשובתי בהדגשה שבכוונה לא הבאתי מקורות לדבריי כדי שלא להכביד אבל לכל פיסקה שתימצא עניין לברר יותר אשמח להציג לך את המקור וההסבר עליו! בברכה שבת שלום ובברכת הצלחה !!
 

mgb

New member
אופסס../images/Emo12.gif את בת...סוריי !!../images/Emo140.gif

בס"ד שלום לך ידידתי היקרה(חוזר בתשובה..
)! שוב התנצלותי על ההחלפה קיראי נא את כל תשובתי בלשון נקבה. אגב תוספת קטנה על שאלתך: "מדוע מתים, מדוע לידה כואבת, מדוע האדם צריך לעבוד קשה את האדמה". למה מתים? - כי אמנם אדה"ר תיקן את החלק הרוחני שבגופו של אכילת "עץ הדעת טוב ורע". אבל את החלק החומרי-גופני לא ניתן לתקן אלא ע"י מיתה חזרה לעפר ובנייה חדשה של הגוף בתחיית המתים. לידה קשה ובכלל ייסורי האדם גם הם פועלים בעיקר לתיקון החטא ברמה החומרית. איך בדיוק זה מתקן ומשפיע..המממ.. יש לי מידע על כך ולא מושלם אבל זה העיקרון! שוב, ברכה והצלחה לך!
 

squishi

New member
תודות לך...

המון תודה! תגובה יותר מושקעת מזו לא יכולתי לבקש.. אני מודעת לכך שכאן ברשת, הכתיבה לא נקראת תמיד בטון הנכון, וזו לא פעם ראשונה שחושדים כי אני רק רוצה לנגח... אך לא כך. אני באמת באה מתוך כוונות טהורות להבין דברים, וללמוד ולדעת כמה שיותר, כי אני באמת מוצאת בכך עניין רב. ובאמת שלא משנה מאמינה/לא-מאמינה וכד'... שוב תודה לך!
 

mgb

New member
נזכרתי בדברי הרמב"ם האלה

בס"ד לגבי הטוב הצפוי והלא צפוי, בעיקר, בגן עדן: משנה תורה, הלכות תשובה, פרק ח, הלכות ט-יא "שמא תקל בעיניך טובה זו (=העולם הבא), ותדמה שאין שכר המצוות והווית האדם שלם בדרכי האמת, אלא להיותו אוכל ושותה מאכלות טובות ובועל צורות נאות ולובש בגדי שש ורקמה ושוכן באוהלי שן ומשתמש בכלי כסף וזהב ודברים הדומין לאלו, כמו שמדמין אלו הערביים הטיפשים האווילים השטופים בזימה. אבל החכמים ובעלי דעה יידעו שכל הדברים האלו דברי הבאי והבל הן, ואין בהן תוחלת. ואינם טובה גדולה אצלנו בעולם הזה, אלא מפני שאנו בעלי גוף וגווייה; וכל הדברים האלו, צורכי הגוף הן, ואין הנפש מתאווה להן ומחמדתן אלא מפני צורך הגוף, כדי שימצא חפצו ויעמוד על בורייו. ובזמן שאין שם גוף, נמצאו כל הדברים האלו בטילים. הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם הבא, אין שם דרך בעולם הזה להשיגה ולידע אותה, שאין אנו יודעין בעולם הזה אלא טובת הגוף, ולה אנו מתאווין; אבל אותה הטובה גדולה עד מאוד, ואין לה ערך בטובות של עולם הזה אלא דרך משל. אבל בדרך האמת שנערוך טובת הנפש בעולם הבא כמו טובת הגוף בעולם הזה במאכל ובמשקה, אינו כן; אלא אותה הטובה גדולה עד אין חקר, ואין ערך ואין דמיון. הוא שאמר דויד, "מה רב טובך, אשר צפנת ליראיך: פעלת, לחוסים בך" (תהילים לא,כ)."
 

shukfr

New member
עץ חיים היא..

כל הכבוד על הנסיון ללמוד ולהבין. בעניינים אלו רב הגלוי על הנסתר, והמחלוקות מה וכיצד יהיה קיצוניות וכוללות את כל הדעות. היטה לסכם זאת הרמב"ם שהיה מספיק עניו לקבוע (למרות שהציג עמדה משלו) ש"באלו הענינים" לא ידע בהם אדם לעולם עד שיתרחשו. מכל מקום - בתנ"ך לא כתוב על כך דבר (אני לא מחשיב חלקי פסוקים סתומים ככאלו), ואנו רק יכולים לנסות ולהבין מהו החטא ואז לנסות ולהבין האם כל אחד מאיתנו יכול להתרחק מחטא זה ואולי לתקנו. ברמזים (שכן קצרה היריעה): מדובר כמובן בתאור אלגורי (בדומה ללשון אנשי הקבלה מאוחר הרבה יותר שהשתמשו במושגים מעולם הטבע, השדה, לתאור רבדים רוחניים), נאמר כי החטא היה האכילה מעץ הדעת ששהוא פן אחד של עץ החיים ושניהם אחד הם שכן שניהם בתוך (=בתווך = באמצע = בנקודה האמצעית שבה יכול להיות רק עץ אחד) הגן (להבדיל משאר העצים של היו ב"תוך" הגן אלא בגן. עץ זה הוא כמובן התורה ("עץ חיים היא למחזיקים בה") - על שני פניה - השכל, החקירה, השאיפה להבין כתנאי לעשיה (=עץ הדעת) והאמונה, קבלת עול מלכות שמים ללא סייג וללא תנאי(=עץ החיים). משהקדים האדם את עץ הדעת לעץ החיים, משלא בחר קודם כל באמונה הבלתי מסוייגת (שלאחריה יכול לבוא עץ הדעת, כשלב שני) חטא. חטא זה הוא אב טיפוס של כל החטאים, הוא החטא הקדמון של הטלת הספק אשר מאפשר (ולא בבלי מודעות) את כל החטאים כולם. [ברמז אציין כי פן זה מיוצג ע"י עמלק שמהותו מיקריות, "קרך בדרך", שחף מכל יראת שמים, ואשר "צינן" את השלכות יציאת מצרים על העולם, ואכמ"ל. בעמלק זה מלחמה לה' "מדור דור" - מלחמת חורמה תמידית] אם נדע לתקן חטא זה [שנעשה ונשמע הוא תיקונו החלקי], אולי נחזור לגן עדן (כמובן - במובן האלגורי. כל טוב
 
למעלה