דטרמיניזם ביולוגי

עוד אחת

New member
דטרמיניזם ביולוגי

עכשיו אני רוצה לדבר איתכם על סוג של דטרמיניזם ספציפי מהסוג שאני הכי שונאת, כי הוא שימש מאז ומתמיד עילה לקיפוח קבוצות אתניות: דטרמיניזם ביולוגי. האם המוח הפיזי קובע את מהות האדם? והאם בן-אדם שנולד טיפש או לא אגריסיבי גורלו נחרץ לאי-תהילה מוחלט כי הוא לא מצליח לעבור את המבחנים ולהמציא דברים (אם הוא נולד טיפש) או כי אין לו שאיפות גבוהות מהחיים (אם הוא נולד לא אגריסיבי ותחרותי)? והאם בכלל איך שהאדם נולד (חבל שאני לא יכולה להדגיש מילים) מחליט מה תהיה הביולוגיה של המוח שלו בהמשך החיים? האם הביולוגיה של המוח או האישיות יכולה להשתנות במהלך החיים? כי אם לא, יש בסיס לתיאוריות של כל הטוענים לנחיתותם של קבוצות ביולוגיות מסוימות בחברה.
 

maxbia

New member
שוב דטרמיניזם..

אכן כל דיטרמיניזם סופו לכליה,כך גם הדטרמיניזם הדרויניסטי...... בתחילת המאה שעברה החלה נישה חדשה שמתחזקת והולכת עם התקדמותה של הפסיכולוגיה המודרנית. מחקרים שנערכו במשך המאה ה 20 מוצאים כי הקשר בין היכולת השיכלית לתורשה קטן מאד עד לא קיים. רוב החוקרים נוטים כיום לקבל את הדיעה הגורסת כי אינטיליגנציה היא תוצאה של השפעות סביבתיות ולא עניין של תולדה. מחקרים אלה מצאו כי דימוי עצמי,אמונה ביכולת ומוטיבציה הם חלק ממכלול הגורמים אשר תורמים יותר מכל לפיתוח האינטילגנציה. כמה מפתיע גורמים אלה ניתנים להקניה ואין להם שום קשר לתורשה..... זכור לי מחקר מרתק (רק השם לא זכור) בו נבחר מספר גדול של תלמידים בארצות הברית ללא ידיעתם,עם תחילת הלימודים נמסר למוריהם כי הם תלמידים מחוננים בעלי יכולות גבוהות מאד. מאחר ובתלמידים מחוננים המורים השקיעו בהם יותר,פיתחו ציפיות גבוהות כלפיהם ועודדו אותם להצלחה. מבחנים שנערכו להם בסוף שנת הלימודים הראו שהמידע שנמסר למורים בתחילת השנה היה נכון ואכן היה מדובר בתלמידים מחוננים. אולם ראה זה פלא כל התלמידים שנבחרו היו בעלי IQ ממוצע ואף פחות,גם כישוריהם היו כאלה,אולם בעקבות בניית מעגלי הצלחה,עידוד מהמורים תוך פיתוח ציפיות(פיגמליון)הגברת המוטיבציה והבטחון העצמי נסקו התלמידים כלפי מעלה..... מכאן ניתן להסיק שכל האנשים נולדים שווים ואילו ההבדל נעוץ אך ורק בדרך בה ``בוחר`` האדם לממש את יכולותיו. זכורות לי עדיין מילותיו של אחד ממורי בסוף השמינית,הוא אמר ``אין אנשים דפוקים למעט אלו שרואים עצמם דפוקים`` ואני אומר אין אנשים קטנים למעט אלה שבחרו בקטנות.... מקס
 

Tangled_Heart

New member
אהבתי : )

אהבתי את המחקר שהצגת...ובכלל את דעתך (המוחכת) : ) שוב אותה טענה עולה (שזו גם דעתי) שהאופי נקבע על ידי מה ש``עובר`` על האדם תוך התפתחותו...פשוט תנאים סביבתיים. אין אנשים קטנים למעט אלה שבחרו בקטנות.... גם כאן עלי להסכים רוני.
 

עוד אחת

New member
לא מסכימה

אני מתנגדת בצורה נחרצת למחשבה (שבשמה נערכו דברים נוראים לפני חצי-מאה) שהמוח האנושי נקבע רק בזמן ההתעברות. אני חושבת שבני-אדם יכולים להגביר את הIQ שלהם בנקודות רבות, אבל עדיין יש גם את ההשפעות של התורשה. שימפנז למשל, גם השימפנז הכי חכם בעולם שנותנים לאמא שלו טיפול מצויין בזמן ההריון (תקופה שבה המוח משתנה בתדירות הטובה ביותר) ומאז שהוא נולד טובי המומחים עובדים על טיפוח המוח שלו, לעולם לא יוכל להיהפך לחכם. עם זאת, אני עדיין חושבת שבין אוכלוסיית בני-אדם קיים שוני בIQ שהוא קטן במידה ניכרת בין האדם לשימפנזה, ולכן תמיד כשנולד ולד צריך לבדוק את המוח שלו ואם יוצא שיש לו IQ נמוך לתת לו חינוך ועידוד טובים בהרבה מלילד ממוצע. וגם לילד הממוצע צריך לתת חינוך ועידוד טובים כדי להעלות אותו לרמת הIQ המקסימלית שהוא יכול להגיע אליה. יש בסיס ביולוגי לנחיתות האדם הטיפש בעולם לאדם החכם בעולם, אבל צריך לנסות לצמצם את הפער ככל האפשר באמצעות העלה מקסימלית של האינטליגנציה של הטיפש. והראו שגם אימונים פיזיים תורמים להתפתחות המכנית של המוח. לדעתי אותו חינוך לכולם רק יגביר את הפער בIQ ולא יעלים אותו. לדעתי לא צריך להשמיד גזעים פחות חכמים (ויש דבר כזה, לצערי, ואני לא מתכוונת לנחותים. פחות חכם לא אומר נחות) אלא לעזור להם ככל האפשר ולעשות אותם שווים.
 

maxbia

New member
אז?

מקס אוהב שאנשים חוזרים על דבריו ומחזקים אותם,אם תקראי שוב את התגובה שלי תראי שאין שום הבדל ביניהן למעט ניסוח. ורוני מקס בכלל אוהב אנשים שמסכימים איתו... :)
 

עוד אחת

New member
לא נכון

אני אמרתי שלא כולם נולדו שווים ושצריך לנסות לצמצם את הפער. אתה אמרת שכולם נולדו שווים ורק החברה אחראית לIQ של איזה בן-אדם. אני אמרתי שגם הביולוגיה.
 

עוד אחת

New member
לכולם אותה הזכות לאושר

אבל לא אותם הקישורים להשיג אותו. לכן החברה צריכה לתת לאלה שהטבע קיפח אותם בזה יותר כישורים. אבל כמובן, אם מישהו סתם חכם יכול להיפך לגאון צריך לתת לו לעבור מהחוכמה לגאונות. גם את הכשרונות החכמים צריך לטפח.
 
הקונפליקט שבדברייך.

אני עדיין לא מבין את הסתירה בין דטרמיניזם ובין האינדטרמיניזם בו את מצדדת. בדברייך, את מוכיחה את קיום הדיטרמיניזם בכך שאת מציינת, כי כל בני האדם נולדו (כפריטים) כאשר הם נמצאים באותה נקודת ההתחלה השיכלית. למעשה, הגורם שמונע מאיתנו התפתחות אינטלקטואלית, היא מידת ההשקעה הפדגוגית ו/או הפסיכולוגית בנו. מכיוון ואין כל היגיון באי ההשקעה (ברמת התיאוריה), לא ניתן אלא להסיק, כי למעשה זהו חוק הטבע הקבוע מראש, וכי לא משנה עובדת ההתפתחות הפוטנציילית, מכיוון, וזאת אופציונלית. אי לכך - אדם הוא סך מרכיביו הסביבתיים הקבועים מראש. כאשר הרב, מעיד על הפרט מבלי להתחשב באנומיליות (כביכול). תא``י.
 

maxbia

New member
ושוב מה

שתי נקודות... ההשקפה הדטרמיניסטית גורסת כי אגם הוא סך כל התורשה,כלומר יש שנולדים אינטיליגנטים מאחרים. מחקרים מוכיחים אחרת. אני למשל לא מבין במה היא מאמינה,טענתה כי בני האדם נולדים שווים אבל יש שווים פחות???? מקס מבולבל יחי הפרדוקס
 

עוד אחת

New member
אבל

המחקרים המדעיים הוכיחו שהמוח יכול גם להשתנות ואפשר להוסיף לאדם נקודות IQ רבות, בעיקר לאנשים בעלי מוח גמיש.
 

maxbia

New member
אבל?

הדבר היחיד שהמחקרים הוכיחו על המח הוא שאדם ממוצע מנצל כ 5% ממוחו. ע``י שימוש בפקטורים שהזכרתי ניתן להגיע לשמיים. עכשיו תזכירי לי מה הוא מח גמיש? מקס
 

Tangled_Heart

New member
5% ????

באמת??? למה תמיד הייתי בטוחה שהרבה פחות? מקס, הייה נחמד ושלח אותי למקור המידע שלך בבקשה : ) כרגיל סקרנית, רוני.
 

maxbia

New member
מקורות...

אמורות להיות לי רשימות עם שמות תאריכים ומקורות. אחפש בבלאגן ואודיע לך.
 

Tangled_Heart

New member
תודה רבה, חביב מצידך

: ) רק אל תשתדל יותר מידי, כלומר שלא יהיה לטרחה, אני גם יכולה למצוא חומר בעצמי. רוני.
 

שפיקנאט

New member
עוד אחת שיכולה להרגע

אם אדם הוא טיפש אזי אין הוא מבין מה רב הפסדו בטיפשותו, אין הוא מודע להפסדו אזי אין הוא מפסיד (בעיני עצמו). אם אדם נולד ללא שאיפות, אזי לא מדאיגה אותו החתירה לתהילה אזי גם כאן אין לאדם הנ``ל בעיה עם מצבו... תודי לאל שאת אדם, תכונות לא מובחרות באדם מובילות במקרה הרע לזלזול באדם, אצל החיות הדבר מוביל למוות ברעב או בטריפה, או סתם אי יכולת להתרבות...
 
למעלה