"דואר ישראל" בדרך להפרטה בשל ההפסדים - האם זה ישנה משהו?

trilliane

Well-known member
מנהל
למה לא לתת קישור? ולדעתי הפרטה לא תעשה שום דבר טוב

[URL]http://www.israelhayom.co.il/article/528409[/URL]
לא מפתיע ששירות שנועד לכלל האזרחים במדינה, בכל היישובים, גם במקומות לא רווחיים, ברגולציה כבדה, לא יהיה רווחי, אז מה תעזור הפרטה? כדי שהחברה הפרטית תהיה רווחית יצטרכו להוריד משמעותית את הרגולציה (כלומר לפגוע בשירות לאזרח ולאפשר העלאת מחירים) וזה משהו שאפשר לעשות גם היום, או שיתנו סובסידיות (כך קורה גם בתחבורה ציבורית למשל, ולכן המדינה מסבסדת קווים לא רווחיים) וגם זאת ניתן לעשות כיום.
&nbsp
מה שקורה בד"כ בחברות פרטיות הוא שהשירות לציבור לא בהכרח טוב יותר (חשבו על חברות הסלולר, הכבלים, קבלת אחריות למוצרי חשמל ועוד...) ובעיקר לא זול יותר... וה"התייעלות" של אותן חברות לרוב מושגת ע"י תנאים פחות טובים לעובדים, שימוש בעובדי קבלן וכיו"ב, כך שלא רק הלקוחות נפסדים אלא גם המועסקים. אני יכולה רק לקוות שכחלון לא ייכנע לצעד הפופוליסטי הזה. כבר הפריטו חצי מדינה, וחוץ ממסירת נכסי המדינה לטייקונים וריכוזיות כבדה במשק, לא יצא מזה הרבה טוב.
 

n616436

New member
הפרטה לא תעשה טוב? יותר גרוע מעכשיו לא יכול להיות.

המצב עכשיו הוא שחבילות לא מגיעות, נקודה. זה הימור רציני שאתה לוקח אם חבילה או מכתב יגיעו אליך מחו"ל, כל מקום בחו"ל, וגם בארץ.
בינתיים ראיתי שפתיחת השוק לתחרות בחברות הסלולר מאד הועילה לצרכנים, וגם פתיחת שוק הטלביזיה והכבלים. ראה מקרה נטפליקס למשל.
את מקשקשת בצורה שלא תיאמן. הפרטה יכולה אך ורק לשפר את המצב, מה איכפת לי מהמשכורות של עובדי הדואר? זה מה שאת דואגת לו, המשכורות שלהם? וזה שחבילות נעלמות בקצב מטורף בשנים האחרונות , זה לא מפריע לך? קשקשנית.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
ודאי שיכול להיות גרוע יותר, וכבר היה, ודווקא השתפר לאחרונה

"המצב עכשיו הוא שחבילות לא מגיעות, נקודה". לא, זה לא המצב. רק בשבוע שעבר הייתי בסניף וקיבלתי חבילה, ואיתי היו עוד לקוחות שקיבלו. זה שתכתוב את עמדתך כאילו היא עובדה ותוסיף "נקודה" לא יהפוך אותה למשכנעת יותר, וודאי שלא יהפוך אותה לעובדה. יש נתונים מספריים, והם לא תומכים במה שכתבת.
&nbsp
"בינתיים ראיתי שפתיחת השוק לתחרות בחברות הסלולר מאד הועילה לצרכנים"
פתיחת השוק לתחרות בחברות הסלולר נעשתה בשנת 1994 כשהוקמה חברת סלקום. אומנם המצב השתפר מהמונופול של פלאפון, אבל במשך שנים לקוחות שילמו הרבה, גם אחרי שנוספה פרטנר. נדרשו עוד 20 שנה(!) ואין ספור החמרות רגולטוריות והזרמת מתחרים וירטואליים כדי שהצרכנים יתחילו להרגיש תועלת, ובסופו של דבר חברת גולן לא עמדה בהתחייבויות שלה, נמכרה עכשיו למי שהיה מנכ"ל פלאפון, ולא שמעתי מאז דברים טובים.
&nbsp
בכל מקרה אתה מבלבל כאן תחרות עם הפרטה ואלה שני דברים שונים. שוק הסלולר תמיד היה פרטי; נתתי אותו רק כדוגמה לכך שחברה פרטית אינה בהכרח חברה שהצרכנים "אוהבים". בשוק הדואר כבר יש תחרות בדואר הכמותי, וזו למעשה אחת הסיבות שהדואר בהפסדים... ולחלוקת הדואר לבתים לא צפויה להיות תחרות.
&nbsp
זה גם לא המצב במדינות מעבר לים. בארה"ב, בריטניה, גרמניה ועוד, בכולן יש רשות דואר מדינית אחת והיא לא בהכרח מופרטת.
&nbsp
" מה איכפת לי מהמשכורות של עובדי הדואר?"
אם אתה סוציומט שאכפת לו רק מקצה האף שלו, הגיוני; אני רוצה לחיות במדינה שבה עובדים יכולים להתפרנס בכבוד, גם אם הם לא אנשים שאני בהכרח מכירה אישית. קטע חברתי כזה. אולי שמעת על אנשים כאלה, שאכפת להם גם מבני אדם אחרים.
&nbsp
לסיום, מי שמקשקש כאן הוא אתה. לא הבאת שום תימוכין לדבריך... רק דמגוגיה בשנקל. למה הפרטה לא יכולה "רק לשפר את המצב"? בבקשה, דוגמה מהפרטת שירותי הבריאות בבתי הספר:
[URL]http://hafrata.vanleer.org.il/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA%D7%99-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93-%D7%90%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%AA%D7%99-%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8-2/[/URL]
המדינה מודה בכשלים במכרזי ההפרטה ובפיקוח על השירותים המופרטים
[URL]https://www.themarker.com/news/1.3062114[/URL]
&nbsp
לא כל הפרטה היא בהכרח כישלון; תלוי מה מפריטים ואיך. עם זאת, טעות לחשוב שהפרטה = הצלחה, ושאם רק יפריטו שירות מיד ישתפר השירות. הרי לא חסרות תלונות מוצדקות ושלל תסכולים מהשירות שמתקבל משלל חברות מסחריות... ויש שירותים שלדעתי א כדאי למהר להפריט, ודואר ממלכתי הוא אחד מהם.
 

n616436

New member
המוני חבילות לא מגיעות, זה סוג של הימור להזמין חבילה מחו"ל ה

היום. זה שהרוב מגיעות לא אומר דבר, זה עדיין הימור להזמין. אצלי 3 חבילות אחרונות לא הגיעו, ואני שומע שוב ושוב מאנשים שסמס שהיה אמור להגיע אליהם נשלח למקום אחר, רשות הדואר מוצפת בעשרות אלפי תלונות לחודש, אז כן, המצב די גרוע. יכול להיות יותר גרוע - שום חבילה לא תגיע, אבל כבר עכשיו אנשים יודעים שייתכן מאד שהחבילה שלהם לא תגיע, אין שום מקבילה לזה בעולם המערבי.

שנית - כן, במדינות אחרות זה ממשלתי, אבל שם זה פועל טוב כי אין את הקומבינות והמגזר הציבורי לא מושחת, עצל, בזבזן, לא יעיל ומלא באבטלה סמויה כמו בישראל. כאן למעט מערכת הבריאות המגזר הציבורי כולו מפוצץ באבטלה סמויה וג'ובים של קומבינות, ומנוהל פשוט גרוע. אז כן - שום סיכוי שדואר ממשלתי יפעל בישראל כמו שצריך.

משכורות עובדי הדואר - עובדי מדינה מסודרים גם ככה, אל תדאגי להם. מקבלים הטבות ותנאים שאף אחד בשוק הפרטי לא מקבל למעט בחברות הייטק, רק שבהייטק עובדים הרבה יותר קשה. אז באמת שלא מעניין אותי כמה הדואר רוצה לשלם לעובדיו, זה לא רלוונטי בכלל, אני רוצה דואר כמו במדינה נורמלית. את ה"קטע החברתי" שלך תדחפי למקום אחר, ממש לא שייך לפה.

לדעתי אין שום סיכוי שהדואר אי פעם יתייעל אם הוא ימשיך להימצא בידיים ממשלתיות. אם את כ"כ מתעניינת בהפרטות, עידן דה ארץ -idan de eretz בדקי את הפייסבוק שלו, הציע דרך יעילה ביותר להפריט את הדואר.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
"המון" זה מספר מדויק?
כי מיליוני חבילות כן מגיעות...

ואין אף חברת דואר בעולם שאין לה אובדנים, וזה כולל גם חברות בלדרות. כתבתי פה אין ספור פעמים ש-USPS איבדו לי שתי חבילות, וזה לא מעט (אני לא מוכרת). זה קורה וזה מעצבן, אבל זה לא "הימור", ולראיה, אנשים ממשיכים להזמין בכמויות. לו באמת לא היה סיכוי גבוה לקבל את החבילה, הם לא היו ממשיכים. אבל ברוב מוחלט של המקרים החבילות כן מגיעות (וגם לי חבילות מתעכבות כרגע, זו התקופה העמוסה בשנה בכל העולם וה"פקקים" טרם נפתחו) והלקוחות יודעים שיקבלו את כספם בחזרה במקרה של כשל תמורה.

"מדינות אחרות זה ממשלתי, אבל שם זה פועל טוב כי אין את הקומבינות והמגזר הציבורי לא מושחת, עצל, בזבזן, לא יעיל ומלא באבטלה סמויה כמו בישראל"
מנין לך?

"משכורות עובדי הדואר - עובדי מדינה מסודרים גם ככה" – הם מגזר ציבורי, לא עובדי מדינה. דואר ישראל היא חברה ממשלתית. הדואר כבר בהתייעלות מזה זמן מה, הרבה עובדים פוטרו... והדאגה שלי אינה לעובדים במגזר הציבורי אלא במגזר הפרטי, מכיוון שאני הייתי שם.

כל "התייעלות" של החברה הייתה על גבם של העובדים הקטנים, שהרוויחו שכר מינימום (ואסימון...) ומשנה לשנה דרשו יותר ונתנו פחות. הרווח לא גולגל חלילה לטובת הצרכנים אלא לטובתם של בעלי השליטה, מחזיקי המניות, וכמובן, המנכ"לים. אז אתה מעדיף עושק של עובדים קטנים ומנכ"לים שמגלגלים מיליונים? זה עדיף בעיניך?

גם אני רוצה דואר "כמו במדינה נורמלית", אני רק לא חיה באשליות שיש "מדינה נורמלית" שבה הדואר מושלם. אני גם לא חושבת שאי אפשר לשפר את הדואר בלי להפריט אותו. הדואר כבר בהתייעלות, כאמור, ומאז שהמרכז במודיעין נפתח חשתי בשיפור משמעותי. ובעיקר אני לא חושבת ש"הפרטה" היא איזושהי מילת קסם, כי כידוע חברה פרטית נותנת שירות מעולה לאזרחים...? אני רוצה להזכיר ש"הוט", לדוגמה, היא חברה פרטית, ועל השירות שלה לא צריך להכביר במילים.

יש גם אשליה שחברות פרטיות מתנהלות טוב יותר בעוד הממשלה לא יודעת לנהל ונכשלת וגורמת להפסדים, אבל *שיעול* טבע *שיעול*. אז לא, גם זו לא אקסיומה.

בשורה התחתונה, כולנו רוצים שהדואר ישתפר. אבל יש מי שצועק "הפרטה, הפרטה!" כאילו זה הפתרון האולטימטיבי, ואני פשוט רוצה שיפור, וממש לא חושבת שהפרטה הכרחית לשם כך. אשמח אם תסביר בעצמך, בלי להפנות לכל מיני אנשים בפייסבוק (אני לא שם) למה אתה חושב שהפרטה היא ה-פתרון. בצורה מנומקת ומבוססת, בלי נפנופי ידיים. אני כבר הבאתי דוגמאות וסימוכין, אתה פשוט כותב סיסמאות שחוקות.
 

superman1234

New member
כל כך הרבה שטויות בפוסט אחד. גוואלד.

כבר הוכח מעל כל צל של ספק שניהול עסקים על ידי אנשים פרטיים ובקצרה , השיטה הקפיטליסטית טובה יותר מיהול עסקים על ידי המערכת השילטונית ובקצרה השיטה הקומוניסטית.
אבל אני דווקא רוצה להיתייחס למתקפת השיעול שנפלה עלייך.
השווי של חברת "טבע" נכון להיום כ 70 מיליארד דולר והיא מעסיקה כ 50,000 עובדים ברחבי העולם.
לפני כ 40 שנה, כאשר אלי הורביץ מונה למנכ"ל , ששוויה בערכים נוכחיים היה לכל היותר כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים.
מעניין איך זה היה נראה לו טבע היתה חברה ממשלתית ....
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הפוך, גוטה; התכוונת לתגובה שלך. באמת גוועלד! כ"כ הרבה שטויות

תגובה של פוץ נפוח מחשיבות עצמית שפונה בצורה מתנשאת בלי שום תימוכין, ומצפה שיקבלו את דבריו רק כי הוא צועק אותם בביטחון עצמי רב.
&nbsp
"הוכח מעל כל צל של ספק"?
מי הוכיח? היכן?
מי דיבר על השיטה הקומוניסטית? ודאי שלא אני... זה סתם איש קש שנוח לך לתקוף. אין כאן שחור לבן, חברה לא חייבת להיות "קפיטליסטית מוחלטת" או "קומוניסטית". זו ברירה כוזבת.
&nbsp
רוצה לדבר על טבע? סבבה. המנכ"ל הקודם של טבע עשה (גם) דברים טובים אבל גרם לה להפסדים של מילארדים שהורידו את שווי המניה לשפל חסר תקדים. מכיוון שבניגוד אליך אני לא מדברת באוויר, בבקשה:
[URL]https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%91%D7%A2_%D7%AA%D7%A2%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%A4%D7%A8%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%98%D7%99%D7%95%D7%AA#%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%99_%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94[/URL]
&nbsp
"טבע" היא לא חברה ממשלתית ולא צריכה להיות. כל הרעיון של רווח נכון לשוק הפרטי, לא לחברות של המדינה. שירותים שהמדינה מספקת לאזרחיה (ודואר הוא אחד מהם) לא חייבים להיות רווחיים. הם כן חייבים להיות זמינים לכל האזרחים במחיר שווה לכל נפש. במקרים רבים המשמעות היא אי-רווחיות, וזה בסדר. לפעמים עושות זאת חברות פרטיות ואז הן מקבלות סובסידיות (למשל בתחום התחבורה הציבורית).
&nbsp
גם מע"צ לא רווחית ולא צריכה להיות. המשטרה לא רווחית. הצבא לא רווחי. הרשימה ארוכה... ואם רוצים שירות דואר כלל-ארצי במחיר נמוך ולא מאפשרים מונופול על החלקים הרווחיים בשירות (למשל הדואר הכמותי) כדי שיאזנו את השירותים הלא-רווחיים, החברה לא תוכל להיות רווחית. ככה זה עובד בחיים.
&nbsp
את הבעיות שיש בחברה מבחינת חוסר יעילות, אם למשל מדובר בטכנולוגיה או במשרות מיותרות, אפשר לפתור גם בלי להפריט. זה עדיין לא אומר שהחברה תהפוך לרווחית, אבל המצב בהחלט יכול להשתפר מבחינת השירות והמחיר. מרכז המיון החדש במודיעין הוא דוגמה לייעול כזה. אבל הוא עלה כסף, המממון כסף. האם חברה פרטית הייתה טורחת להשקיע בו? לא בהכרח.
&nbsp
שוב, מטרתה של הממשלה היא לוודא שהאזרחים מקבלים שירות. יש לציין שדווקא במקרים שבהם המדינה מפריטה יותר ויותר שירותים למיקור חוץ ועבודות קבלן, השירות לאזרחים נפגע וגם העובדים נדפקים. מי מרוויח? תאגידים, חברות שמתקיימות ממכרזים ממשלתיים. מי שמרוויח הם אלה העומדים בראש הפירמידה, שגם דואגים לגזור לעצמם משכורת גבוהה משמעותית מזו שמשולמת בשירות הציבורי.
&nbsp
מה שקורה שוב ושוב בהפרטה המצויה בישראל הוא שהמדינה פשוט מוכרת בפרוטות את נכסיה למקורבים, ומפקירה את המצב, פשוט מתנערת מהבעיות במקום לפתור אותן, לטפל בהן. יש מקרים שבהם ממילא מדובר בשירות שאין סיבה שיהיה דווקא בידי הממשלה ויש לו תחרות פרטית (למשל חברת תעופה) אבל זה לא המצב בשירותי בסיס. התוצאה היא שהמדינה סתם מאבדת שליטה, טייקון מקבל את השליטה במקומה, ואז כדי לנסות לגרוף איזשהו רווח בכל זאת, הוא פוגע באנשים – בעובדים ו/או בלקוחות. זה המצב! ולמרבה הצער רואים אותו שוב ושוב, ובמקום ללמוד מהניסיון ולהבין שהפרטה אינה פתרון, אנשים כמוך צועקים "הוכח מעל לכל ספק".
&nbsp
זו ודאות ורמת שכנוע של אדם מאמין בקנאות דתית (ובהחלט יש קפיטליסטים כאלה) ואין לה שום ראציונל להסתמך עליו. המציאות מוכיחה שוב ושוב שעסקים פרטיים רבים נסגרים, נכשלים, מפסידים... ולא בהכרח נותנים תמורה הולמת ללקוחות. יש כ"כ הרבה דוגמאות סביבנו (די בעיון קל בפורום צרכנות) שאני באמת לא מצליחה להבין מאין אתה ודומיך מגרדים את הביטחון העצמי המופרז הזה, מלבד עצימת עיניים והתכחשות למציאות שלא מתאימה לתאוריה הוורודה הזאת.
 

superman1234

New member
גיבוב שטויות. נסי לענות על השאלה שבסיפא :

איך טבע הייתה נראית היום אם במקום אלי הורביץ כמנכ"ל היה ממונה לה מנכ"ל מטעם המפלגה השלטת/ההסתדרות או מי שתחליטי.
נסי לכתוב בקיצור. אין צורך שתביאי לי לינקים. אני מכיר את החברה מספיק טוב גם בלעדי הלינקים שלך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
השאלה לא רלוונטית, הסברתי למה והתייחסתי לנקודה בדבריי.

 

trilliane

Well-known member
מנהל
ברור. אתה מעדיף תמצית שטחית על פני הבנה מעמיקה, כבר הבנתי

 

superman1234

New member
חחחח התחלת להחמיא לעצמך...עם ציטוטים מהתנך....

יהללך זר ולא (ואם לא אז) פיך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא ניסיתי להחמיא לעצמי, רק הבעתי את דעתי על השטחיות שלך

לא בכל דבר אפשר לדון בעשר שורות. אתה רוצה סתם סיסמאות דמגוגיות? נהל דיון עם n616436. בחרת להגיב לי, אתה יודע שאני לא כזאת. אני אכתוב בהתאם לצורך, ואם לא תקרא באמת לא נורא; אתה לא עושה לי טובה. מי שמתעניין יטרח ויקרא.
 

נירובי1

New member
אני מסכים איתך.הבעיה היא שהדואר הוא לא רק דואר אלא

מספק גם שירותים בנקאיים, דבר שגוזל ממנו הרבה משאבים.
הדואר צריך להתעסק רק בדואר, ואם הוא רוצה להיות גם בנק, אז שהבנקים יספקו שירותי דואר
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא בטוחה שזה גוזל הרבה משאבים לעומת הכסף שנכנס

ייתכן שזה דווקא אחד השירותים שעוזר לדואר להתאזן קצת מבחינת התקציב...
&nbsp
זו אותה בעיה כמו קווי אוטובוס: המדינה רוצה שכל האזרחים בכל הארץ (גם במקומות לא רווחיים) יהנו משירות בסיסי במחיר לא יקר (וגם עדכון המחירים שנעשה לפני כמה שנים נעשה באיחור ניכר, אחרי שנים של מחירי הפסד). יש לזה מחיר! אם רק מספקים שירות בזול בלי שיהיו הכנסות שיאזנו אותו, ודאי שיהיו הפסדים...
&nbsp
בעיקר אחרי שהמדינה הכניסה לדואר תחרות (כבר לפני שנים) בדואר הכמותי (העסקי), שהיה אחת ההכנסות של הדואר. אז מצד אחד כבר אין אותן הכנסות, מצד שני יש יותר הוצאות (כי כל עם ישראל ואשתו מזמינים חבילות) ומצד שלישי המחירים לא גבוהים. איזו עוד תוצאה יכולה להיות לזה?
 
למעלה