דגמים ברמת משפט בודד

sripes

New member
דגמים ברמת משפט בודד

האם קיימים קשיים ביכולת הביטוי של משפט בודד שמנסה לתאר מצב מסוים? אינני מתכוונת בכלל לאירגון טקסט. לארגון טקסט ישנן אסטרגיות של דגמים להרכבת טקסט שלם כמו משפטי מפתח,תיאור סיבות ונסיונות שנעשו ודרכי פעולה... מה שאני מחפשת הוא דגמים לא לאירגון של טקסט שלם אלא דגמים להרכבת משפטים בודדים. ברצוני לבקש לדעת באיזה קשיים ספציפיים יש קושי בניסוח של משפט בודד שמקשה עליו לתאר בו מצבים שהיה מעונין לתאר? ומהן הדגמים להרכבת משפטים בודדים שיכולים לשמש כאסטרגיות שבעזרתם אנשים עם בעיות דומות, יוכלו להיעזר בהן כשהם באים לתאר מצב, מצב שסך הכל אפשר לתאר אותו במשפט קצר, במשפט אחד? אשמח לקבל דגמים לרכבת משפט בודד.
 
אולי זה יעזור...

שריפס, עלי לציין שאני לא בטוחה במאה אחוז למה התכוונת. הנה מה שהבנתי: 1. את מדברת על קשיים בניסוח משפט. 2. את מבקשת לדעת אלו קשיים עלולים להיות בניסוח משפט. 4.את מבקשת דגם, תבנית למשפט. 5. מדובר על משפט שבא לתאר מצב. והנה העזרה שאני מסוגלת להציע: 1. בוודאי שעשויים להיות קשיים בניסוח משפט. אני חושבת שיש מס' סוגי קשיים עיקריים: א. קשיים שפתיים: כגון קושי בסדר המילים הנכון, חוסר ידע בשימוש במילות קישור, חוסר ידע בהטיות נכונות של מילים. ב. קושי בשליפה - לא מוצאים את המילה המתאימה ומתחילים לנסח מסביב. ג. קשיים ארגוניים: כגון, קושי בהפרדה בין עיקר וטפל, קושי במציאת הרעיון המרכזי וניסוחו לכדי משפט. עזרה: 1. דגם משפט: המשפט הכי פשוט הוא נושא + נשוא. כלומר: על מי מדובר? מה עשה \ מה קרה לו? לדוגמא: יוסי נפל. אח"כ יש תוספות כגון: מאיפה יוסי נפל? אז המשפט כבר יותר מורכב: יוסי נפל מקומה רביעית. וכמובן שיש משפטים יותר מורכבים. וכך אני עבדתי עם תלמידי על דגם משפט בעזרת מעבד תמלילים: רשמתי את דגם המשפט במחשב, כשכל חלק צבעתי בצבע אחר. לדוגמא: על מי מסופר? (בכחול) מה קרה לו? (באדום) מתחת רשמתי דוגמא למשפט: דינה (בכחול) הצליחה במבחן (באדום) ואז עשיתי שתי פעילויות: 1. בהתחלה היו לילד מקומות רקים עם הצבעים,הילד רשם משפטים הדגם. 2. לא היו צבעים, הילד רשם משפטים וצבע כל חלק במשפט בהתאם לדגם. ואפשר גם: את רושמת דוגמאות, והילד צובע לפי הדגם. צריך לתת דוגמאות נוספות כדי ליצור גמישות. למשל: על מי מסופר? יכול להיות גם: העץ, כל המשפחה, שלומי וקובי. ניתן לתת משפטים גזורים ושהילד ירכיב מהם משפט. ניתן לתת טבלה שבראשה הכותרות לפי השאלות, הדגם שרוצים ללמד. המשפט הראשון מושלם, ובשאר המשפטים המורה כבר השלימה כל פעם באחת העמודות בטבלה. והילד ממלא את השאר. המשפטים האחרונים רקים לגמרי. כמובן שאחרי שהילד יודע דגם פשוט עוברים לדגם מורכב יותר. על ההתאמה לתמונה (תיאור מצב, מציאת רעיון מרכזי) אכתוב בזמן אחר כי עכשיו אני קצת ממהרת. מקווה שעזרתי לך, בהצלחה.
 
המשך... דגם משפט, תאור מצב.

כדי שהילד ילמד לתאר מצב במשפט ברור עובדים בהתחלה על תמונות. אפשר לתת בהתחלה בחירה בין שמות שונים או משפטים שונים המביעים את הרעיון המרכזי. ואח"כ בתמונות אחרות שהילד יביע את הרעיון המרכזי לפי דגם משפט שלמד קודם. אחר - כך עובדים בקטע טקסט, ולבסוף מגיעים למצב שהילד יתאר מה שרוצה, כותבים מה שאומר או מקליטים אותו ואז הוא מנסה לומר את הרעיון המרכזי לפי דגם המשפט \ אחד מדגמי המשפטים שלמד. בהתחלה אפשר שהמורה יתן לו אפשרויות לבחירה. כדי ללמוד על דגמי משפטים, אפשר להעזר בספרי לשון בחלקים שעוסקים בתחביר. אשמח לשמוע אם עזרתי לך, ועם את זקוקה לעוד הכוונה.
 

sripes

New member
המון תודות

כל מה שכתבת היה מרתק ותודה לך. בתגובה השניה כתבת דברים מאוד מעניינים על כיצד לתאר מצב במשפט ברור. וזה בדיוק מה שאני מתכוונת. כלומר, נניח שאנחנו מראים לילדים סרטונים שבסך הכל אפשר לתארו במשפט אחד. נבקש מכל ילד, לנסות לתאר את הסרטון במשפט אחד כך שכל אחד יבין מה היה בסרטון. ברור שיהיו ילדים שמשפט אחד לא יספיק להם. אבל רבים מהם יתארו את הסרטונים במשפט אחד שלא משקף את המצב בסרטון. האם לדעתך לאנשים שיודעים לתאר מצבים מורכבים במשפטים ברורים שמשקפים אותם בצורה בהירה, יש דגמי תחביר למשפט באופן שהם לא מודעים אליהם והם אשר עוזרים להם להעביר למילים מחשבות ומצבים?
 
לשריפס שלום, שמחה שעזרתי, לשאלתך

לדעתי קושי בתאור מצב במשפט יכול לנבוע מכמה גורמים. אבל לפי התאור שלך, שהילדים מתארים את הסרטון במשפט אחד שלא משקף את המצב בסרטון נראה שהבעיה אינה בדגם המשפט אלא בארגון ובמציאת רעיון מרכזי. צריך לעבוד איתם קודם בתמונה, ולהבהיר את ההבדל בין פרטים בתמונה לבין הרעיון המרכזי של התמונה. אפשר בתחילה לתת אופציות לבחירה. אם הילדים מאוד מתקשים אפשר לעבוד דרך מספר תמונות דומות - נניח, ילדים משחקים בגן שעשועים, ילדים משחקים בלגו, ילד משחק בתופסת. ואז לתת משפטים כתובים, ושהילד יתאים את המשפט לתמונה המתאימה. אפשר בשלב הבא לתת תמונות דומות אבל עם ילדות נניח או עם משחקים שונים ואז הילד יאמר מה רואים בתמונה \ מה הילדים עושים? אחרי שעשיתם משהו דומה זה נותן לו עוגן :)למה מצפים ממנו? במה עליו להתמקד? מה אופן הניסוח? ) תרגילים בנושא של רעיון מרכזי בתמונות ניתן למצוא בחוברת "קום נקום" שם גם יש תמונות ברצף וניתן לעבוד איתן באופן דומה. ניתן גם למצוא בחוברת "לקרוא זה לא הכל?!" אך אני לא זוכרת באיזה חלק (יש שלושה)
 
למעלה