דוח מבקר המדינה: כאוס בפרויקט חשמול הרכבת: העלות קפצה פי 8.5

tapuzo2

New member
דוח מבקר המדינה: כאוס בפרויקט חשמול הרכבת: העלות קפצה פי 8.5

בבקשה כל מה שאמרנו פה על טירוף עלות החשמול וההתנהלות ההזויה של כל הגורמים המעורבים בפרויקט,
כולל ההבנה שהקרינה מהחשמול תסכן סביבות מגורים. עכשיו שחור על גבי לבן בדו"ח חריף ביותר של מבקר המדינה:

"לא ניתן לדעת באופן ודאי מהו סך כל עלויות הפרויקט", נטען בדוח‎.‎‏
כמו כן, הדוח מציף שורה של כשלים שמצביעים על כאוס מוחלט בהתנהלות או בחוסר ההתנהלות בפרויקט חשמול הרכבת.

על-פי דוח המבקר, האחריות לכשלים ולעיכובים נתונים גם בידי משרד האוצר והתחבורה, שהפקידו פרויקט כה מורכב בידי
חברת הרכבת, זאת מבלי לוודא שהיא מסוגלת לעמוד בתפקיד זה. גם משרד הגנת הסביבה מעכב במשך שנים את התקנות
שייקבעו מה תהיה רמת החשיפה לקרינה מקווי החשמול בסביבות מגורים - קביעה שיכולה לייקר את פרויקט החשמול בכ-400 מיליון שקל.
 

amit1270

New member
לגבי הקרינה -

המבקר מאשים את המשרד להגנת הסביבה שמעלה דרישות מופרכות שמעכבות את הפרויקט בלי לקבוע תקנות ברורות.
&nbsp
הקרינה עצמה לא הוכחה כמסוכנת, ובמדינות מערביות ומתקדמות בהרבה מישראל מסילות מחושמלות עוברות בסמוך לאזורי מגורים ואין שום סימן לפגיעה בבריאות הציבור שם.
 

luckydude

Active member
הוא גם מאשים את המשרד לאיכות הסביבה

בחוסר עקביות בולט - בקביעת רף קרינה מאוד נמוך על פרוייקט הרכבת אבל באותו זמן מאפשר לחברת חשמל לפלוט קרינה גבוהה בהרבה מהמתקנים שלה.
 

amit1270

New member
וזה בדיוק ההפך ממה שכתבת בראש השרשור

על "ההבנה שהקרינה מהחשמול תסכן סביבות מגורים".
 

tapuzo2

New member
המילה מופרכות זאת המצאה שלך. הדרישות מוצדקות לאור קרבה לבתים

 

amit1270

New member
נכון, ואני עומד מאחורי המילה הזאת

התקן שהמשרד להגנת הסביבה דורש לא קיים כמעט בשום מקום בעולם, והייקור והעיכוב שהוא גרם לפרויקט החשמול זוכה לביקורת מוצדקת.
 

amit1270

New member
אגב, המבקר לא מתנגד לעצם החשמול

להפך. ציטוט מהידיעה:
"‏נציין, כי רכבות חשמליות אמורות לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר, מצמצמות את מספר התקלות ברכבות ומפחיתות את רמת זיהום האוויר‎.‎‏ החיסכון הצפוי למשק עקב חשמול מערך המסילות הארצי מוערך במאות רבות של מיליונים בשנה, חיסכון שנובע מהפחתת השימוש באנרגיה ומירידה בעלויות התחזוקה של המערכת הקיימת‎."
&nbsp
ולגבי העלות, חשוב לזכור שהתכנית של 2003 הייתה בהיקף מצומצם יותר וכפי שנאמר בתגובת הרכבת, לא נכללו בה סעיפי ציוד ותשתיות אחרות. חשוב גם להזכיר שרכבת ישראל עברה מהפך ניהולי בתחום התשתיות מאז ההכרזה על תכנית החומש של 2003, ואין טעם להשוות את מה שהוכרז באותם ימים למה שנעשה כיום.
 

luckydude

Active member
כן, המבקר בהחלט מצדד בעד פרוייקט החישמול באופן כללי.

הכוונה שלו היא להשפיע על תיקון הליקויים בהתנהלות הפרוייקט, בהחלט שלא לבטל אותו.
 

tapuzo2

New member
למבקר אין סמכות להתנגד או לתמוך בפרויקט בכל מקרה

אבל ההתנהלות והבזבוזים אומרים הכל.
הבעיה מהקרינה ברורה לכל כעת.
מה שמנסים להסתיר זה את העלות האמיתית של איוולת החשמוליאדה.
 

amit1270

New member
מי קבע את "הסף המומלץ" ועל סמך מה?

אה, כן, המשרד להגנת הסביבה, שמחליט לקבוע סף בלתי אפשרי ואח"כ מתלונן שהתכנית עוברת אותו (ועוד פי 5! זה נשמע ממש הרבה!). מה לגבי סף הקרינה המותרת מתשתית קווי מתח גבוה/עליון? מה לגבי חשיפה לעשן מקטרי דיזל? אה, זה לא מעניין ולא קשור לקמפיין ההזוי של מתנגדי החשמול...

דרך אגב, הקישור שהבאת ישן ולא רלוונטי. הרכבת והמשרד להגנת הסביבה הגיעו להסכמה והתכנית יצאה לדרך.
 

amit1270

New member
והנה משהו על קרינה מקווי מתח גבוה:

בלחץ חברת החשמל: קרינה מקווי מתח לא תוגבל

שים לב לשתי הפסקאות האחרונות בידיעה:

"זה נכון שהסיכון מחשיפה לקרינה מעל ארבעה מיליגאוס הוא נדיר", מציינת סדצקי [יועצת משרד הבריאות לנושא הקרינה], "אבל אם אנחנו לא נקבע סף מחייב ויתברר שהיה סיכון, יבואו אלינו בטענות שלא הגנו על בריאות הציבור. אם אין המלצה שקובעת סף מספרי מסוים, מבחינת הציבור זה כאילו שלא עשינו שום פעולה ממשית".

כיום רק במדינות בודדות נקבע סף מחייב של ארבעה מיליגאוס. גורמים מקצועיים סבורים כי קביעת רף קרינה מרבי עשוי ליצור מצב שבו במתקנים מסוימים תהיה חריגה קלה מרמת הקרינה שתקבע, שכנראה אין בה סיכון בריאותי ממשי, אך כדי להתמודד איתה יהיה צורך להשקיע עשרות מיליוני דולרים במיגון והפחתת הקרינה.

במילים אחרות: קבענו סף שרירותי שלא מבוסס על שום מחקר וקיים רק במדינות בודדות, רק כדי שמתישהו בעתיד, אם יתברר שאכן קיים סיכון (שלא הוכח, בטח לא לרמה כל כך נמוכה), לא יבואו אלינו בטענות, כי כיסינו לעצמנו את הת&ת. אז מה אם זה עלה כמה מיליארדים? (ומי כמוך יודע לבכות על כל "בזבוז", אמיתי או דמיוני...)
 
למעלה