גני חובה- מוכנות לקראת כיתה א'

  • פותח הנושא gath
  • פורסם בתאריך

gath

New member
גני חובה- מוכנות לקראת כיתה א'

רצוי שילדי גן חובה יהיו בשכה אחת, יש פער התפתחותי משמעותי בין גילאי 4 ל- 5 וכמובן גיח 6. לא סתם נקבע כי בגיל 6 ילדים יכנסו לבית הספר, בגיל זה יש הבשלה קוגניטיבית, רגשית , שפתית ומוטורית המאפשרת לילד לעבור למסגרת בית הספר. מוכנות לקראת כיתה א' משמעותית ביותר, וגננת מיומנת בהחלט יכולה לעשות זאת גם עם 35 ילד דרך: אירגון הסביבה החינוכית, תוכנית לימוד אוריינית, מעורבות הורים וכו'. המושג מוכנות לכיתה א' אינו מתייחס לקריאה ולכתיבה בפרט אלא לכלל המיומנויות הנדרשות ללמידה: קבלת סמכות, התמוודות חברתית ריגשית, התמודדות עם תיסכולים, העשרה שפתית, חשיבה שפתית, מיומנויות מוטוריות: לכן לאורך כל השנה הפעילויות צריכות להיות בהתאם. עקב הישגי הבנת הקריאה הנמוכים במדינת ישראל משרד החינוך מינה וועדה בראשותה של פרופ' איריס לוין שתדון בהוראת הקרקיאה והכתיבה. בוועדה זו הוחלט כי כבר בגיל הגן תיעשה מוכנות לקריאה וכתיבה שרך מודעות פונולוגית ( פירוק והרכבה של צלילים) ולימוד שמות אותיות, דבר שהוכח בכל המחקרים כמנבאים הטובים ביותר להישגי הקריאה אפילו יותר ממבחני אינטליגנציה. בנוסף חשוב האיתור של ילדים עם קושי במיומנויות אלה על מנת לסייע להם בטרם כניסתם לבית הספר. הורים ובעצם "מוכנות לקראת כיתה א'" מתחילה בעצם משלב הלידה ונמשכת ומשתככלת כל הזמן
 
גן חובה דו גילאי

שלום גת אכן בין גיל 4 ל5 יש הבדל של שנה אבל טווח הגילאים בהתאמה לגנים יכול לנוע אפילו בין יום או יומים למס' חודשים והקו המפריד מיטשטש. כבר דובר רבות על חוסר ההתאמה המדויקת בין גיל כרונולוגי לבין כל הפרמטרים שציינת בהודעתך, קרי: הבשלה קוגנטיבית רגשית, שפתית ומוטורית. אין ויכוח שלבצע את כל מה שציינת יותר קל עם 20 ילדים מאשר עם 35 גם לגננת מיומנת. פן נוסף שציינת הוא הצורך באיתור הגננות את הילדים עם הקושי, מי כמוך יודע שעם קבוצה קטנה יותר שניתן להשקיע בכל ילד יותר זמן לטווח ארוך יותר ניתן להקדים את האיתור ולהתחיל את הסיוע מוקדם יותר ואז גם סיכויי ההצלחה גדלים ומאפשרים לילד סיכוי גדול יותר להיקלט במסגרת הבאה. אינני חושב שניתן להכריע בסוגיה כל אחד וחוויותיו וניסיונו (אם זה היה ברור אז כבר היתה תשובה חד משמעית בענין) למרות שהגורמים המקצועיים כן ממליצים על הכיוון. לסיום הלוואי שהשיבוצים היו נגזרים אך ורק מתאוריה חינוכית זו או אחרת, כי אז ההינו דנים בנושאים ומגיעים למסקנה. על פי כללי המערכת בה אנו פועלים קרי משרד החינוך והמועצה וכן גם על פי הסטטיסטיקה בשנה מסוימת (מס' הנרשמים והגילאים) השיקולים הרבה יותר ארציים ואדמיניסטרטיבים (לצערי) והם: כיתת גן יכולה להכל מקסימום 35 ילדים גן חדש נפתח רק מעל 11 ילדים כל זה ללא התחשבות בחתך הגילאים אלה בסך הנרשמים באותה שנה. תפקידנו לשלב בין מה שנכון לעשות ובין מה שניתן לעשות ואת זה נשתדל לעשות על הצד הטוב ביותר סופ"ש נעים יוסי
 

gath

New member
איתור ילדים עם פוטנציאל לקשיי למידה

כיום איתור מוקדם של ילדים עם פוטנציאל של לקוות למידה ( קשיי למידה, קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה) מתבצע במשרד החינוך כבר בגילאים צעירים מאוד קרי גיל 3-4.בערים מסויימות יש צוות תומך גן- גיל הרך שתפקידו תמיכה וסיוע לגננת באיתור הילדים, המטרה כמובן היא איתור, וטיפול דבר שייסיע לילד בעתיד ברכישת הקריאה והכתיבה וצמצום פערים. איתור של ילדים בגיל 5 ומעלה נעשה, אבל זה קצת מאוחר וחבל. הייתי שמחה לדעת אילו משאבים עומדים לגיל הרך לגנים ביישובנו, מלבד הגננת. האם נעשה כאן איתור והפניה של ילדים כבר בגילאי 3-4?
 
שירותי איתור

המשאבים שעומדים לרשות הגנים באים דרך השפ"ח (שירות פסיכולוגי חינוכי) מהמועצה אני מודע לכך שמה שנותנים זה לא מספיק ואנחנו מנסים להגדיל את המשאבים המוקצים לטובת הישוב. אם את מעונינת ביותר פרטים אנא פני לליאת רכזת הקהילה
 
למעלה