גרייה באיזור הפה

3יואלה

New member
גרייה באיזור הפה

אני עובדת עם אוכלוסיית פיגור שיכלי יש לי 2 מטופלים המכניסים ידיים לפה באופן בלתי פוסק. איזה טיפולים יכולים להתאים כדי לספק גרייה לפה? למישהי יש רעיונות? גם הפנייה לחומר מקצועי עם הנחיות לביצוע יכול להועיל לי מאד. תודה מראש.
 
גרייה באיזור הפה

יואלה בוקר טוב כשמישהו מכניס ידיים לפה, זה יכול להיות בגלל המון סיבות. רק אחת מהן היא גרייה באיזור הפה, וגם היא מחולקת לסיבתיות שונה - ומכיוון שלכל אחד סיבה שונה להכניס את ידו לפיו, כך גם הפתרונות. הפתרון הגנרי היחיד הוא התנהגותי - מתן חיזוקים להתנהגות שונה, או לחילופין מניעת ההתנהגות באמצעות חיזוק שלילי. באופן אישי, אני חושבת שזו גישה פחות יעילה במקרה זה. לדוגמה, לפני כמה וכמה שנים עבדתי בכתת חינוך מיוחד שבה כמה ילדים היו מכניסים לפה ולועסים את שרוכי החולצות שלהם. המורה ביקשה מכל ההורים להוציא את השרוכים מהחולצות. מתוך 5 הכוססים - 2 החלו לישון על השולחן, 1 החל להפריע בשיעור ולדבר כל הזמן, 1 החלה כוססת את ציפורניה ואצבעותיה עד זוב דם, ו-1 עבר לכסוס את העפרון, המחק, פינת הקלמר ועוד. מה שראיתי, זה שאם מבינים למה ההתנהגות מתרחשת, ניתן להתערב בה באופן הרבה יותר יעיל, ולעודד התנהגות ותפקוד יעילים יותר. מניעת ההתנהגות מבלי להחליפה גורמת לרוב להחמרה, והחלפת ההתנהגות בהתנהגות דומה היא בדרך כלל די קשה, כי בינינו, מה מחליף איכויות של יד? שום נשכן יקר משום תוצרת לא מגיע לרמת היד באספקת פתרון... בקיצור, ניתוח תפקודי יעזור, ואחר כך הפתרון נגזר ממנו... בהצלחה שרון
 

3יואלה

New member
יש לך טופס שאלות?

על מה את מסתכלת? אשמח לקבל יותר אינפורמציה על הניתוח התפקודי כמו כן מדובר בשני מטופלים עם רמת פיגור עמוק האם הכלי שאת מדברת עליו יתאים לאוכלוסיית הפיגור הקשה...?
 

א ל י ו ש

New member
לשרון, שאלה בנושא

מה אפשר לעשות כאשר הכנסת היד היא חלק מתסמונת (כמו רט)? האם יש אפשרות להביא לשינוי? ונכון שאין תחליף ליד, אבל יש ילדים שהידיים שלהם נראות זוועה מרוב הרטיבות התמידית והנשיכות, נוצרו שינויים בעור, פצעים, פטריות.
 
ניתוח תפקודי וידיים בפה

עונה הן לגבי ניתוח תפקודי והן לגבי הכנסת ידיים. ראשית לגבי הכנסת יד כחלק מתסמונת - כאשר אנו מנסים להחליף תופעה שהיא חלק מתסמונת, כמו הכנסת ידיים של רט או חיטוטי עור של פראדר וילי או יריקות של דאון (אנא סלחו לי על ההכללות והקיצורים), יש לקחת בחשבון הן את האיכויות הסנסומוטוריות של הפעולה, אך לא פחות מכך - סיבות ומניעים אחרים (בשפה התנהגותית - חיזוקים) לפעולה. הפעולות הללו הן הרבה יותר מהסנסומוטוריקה שלהן. הן יכולות להיות ביטוי של חרדה, של קושי בהבעה ותקשורת, של הצפה, של אי שקט פנימי, נסיון להרגעה וויסות, ועוד ועוד. נסיונות הפתרון צריכים להיות מבוססים על חשיבה מסודרת בקשר לסיבתיות של הפעולה, גם במקרים שבהם הסיבתיות נראית גנרית ומהווה חלק מתסמונת. הדבר הראשון לעשות הוא מיפוי של הפעולה. במקרה של הכנסה לפה אצל ילדים עם תסמונת זהו בדרך כלל מיפוי הפוך - מתי הפעולה אינה מתרחשת ומה משותף לפעמים שבהן אינה מתרחשת. במקביל, צריך להבין מה מאפיין את הילד הזה המיוחד שמכניס לפה (לדוגמה). מה חשוב לו, מה קשה לו, בקיצור, מה הפרופיל התפקודי שלו. פרופיל תפקודי לא בונים עם טופס. ומי שרוצה ללמוד איך עושים את זה מוזמן אי"ה לאוניברסיטת תל אביב בשנה הבאה, שם כנראה נלמד את הנושא במסגרת לימודי החוץ של האוניברסיטה. הלוואי שהיה לי פתרון קסם, חפץ, פעולה, שהייתי יכולה לכתוב כאן והייתם נותנים לילדים עם הידיים בפה וזה היה עובר. מה שיש לי היא הדרך להגיע לפתרון ושיפור עבור כל ילד בנפרד. את הכלי המטפל רוכש במיומנות שלו לנתח את ההתנהגות והתפקוד ולהבין את מגוון החלופות העומדות לרשותו במתן מענה אישי וייחודי לצרכי הילד, למטרה זו ולמטרות אחרות.
 

SIVAN361

New member
לימודי חוץ

שלום שרון בתגובה שלך כתבת כי אמור להתקיים קורס במסגרת לימודי החוץ באוני' ת"א האם תוכלי לפרט עליו? תודה
 
למעלה