דבורה מינקת רבקה

פלגיה

New member
דבורה מינקת רבקה

בראשית פרק ל"ה יעקב חוזר לארץ כנען: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב, קוּם עֲלֵה בֵית-אֵל וְשֶׁב-שָׁם; וַעֲשֵׂה-שָׁם מִזְבֵּחַ--לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ, בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ. ב וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-בֵּיתוֹ, וְאֶל כָּל-אֲשֶׁר עִמּוֹ: הָסִרוּ אֶת-אֱלֹהֵי הַנֵּכָר, אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם, וְהִטַּהֲרוּ, וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם. ג וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה, בֵּית-אֵל; וְאֶעֱשֶׂה-שָּׁם מִזְבֵּחַ, לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי, וַיְהִי עִמָּדִי, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלָכְתִּי. ד וַיִּתְּנוּ אֶל-יַעֲקֹב, אֵת כָּל-אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם, וְאֶת-הַנְּזָמִים, אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם; וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב, תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם-שְׁכֶם. ה וַיִּסָּעוּ; וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים, עַל-הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם, וְלֹא רָדְפוּ, אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב. ו וַיָּבֹא יַעֲקֹב לוּזָה, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן--הִוא, בֵּית-אֵל: הוּא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-עִמּוֹ. ז וַיִּבֶן שָׁם, מִזְבֵּחַ, וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם, אֵל בֵּית-אֵל: כִּי שָׁם, נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱלֹהִים, בְּבָרְחוֹ, מִפְּנֵי אָחִיו. ח וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה, וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית-אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, אַלּוֹן בָּכוּת. מאיפה היא הגיעה למחנה יעקב? מה התפקיד שהמקרא נותן לה? למה דווקא פה? אשמח להערות והארות בנושא.
 
בעקבות הרמב"ן

אפשר להציע שתי תשובות, משני כיוונים גיאוגרפיים. כתוב בבראשית כ"ד - "וישלחו את רבקה אחותם ואת מניקתה". אם היתה זו דבורה המינקת שליוותה את רבקה ארצה, כך מסביר המדרש : "ותמת דבורה - מה ענין דבורה בבית יעקב ? אלא לפי שאמרה רבקה ליעקב ושלחתי ולקחתיך משם, שלחה דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם ומתה…." (בראשית רבא) הרמב"ן מציע כיוון הפוך, לפיו המינקת חזרה לחרן, ומשם עלתה בשנית עם יעקב ומשפחתו : "והיתה דבורה עם יעקב, כי אחרי שבאה עם רבקה שבה לארצה, ועתה תבא עם יעקב לראות גברתה. או נתעסקה בגדול בני יעקב לכבוד רבקה ולאהבתה והיתה בביתו. ויתכן שאינה היא המינקת שנאמר בה (לעיל כד נט) וישלחו את רבקה אחותם ואת מניקתה, אבל היתה מינקת אחרת שנשארה בבית לבן ובתואל, ועתה יביא אותה יעקב עמו לכלכל את שיבתה לכבוד אמו." (רמב"ן בראשית ל"ה). אם כך ואם כך, האבל גדול מכדי להיות אבל על מינקת רבקה בלבד - וכך מסביר שם הרמב"ן, בעקבות המדרש, כי באותו מקום נודע ליעקב על מות רבקה אמו : "והקרוב מה שאמרו רבותינו (ב"ר פא ה) שירמוז למיתת רבקה, ולכן קרא שם המקום ההוא אלון בכות, כי אין בכי ואנקה על המינקת הזקנה שיקרא שם המקום עליו. אבל יעקב בכה והתאבל על אמו הצדקת אשר אהבתהו, ושלחה אותו שם ולא זכתה לראותו בשובו... וכענין הזה מצאתי (באלה הדברים רבה בפרשה כי תצא למלחמה) [תנחומא תצא ד], אמרו : אתה מוצא כשמתה רבקה אמרין מאן יפוק קמא, אברהם מת, יצחק יושב בבית ועיניו כהות, יעקב הלך לו לפדן ארם, יפוק עשו רשיעא קמא ויימרון ברייתא ליטין בזיא דהא כדין ינקין, מה עשו הוציאו מטתה בלילה. אמר רבי יוסי בר חנינה, לפי שהוציאו מטתה בלילה לא פרשו הכתובים מיתתה אלא מן הצד, הדא הוא דכתיב ויקרא שמו אלון בכות, שתי בכיות. הדא הוא דכתיב וירא אלהים אל יעקב ויברך אותו, מה ברכו, ברכת אבלים ברכו, עד כאן".
 

masorti

New member
אין כאן שום תמיהה...

יעקב חזר לארץ כנען והתיישב בשכם כבר בפרק כ"ג (פרשת דינה מתרחשת בפרק כ"ד). יצחק כבר היה זקן מאוד, ויעקב לקח אחריות על דבורה מינקת רבקה (שמן הסתם העדיפה לגור אתו ולא עם עשו) וצרף אותה למחנהו. כאשר יעקב נוסע לבית אל בפרק ל"ה, דבורה מינקת רבקה היא כבר חלק ממחנה יעקב.
 

masorti

New member
ועוד תוספת...

כדאי להזכיר כאן ששרה אמו של יצחק מתה לפני נישואיו לרבקה, ושאמה של רבקה גרה מן הסתם בחרן. ליעקב למעשה לא היתה מעולם סבתא, והדמות הקרובה ביותר עבורו לסבתא היתה דבורה מינקת רבקה (המינקת של אמו היא כמו "אמא" של אמו). הייפלא שיעקב ראה לעצמו חובה מוסרית לקחת תחת חסותו את "סבתו" הישישה כשחזר משהותו בחרן?
 

פלגיה

New member
וכאן נשאלת השאלה

האם לדמות הסבתא יש כזאת חשיבות. מלבד סיפור אפרים ומנשה שבו יש זיקה בין הסב לנכדיו - יש עוד מקום במקרא שמאזכר קשר לסבא או סבתא?
 

masorti

New member
בדואי שיש...

"וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת רוּת וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיָּבֹא אֵלֶיהָ; וַיִּתֵּן ה' לָהּ הֵרָיוֹן, וַתֵּלֶד בֵּן. וַתֹּאמַרְנָה הַנָּשִׁים אֶל-נָעֳמִי, בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר לֹא הִשְׁבִּית לָךְ גֹּאֵל הַיּוֹם; וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל. וְהָיָה לָךְ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ, וּלְכַלְכֵּל אֶת-שֵׂיבָתֵךְ: כִּי כַלָּתֵךְ אֲשֶׁר אֲהֵבַתֶךְ יְלָדַתּוּ, אֲשֶׁר הִיא טוֹבָה לָךְ מִשִּׁבְעָה בָּנִים. וַתִּקַּח נָעֳמִי אֶת-הַיֶּלֶד וַתְּשִׁתֵהוּ בְחֵיקָהּ, וַתְּהִי-לוֹ לְאֹמֶנֶת. וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר, יֻלַּד-בֵּן לְנָעֳמִי; וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד, הוּא אֲבִי יִשַׁי אֲבִי דָוִד. (רות ד', י"ג-י"ז) שימי לב שגם כאן לא מדובר על סבתא ביולוגית. נעמי אינה אמו של בועז או אמה של רות. --- והנה לך קשר קצת פחות סימפטי בין סבתא לנכדים הביולוגיים שלה (ואחד מהם במיוחד)... "וַעֲתַלְיָה אֵם אֲחַזְיָהוּ, וראתה (רָאֲתָה) כִּי מֵת בְּנָהּ; וַתָּקָם וַתְּאַבֵּד אֵת כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה. וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה, וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הממותתים (הַמּוּמָתִים) אֹתוֹ וְאֶת-מֵינִקְתּוֹ בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת; וַיַּסְתִּרוּ אֹתוֹ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ, וְלֹא הוּמָת. וַיְהִי אִתָּהּ בֵּית ה' מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים; וַעֲתַלְיָה מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ." (מלכים ב', י"א, א'-ג')
 

פלגיה

New member
בדיוק חשבתי על נעמי ורות

ועל זה שהיא בעצם לא סבתא ביולוגית (עתליה זה באמת סיפור פחות סימפטי)
 

שוחר1

New member
לא כדאי לספר את הסיפור על סבתא

עתליה לילדים. זה יגרום להם סיוטים מסבתות למיניהן
 

פלגיה

New member
נראה לי שיש בתנ"ך עוד כמה סיפורים

שיכולים להפחיד ילדים. היה בשבוע שעבר שרשור שלם בפורום "גננות בגני ילדים" בנושא סיפור משה בתיבה, עד כמה הוא מפחיד ומה הילד לוקח ממנו.
 

יוסי ר1

Active member
הברכה האולטימטיבית לאדם היא

"וראה בנים לבניך שלום על-ישראל" בתהילים קכ'ח. לא מדובר שם על אריכות ימים בלבד, כי אם על כך שהשושלת שהקמת ממשיכה, בדרך שאותה עיצבת (בניך כשתילי זיתים סביב לשולחנך. וכמו שלאדם חשובים בני בניו, כך גם לנכד אמור להיות חשוב הסב (או הסבתא), שהם מקור הסמכות להוריו. בגמרא הידקו את קשר הדורות וקבעו כי "בני בנים כבנים".
 
למעלה