דברי תורה

asaf2000

New member
דברי תורה ../images/Emo63.gif

*** בפרשה כתוב "קחם נא אלי ואברכם", ולשון "קחם" לא כ"כ מתאימה כאן כי הם היו לידו. והרב יחזקאל שיינפלד שליט"א אמר לנו חידוש שיעקב התכוון שהרי כל יורדי מצרים זכו להיות בארץ ישראל אבל בניו של יוסף נולדו וגדלו במצרים לכן יעקב רצה שיבואו גם לארץ ישראל כדי לזכות לקדושת ארץ ישראל ולכן אמר ליוסף "קחם נא אלי" שלאחר מותו יביא אותם ללויה למערת המכפלה ובזכות הזאת הוא יברך אותם. *** בראשית ל', כ"ה: "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי:" ראיתי באחד הספרים שמשמע מכאן שמיד כשנולד יוסף ביקש יעקב לצאת מבית לבן והרי כתוב שלמול בדרך זו סכנה לתינוק? ולכן הוא מביא מכאן ראיה למדרש שאומר שיוסף נולד מהול. ***"מתי עלי רחל" (פרשת ויחי) ראיתי באחד הספרים פירוש על המילים "מתה עלי" שיעקב אבינו היה היחיד שישב עליה שבעה שכן בניה עדיין היו קטנים והרי רחל ולאה התגיירו ולא נחשבות קרובות בשביל לשבת שבעה. ***למה מברכים דווקא "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה" ולא כשאר הששבטים או האבות הקדושים? שמעתי תשובה שרואים שאצל כל האבות היו מחלוקות בין ילדיהם: יצחק וישמעאל, יעקב ועשו, יוסף והשבטים. והנה אצל בניו של יוסף לא היה מחלוקת וקנאה כי רואים כשיעקב בא לברכם ושיכל את ידיו הם לא אמרו על כך כלום לכן אנחנו מברכים את הבנים "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה" שלא תהיה ביניכם מחלוקת. שבת שלום לכולם.
 
יישר כח

בס"ד חידושים יפים מאד! לגבי השאלה האחרונה אולי ניתן גם לומר באופן הבא: כמה פסוקים קודם הברכה שיעקב אבינו מברך את מנשה ואפרים מוזכרת הברכה שיעקב בירך את יוסף, ויעקב אומר ליוסף: "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים וכו' וידגו לרוב בקרב הארץ". ומפרש רש"י: "יברך את הנערים" - מנשה ואפרים. "וידגו" - כדגים הללו שפרים ורבים ואין עין הרע שולטת בהם". על פי זה ניתן לומר שמברכים דוקא "ישימך אלקים כאפרים וכמנשה", כי בהם לא שלטה עין הרע מחמת ברכתו של יעקב אבינו. שבת טובה!
 
למעלה