גן תקשורתי

SivanTA

New member
גן תקשורתי

הבן שלי בן שנתיים וחצי ואובחן על הרצף האוטיסטי.
קיבלנו מהעובדת הסוציאלית מספר אפשרויות לגן תקשורתי עבורו לשנה הבאה ויש 2 גישות.
גישה שנקראת ABA ושיטת גרינשפיין - DIR
מה ההבדל בין השיטות?
מה עדיף? מה מומלץ יותר?...

ויקי - נשמח לעצתך וגם נשמח לשמוע מהורים נוספים שהתלבטו בעניין זה...
 
ההבדל בין גישת ABA לגישת DRI (גרינספן)

שלום לך,
ראשית, אני מציעה ללמוד על הגישות השונות ולגשת לגנים התקשורתיים לאחר שיש לכם ידע בסיסי על הגישות בהם עובד כל גן.
במעונות השיקומיים יש גישת עבודה מוצהרת ולעיתים רבות מדובר בשילוב גישות.

במעונות השיקומיים -לכל ילד נבנית תוכנית טיפולית אישית על פי צרכיו.
התכנית נבנית על ידי צוות רב מקצועי בהובלת מנתחת התנהגות שמגיעה לצפייה בילד.
על בסיס אבחון זה נבנית התוכנית והילדים מקבלים טיפולים מאנשי צוות רבים.

גישת ABA היא גישה התנהגותית יישומית שמנתחת את ההתנהגות של הילד ומבוססת בעיקר על שינוי דפוסי התנהגות לטווח הארוך. בגישה זו יש עיצוב תוכנית ומתן חיזוקים מסביבתו של המטופל כדי להעלות את ההתנהגות הרצויה.

גישת DRI שנקראת גם גרינספן או Floor Time היא גישה אינטגרטיבית שמבוססת על תצפיות בילד ובעצם זורמת עם הילד. בגישה זו הקו המנחה הוא שהילדים מתפתחים מההתנסויות האינטראקטיביות שיש להם עם ההורים ,המטפלים והסביבה, ובעזרת ה Floor Time שמהווה מרכיב עיקרי בגישה זו-המטרה המרכזית היא להביא את הילד לתוך קשר מתמשך עם הורה ומטפל משמעותי עבורו באמצעות התחברות לתחומי העניין של הילד.

יש סברה שטוענת שגישה זו יותר רכה ביחד לגישת ABA, אך חשוב להסתייג ולקחת בחשבון שהיום המטפלים שעובדים עם שיטת ABA עושים התאמות לצורכי הילד וגם משלבים בין גישות טיפול שונות.

הנה קישור לפירוט מלא לגישות אלו:
[URL]http://seethelight.azurewebsites.net/2015/10/15/aba-%D7%90%D7%95-dirfloortime/[/URL]

בהצלחה גדולה!
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מידע על מגוון גישות ושיטות טיפול בתחום הספקטרום האוטיסטי
בקישורי פורום אוטיזם אספרגר ו PDD
[URL]http://www.tapuz.co.il/forums/links/612/16340[/URL]

אגב, לפני שבוחרים שיטת טיפול, חשוב להבין את העולם המורכב הזה

רק על בסיס הבנה ניתן לעשות בחירה מושכלת.
לכן ממליצה לך מאד להתחיל דוקא בקריאת הסעיף
'אנשי הספקטרום בארץ ובעולם' מתוך קישורי פורום אוטיזם.
ובהנחה שהאיבחון "טרי"- במיוחד את הטקסט הזה
שנכתב כפניה להורים ע"י אוטיסט בוגר שהחל לדבר בגיל 12-
http://www.tapuz.co.il/forums/articles/article/612/104140/תמיכה/אוטיזם_אספרגר_ו-PDD

אישית (אני אמא לשני בנים על הספקטרום),
הנחות היסוד של ה ABA נראות לי שגויות
וגם רוב הפרקטיקות נראות לי בעייתיות.
גם בקרב אנשי ספקטרום בוגרים יש בקורת חריפה על השיטה.
לא שוללת שימוש בטכניקה לצורך מטרות תפקודיות מאד מוגדרות
(כגון למידת עשיית צרכים בשרותים).
 

אימא 4

New member
אני מתחברת יותר לשיטת ה-DIR אבל....

מניסיון שלי, ראיתי שלא ממש חשוב באיזו שיטה עובדים, כמו שחשוב לדעת את השיטה שבה אתה עובד.
לא כל אנשי הצוות שבשטח, הם בהכרח סופר מקצועיים, וחשוב שהם כן יהיו כאלו. יש מוסדות חינוך שבהם יש המון הדרכה לגננות/למורות ולסייעות. לעומתם יש מקומות שהמדריכה מגיעה לעיתים רחוקות יותר. רוב המורים לחנ"מ, לא באמת הוכשרו לטיפול בהפרעות תקשורת, ולכן להדרכה של המומחים, יש משמעות רבה.
הבת שלי התחילה את דרכה במעון וגן תקשורת בשיטת ה-DIR. זה היה מקום מקצועי בדרגה ראשונה, אך לא היה להם המשך לבית הספר.
כשהיא התחילה את בית הספר, היא למדה בכיתת תקשורת שהמדריכה שם, הייתה עם ניסיון טיפולי בקליניקה, אך עם אפס ניסיון במוסדות חינוך. לפני שהמדריכה נכנסה להדריך את המורה, היא לא ראתה מעולם איך מתנהלת כיתה בשיטת ה-DIR. בפועל המורה לא הצליחה לעבוד כראוי, ואנחנו העברנו את הילדה לבית ספר אחר הפועל בשיטת ה-ABA. בבית הספר השני, יש הדרכה מקצועית עם מדריכה מקצועית במיוחד. החלטנו להעדיף ABA מקצועי על פני DIR שלא עובד נכון.
 
למעלה