גריז לרולר

גריז לרולר

מסתבר שיש אפשרות להרוס רולר עם גריז מהסוג הלא נכון. מתוך חוסר ידיעה, גרזתי את הרולר שלי עם גריז סיליקון. גריז מעולה שאני משתמש בו כבר הרבה זמן לדברים אחרים. לרגע לא העלתי על דעתי שהוא יכול לעשות בעיות (ועד עכשיו אני לא מבין למה הוא בעייתי). ברולר יש מיסבי החלקה (בושינג), והמיסבים האלה נתפסו אחרי שעה-שעתיים עבודה ! ואני לא מדבר על תפיסה אחת, אלא שלוש פעמים, בשני מיסבים שונים. כך שבפרוש לא מדובר במקרה. התפיסה התבטאה בקושי הולך וגדל לסובב את הרולר עד שלא היה ניתן לסובב כלל. לאחר שפרקתי את הרולר (עם הרבה כח) ראיתי שיש שריטות מאוד עמוקות במיסבים, ושבבי מתכת. לאחר ניקוי המיסבים חזרו לתפקוד מלא, ותוך 10 דקות התופעה חזרה. עזרא (מחנות הדיג) התחלחל כששמע על הגריז, שם טיפה מגריז מתאים, והבעיות נעלמו לחלוטין. מאז הרולר עבד כמה שעות. בקיצור: 1. לידיעתכם (מי שעדין לא יודע), בשום אופן לא גריז סיליקון. 2. מישהו יודע איזה גריז מתאים והיכן קונים (לעזרא לא היה למכירה)? 3. מישהו מבין מה הבעיה בגריז סיליקון (סקרנות הנדסית גרידא)?
 

S K I P E R 2

New member
גריז מיוחד

השארתי לך הפניה לגריז של חברת פן אני משתמש רק בו מאוד מומלץ
 

אוריא

New member
פן גריז.

יוב, גם אני השתמשתיי בגריז הזה. להשיג בחנויות מגה ספורט, 15 ש"ח לשפופרת. תבלה.
 

חץ הכסף

New member
בעיקרון גריז סיליקון הוא לא הבעיה !

בד"כ משתמשים בגריז סיליקון ביישומים מעטים בתעשיה אך יחודיים, באשר: לגריז סיליקון תכונות טובות נגד מים, מי ים וחומרים קורוזיביים, גריז זה נצמד הייטב לחלקים הנעים, לגריז תכונות "דיאלקטריות" מעולות ומשמש לסיכת רכיבים מכניים הקשורים בחשמל, אולם יכולתו למנוע חיכוך שחיקה וקורוזיה הן נמוכות מאוד (חמאה טובה יותר למניעת שחיקה ממשחת סיליקון) ובכ"ז לדעתי לא הגריז גרם לבעית השיבוב במיסב ולתקיעת הרולר. הבעיה העקרית של גריז הסיליקון היא שזה "לא חי בשלום" במגע וערבוב עם שמנים שונים וגריזים ממשפחות של סבונים אחרים (לתיום, לתיום קומפלקס, אלומיניום וקומפלקס, קלציום ואחרים), וכשאומרים שגריז אחד "לא חי בשלום" עם גריז אחר זה מפני שבערבוב "משפחות" שונות של גריזים הילדים יוצאים דבילים... הווה אומר, גם אם תקח שני גריזים משובחים ממשפחות "טובות" הם לא יהפכו לסה"כ טוב יותר אלא בד"כ לסה"כ רע יותר, כלומר התערובת עשויה להתקשות או להתרכך מדי, או שתכונות ההגנה מקורוזיה יונחתו,או שעמידותם במים תפחת וכדומה. 1) האם יתכן שברולר שלך היו שאריות שמן או גריז ממשפחה אחרת כשהכנסת את גריז הסיליקון? (או שאריות ממס (סולוונט) כלשהו בו השתמשתה לסילוק וניקוי הגריז הישן) אם זה מה שקרה אזי בהחלט יתכן שהגריז שלך הסמיך וגרם להגברת החיכוך ולקושי בסיבוב הידית, ועדיין זו לא סיבה מספיקה לכך שמצאת שבבים במיסב! 2) מדוע הכנסת גריז חדש לרולר? האם היו לך בעיות קודמות כלשהן עם הרולר שיצרו את השבבים קודם לגירוז בסיליקון? 3) האם נעזרת במברג מתכת להוצאת גריז ממיכל הגריז ועם אותו מברג לחצת את הגריז לתוך ובין חלקי הרולר ? אם התשובה לכך חיובית זכור כי להבי מברגים נוטים להתמגנט והם ממגנטים אליהם סיגים ושבבי מתכת עדינים משולחן העבודה והנה יש לך שבבי מתכת שמתנהגים כמו נייר שיוף בתוך המיסב.... 4) (קרא אחורה בפורום בהתייחסותי לנושא שימון וגירוז הרולר) אם גריז הסיליקון שברשותך סמיך מאוד ואין לך אלטרנטיבה אחרת אז אין בעיה ותוכל להשתמש בו אבל לא למלא ולדחוס גריז לרולר אלר ב"קמצנות" ורק על החלקים המתחככים האחד בשני, במיסבי כדורים הכנס מעט גריז ובמסבי החלקה עוד פחות. לך אחורה בסדר הפעולות שעשית בטיפול ברולר שלך ותמצא את סיבת הבעיה האמיתית ומה החמיר את הבעיה עד כדי שיבוב של המיסב ותקיעתו. יגעת ולא מצאת, שלח מסר.
 
שימור ציוד דייג.

גם אני כמו חץ הכסף כתבנו בעבר על שמוש בחומרים משמרים לציוד דייג. בהתייחס לגריז אכן רק בגריזים של החברות המובילות: PENN או MITCHELL. גם להם לדוגמא MITCHELL 2 סוגים עקריים: הראשון X3 לשמוש פנימי. השני X7 לשמוש חיצוני. שניהם לרולר. בכל מקרה הבעיתיות וצודק חץ הכסף הוא בערבוב חומרים שונים ברולר בצרוף מליחות ורולר ענתיקה שהרבה שנים לא היה בשמוש(זוכר מה אמרנו לך על ארכיון צה"ל?)יוצרים מתכון "לדבק" רולרים. בכל מקרה עלות שפופ´ גריז PENN ש"ח10 אצל בכר בחולון (דוגמאות,אצלי) שרות מהיבואן ליוביוב יבוצע גם לדרישתך..... אני ממליץ להשתמש קודם בSOLVENT (מסיר שומנים עדין ביותר-לא תעשייתי) לשטיפת המוזיאון , סליחה הרולרים שלך או נפט לאחר בדיקה שהאטמים של מערכת הקלאץ לא הומסו לתוך עיסה חומה ומגעילה......אח"כ שטיפה במים מתוקים טריים ואח"כ גרוז עדין ביותר. גם יתר שימון או גרוז עלול לגרום לדבק רולרים.... בכל מקרה הרולרים "הסוסים" שלך (אם אני זוכר MITCHELL ו ZBEG דומני)ישרדו....ואם לאחר כל זאת לא הצלחתה,העבר לטיפולי....הרי אתה יודע שאני חולה על טיפולים מונעים או שיפוצים של ציוד דייג. בריאות ואושר לכולם!
 
דודי וחץ

כנראה שאכן הבעיה היתה ערוב גריזים שונים. (למה אף אחד לא טרח לספר לי על זה כשלמדתי הנדסה?) מאחר והרולר לא קיבל טיפול למעלה מ-20 שנה (עשרים שנה!) חשבתי שיהיה נחמד מצידי להראות לו קצת יחס, ולבדוק אם אין לי איזו הפתעה מחכה. אז פתחתי, וניקיתי וגרזתי. אבל לא הוצאתי את כל הגריז הישן. ניקיתי רק מה שהיה נראה זקוק לזה. כך שבסופו של דבר יצא שכנראה התערבב גריז ישן עם חדש. לא סילקתי את כל הגריז הישן כי הוא היה נראה במצב טוב, והנחתי שהוא הגריז המתאים ביותר (של היצרן), אז השארתי אותו. יש לציין שלא היה שום סימן לגריז יבש. מה שכן, כנראה שהתגובה בינהם היתה מעבר לסתם סמיכות, בגלל השיבוב שנוצר. בודאות לא הכנסתי שום שבבים או חומרים אברסיביים לרולר. הניקוי לפני הגרוז היה עם טישו עדין, והגרוז עצמו עם האצבע. בנוסף, לאחר התקיעה הראשונה, ניקיתי היטב את המיסב (כדי לסלק כל שבב או גרגר שעשוי היה לגרום לבעיה), אבל התופעה חזרה הן באותו מיסב והן באחר. אגב, זו לא היתה סתם סמיכות. התקיעה הגיעה לדרגה שהיה צריך המון כח (על סף השבירה) כדי לחלץ את הציר מתוך המיסב, וגם זה רק תוך סיבוב בכח. כאילו שהמיסב התכווץ על הציר, או שהגריז בינהם הפך לחומר מוצק וקשיח. מספיק קשיח כדי לשבב את הבוקסה (מפליז). בכל אופן, נראה לי שהפתרון היחיד כרגע (עדין יש סיליקון בפנים) הוא לקנות גריז מתאים, לדגרז את כל הרולר ולגרז מחדש. תודה.
 

חץ הכסף

New member
סולוונט לסילוק גריז סיליקון

חפש על כיתוב אריזת גריז הסיליקון אם כתוב שלא להשתמש בו בקרבת חומר כלשהו. מאחר ובישראל לא מייצרים גריז סיליקון סביר שאם הכיתוב בעיברית יש שם ומספר טלפון של היבואן(אם זה אנונימי זה סימן שזה גריז סודי שרק לשב"כ מותר להשתמש בו ואלה הרי גם הם דייגים, אבל הם תופסים דגים אחרים, יותר גדולים- 70-100 ק"ג), צלצל אליו ובקש לדעת איזה חומר ממיס ומסלק את גריז הסיליקון שלהם, בנוסף שאל אם ממס זה עשוי לפגוע באטמים, גומיות וחלקי פלסטיק פנימיים של המיסב, אם לא תקבל תשובה מספקת שאל כל כימאי, אלה ידעו. נזכרתי עוד כי גריזים ושמנים נבחנים גם בכך שאינם תוקפים אטמים, גומיות וחלקי פלסטיק הנמצאים במכונה, ככל שרשימת הלאווים ארוכה יותר כך הגריז נבדק על חומרים רבים יותר והייצרן אמין יותר. אגב, בארץ הקודש פרק הלימוד הדן בחומרי סיכה למכונות הוא פרק קצר במיוחד בלימודי הנדסת מכונות. תופעה זו קיימת באוניברסיטאות רבות בעולם אך מאידך "נותנת" הרבה פרנסה לטריבולוגים שמנסים להסביר לך מדוע מכונה כלשהי שתוכננה ע"י טובי החברות בעולם כושלת טרם זמנה...
 

מורהדרך

New member
טעות ידידי

חברת אידכים מרעננה מיצרת גריז זה ושמנים שונים כמו כן חומרים שונים להסרת גריז או חומרי סיכה שונים. בעיקר עבור משרד הבטחון ... אך גם לשוק הפרטי. רוב החומרים לא זולים.. אך יש להם את רוב הסוגים הנפוצים בעולם.. הם אינם משווקים לבתי עסק או לפרטיים... היות ומהנדס הכימיה והמהנדס הראשי הם חברים שלי ודייגים חובבים מזמן. אני נהנה מפעם לפעם מכמה מוצרים טובים שלהם.. בין עם זה מיכל שנפסל או בין עם הוכן קצת יותר חומר מאשר הוזמן.. ועל כך נאמר.. למי שיש חברים לא צריך פרוטקציה...
 

חץ הכסף

New member
לא ולא

לא התכוונתי חס ושלום לפגוע בחבריך מאידכים אך אם התנסחתי בצורה מטעה אנסה שנית: למשחות סיכה ושמני סיליקון יש מרחב יישומים צר מאוד בהשוואה לייתר ענפי התעשיה, מאידך היישומים לחומרים אלה הם מאוד מיוחדים וחומרי סיכה קונוונציונליים אחרים אינם מתאימים ואינם מאושרים לשימוש כתחליף. ייתכן שאידכים מוכרים למשהב"ט לצערי אני מניח שגם להם צמצמו את ההזמנות מסיבות של הצורך בניצול תקציבי הרכש בארה"ב, עדיין זה לא משנה את העובדה שחומרי סיכה על בסיס סיליקון לא מתאימים למרבית היישומים התעשייתיים וקשה לי להאמין שחבריך במפעל זה טוענים אחרת. אם תתעקש אחטט באינטרנט ואשיג לך נתונים של כמויות ייצור עולמיות שנתיות של חומרים אלה לעומת יתר חומרי הסיכה התעשייתיים, בעצם אני לא בטוח שבכלל תיהיה התייחסות לחומרי סיליקון, מפעת היקף הייצור העולמי הקטן שלהם.
 

joko7

New member
יוביוב היקר,פריטי אספנות כמו הרולר

שלך מקומם על מדף בתוך ארוך עץ מהגוני בעל חזית מזגוגית קריסטלית ולא בשימוש מאסיבי בדיג,,,כמו שנאמר כבר אין ספור פעמים "אלא לראותם בלבד". תמורת 400-500 ש"ח אתה תוכל לרכוש רולר נהדר שיחזיק לך ל20 השנים הבאות עד שתוביל אותו למוזיאון בתום תקופת השירות שלו
 

חץ הכסף

New member
Pen ו- Mitchell אינם מיצרים גריז או

שמנים לציוד דיג. בסדרי גודל של יצרנים מקוריים של שמנים ומשחות סיכה בעולם הרי ש-"פאן" "מיטשל" ואחרים נחשבים דקי רקק תעשיתיים. אלה ויצרני ציוד דיג אחרים אינם מייצרים את הגריז או השמנים לסיכת מכונות הדיג מתוצרתם ואל תטעו לחשוב אחרת גם אם על האריזה תמצאו רק את שם המותג שלהם שהרי זה עסק מסחרי והם מעוניינים שהמכונה שלהם לא תשרוד לעד ותידרש מעת לעת בהחלפת חלקים פנימיים וחומר שימון "מתוצרתם" לכאורה אמור להקנות ללקוח אמינות כי רק השמן שלהם יקנה לך הגנה מקסימלית, אמנם יש אמת בכך אך לא אמת מוחלטת. כיום יש הרבה יצרני מכונות תעשייה כבדות ומכוניות המשווקים ללקוחותיהם שמני מנוע וגריז תחת שם המותג שלהם, מדובר בחברות ענק בינלאומיות כגון קטרפילר, פורד ואחרים, אין ספק שיש להם המשאבים הכספיים לרכוש או לבנות מפעל לייצור חמרי סיכה אבל זה לא הביזנס שלהם והם סוגרים הסכמי יצור עם יצרני חומרי סיכה שאורזים להם את אותו שמן המנוע שהם במילא מייצרים באריזות עם כיתוב והדפסות כפי שהלקוח מבקש, מאידך ושלא יובן לא נכון לעיתים רבות זה ייתרון אצל לקוחות שלא מבינים מה טוב ומה לא ואלה שכן מבינים יכולים להיות שקטים כי קנו חומר סיכה מומלץ ומתאים לשימוש לפי מפרטי יצרן המכונה. סולבנטים הם חומרי המסה המשמשים לדילול ולניקוי צבעים, דבק מגע ועוד. בשוק יש סולבנטים רבים כגון טינר מינרלי או סינתטי, אצטון, טרפנטין,נפט אך יש גם ידידותיים יותר לסביבה, חלקם עשויים מתמציות הדרים, אלה מפיצים ריח תפוזים נהדר במוסך (במקום ריח של נפט) ויש להם כושר ניקוי והמסת שומנים מעולה, אך תזהרו מאלה מאוד מאוד כי הם כל כך יעילים שהם עלולים לרכך חלקי פלסטיק במכונות הדיג עד שיהפכו לעיסה חומה בוצית ומגעילה כדברי דודי הדיג בתגובתו בנושא!!! לילה טוב. לסילוק גריז ישן אפשר לפתוח את מכסה הרולר, לסלק את מרבית הגריז עם מקל ארטיק או כפית פלסטיק, א"כ למקם אותו על הרצפה או קיר ולהתיז לתוכו מים בלחץ עם זרנוק, מרכית הגריז "יעוף" החוצה. מעט נפט בהברשה ירכך את הגריז הנותר בחללים נסתרים וזרנוק מים נוסף לתוך הרולר ינקה אותו לחלוטין- למי שיש - אפשר להשתמש במכשיר קיטור בייתי לסילוק הגריז והשמנים, א"כ לנער ולהניח לייבוש בשמש או באוויר דחוס ולשמן מחדש. בקרוב אקבל מארה"ב לנסיון שמן למכונות דיג, השמן יהיה שמן די דליל אך בתוכו תוסף מיוחד שיוצר ציפוי אלקטרוליטי על המתכות שבמכונת הדיג, ציפוי זה יהיה בעובי זניהמקטין את החיכוך בין חלקי מתכת בערכים של 85% בעבודה על יבש וללא גריז ושמן זאת לעומת כל חומר סיכה אחר המוכר בתעשיה. לאחר שננס חומר זה נודיעכם עם טוב.
 
שוב פעם טיסות לילה לחץ הכסף../images/Emo160.gif

תשמעו בכל פעם שהוא לא יושן נוחתת עליו המוזה ואני נהנה ,פשוט מתמוגג מהמצב. אני רואה שאכן פתחנו תחום מעניין. אני כתבתי מנסיון העבר או חוסר נסיון
שהיה לי,פשוט ניסיתי ל"השקות" רולר בכל מיני שמנים ובצעתי נסיונות מענינים עד אשר קבלתי "דבק רולרים" בדמות כל דיסקיות המצמד שהפכו לעיסה בוצית חומה ומגעילה שבעת מאבק קל עם סרגוס מסכן של כ 400 ג"ר להערכתי(בטלסקופי+רולר)כל המצמד פשוט נעלם והרולר התחיל להחליק(המצב הקל מרולר תקוע),אבל לא ויתרתי גלגלתי שפולה ידנית לאט כשעה,מזלי שהוא היה תשוש המסכן ובהלם ותפוס עמוק בגרונו. זה היה הרולר הראשון שלי כבן 15 שנה,לא השגתי חלפים ,אפילו אצל היבואן, לכן התחלתי בתחביב השני של רסטורציה והתחלתי לייצר בעצמי דסקיות למצמד. דא"ג מחזיק עד היום נהדר. בכל מקרה לומדים מנסיון העבר. ולחץ הכסף ,יותר מאשמח להשתתף בניסוי שלך,ולקבל פרטים על "המבוקש". יש לי כמה מוצגים ,מועמדים ראויים לניסוי. בתור אחד שבנערותו נהג לפרק את המנוע של הווספה שלו ולשתוף אותו באמבטיה של אמא....למדתי הרבה מחקר המכניקה בעצמי. ללא ספק מעניין. בהמשך להצעת אורי,בואו ננסה ביחד ,מס´ כותבים ללקט מאמר ראוי "בשותף" על תחזוקת ציוד דייג.(בהמשך לזה של פלוטה) בריאות ואושר לכולם. וגם מז"א נח לשישי הקרב ובא...
 

zoharfi

New member
עכשיו אני מתאפק, אבל בכל זאת...

א. יש מספיק ידע בדיון לפתוח פורום מכניקה עדינה. ב. חבל, ממש חבל, שהדיון הנ"ל יירד בתהומות הפורום, אין דרך כלשהיא להכניס את הנ"ל לרשימת המאמרים או אולי רשימת הדיונים החשובים והחיוניים. אורי - אלון - אפשר לעשות משהוא. ואקורד סיום, לאחר הקריאה של כל הכתוב כאן כמעט ופתחתי את הרולר בן החודשיים שלי ודחפתי פנימה חול בכדי שאז אצטרך להשתמש בכל השיטות שהוזכרו כאן - תפסתי את עצמי בדקה ה-90. אבל בפעם הבאה, אם לא אתעורר בזמן - חשוב שהנ"ל יהיה בהישג יד.
 

אוריא

New member
והריי לך,

הריי לך הזדמנות להיכנס לרשימת כותבי המאמרים המכובדת. אם היה חסר למישהו רעיון אז הנה בבקשה - יש.
 

zoharfi

New member
צודק.

אבל נראה לי שאין כאן ממש מאמר, והידע המאוד מוגבל שלי במכניקה לא יוכל להשלים את החסר (לצערי). אולי אפשר להקים מדור שאלות נפוצות (FAQ)? אגב רשמתי בטעות "אורי - אלון - אפשר לעשות משהוא." וכוונתי הייתה "אורי - אלון - אפשר לעשות משהוא ?" אתכם הסליחה.
 

אוריא

New member
יהיה ושווה.

כמו שכבר אמרתי. הולך להיות מדור שאלות נפוצות - זה יקרה תוך שבוע שבועיים אם תרצה השמש. בלי קשר, אני חושב שהנושא הזה ראוי למאמר. מי מוכן לקחת זאת על עצמו?
 

ramihann

New member
ניקוי גריז ישן

באחד מספרי הדיג שלי מופיע הסבר מפורט לתחזוקת רולרים. הם מתעכבים ומדגישים שם במיוחד (הספר בריטי) את נושא הסרת הגריז הישן. מנסיוני בתרגום ספרות טכנית אני יכול להעיד שנושא ההסרה המוחלטת של גריז ישן מחלקים נעים - בעיקר תיבות תמסורת למיניהן - הוא נושא קריטי הזוכה לתשומת לב מיוחדת והדגשה בתחומים רבים הקשורים במכניקה. בכל אופן, הבריטים הנ"ל משתמשים בחומר ניקוי חצי-תעשייתי שנקרא Swarfega (לא ידעתי מה זה עד לאחרונה, כאשר ביצעתי חיפוש באינטרנט להשבעת הסקרנות שלי). הם פועלים כך: פותחים את הרולר, מרחיקים את הגריז הישן עד כמה שאפשר באמצעים ידניים, אחר כך "אורזים" או "ממלאים" (הפועל האנגלי הוא Pack) את הרולר בחומר הניקוי הנ"ל (שנראה כמו משחה צבעונית-שקופה), נותנים לו לעבוד במשך זמן מסויים, שוטפים הכל במים (משחת הניקוי "לוכדת" את כל שאריות הגריז שלא נראות בעין), מייבשים היטב ואז "אורזים" את הרולר בגריז טרי המתאים ליישום זה. ברכות לכולם.
 
למעלה