דברים שלמדנו מנזקי הסופה והשלג

דברים שלמדנו מנזקי הסופה והשלג

1) חייבים להטמין כבלי חשמל בקרקע או לפחות כבלים בשטחים אורבניים שרגישים יותר מקווי מתח ראשיים לניתוקים בסופות מקריסת עצים וכולי ואגב זה קשור גם לקווי טלפון ואינטרנט ועוד)

2) צריך לתעדף רכבות יותר מאמצעי תחבורה אחרים. הרכבת לירושלים עבדה רוב הזמן בזמן שהכבישים נסגרו. הרכבת הקלה פעלה בעיר לאחר שפינו את נתיב המסילה במהירות ואם היו רכבות תחתיות המצב היה טוב אפילו יותר.

3) כביש 1 אולי יעבור שדרוג יקר בשנים הבאות אבל כנראה שגם אז סופות כבדות ישתקו את התנועה בו כל עוד אינו עובר במנהרות, מחזיק צוות ניהול כביש כמו כביש 6 שיהיה אחרי לפינוי שלג, מקורה בגג לאורך קילומטרים וכולי.

4) אולי טעות להעלות אולפני טלוויזיה, משרדי ממשלה וכולי ל"אזור ירושלים" אם סופות יבודדו אותם כל פעם.

5) צריך לשדרג מערכות ביוב, ניקוז, נחלים, תעלות ועוד למניעת הצפות בסופות חורף.

6) הגיע הזמן לפתרונות מבניים למניעת שיבושי קליטה בטלוויזיה לוויינית.

7) צריך למצוא דרכים לשיפור הפעילות ולתיקון תשתיות בעת סופות גם אם זה יכלול חוקי חירום להפקעת טרקטורים כמפלסות שלג, העסקת יותר עובדים לטיפול בתשתיות ועוד.

לא צריך לחכות שמבקר המדינה יכתוב את הדו"ח בנושא
 

ש מים

New member
מעניין... חומר למחשבה!

לו היית מחליף את הכותבת, ניתן בקלות היה לחשוב שאת הדברים כתבו "הגופים הירוקים".

1. הטמנת תשתיות תקשורת וחשמל: מעבר לעמידות בפגעי טבע, קיים כאן גם רווח ענק בכל נושא מיקסום השימוש בקרקע - ע"י הקטנת מגבלות בניה/קווי בניין. וכמובן עמידות בפגעים אחרים - החל מגניבות מתכת ועד פיגועי טרור ומלחמה חו"ח.
2-3: אמירות ופעולות שיש בהן "רווח סביבתי" ברור, שייתמך בקלות ע"י "הגופים הירוקים".
כנ"ל ס' 5.
 

jeshu

New member
כמה דברים 1. הטמנת כבלחים בקרקע היא לא רק יקרה, אלא גם בעייתי בתיקונים השגרתיים - לוקחת הרבה יותר זמן - לפחות זה מה שאמר לי מהנדס תשתיות מחברת חשמל כשהתעניינתי. הוא גם אמר שבבנייה חדשה בישראל כיום כן משתדלים להכניס את החשמל לקרקע. אני חושב שצריך תוכנית כוללת (אם אין כזו לתשתיות שנכנסות לקרקע) וכך אפשר להכניס תשתיות כשנאלצים לפתוח בלאו הכי (למשל לצורך החלפת קווי ביוב ומים, אם זה מסתדר יחד וכו') ע"מ להוזיל עלויות.

2. יכול להיות שהשקעה במפלסות תהיה זולה מהעדפת רכבות (לא שאני נגד העדפת רכבות בכל מקרה). פשוט אין פה את יכולת פילוס השלג הטריוויאלית במקומות קרים יותר. אני בספק אם לא ניתן להחזיק ולתחזק עוד כמה מפלסות.

3. לא צריך להסחף - ניתן לפלס את השלג מכביש מס' 1 אם האמצעים לפילוס זמינים. אזרחים שרוצים או חייבים להשתמש בו, יכולים לרכוש אמצעים להתאמת צמיגי הרכב לתנאים. חברות האוטובוסים יכולות להחזיק צמיגים מתאימים במוסך ולהחליף למספר אוטובוסים מוגבל, ע"מ שלא להיות משותקות ע"י ארוע חריג.

4. "כל פעם" - זה ארוע חריג של פעם בכמה עשרות שנים. לא צריך להסחף. אני מנחש שכן הגיוני לפזר אולפנים ושלא כל הביצים יהיו בסל אחד מכל מיני סיבות.

5. זה בטוח נכון, אבל בלי קשר לסופה, אלא מטעמי משק המים. כמו כן, ישנו ניסוי באחד מנחלי השומורון ל"סידור" הנחל כך שהוא מחלחל יותר מים אל האקוויפר. כבר מזמן רציתי למצוא קצת נתונים בעניין ולערוך שם סיור (ולהזכר שוב בשם הנחל...אני אברר). תעלות למניעת הצפות זו בעיה - הן לא יכולות לעלות יותר מערך הייבול שיופסד. יכול להיות שהביטוח החקלאי עדיף ולא צריך לשדרג תשתיות בשביל ארוע שנמצא בתוך טווח הכישלון של הסתברות התכן לניקוז.

7. הפעלת טרקטורים זה הגיוני - אבל אני בספק אם יש צורך בהפקעה. אולי אם היה לי טרקטור הייתי שמח להשכיר אותו לכמה ימים למשרד הביטחון או עיריית צפת.
 

Rubim88

New member
קצת נסחפת..

אז באה לביקור קצר סופה מאוד נדירה וגם פישלו בהכנה אליה, אבל זה לא אומר שצריך להפוך סדרי עולם.
 
לא יזיק לשנות סדרים מיושנים..

1) לא חושב שיש סיבה להתנגדות לרכבות במיוחד שרק עכשיו ראינו בהם תועלת נוספת. זה אומר שצריך לקבל בזרועות פתוחות לא רק את תוכנית קו הרכבת לירושלים ואת 8 קווי הרכבת הקלה בעיר שמתוכננים אלא גם את קווי הרכבת העתידיים בצפון שב2030 צפויים להגיע עד קריית שמונה, צפת, מירון ועוד, יישובים שכמעט כל שנה סובלים מסופות חורף. תארו לעצמכם רכבת שמגיעה ישירות על החרמון שתחסוך את הפקקים בכבישים המובילים לאתר (וכנ"ל רכבת למירון הפועלת גם בל"ג בעומר). אי אפשר לתעדף מפלסות לשימוש חד שנתי מול רכבת לשימוש יומיומי.

2) הטמנת קווי חשמל וטלפון מעבר לערך האסתטי וההגנה בעת סופות רוח ושלג חורפיות יכולה להשתלב במסגרת תוכניות שונות משיקום שכונות ועד תמ"א 38. פשוט להציב יעדים של הטמנת הקווים.

3) כשמשקיעים מיליארדים בשדרוג כביש 1 כדאי שיחשבו גם על תחזוקתו בימי חורף. אולי לא כל שנה יירד עליו שלג אבל עדיין יש סוגיות של קרה בימי חורף למשל. האם ניתן למצוא פתרונות הנדסיים להפחתת החשיפה של הכביש לשלג ועוד (למשל אולי קירוי נתיב לשימוש התחבורה הציבורית). למשל ציינתי אפשרות להקים מנהלת כבישים לכבישים המובילים לעיר כמו 1, 443, 16, 9.

4) כבר בחנו כמה תוכניות למניעת הצפות (למשל בנחל איילון תוכנן פרוייקט הכולל בריכות אגירה והעמקת הנחל) ובהם העמקת נחלים, הקמת בריכות אגירה, ניקוי סחף ועוד. כמו כן בחיפה למשל שיפרו את תשתיות הביוב דבר שהוכיח את עצמו כמונע הצפות. אבל הפרוייקטים מתבצעים בעצלתיים ולכן יש לזרז אותם.

5) במילה אולפנים הדגש בעיקר על אולפני החדשות. מה היה קורה למשל אם היה ניתן היתר חורג לשידור מהדורות מהמרכז בימי הסופה או באירועים מיוחדים (למשל נשיא ארה"ב מגיע בשיירה לירושלים ובגללו סוגרים את כביש 1 לכמה שעות, או תאונת דרכים קשה הסוגרת את הכביש ומקרים חריגים אחרים). ואגב כרגע אולפני הרצליה למשל מיועדים להיסגר בלי שהוחלט היכן יוקמו אולפנים חלופיים מה שכן משאיר את נווה אילן כמרכז היחיד.
 
אז אולי לא צריך למנוע העברת משרדי ממשלה לעיר.

בנימוק של בידוד ממרכז הארץ בימי חורף אבל ללא ספק ריבוי משרדי הממשלה לא מוסיף הרבה לעיר כמו משרדים עסקיים, תעשיית הייטק ועוד. אבל זה כבר נושא אחר שלא קשור לשרשור על בידוד הערים בימי חורף
 

Rubim88

New member
כמובן שיש דברים שצריך לשנות, אבל לא צריך

להסחף עם הצעדים בשביל משהו נדיר כל כך.

1.זה שהרכבת פועלת בשלג, הוא לא דבר בר משקל בשיקולי "תעדוף", בגלל הנדירות של האירוע. אבל מצב המערכת הרכבתית בארץ היא בהחלט סיבה לתעדף אותה ולגרום לה ליישר קו עם מדינות מערביות אחרות.

2.כדי להגן על קווי חשמל וטלפון קיימים אפשר פשוט להכין את סביבתם לחורף, משמע לגזום ענפים ועצים שעלולים להשבר ברוחות חזקות או כמות שלג גדולה - הטמנת קווי חשמל זה לא פתרון קסם ויש להם מחיר(באספקטים שונים, חוץ ממחיר ההקמה הגבוה בהרבה).

3.ימי קרה כמו סופות שלג - דבר נדיר, והכפור מתרחש במקומות הנמוכים ולא דווקא על הכבישים. נשמע מגוכח להקים קירוי לכביש בשביל היום יומיים בהרבה הרבה הרבה זמן שירד עליהם שלג.(שאפשר לפנות כמו שעושים במקומות באמת קרים ומושלגים).

4.בנחל איילון צריך לטפל, אבל לא בגלל ההצפות אלא בגלל שצריך להוסיף שם מסילה. טיפול במקומות שמוצפים פעם אחר פעם בהחלט נחוץ אבל זה כבר קשור לנטייה השטפונית של הנחלים בארץ.

5.שאלו יהיו הבעיות שלנו..
 

Rubim88

New member
ועוד משהו ששכחתי

המסילה המתוכננת לקריית שמונה עוברת בעמק, היא לא תעלה לשום הר וגם אין לה סיבה הגיונית/אפשרות לעלות לשם(במיוחד לא לחרמון)
 

ציוניסט

New member
האולפנים המרכזיים צריכים להיות בירושלים

הרווח גדול בהרבה על סיכון הפגיעה המזערי.
 

amit1270

New member
אכן סופה נדירה ביותר

אי אפשר להשליך ממנה על הכנות לפגעי מזג אוויר "רגילים". סופות דומות משתקות ערים גדולות במדינות שנחשבות מפותחות הרבה יותר מישראל.
 
עוד תובנה

במצב חירום (ולא דווקא אקלימי - ייתכן רעידת אדמה או מלחמה), יש סיכוי גדול שב- 72-48 השעות הראשונות כל אחד ייאלץ להתמודד בעצמו עם המשבר, כמעט ללא תמיכה.

לכן כדאי מאד שנחזיק בהישג יד ציוד בסיסי לתנאי חירום, בהתאם לתנאים שעשויים להיות באזור המגורים. זאת בפרט עבור יישובים קטנים ומבודדים - סביר שהמדינה תפנה את משאבי הסיוע קודם כל לערים הגדולות.
 

jeshu

New member
ובכלל, חסרה לנו פה במדינה קצת אחריות אישית. לא רק במקרי קיצון, אלא חלק ניכר מהזמן ובעוד תחומים, מעבר גם מעבר לשלב ההישרדותי.
 
מצאנו עוד שימוש לפיקוד העורף..

לא רק הגנה בעת מלחמות אחת לכמה שנים ולרעידת אדמה פעם ב80 שנה אלא גם לסופת החורף השנתית
 
בכביש 1 תהיה מנהרה בקסטל

וזה המקום הגבוה ביותר בכביש לפני ירושלים - כך שתפחת הסבירות לחסימת כביש 1 בעתיד.

הטמנת תשתיות בקרקע היא חשובה, אבל צריך להגדיר סדרי עדיפויות - יש מקומות שיהיה עדיף במקרה של סופה נוספת לפנות את התושבים זמנית ולא להשקיע בהטמנה ייעודית, בפרט יישובים קטנים ומבודדים (למשל אספר - מיצד והסביבה).
 

XrayCharlie

New member
השלג התחיל הפעם עוד לפני מחלף שורש

אז מה אם תהייה מנהרה בקסטל (וגשר להגדלת רדיוס הסיבוב במוצא)?
במזג אוויר קשה במיוחד כמו שהיה הפעם, הכביש יסגר. אז מה?
זה קורה בכל העולם (ודברים גרועים מזה).

להגיד או להגדיר ואפילו לשאוף ל-0 תקלות חשמל או אפס סגירות כבישים במזג אוויר קיצוני שכזה זה כמו להגדיר אפס הרוגים בתאונות דרכים. אין חיה כזאת.
זה לא אומר שלא צריך להתכונן לפני או לטפל ביעילות אחרי אבל עדיין לא צריך להשקיע מיליארדים בשביל ארוע של פעם בעשרים שנה פחות או יותר.
 

jeshu

New member
אני בספק אם זו הסיבה שתיבנה מנהרה כך שזה שיהיה קטע כביש פנוי בארועי קיצון, זה רק בונוס נחמד וגם זה אם המנהרה לא תוצף.
 

XrayCharlie

New member
ברור שזו לא הסיבה שבונים אותה

בונים אותה על מנת לחסוך את העלייה הקשה מחד גיסא ואת הירידה התלולה מאידך גיסא (והכביש הזה אכן דורש שדרוג מסיבי בלי שום קשר למזג האוויר) אבל אם יהיה שלג רב לפני המנהרה ואחריה, המנהרה בפני עצמה לא תוכל לאפשר נסיעה משער הגיא לירושלים (אי אפשר יהיה להגיע אליה או לצאת ממנה).
ספק רב אם העובדה שחלק קצר מהכביש לא ידרוש פינוי משלגים ינחם מישהו.
 
למעלה