אני לא חושב שזה סותר את מה שאמרתי
לאחר גירוש והמסה של המתנצרים החדשים, האינקוויזציה בספרד ופורטוגל פעלה במאה ה-16 במרץ רב, זה הביא לגל הראשון של הגירת אנוסים למערב אירופה, שליטי צרפת ושאר המדינות ידעו שהמהבקשים להכנס הם "נוצרים חדשים" ומן הסתם גם הכנסיה המקומית ידעה כי מחצי האי האיברי יצאו מכתבים להזהיר שהנוצרים החדשים עלולים לשוב ליהדות ויש לפקוח עליהם עין (הרי יש סיבה להגירה המונית...)
הטיעון שלי הוא שבסופו של דבר הם כבר לא היו נוצרים, מאה שנה לאחר גירוש ספרד, ולאחר שארצות השפלה (הולנד ומחוזות נוספים של היום) מרדו בכתר הספרדי, והשתחררו מעול ספרד, היהודים שם כבר לא היו צריכים לחשוש מהאינקוויזציה, וחזרו ליהדותם בגלוי, וכל זה היה כבר בתחילת המאה ה-17 (הקהילה היהודית ספרדית הראשונה באמסטרדם "בית יעקב" נוסדה ב-1610)
הולנד שהיתה פרוטסטנטית היתה הראשונה שהתירה ליהודים להתיישב ובאופן נוח למדי.
ודרך אגב, באותה התקופה נלחמה הולנד בספרד ולכן העדיפו היהודים שבאו מחצי האי האיברי, לקרוא את קהילתם "הקהילה הפורטוגזית" ולא הקהילה הספרדית, כדי לא לשייך את עצמם לאוייבי העם ההולנדי.
בצרפת זה קרה גם כ-50 שנה מאוחר יותר ע"י לואי ה-14 שהתיר להם להתיישב בגלוי וכבר היה ידוע לכולם שהם אינם נוצרים ואפשר להסיר את המסיכות.
המונח אנוסים, היה שמור רק לאלו שעדיין נשארו בספרד ופורטוגל (או בעולם החדש) או כל משפחה עשירה אחרת, כמו משפחת מנדס, שבגלל שלא היו מנותקים לגמרי מאיבריה, מבחינת משפחה או עסקים, המשיכו להיות "אנוסים" בעולם הנוצרי, גם אחרי שעזבו את איבריה או עד שהגיעו למקום סובלני כמו האימפריה העות'מנית או למצער, לא שבו מעולם ליהדות והתבוללו.