אזרח במדינת רווחה
New member
דברי שלי על חוק לאיסור צריכת זנות
להלן דברי שלי יחימוביץ' על חוק לאיסור צריכת זנות: השבוע, בלי להרגיש, התרחש אירוע היסטורי. החוק לאיסור צריכת זנות עבר בקריאה טרומית. המלחמה בזנות היא כמו המלחמה בעבדות. שתיהן מלחמות נגד סחר בבני אדם, שיעבודם, ודיכוי רוחם וגופם באמצעות כוח ושליטה תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שמדובר באדם כמונו. שתיהן, עבדות וזנות, היו חוקיות ומקובלות על פני אלפי שנים, זכו לברכת הממסד ונחשבו הכרחיות. העבדות הוקעה והוצאה מהחוק לפני 149 שנים. הזנות עודה אתנו, מוגנת בתירוצים דוחים. המאבק נגדה הוא לא פופולארי ומעורר אנטגוניזם עז, אבל אין לי שום בעיה לשלם עליו בנקודות של חוסר פופולאריות, פשוט משום שהוא כה צודק. העובדה שהחוק (של חברת הכנסת אורית זוארץ מקדימה, מגיע לה שאפו ענק) זכה לתמיכת ממשלה ועבר בטרומית (הוא בטח יתקל בעוד הרבה מכשולים עד שיכנס לספר החוקים) היא בגדר נס. וזה משמח אותי מאוד ומפיח בי תקווה בדבר הפיכתנו לחברה מוסרית יותר. להלן ציטוט מתת-פרק "זנות ופורנו. זכותו של הצרכן, סבלו של הקורבן" מתוך הספר של שלי יחימוביץ' "אנחנו – על כלכלה, חברה, מוסר ולאומיות בישראל": זנות היא אחת הצורות הקשות של אלימות אנושית. היא משלבת בתוכה עבדות ופגיעה בכבוד האדם וחירותו ובגופו ממש. אדם אחד עושה שימוש בגופו של האחר ומנצל את חולשתו הנוראה ואת היותו קורבן שניגף אל שולי החברה. זנות אינה קשורה למין, אלא לאלימות, ואף שזו סיטואציה שנחזית לצרכנית, אשר במהלכה אדם "קונה" סחורה, היא רחוקה גם מלהיות צרכנית, שכן הסחורה במקרה הזה היא גופו של האדם וכבודו, ובחברה מתוקנת אלה אינם עומדים למכירה. לא די בזה שהאדם המחולל את העוול הזה אינו צפוי לשום עונש ואף לא להוקעה, יש כאלה שרוצים להרחיק לכת. למה שלא למסד את הזנות, אומרים לי אנשים הרואים עצמם נאורים. ככה הזונות ייהנו מבדיקות רפואיות, יקבלו שכר הוגן, וישלמו מס הכנסה. למה שיעשו את זה בסמטאות אפלות, חשופות למחלות מין ולאונס? כי זונה ממילא נאנסת שוב, ושוב, ושוב, תוך כדי "עבודתה". כי חברה שממסדת חוליים כל כך קשים, במקום להוקיע אותם ולהיאבק בהם, היא חברה חולה. כי אכן, זו אחת התופעות העתיקות בעולם, וקשה עד בלתי אפשרי להעלים אותה מעל פני האדמה, אבל אם זה הטיעון, למה שלא נמסד עוד תופעות מזעזעות שממילא קיימות? רצח למשל - הרי גם זו תופעה שהאנושות מוקיעה ומענישה, אבל לא מצליחה למגר. אז למה לא לבצע רצח בתנאים מבוקרים, באופן שלא ייפגעו חפים מפשע, ורכב הובלה סניטרי יטפל בפינוי הגופה, במקום שיגלה אותה איזה עובר אורח מבועת? ואולי נמסד גם אונס? במקום שהקורבן תחטוף מכות רצח ואולי גם תירצח, היא פשוט תיאנס כחוק ותוך בקרה. על האנס ייאסר להכניס לחדר כלי נשק. צוות רפואי יחכה לה מחוץ לחדר שבו יתבצע האונס, ומתנדבת של מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית תקלוט אותה מיד. מיסוד של תופעות אנושיות מחליאות הוא השלמה נורמטיבית ומוסרית של החברה עם התופעות האלה, והוא מלבה ומעצים אותן, ומחדיר אותן אל לב ההסכמה החברתית. ההיסטוריה האנושית רצופה תופעות בלתי נסבלות שנתפסו על פני עידנים כחלק מדרכו הטבעית של עולם, והועברו מדור לדור כאמת מוחלטת וככורח המציאות. אם ייפסקו, סברו מי שעל פני מאות ואלפי שנים שימרו עוולות נוראות, יתערער הסדר החברתי, תתמוטט הכלכלה, זה יהיה מנוגד לטבע האדם או לרצון האל. תחשבו כמה תופעות כאלה היו במהלך ההיסטוריה, שהיו נורמטיביות לחלוטין, משוכללות, מעוגנות בחוק, ובלא שום סנקצייה בצדן. ובכל זאת, בסופו של דבר, מוגרו ועברו מן העולם הודות לרוח האנושית, לצדק, למוסר, לתעוזתם של קומץ אנשים עזי נפש שפתחו במאבק, אשר בראשיתו היה מאבק משונה של מיעוט, אבל אחר כך סחף אומות שלמות. עבדות למשל - העבדות היתה חלק בלתי נפרד ממשקי הבית ומהכלכלה האנושית לאורך ההיסטוריה כולה. מיגורה הסופי הוא טרי יחסית, בן לא יותר מ-150 שנה. או מעמדן של נשים - לאורך ההיסטוריה כולה נשים לא היו זכאיות לחינוך, או לרכוש משל עצמן. וכשהחלה שיטת השלטון הדמוקרטית להתפשט, הן לא היו זכאיות לבחור ולהיבחר. ואילו היום, וזו תופעה טרייה לגמרי, עוד יותר ממיגור העבדות, אין מדינה בעולם שאינה מעניקה לנשים זכות בחירה. כפי שבעבר נתפסו העבדות ודיכוי הנשים, גם הזנות עדיין נתפסת, יחסית, מאוד נורמטיבית, והמאבק בה מפגר קשות אחרי מאבקים אופנתיים אחרים הקשורים בזכויות אדם. אי-היכולת לתפוס את התופעה הזו בכנף בגדה - לסמן אותה כפסולה מעיקרה, ולהגדיר כעבריין את מי שעושה שימוש בגופו של האחר בתמורה לכסף - נובע במידה רבה מכך שזו תופעה שמראית העין שלה משתנה כמו אמבה ויש לה כל הזמן שמות חדשים, המחזירים וממקמים אותה בכל פעם מחדש בשדות לגיטימיים. "מכוני עיסוי" או "מכוני ליווי" במקום בתי זונות. פורנוגרפיה, שהיא זנות מצולמת. נגישות קלה, בשל הגלובליזציה, למקומות וארצות שבהם קונים מין ממי שקל לשכוח שהוא אדם כמוך בשל שונותו האתנית. גם רטוריקת השוק החופשי, הניאו-ליברלית, חדרה לכאן ושיבשה לגמרי את עולם המושגים. לכאורה יש כאן אלמנט של בחירה, של שוק חופשי של סחורות, של מי שרוצה למכור ושל מי שרוצה לקנות. חסידי הזנות יאמרו שלמדינה, לרגולטור, למבקרים מוסרניים - אין זכות להתערב ביחסי המסחר האלה. זו תפיסה אכזרית ומשובשת. אלמנט הבחירה של הזונה במה שהיא עושה הוא פיקטיבי ומדומה. הדיבור על זכות הזונה "לבחור" בזנות מתקיים, אם בכלל, מתוך סגידה למושגים מערביים שקריים, אורווליאניים: חופש בחירה, חירות הפרט, הזכות לממש את עצמך. חופש בחירה? מישהו מכיר ילדה שבכיתה א', כששאלו את הילדים מה ירצו להיות כשיהיו גדולים, אמרה "כשאגדל אהיה זונה"?
להלן דברי שלי יחימוביץ' על חוק לאיסור צריכת זנות: השבוע, בלי להרגיש, התרחש אירוע היסטורי. החוק לאיסור צריכת זנות עבר בקריאה טרומית. המלחמה בזנות היא כמו המלחמה בעבדות. שתיהן מלחמות נגד סחר בבני אדם, שיעבודם, ודיכוי רוחם וגופם באמצעות כוח ושליטה תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שמדובר באדם כמונו. שתיהן, עבדות וזנות, היו חוקיות ומקובלות על פני אלפי שנים, זכו לברכת הממסד ונחשבו הכרחיות. העבדות הוקעה והוצאה מהחוק לפני 149 שנים. הזנות עודה אתנו, מוגנת בתירוצים דוחים. המאבק נגדה הוא לא פופולארי ומעורר אנטגוניזם עז, אבל אין לי שום בעיה לשלם עליו בנקודות של חוסר פופולאריות, פשוט משום שהוא כה צודק. העובדה שהחוק (של חברת הכנסת אורית זוארץ מקדימה, מגיע לה שאפו ענק) זכה לתמיכת ממשלה ועבר בטרומית (הוא בטח יתקל בעוד הרבה מכשולים עד שיכנס לספר החוקים) היא בגדר נס. וזה משמח אותי מאוד ומפיח בי תקווה בדבר הפיכתנו לחברה מוסרית יותר. להלן ציטוט מתת-פרק "זנות ופורנו. זכותו של הצרכן, סבלו של הקורבן" מתוך הספר של שלי יחימוביץ' "אנחנו – על כלכלה, חברה, מוסר ולאומיות בישראל": זנות היא אחת הצורות הקשות של אלימות אנושית. היא משלבת בתוכה עבדות ופגיעה בכבוד האדם וחירותו ובגופו ממש. אדם אחד עושה שימוש בגופו של האחר ומנצל את חולשתו הנוראה ואת היותו קורבן שניגף אל שולי החברה. זנות אינה קשורה למין, אלא לאלימות, ואף שזו סיטואציה שנחזית לצרכנית, אשר במהלכה אדם "קונה" סחורה, היא רחוקה גם מלהיות צרכנית, שכן הסחורה במקרה הזה היא גופו של האדם וכבודו, ובחברה מתוקנת אלה אינם עומדים למכירה. לא די בזה שהאדם המחולל את העוול הזה אינו צפוי לשום עונש ואף לא להוקעה, יש כאלה שרוצים להרחיק לכת. למה שלא למסד את הזנות, אומרים לי אנשים הרואים עצמם נאורים. ככה הזונות ייהנו מבדיקות רפואיות, יקבלו שכר הוגן, וישלמו מס הכנסה. למה שיעשו את זה בסמטאות אפלות, חשופות למחלות מין ולאונס? כי זונה ממילא נאנסת שוב, ושוב, ושוב, תוך כדי "עבודתה". כי חברה שממסדת חוליים כל כך קשים, במקום להוקיע אותם ולהיאבק בהם, היא חברה חולה. כי אכן, זו אחת התופעות העתיקות בעולם, וקשה עד בלתי אפשרי להעלים אותה מעל פני האדמה, אבל אם זה הטיעון, למה שלא נמסד עוד תופעות מזעזעות שממילא קיימות? רצח למשל - הרי גם זו תופעה שהאנושות מוקיעה ומענישה, אבל לא מצליחה למגר. אז למה לא לבצע רצח בתנאים מבוקרים, באופן שלא ייפגעו חפים מפשע, ורכב הובלה סניטרי יטפל בפינוי הגופה, במקום שיגלה אותה איזה עובר אורח מבועת? ואולי נמסד גם אונס? במקום שהקורבן תחטוף מכות רצח ואולי גם תירצח, היא פשוט תיאנס כחוק ותוך בקרה. על האנס ייאסר להכניס לחדר כלי נשק. צוות רפואי יחכה לה מחוץ לחדר שבו יתבצע האונס, ומתנדבת של מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית תקלוט אותה מיד. מיסוד של תופעות אנושיות מחליאות הוא השלמה נורמטיבית ומוסרית של החברה עם התופעות האלה, והוא מלבה ומעצים אותן, ומחדיר אותן אל לב ההסכמה החברתית. ההיסטוריה האנושית רצופה תופעות בלתי נסבלות שנתפסו על פני עידנים כחלק מדרכו הטבעית של עולם, והועברו מדור לדור כאמת מוחלטת וככורח המציאות. אם ייפסקו, סברו מי שעל פני מאות ואלפי שנים שימרו עוולות נוראות, יתערער הסדר החברתי, תתמוטט הכלכלה, זה יהיה מנוגד לטבע האדם או לרצון האל. תחשבו כמה תופעות כאלה היו במהלך ההיסטוריה, שהיו נורמטיביות לחלוטין, משוכללות, מעוגנות בחוק, ובלא שום סנקצייה בצדן. ובכל זאת, בסופו של דבר, מוגרו ועברו מן העולם הודות לרוח האנושית, לצדק, למוסר, לתעוזתם של קומץ אנשים עזי נפש שפתחו במאבק, אשר בראשיתו היה מאבק משונה של מיעוט, אבל אחר כך סחף אומות שלמות. עבדות למשל - העבדות היתה חלק בלתי נפרד ממשקי הבית ומהכלכלה האנושית לאורך ההיסטוריה כולה. מיגורה הסופי הוא טרי יחסית, בן לא יותר מ-150 שנה. או מעמדן של נשים - לאורך ההיסטוריה כולה נשים לא היו זכאיות לחינוך, או לרכוש משל עצמן. וכשהחלה שיטת השלטון הדמוקרטית להתפשט, הן לא היו זכאיות לבחור ולהיבחר. ואילו היום, וזו תופעה טרייה לגמרי, עוד יותר ממיגור העבדות, אין מדינה בעולם שאינה מעניקה לנשים זכות בחירה. כפי שבעבר נתפסו העבדות ודיכוי הנשים, גם הזנות עדיין נתפסת, יחסית, מאוד נורמטיבית, והמאבק בה מפגר קשות אחרי מאבקים אופנתיים אחרים הקשורים בזכויות אדם. אי-היכולת לתפוס את התופעה הזו בכנף בגדה - לסמן אותה כפסולה מעיקרה, ולהגדיר כעבריין את מי שעושה שימוש בגופו של האחר בתמורה לכסף - נובע במידה רבה מכך שזו תופעה שמראית העין שלה משתנה כמו אמבה ויש לה כל הזמן שמות חדשים, המחזירים וממקמים אותה בכל פעם מחדש בשדות לגיטימיים. "מכוני עיסוי" או "מכוני ליווי" במקום בתי זונות. פורנוגרפיה, שהיא זנות מצולמת. נגישות קלה, בשל הגלובליזציה, למקומות וארצות שבהם קונים מין ממי שקל לשכוח שהוא אדם כמוך בשל שונותו האתנית. גם רטוריקת השוק החופשי, הניאו-ליברלית, חדרה לכאן ושיבשה לגמרי את עולם המושגים. לכאורה יש כאן אלמנט של בחירה, של שוק חופשי של סחורות, של מי שרוצה למכור ושל מי שרוצה לקנות. חסידי הזנות יאמרו שלמדינה, לרגולטור, למבקרים מוסרניים - אין זכות להתערב ביחסי המסחר האלה. זו תפיסה אכזרית ומשובשת. אלמנט הבחירה של הזונה במה שהיא עושה הוא פיקטיבי ומדומה. הדיבור על זכות הזונה "לבחור" בזנות מתקיים, אם בכלל, מתוך סגידה למושגים מערביים שקריים, אורווליאניים: חופש בחירה, חירות הפרט, הזכות לממש את עצמך. חופש בחירה? מישהו מכיר ילדה שבכיתה א', כששאלו את הילדים מה ירצו להיות כשיהיו גדולים, אמרה "כשאגדל אהיה זונה"?