גננת שי´´ח

גננת שי´´ח

אתמול (סוף סוף) קיבלנו תופס הסכמה ופרטית אישיים עבור גננת שי´´ח. מכך אני מבינה שאו-טו-טו היא מתחילה לעבוד עם בתי (גן חובה). יש לי כמה שאלות: 1. בעלי (שיצא לו בדיוק להיות בגן ביום שהפרטים סוכמו) טען שהגננת "התייחסה לעניין הגננת שי´´ח כמו לצרעת" במובן שהיא הניחה שזה משהו מביך שאסור להגיד ליד הורים אחרים למשל, וכו´. אינני רוצה שיחס זה יוקרן כלפי הילדה שלי! היא ילדה רגילה אינטליגנטית חמודה ומקסימה, שיש לה במספר תחומים בעיות התפתחותיות (אין איבחון של משהו ספציפי, סתם איחור בהתפתחות) ולכן היא מקבלת את הגננת שי´´ח. מה כל כך מצורע בזה?! ואיך לדבר על זה עם הגננת כדי לא להעליב אותה ולא לקלקל? 2. האם הגננת שי´´ח מאבחנת את הילדה? האם כדאי שאביא לה איבחונים נוספים של אנשי מקצוע (מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת)? האם כדאי שאגיד לה במה להתמקד (יש מספר תחומי קושי שאנחנו לא מגיעים אליהם כל כך בבית והייתי שמחה לקבל ממנה את העזרה בהם) או שהיא אמורה לעשות תוכנית בעצמה לפי מה שנראה לה? אני לא רוצה להצטייר כאמא מתערבת כזו אבל מצד שני מי מכיר את ה"נושא"
טוב ממני... תודה מראש על התשובה מדיאנה ובעלי הנסיון.
 

Diana M

New member
גננת שילוב (שי"ח)

תפקידה המרכזי של גננת השילוב להכין את הילד/ה לקראת כתה א´. לרוב היא עובדת עם ילדים בעלי עכוב התפתחותי ברמה קלה עד בינונית. עיכוב זה יכול להצביע בעתיד על לקות למידה או שניתן לצמצם פערים מבלי להשאיר עקבות. קשה לדעת בגיל גן חובה. ישנם מצבים נוספים בהם מכניסים גננת שילוב לתמונה, כגון, בעיות רגשיות או פערים שנוצרו על רקע של חוסר ביקור סדיר ועוד. לרוב הילדים איתם עובדת גננת השילוב, דווחו כבר בגן טרום חובה ככאלה הזקוקים לאיבחון וסיוע. בשלב זה גם מחתימים את ההורים על הטפסים המאשרים להעביר מידע לגן החובה וחתימה זו גם תקפה לגבי המשך טיפול של גננת השילוב. ישנם גם ילדים אשר מאותרים בגן החובה. בתחילת הטיפול גננת השילוב אמורה לאבחן את הילד המטופל ולבנות לו יחד עם גננת האם תוכנית טיפול. בדרך כלל היא תראה את הילד כפעמיים בשבוע. לבד או בקבוצה וגננת האם מצופה לבצע את החלקה בתוכנית על בסיס יום יומי שכן ההתערבות המצומצמת של גננת השילוב אינה מספיקה והילד שוהה מרבית הזמן עם גננת האם. מסיבה זו האחרונה גם נתפסת כאחראית להתקדמותו. התחומים בהם גננת השילוב עשויה לעסוק הם, מוכנות לקראת קריאה, חשבון, כתיבה. שיפור מיומניות גרפומוטריות, פיתוח מודעות פונולוגית, הקניית הרגלי עבודה ומשמעת, עבודה על יחסים בין אישיים ועוד. מטבע הדברים, המוניטין שנוצר לתחום, הוא שילוב של איכות ומקצועיות של גננת השילוב, הבנה של התחום של גננת האם והיחסים ביניהן. גננת שילוב טובה עשויה לחולל פלאים לאורך תקופת זמן של שנת לימודים אחת שכן הגמישות והיכולת ההשתנות של הילדים בגילאיים אלה היא עצומה. אני יכולה לספר מנסיוני, כי בני שהינו ילד נבון במיוחד גילה קשיים משמעותיים ביותר בתחום הגרפומוטורי והייתי בטוחה כי יגיע לכתה א´ ללא מסוגלות לכתוב במחברות עם שורות ומשבצות. במהלך גן חובה הוא טופל על ידי גננת שילוב מקצועית ביותר, בשיתוף פעולה עם גננת האם ולתדהמתי הגיע לתוצאות מדהימות בנושא זה. אז כן, אני ממליצה בכל לב על מעורבות של גננת שילוב אם יש צורך בכך ולגננת האם רצוי לשדר את השלמות שלכם עם הנושא ואפילו לפתוח אולי את הנושא לשיחה ולומר "מה דעתך על כך שביתנו זקוקה לגננת שילוב? האם את ממליצה?" ואם לא..לשמוע ממנה מדוע וחשוב באותה שיחה לומר שחשוב לכם מאוד שיתוף הפעולה שלה שכן היא גננת האם והיא הדמות המשמעותית בהוויה של הילדה בגן. חשוב מאוד לזמן פגישה בגן טרם התחלת הטיפול בנוכחות פסיכולוג/ית הגן, גננת האם וגננת השילוב ולהביא את כל האיבחונים שיש לכם. לשמוע את המלצות הצוות לתוכנית הטיפול ולומר מה לדעתכם חשוב שיעשה עם הילדה , זו אינה התערבות, אלא מעורבות רצויה וחשובה. לאחר שמיעת הדברים שלכם ואיסוף ממצאים מהאיבחונים שכבר בוצעו תבנה על ידי גננת השילוב בליווי הפסיכולוג/ית תוכנית טיפולית מתאימה. בצלחה.
 
לבני הבכור היתה גננת שי"ח

שבעצם היתה גננת רגילה שעברה התמחות מיוחדת. אותה גננת, לא היתה מי יודע מה באיבחון, אבל היתה מאד טובה בתכל´ס. לבן שלי היו קצת בעיות מוטוריות ובשילוב עם מרפאה בעיסוק אחה"צ כל הבעיות שלו נפתרו. יתכן שהגננת שיח שלכם יותר מתמצאת בתחום האיבחוני אבל העיקר לפי דעתי הוא לתת לה לעבוד עם הילדה "עבודה שחורה", בתחום ריפו בעיסוק זה היה לחזור שוב ושוב על אותו עיגול למשל. בהצלחה.
 
למעלה