דואר ישראל פותח חבילות

AsafA55

New member
דואר ישראל פותח חבילות

אני מניח שזה לא חדש לרובכם,עבורי זו פעם ראשונה.
קיבלתי את הסטילבוק של רביעיית סרטי בורן מצ'כיה.

החבילה,אם אפשר לקרוא לסטילבוק בתוך מעטפת קרטון בתוך מעטפת נייר חבילה...נפתחה בצורה ברורה ע"י הדואר,גם המעטפה החיצונית,וגם הקרטון,דבר שגרם לשרינק המקורי של הסטילבוק להיקרע.
אני יודע את זה כמובן ע"י המסקנטייפ של דואר ישראל שניסו לארוז את זה בחזרה.
זה פעם ראשונה שזה קורה לי וזה מרתיח אותי.
אין נזק אמנם,אבל זו חוצפה מדרגה ראשונה.
זו חבילה שעל הפתק היה רשום בדיוק מאיפה הגיעה ומה היא מכילה,זו חבילה קטנטונת ולא מחשידה,למה פותחים אותה?

מישהו יודע מה החוקים לגבי זה?
 
מותר להם.

ראשית, חשוב להבהיר שלא חברת דואר ישראל פותחת את החבילות אלא אנשי המכס. כמובן שיש עמילי מכס של דואר ישראל שמעורבים בתהליך, ואולי אפילו הם אלו שמחזיקים את הסכין בזמן פתיחת החבילה, אבל המנדט לעניין הוא בידי המכס מתוקף תפקידו.

בפועל, מטעמי יעילות וסבירות, המכס בוחר לא לפתוח כל חבילה שעוברת דרכו. הרי עוברות דרכו עשרות אלפי חבילות ביום אני מניח. אז חבילות גדולות ייפתחו כמעט תמיד, בעוד חבילות קטנות ייפתחו בצורה מדגמית בלבד. יש בזה הגיון גם משום שהמכס לא מחפש את ההוא שיכניס למדינה מכשיר סלולרי אחד בלי לשלם מס אלא את ההוא שיכניס מאה מכשירים סלולריים בלי לשלם מס. חשוב לזכור שגם לזהות השולח יש משקל בהחלטה (מתוך הנחה שיש מוכרים שאפשר "לסמוך על המילה שלהם" באשר לתכולה) ולכן חבילות של אמזון כמעט אף פעם לא ייפתחו.

אבל אין לו, ולא יכולות להיות לו, הוראות מאוד ספציפיות לגבי איזו חבילה לפתוח לבדיקה מדגמית. זה מה שהופך אותה למדגמית. כמו שאי אפשר להגדיר לאנשי המכס בנתב"ג בדיוק איזה סוג אנשים עם איזה סוג מזוודות לעצור במסלול הירוק.

וכשנפתחת חבילה היא אמורה להיפתח בצורה מבוקרת וזהירה. זאת התיאוריה, אבל בפועל אותו בחור שפותח כמה מאות חבילות ביום איבד את הזהירות שלו כבר לפני כמה שנים והתוצאה היא שאתה מקבל מוצר עם פגיעה קלה יותר או פחות.

מרגיז? בהחלט.
מה יש לעשות מול הפרקטיקה הזאת בכללותה? כלום, זה החוק.
מה אפשר לעשות אם נגרם נזק לחבילה שנפתחה? יש בסניפי הדואר טופס מיוחד למקרים כאלו. אל תוציא את החבילה מהסניף (אם כי אתה יכול לפתוח אותה שם) ותבקש באותו רגע להגיש טופס על נזק שנגרם. אני ממליץ גם לצלם תמונה או שתיים של החבילה. אנשי הדואר יחתמו על הטופס והחבילה תשלח לבדיקה. אם החבילה נשלחה בדואר אוויר רגיל, ומכיוון שכמעט אף פעם לא ניתן להוכיח חד משמעית שהנזק נגרם בבדיקת המכס, חברת דואר ישראל תתנער מאחריות ותחזיר לך את החבילה. הסיכוי היחיד שלך לצאת מזה עם כסף כפיצוי זה במקרה והחבילה נשלחה במשלוח מבוטח וגם אז תאלץ להוכיח להם שהנזק נגרם כשהחבילה כבר הייתה בחזקתם.

ואגב, אם כל העניין הוא חדירה לפרטיות, אז תאמין לי שפתיחת חבילות במכס זה מברג קטן בארגז הכלים הגדול של המדינה.
 

Soundeath

New member


 

AsafA55

New member
לצערי עזרת לי...מרגיז!

אין שיקוף או משהו שאפשר לעשות זאת בצורה פחות פולשנית?
במקרה לא היה נזק,אבל מה היה אם זה היה פריט ייחודי שהיה נפגם?
חוצפה!
 
לדעתי יש שיקוף דווקא.

אבל לא הכל אפשר לראות במכונת שיקוף. ובכל מקרה זה לא מיכשור שנמצא בכל מקום.

טיעון הפריט הייחודי הוא בעייתי. הרי אם זה באמת פריט יחיד במינו שאסור שיקרה לו משהו - אז למה לשלוח אותו בדואר אוויר רגיל?
פריטים כאלו שולחים דרך חברות השילוח המהיר או לכל הפחות באמצעות EMS. חבילות שעוברות בדרכים אלו נבדקות בצורה זהירה פי כמה כי הן מבוטחות בסכומים גבוהים.
ונגיד שבכל זאת השולח בחר בדואר אוויר רגיל, מסיבותיו שלו, אז ראוי שיארוז את הפריט הייחודי בצורה בטוחה במיוחד ויוסיף אזהרות על הקופסה שהתכולה שבירה או עדינה. במקרים כאלו, וזה הגיון נטו, בודקי החבילה יזהרו מאוד בפתיחתה - ולו משום חשש אמיתי שפריט כאמור יהיה מבוטח.

לסיכום: בשירות הבסיסי (ולא רק של הדואר) הסיכון לנזק ובעיות תמיד קיים. זה כביכול מתומחר פנימה. מי שרוצה למזער את הסיכון חייב לשלם יותר - כמו בכל דבר בחיים.
 

liorb22

New member
בחו"ל המצב לא שונה

באחד הערוצים (נדמה לי דיסקברי) יש סדרה על המכס האוסטרלי, על כל המשתמע מכך. בוא נשים לרגע בצד את העובדה שהם מתמקדים בעיקר במקרים הקיצוניים ביותר (סמים ומוצרי מזון האסורים לייבוא עפ"י החוק האוסטרלי). לעיתים הם גם מראים מה נתפס בדואר האוסטרלי. אחת השיטות הנהוגות אצלהם לאיתור פריטים אסורים היא ע"י פיזור מכתבים מסומנים על שולחן ייעודי ולאחר מכן הם פשוט מעלים כלב שדורך על כל הכבודה עד שהוא מאתר פריט חשוד.

כנראה מדובר בנוהל עבודה מקובל. מקומם? בהחלט כן. חוצפה? ממש לא.
 

Soak

New member
גם לי היה קטע מעצבן עם הדואר

חבילה מאמזון UK שנשלחה ב-25.12.12 לא הגיעה אלי עד שבוע שעבר. מכיוון שעבר למעלה מחודש, פניתי לאמזון והם מיד שלחו לי חבילה חלופית בלי שאלות. ארבעה ימים אחרי פתאום קיבלתי פתק, הודעה שניה. התאריך על הפתק היה 3 בינואר (!).
מיותר לציין שההודעה הראשונה כלל לא הגיעה אלי, ואם גם את ההודעה השניה הם היו מוציאים לי בזמן (שבועיים אחרי הראשונה) הייתי מספיק לקחת את החבילה מבלי לפנות לאמזון בכלל. במקום זה הם הוציאו את ההודעה השניה 3.5 שבועות אחרי שיצאה הראשונה, ואני כבר פניתי לאמזון.
זה פשוט מעצבן אותי שאמזון נדפקים בגלל חלמאות של הדואר. אני אפנה אליהם כמובן בנושא, אבל זה גורם גם לי להראות רע ואני ממש לא אוהב את זה.

לגבי המקרה שלך - המוצרים תקינים וזה מה שחשוב. בלע את הכעס ועבור הלאה... זה גם מה שאני אצטרך לעשות.
 
יש פתרון שכבר הצענו בעבר...

סרב לקחת את אחת החבילות.

במקרה כזה הדואר יחזיר אותה לשולח וכולם מרוצים. אומנם אמזון הוציאו חבילה נוספת (באשמת הדואר) אבל כך הם לפחות מקבלים חזרה את המוצרים. זה לא ייתן לך נקודות זכות אצלם כלקוח מצטיין, אבל אולי ייתן לך הרגשה טובה.

חברת דואר ישראל היא לא בדיוק מופת עסקי. אבל היא כן מונופול בשוק ואין לנו ברירה. הייתי ממליץ במקרים כאלו להתלונן למחלקת פניות הציבור שלהם אבל אני צופה שזה יהיה חסר טעם.
 

Soak

New member
זה בעייתי

אני מצפה לכמה חבילות מאתרי אמזון שונים (גם מ-UK), ומבחוץ לא אוכל לדעת בוודאות כשתגיע החבילה שדווקא אותה צריך להחזיר.
אפילו אם אדע במידת סבירות גבוהה לא אעשה זאת - בשל הסיכוי הנמוך שאחזיר מוצר שהזמנתי וטרם קיבלתי.
 
כן, אבל...

ראשית, כמובן שאני מתכוון להחזיר את החבילה השנייה שמגיעה. כך המוצרים שרצית כבר אצלך (ובמצב מושלם - שאם לא, אז ברור שתקבל גם את השניה).

אמזון ספציפית נוהגים לכתוב על החבילה שלהם את מחיר המוצרים במדויק (לרמת הסנטים) כך שאתה יכול לדעת ברמת סבירות גבוהה מאוד מה יש בתוך החבילה בלי לפתוח אותה. מה גם שעל חבילות "חלופיות" הם נוהגים לכתוב סכום אפס בגלל שהם מחויבים לציין כמה שולם על החבילה ולא מה ערך התכולה שלה (הפוך לדרישות מכס ישראל).

זאת ועוד, מנגנון וודאות נוסף יהיה להשאיר את החבילה בסניף לזמן מה שבמסגרתו יגיעו עוד חבילות אחרות אליך. כך תוכל לפסול טעויות אפשרויות (חבילות אחרות מאמזון-בריטניה בסד"ג דומה) והניחוש המושכל יהיה כמעט לגמרי וודאי, אלא אם אתה מזמין עשר חבילות בשבוע.

אני מבין שבשל הספק אתה מעדיף לא לנחש, אבל האופציה קיימת.
 

Soak

New member
אתה צודק

אבל הנה - באתי היום הביתה ובתיבת הדואר חיכתה מעטפה עם כותר (לא פתק - הכותר עצמו) מדובר באחד הכותרים הכפולים וכמובן שכבר פתחתי אותה... בכלל לא חשבתי שזה זה כי נורא מהר הגיע - אבל הנה, כבר יש לי כפול. אני אפנה לאמזון.
 

liorb22

New member
תשאיר את זה כבר לעצמך

אמזון לא תפיק תועלת גדולה מהחזרת המוצר. זה רק יגרור בזבוז זמן וכסף מצידך.
 

Mits Petel

New member
כדאי להתלונן אם תוכל לארגן כמות של מתלוננים

פעם התלוננתי על פתקים של חבילות שלא הגיעו בכלל, או שרק ההודעה השניה הגיעה. בסניף הפנו אותי אל האחראי על הדוורים. אחרי שפניתי אליו, פתאום כל הדואר שמיועד אלי הפסיק להגיע! ונסיונותי להתלונן בפני מישהו בכיר יותר לא עזרו.
רק כאשר הצלחנו, כמה עשרות תושבים באזור שלי, להתארגן ולשלוח פניות משותפות ולנדנד בלי סוף, הדוור התחלף, והדואר (כולל הודעות על חבילות) חזר להגיע כתיקונו.
 

liorb22

New member
זאת בדיוק הסיבה למה לא כדאי להתלונן על הדואר

לא מומלץ להרגיז את הבנק ואת דואר ישראל - לשניהם יש יד ארוכה ורצון רב לדפוק את האזרח הקטן. אל תנסו את זה בבית, איך שאומרים.

היתה לי תקופה לא קצרה שהיה לנו בעיות עם הדואר. התפתתי מאוד להתלונן, אבל כשחשבתי מה עלול לעשות הדוור העצבני, ויתרתי על הסף כל רצון שכזה.

אגב, היום כשבאתי לאסוף חבילה, שמתי לב לפתקי שביעות רצון שהפקידים שמים על הדלפקים. אמנם אני מקבל שם שירות מעל ומעבר, אבל לא רציתי לנסות מזלי ולסמן בטעות 4 במקום 5. אח"כ עוד היו נעלבים ופוגעים בי בצורה זו או אחרת. זו מלכודת שרק טיפש בתמימותו עלול ליפול בה.
 

Soak

New member
אני לא חושב שיש להם *רצון* לדפוק את האזרח

אבל בהחלט אין להם אינטרס גדול לתת לו שירות יוצא דופן או אפילו סביר, וכך כל שאר הדברים (חיסכון בהוצאות ומקסום רווחים) תמיד יבואו על חשבון השירות ללקוח - כמו למשל להחזיק דוורים בשכר מינימום (ובחופש הגדול - בני נוער). זה לא שאנחנו יכולים לקחת את העסקים שלנו לחברות מתחרות - זו החברה היחידה שיש...
 

liorb22

New member
אמת

וזה חייב להשתנות, לטובת כלל האזרחים. על המדינה להפריט את חברת הדואר או לכל הפחות לאפשר לחברות נוספות להשתמש בתשתית הדואר להספקת אלטרנטיבה ראויה.
 
למעלה