קצת על נבואה-לקרוא בעיון רב.-חלק א´
"נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך וכו´ וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר אשר לא דיברו ה´? אשר ידבר הנביא בשם ה´ ולא יהיה הדבר ולא יבא, הוא הדבר אשר לא דברו ה´ " (דברים יח יח – כב). בטרם נתחיל לבאר את ענייני הנבואה והנביאים צריך אתה לדעת את תפקידה ומטרותיה של הנבואה. אשר על כן ראוי לצטט כאן את דברי הרמב"ם בהקדמתו לסדר זרעים: "ודע שהנבואה אינה מועילה בפירוש התורה ובהוצאת ענפי המצוות בשלש עשרה מידות אבל מה שיעשה יהושע ופנחס בענין העיון והסברא הוא שיעשה רבינא ורב אשי וכו´ [וא"כ מה תפקידו של הנביא?] כגון שיקרא לבני אדם לעבד את השם ויצווה על מצוותו ויזהיר לשמור התורה בלי תוספת ומגרעת וכו´ ויצווה בציוויים ויאסור איסורים בדבר שאינו מן התורה כגון שיאמר הלחמו על עיר פלונית וכו´ ולא הרשנו הקב"ה ללמוד מן הנביאים אלא מן החכמים אנשי הסברות והדעות". הנה מדברי הרמב"ם מבואר שתפקידו של החכם עדיף וגדול מנביא, שהחכם מורה לנו את התורה והמצווה, והנביא תפקידו לחזק את העם באמונה (והוא כמין משגיח רוחני בישיבה), וכן מותר לנביא לתת הוראות בדבר שאינו תורה. זה הדבר הגדול שבנבואה: כאשר היא מתאמתת ומתגשמת היא מראה לנו את השגחתו יתברך בברואיו, ושהוא חפץ שיקיימו מצוותיו. על כן חשוב לבאר ולבדוק האם הנבואות אמנם התגשמו, והאם ניתן לקיים את הכתוב "וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר", ולדעת בבדיקה בעת נבואתם אם נביאינו נביאי אמת הם. הרמב"ם בהקדמתו לסדר זרעים מבאר כי הנביא אשר ניבא רעה, יתכן ולא תתגשם נבואתו שאפשר ועשו תשובה, וא"כ בדיקת הנביא בעת נבואתו אפשרית רק אם הוא מנבא טובה. אבל אף זאת בהגבלה שהרי יעקב שהקב"ה הבטיחו "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך", היה מפחד פן ימות משום שסבר שמא יגרום החטא, הרי שאף הבטחה לטובה של השם יתברך לא תתקיים בהכרח, שמא יגרום החטא, נביא על אחת כמה וכמה. והסביר הרמב"ם שזה דווקא בנבואה שבין הקב"ה לנביא, אבל כשינבא נביא לבני האדם לטובה במאמר מוחלט ובלא תנאי אזי, אם נביא אמת הוא, נבואה זו חייבת להתקיים. ודברי הרמב"ם צריכים עיון. הגמרא ברכות ד´ ע"א: "וירא יעקב מאוד, אמר שמא יגרום החטא כדתניא עד יעבור עמך ה´ זו ביאה ראשונה עד יעבור עם זו קנית זו ביאה שניה מכאן אמרו חכמים ראויים היו ישראל לעשות להם נס בימי עזרא כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון אלא שגרם החטא". בוא וראה: שירת משה על הים ניבאה על הגאולה השנייה והיא נבואה לטובה, נבואה לבני אדם בלי תנאי, ובכל זאת לא התגשמה משום החטא! והרי זה בניגוד גמור לדברי הרמב"ם. ובוא וראה דבר נוסף: נבואתה של חולדה הנביאה נתבדתה. לאחר שמצא שפן הסופר את ספר התורה והביאו ליאשיהו הלכו אל חולדה הנביאה, וכך ניבאה להם "לכן הנני אספך על אבותיך ונאספת על קברתיך בשלם ולא תראינה עינך בכל הרעה" (מלכים ב´ כב כ´). והרי זה נבואה על אדם אחר לטובה, ומה קרה עם יאשיהו? "ויורו היורים למלך יאשיהו" (דברי הימים ב´ לה כג) ומבואר בתלמוד ירושלמי קידושין פא ה"ז: "ואמר ר´ יוחנן מלמד שעשו גופו ככברה, תני ר´ ישמעאל שלש מאות חיצים יורו במשיח ה´ ". הנה נמצא שלדעת הרמב"ם חולדה הנביאה היא נביאת שקר, שהרי ניבאה לטובה ולא נתגשמה נבואתה. אלא שהרדב"ז בתשובה חלק ג´ סימן תרלח, הסיק מכח קושיא זו שנבואה ליחיד אף לטובה אפשר שלא תתגשם כי אפשר שיגרום החטא, אבל לדעתו נבואה שהיא לטובה ולרבים עכ"פ תתקיים אף שתתאחר, כמו שמצינו על פסוק "ומושב בני ישראל במצרים שלשים שנה וארבע מאות שנה", ומה שחטאו במצרים גרם להם להאריך את הגלות. ודבריו נשגבים מבינתנו: א"כ כשלא יתקיימו דברי הנביא שניבא לרבים ולטובה אף אם קבע זמן מוגדר, תמיד יוכל מאן דהו לטעון "חכו נא עוד קצת שמא גרם החטא שתתאחר הנבואה, וכמו שהמתינו בני ישראל במצרים עוד שלושים שנה", וכל בר דעת מבין שבכל ההגבלות הללו לעולם אין אפשרות לבדוק אם נביא אמת הוא או שקר. איך נבדוק? אם ניבא לרעה -- אין מה לבדוק כי אולי יעשו תשובה. אם ניבא טובה לבודד אין מה לבדוק וראה מעשי יעקב ויאשיהו. אם ניבא טובה לרבים -- אין מה לבדוק כי אולי "תתעכב" הנבואה בגלל חטאים. קיצור דבר, אין כלל יכולת לבדוק נביא ולראות אם נביא אמת הוא. ואכן, התוספות ביבמות נ´ ע"א ד"ה תדע "על כורחך אין הנביא מתנבא אלא על מה שראוי להיות אם לא היה חטא". ודברי התוס´ הם כלליים להסבר בנבואה, שהנביא מנבא רק מה שראוי להיות ולא מה שיהיה באמת! הנה תראה איך לדברי התוס´ והרדב"ז כל בדיקת הנביא נפלה לבירא עמיקתא. ירמיהו הנביא אמר לחנניה בן עזור הנביא: "הנביא אשר ינבא לשלום בבוא דבר הנביא יודע הנביא אשר שלחו ה´ באמת" (ירמיהו כח ט´). ונמצא שחנניה הוא נביא שקר כמבואר בסנהדרין צ´ ע"א: "חנניה בן עזור שמתחילתו נביא אמת ולבסוף נביא שקר", ירמיהו עצמו ניבא "כי כה אמר ה´ כי לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקד אתכם" (ירמיה כט י´), ודניאל הנביא (דניאל ט´ ב´) טעה בחשבון נבואתו של ירמיה עד כדי כך שאמרה הגמרא במגילה יב ע"א "אמר רבא אף דניאל טעה בהאי חושבנא". נמצא שירמיהו לא דיבר ברור כדי שנוכל לבדוק אם נתקיימה נבואתו (ועיין מה שכתבנו בפרשת מקץ), ור´ יהודה הלוי הקשה קושיא זו בפני אבן עזרא (דניאל ט´ ב´): "והיה יהודה הלוי אומר יש לתמוה איך טעה דניאל שהיה נביא וחכם בשבעים שנה, י"ט שנה?" עד שהשיבו אבן עזרא שירמיה לא התנבא שיבנה הבית אלא רק שישובו לארצם והביא ראיה מן הכתובים שהבית נבנה אחר שבעים שנה [וזה בניגוד לדעת הגמרא] עי"ש. וכך דרכם של רבותינו להתאמץ ולפרש ולתרץ דברי הנביא, שקבעו חכמים מראש שהוא נביא אמת, בכל מילי והעיקר שיראה כאילו נתקיימו דבריו.