דוברי לאדינו בפריז

  • פותח הנושא RCDL
  • פורסם בתאריך

RCDL

New member
דוברי לאדינו בפריז

מישהו מכם מכיר דוברי לאדינו בפריז? אני זוכר שקבלתי מידע בנוגע לקבוצה של אנשים
אבל אבדתי את המידע ואשמח לקבל שוב...תודה
 
ידוע רק מן ההיסטוריה

יוצאי הבלקן שהיגרו לצרפת דיברו לאדינו וכן הייתה במקום קהילה של צאצאי אנוסים
 

RCDL

New member
לא רק מההסטוריה....

חפשתי אנשים שחיים שם כמו סבתי ודוברים לאדינו...ואם כבר להיות מדוייקים, ברגע שהאנוסים של ספרד ופורטוגל עזבו את חצי האי האיברי הם חזרו ליהדות, ואי לכך הפסיקו להיות אנוסים.

לפי מה שלמדתי האנוסים הפסיקו לדבר לאדינו ועברו ללטינית כבר באיבריה (הרי אין הגיון שידברו ספרדית בניב יהודי ליד הלא יהודים) אך גם מה שנשאר בסתר או ממנהגים, מאוחר יותר כשהם כבר הפכו "לאומה היהודית של גלות ספרד-פורטוגל" היהודים הספרדים של מערב אירופה, אמצו את השפה המקומית ליום יום...הולנדית, צרפתית וכו, ובחיבורים והתקשרות עם העולם החיצון המשיכו בלטינית - עד שגם היא נדחקה מהחברה הכללית במאה ה-19.

בכל מקרה חפשתי מועדון של דוברי לאדינו בפריז, אני זוכר שיש לפחות שניים, אנסה את מזלי בלאדינוקומוניטה

בכל מקרה רב תודות :)
 


 

איכר1

New member
אנוסים

ההגדרה "ברגע שעברו... חזרו ליהדות" היא מוטעית מאין כמותה. לארצות אליהן עברו האנוסים אסור, חוזר, אסורה הייתה כניסה ובודאי שהות ומגורים ליהודים. לעיתים החזיקו קהילות האנוסים מעמד מאתיים שנים עד שחזרו בגלוי ליהדות. בכל אותה תקופה, בבאיון, בנאנט, בבורדו שבצרפת, באנטוורפן, בהאמבורג, בפריס וכדומה הם חיו כנוצרים בחוץ וכיהודים-בסתר בבית. ב-1553 הודפסו בפררה שבאיטליה, בחסות דונה גרציה, ספרי-קודש בלדינו עבור קהילות האנוסים בחצי-האי האיברי עצמו וכל קהילות האנוסים באירופה. על פי הספרים האלה ובשפה זאת התפללו- לדינו.
אין ספק, יחד עם זאת, שבנ הקהילה היהודית מהאימפריה העותמנית, שנעו ונדו רבות ברחבי הים התיכון כבר מהמאה ה-16, הביאו איתם את הלדינו בניב התורכי-יווני, חזרה למערב אירופה.
 

RCDL

New member
אני לא חושב שזה סותר את מה שאמרתי

לאחר גירוש והמסה של המתנצרים החדשים, האינקוויזציה בספרד ופורטוגל פעלה במאה ה-16 במרץ רב, זה הביא לגל הראשון של הגירת אנוסים למערב אירופה, שליטי צרפת ושאר המדינות ידעו שהמהבקשים להכנס הם "נוצרים חדשים" ומן הסתם גם הכנסיה המקומית ידעה כי מחצי האי האיברי יצאו מכתבים להזהיר שהנוצרים החדשים עלולים לשוב ליהדות ויש לפקוח עליהם עין (הרי יש סיבה להגירה המונית...)

הטיעון שלי הוא שבסופו של דבר הם כבר לא היו נוצרים, מאה שנה לאחר גירוש ספרד, ולאחר שארצות השפלה (הולנד ומחוזות נוספים של היום) מרדו בכתר הספרדי, והשתחררו מעול ספרד, היהודים שם כבר לא היו צריכים לחשוש מהאינקוויזציה, וחזרו ליהדותם בגלוי, וכל זה היה כבר בתחילת המאה ה-17 (הקהילה היהודית ספרדית הראשונה באמסטרדם "בית יעקב" נוסדה ב-1610)
הולנד שהיתה פרוטסטנטית היתה הראשונה שהתירה ליהודים להתיישב ובאופן נוח למדי.

ודרך אגב, באותה התקופה נלחמה הולנד בספרד ולכן העדיפו היהודים שבאו מחצי האי האיברי, לקרוא את קהילתם "הקהילה הפורטוגזית" ולא הקהילה הספרדית, כדי לא לשייך את עצמם לאוייבי העם ההולנדי.

בצרפת זה קרה גם כ-50 שנה מאוחר יותר ע"י לואי ה-14 שהתיר להם להתיישב בגלוי וכבר היה ידוע לכולם שהם אינם נוצרים ואפשר להסיר את המסיכות.

המונח אנוסים, היה שמור רק לאלו שעדיין נשארו בספרד ופורטוגל (או בעולם החדש) או כל משפחה עשירה אחרת, כמו משפחת מנדס, שבגלל שלא היו מנותקים לגמרי מאיבריה, מבחינת משפחה או עסקים, המשיכו להיות "אנוסים" בעולם הנוצרי, גם אחרי שעזבו את איבריה או עד שהגיעו למקום סובלני כמו האימפריה העות'מנית או למצער, לא שבו מעולם ליהדות והתבוללו.
 

יולוי

New member
לאדינו בפריז

אם תכנס לאתר של YAHOO ושם תמצא שני פורומים של לאדינו שמשתתפים בהם דוברי לאדינו מהרבה ארצות וביניהם גם מפריז.
הפורומים: SEFADIMUESTRO & LADINOKOMUNITA -

בהצלחה.
 

may55

New member
לגבי אנוסים


מידע מעניין ניתן לשמוע
בחוג שחורי לאדינו חולון
במתנ"ס נאות שושנים חולון בשעה 20:00


הרצאה מס' 4 27/3/2012

מסע מרתק בעקבות היהודים הנסתרים

יוסי בן דור- נשיא תרבות ספרד בירושלים
ההרצאה מלווה במצגת

סיפר חיים אישי של צאצאים למשפחת אנוסים מיפי : יעל ונוברברג, וחביב
 

RCDL

New member
עם מי יוצרים קשר בנוגע להרצאה הספציפית הזאת?

ותודה!
 
למעלה