דברים שלמדנו מנזקי הסופה והשלג

בעיות ביסוס וניקוז

אחת הבעיות שבמדינת ישראל לא נותנים מספיק את הדעת לנושא התשתית כולל תשתיות הכביש.
1. בדיקות הקרקע - חייבות להיות לעומק ולאפיין את סוג הקרקע ואת שיכובה
2. בדיקת אגני הניקוז העיליים ואפשרות הווצרותו של מפלס תת-קרקעי גבוה.
3. התכנון צריך להתייחס לאירועים שתדירותם 1:100 שנים ( תקן לניקוז כבישים ) או אפילו 1:200 שנים ( תקן למסילות ברזל ).
4. הידוק התשתית חייב להיעשות בשכבות שלא תעלנה על 20 ס"מ ובמכשור המתאים לסוג הקרקע ולרטיבותו - תוך כדי בדיקת צפיפות התכן . כמוהו גם השיפועים הצדדיים.
5. במקרים קיצוניים, יש להשתמש ב"רשתות" מתאימות לייצוב ו/או בניקוז תת קרקעי.
6. הניקוז העילי חייב להיות כזה, שלא יאפשר עמידת מים בצדי הכביש, לאורך זמן.

כל התורה על רגל אחת - תכנון ובקרה יעילים.
 

ש מים

New member
תדירות...

אני יודע שקיים וויכוח מתמיד בין המתקצבים (האוצר/הרשויות...) לבין המתכננים לגבי טווח התכנון/תדירות. הכל כמובן שאלה של כסף.
 
לעיתים ה"ויתור" עולה הרבה הרבה כסף

התדירות היא פונקציה של עלות הפרויקט, מידת הסכנה של "קריסתו" בכלל ולחיי אדם בפרט, מידת הנזק העקיף העשוי להיגרם ועלות התיקון.

בדרך כלל מחיר התיקון יהיה גבוה מהמחיר המקורי והתוצאה פחותה מהתוצאה המקורית אלמלא ההרס.
 

ש מים

New member
מסכים.

רק הבאתי את "שיקולי הצד השני".
מן הצדק וההגינות להביא גם אותם (ובכלל, זה טוב - "למען הרחבת הדעת"
)
 
הערכה ראשונית לעלות הטמנת קווי חשמל בירושלים

בעיתון ירושלים האחרון פורסם כי על פי האומדן עלות הטמנת קווי החשמל בכל רחבי העיר (והדגש הוא על שכונות ותיקות יותר ושכונות ערביות במזרח העיר שלא אימצו תקנים חדשים של הטמנת הקווים שכן קיימים בשכונות חדשות) הוא כ30-25 מליארד שקל. אבל דעתי יש לציין כי הנתון לא כולל חישובים של העלות בפועל לו ייושמו בעיר מאות פרוייקטים של פינוי בינוי, תמ"א 38 ועוד שיכולים לכלול סעיף של הטמנת קווי חשמל עיליים. כמו כן פורסם שם נתון מעניין כי יש גם שכונות ותיקות בהם נעשתה מראש תוכנית נקודתית של הטמנת קווי חשמל בשל קיום עצים בוגרים שמועדים לקריסה וכדומה.

מעניין מה תהיה הערכת העלויות הכוללת לכל המדינה אם יכללו גם את יישובי עוטף ירושלים, את יישובי הגליל העליון והגולן, את התנחלויות הר חברון ועוד.
 
הדגש צריך להיות על קווים ראשיים או מורכבים

לא נורא במיוחד אם בחלק מהרחובות לא יהיה חשמל למספר שעות, אבל חשוב מאד שקווי חשמל מרכזיים, כולל קווים לבתי חולים, בתי אבות וכד' יהיו ממוגנים (לא חייב להיות הטמנה, ייתכן שיש שיטות זולות יותר ונוחות יותר לתחזוקה שוטפת).
 
ועוד דברים שלמדנו בשלג

1) אצטדיון טדי אולי הגדול והחשוב בארץ אבל רחוק מרמת אצטדיונים במדינות מערביות שיכולים לתפקד גם בימי שלג עם גג סגור או לפחות ניתן להחזיר לשגרה במהירות לאחר סופות שלג (שלא לדבר על קירוי שמגן יותר על הצופים).

2) קריסת גגות בשוק מחנה יהודה מראה שצריך לשקול פעמיים שימוש בגגות מפולימרים פלאסטיים ולעשות שימוש בחומרים חזקים יותר כמו אלומיניום, פלדה, זכוכית ועוד.
 

amit1270

New member
1) בשביל אירוע נדיר כזה לא מקרים איצטדיון

זאת הוצאה אדירה ולא משתלמת במקום שנהנה מתנאי אקלים נוחים 99% מהזמן.

2) הגגות שקרסו נבנו לפני כ-30 שנה והצורך בהחלפתם לא חדש. לגבי "חומרים חזקים" - ראיתי גגות שקרסו גם מהחומרים שציינת. מכל חומר אפשר לבנות גג עמיד או גג שביר שיקרוס או יעוף ברוח.
 

jeshu

New member
יש לייד טדי תחנת רכבת שיסעו לאיצטדיון בת"א וא נתניה או חיפה...גם כך יבטלו משחקים בארועים כאלה. לאוהדים גם יהיה קשה להגיע. תבין, זה מחוץ להסתברות התכן שלנו פה בישראל.

צריך לשמוע קודם את הרקע לקריסת הגגות האלה. אחר כך להסיק מסקנות. אני בטוח שאפשר למצוא בירושלים גגות מפולימרים שהחזיקו מעמד.
 
למעלה