דיאטה סנסורית

s071

New member
דיאטה סנסורית

אני מרפאה בעיסוק בגן טיפולי ויש לנו ילד בן 3 עם חיפוש סנסורי מוגבר, הוא רץ בגן נתקל בחפצים נופל המון נכנס למטבח פותח מגירות ומקרר, זוחל מתחת לגדר לגן השני וכו. מה שמפריע בעיקר זה הנפילות שלו שלדעתי גם עקב קשיים בשווי משקל וגם עקב מוסחות. בפרופיל הסנסורי יצא שקיים הבדל ברור בתחום של תת תגובה/ מחפש גירויים. עשיתי קורס של גילה ספירא לפני כ - 3 שנים אבל אני די מבולבלת בקשר לפרופיל הסנסורי שלו. בניתי לו דיאטה סנסורית של 5 פעילויות פרופריוצפטיביות פעמים ביום בבוקר ובצהריים עדיין זה בהרצה ואין שיפור. הילד גם מראה סימנים של ילד עם הבחנה סנסורית נמוכה, זמן התגובה שלו די ארוך בחיקוי תנועות ובשירים.. האם אני בכיוון הנכון? מה עוד ניתן לעשות.
 
אולי

קודם תגידי מה מבלבל אותך? מכיוון שלך מבולבל גם אני לא מצליחה להבין עם מה בדיוק את מתמודדת.
 

נאוה ר

New member
ובאותה הזדמנות

אם את עסוקה בפיזור העשן בעזרתינו - אולי תספרי לנו למה הילד בגן טיפולי? מה הכוחות שלו ולא רק מה שנראה לך פרופיל סנסורי? מה היכולות השפתיות שלו? מה היכולות המוטוריות שלו? איך הוא בקבלת חוקים ויישומם בגן ובבית? מה הייתה מטרת הדיאטה? למה בחרת בדיאטה סנסורית? כשאת אומרת שעשית לו פרופיל סנסורי, למה הכוונה? האם הכוונה לפרופיל של וויני דאן? לקצר? לארוך? או סוג אחר של פרופיל? למה הכוונה שדיאטה בהרצה - שלא עושים כל מה שרצית אלא רק חלק מהפעילויות או שאת בשבוע הראשון של הפעלת הדיאטה או ש.....? ואחרי שתעני על אילו אולי יהיו לי תשובות ואולי עוד שאלות.....
 
מהתחלה

הבלבול מתחיל מתאור "מה שיש לילד". המסקנה שסיבת כל ההתנהגויות המתוארות כאן היא חיפוש סנסורי, נשמעת לי כמסקנה נמהרת ולא בהכרח מוצדקת. בואי נתבונן לרגע: רץ בגן, נתקל בחפצים, נופל הרבה, נכנס למטבח ופותח מגירות ומקרר, זוחל מתחת לגדר לגן השני - והמשותף לכולם הוא חיפוש סנסורי? אילו עוד הסברים יכולים להתאים לכל ההתנהגויות שתיארת? אני יכולה לחשוב על עוד כשישה. מכל ההסברים האפשריים, פרופיל של חיפוש סנסורי הוא רק פרופיל אחד... ועכשיו נניח שאמנם מה שאנו רואים הוא חיפוש, ההגדרות של הליקויים הסנסוריים המקובלות היום אינן רואות בחיפוש סנסורי תולדה של תת תגובה, כך שבעיה אחת יש בהמשגה של הקושי. בעיה שניה יש בתכנית הטיפול. שכן מתן גרייה פרופריו' אינה נותנת מענה כלל לפרופיל של חיפוש. מכל הדברים הללו אני יכולה לומר שנראה לי שיש בעיה בהבנת הקושי של הילד. מאי הבנה מדוייקת של הקושי, נגזר קושי בהמשגה, שממנו גזרת תכנית טיפול שלא עוזרת. לדעתי מה שכדאי לעשות הוא לחזור לבסיס. לצפות, לאסוף מידע, ולנסות להבין מה יכול להסביר את התנהגותו של הילד במסגרת הגן, ועדיף שגם במסגרת הבית. אם תוכלי א. לאסוף ולתאר את מגוון ההתנהגויות של הילד ו- ב. להגיע להבנה טובה יותר של הגורמים המסבירים את מגוון ההתנהגויות, תוכלי לבחור בתכנית התערבות מתאימה יותר, שוודאי גם תסייע בהפיכת מגוון ההתנהגויות שתיארת (ואולי עוד כמה) למסתגלות יותר. בהצלחה!
 

rotembd2

New member
למה

מתן גרייה פרופריו' אינה נותנת מענה כלל לפרופיל של חיפוש.?
 
באמת למה?

אם תתבונני בפרופיל של חיפוש, נדמה לי שיש בעצם הפרופיל רמזים מדוע סוג אחד בלבד של גרייה לא יועיל בו. אבל את זה אנחנו יודעים מפני שניסינו מספר פעמים, וראינו שזה פשוט לא מסייע. כמובן שאני מדברת כאן על פרופיל של חיפוש, ולא על חיפוש בתוך פרופיל של תגובתיות יתר או כלמיני דברים אחרים שנהוג לקרוא להם חיפוש אבל אין כל קשר בינם לבין חיפוש סנסורי כליקוי בעיבוד, פרט לעובדה שכולם מתבצעים באמצעים סנסומוטוריים. נכון שבדרך כלל לגרייה פרופריו' יש השפעה מארגנת לגבי מערכת העצבים, איירס תיארה את זה וצדקה. אך זו אינה "תרופה יחידה" בשום אופן, וכמו כל דבר שיכול להועיל, יכולה גם שלא להועיל או להזיק. גם בתוך תגובתיות יתר, ישנם ילדים שאצלם לא ניתן להשתמש מייד בפרופריו'...ושפרופריו' יחווה על ידם מעמיס ומכאיב. לא לחינם הדגישו הווילברגריות שגישתן מתאימה לאנשים הסובלים מתגובתיות יתר בלבד. גרייה פרופריו' במינונים גבוהים משפיעה גם על רמת עוררות, וכאשר יש פרופיל שבו רמת העוררות אינה יציבה, כמו בחיפוש, מתן יתר של פרופריו' ממש אינו מועיל גם מסיבה זו. אני מקווה שזה עונה במקצת לשאלתך.
 

s071

New member
דיאטה סנסורית

אני אענה לכם על השאלות בתקווה שאוכל להעזר בכם בעקבות כך. מדובר בילד כבן 3 שלמעשה צריך השגחה תמידית, שכל הזמן העיניים יהיו עליו על מנת שלא יפצע, יעלם(לחדר אמבטיה, לחצר, לגן הצמוד), או יגע במה שאסור לו לגעת שזה במקרה הכי טוב. הוא מתקשה להתמקד ולהתמיד בפעילות אחת בעת משחק חופשי או מובנה. עובר ביעף ברוב פינות הגן ועושה לעצמו גרייה פרופריוצפטיבית בכך שהוא נוחת לתוך בריכת הכדורים (לא יודע לקפוץ).תוך כדי המעבר בין פינות הגן הוא נופל, הוא גורר רגליים והולך על בסיס מעט רחב. יושב במפגש ומשתתף וזה הרבה יותר טוב ממה שהיה בתחילת השנה אף כי עדיין קם מידי פעם. חוזקות - סקרן, יוצר קשר, ניגש למבוגרים בגן ומחבק אותם חיבוק חנק , אוהב מגע בעיקר מיוזמתו, משתתף ואוהב פעילות המלווה במוסיקה ושירה. בד"כ תגובותיו מושהות למשל בשירים המלווים בחיקוי תנועה. יש לו קושי שפתי בולט, שימוש מועט במשפטים והיגוי מאוד לא ברור. בבית זה נשמע שההורים מותשים ממנו, אימו נמצאת כל הזמן איתו בשעת העירות ולא עושה שום דבר חוץ מזה. הם מספרים שהוא נרדם מייד, ואם נרדם בצהרים והם לא שומרים מספיק שזה לא יקרה אז "הלך עליהם" בלילה. לי זה נשמע שכל הזמן הוא בעוררות גבוהה ואין לו אמצע לכן בחרתי בגרייה פרופריו'. בינתיים ההורים מחכים לתור לנוירולוג. הילד נוגע באנשים ובחפצים מאוד חזק. לא בוכה כשנופל אלה אם כן קיבל מכה מאוד חזקה. הקושי בוויסות נראה בכל התחומים גם בהתנהגות במגע בתנועה אף כי לא תמיד מבין את החוקים.
 

נאוה ר

New member
so71 שלום!

תודה על המידע. וכהרגלו של מידע הוא מעורר שאלות רבות. אז אני אכתוב אותן בנקודות ולא בהרחבה כי לא קיבלתי תמונה מספיק שלמה על הילד - אולי כי לא שאלתי את כל השאלות הנכונות ואולי כי זה המגבלה של ייעוץ וירטואלי: * מה היכולת הקוגניטיבית של הילד? * מה יכולת ההבנה שלו? האם הוא רק לא מבין חוקים או לא מבין סיטואציות חברתיות?האם לא מבין חוקים בגלל קושי כללי בהבנת חוקים או בגלל בעיה של גבולות או..? * האם מבחינה בריאותית הכל תקין? מה נבדק? * נוירולוג זה רעיון טוב. * מהתאור שלך לא ברור לי שהוא נמצא ברמת עוררות גבוהה. אולי הוא נמצא ברמת עוררות נמוכה ומנסה כל היום להעיר את המנוע שלו לכלל פעולה. ואולי רמות העוררות פשוט לא מתאימות לסיטואציה. * נראה שלמרות שלדברייך הוא נותן לעצמו גרייה פרופריו' בלי סוף הוא לא מתווסת מכך. והשאלה העולה מכך היא האם הוא באמת נותן לעצמו פרופריו או שזה רק נראה חיצוני (פה זה בטוח מגבלת הוירטואליות. אני חייבת לראות את הילד כדי לנתח את הפעילות בעצמי) ואולי זה לא פרופריו טהור והגורם השני מעורר? ואולי הפרופריו במקרה שלו לא מווסת אלא מעורר או עוד יותר גרוע "מרעיל"? * לא ברור לי בכלל מה קורה בשאר מערכות החושים - הרמז היחיד שנתת זה שהוא אוהב חיבוקים רק שהוא יוזם. מעבר לכך אני לא יודעת מה קורה בשאר החושים ואיך זה משפיע על תפקודו. * נקודה מאוד חשובה שעולה מדברייך - ההורים מותשים - זאת נקודה שמחייבת התייחסות. אני לא יודעת התפקיד של מי במערכת להדריך את ההורים איך לארגן את היום כדי שלא יהיה מתיש, איך לקחת שרותים מהקהילה ולקבל עזרה וכדומה. אבל זאת נקודה חשובה מאוד ודורשת התייחסות מיידית. מקווה שעזרתי נאוה רמון
 

s071

New member
דיאטה סנסורית

נאווה תודה על העזרה ועל ההתייחסות, הוספת לי נקודות למחשבה. אדווח בעתיד על ההמשך.
 

rotembd2

New member
תודה

ענית לי בהחלט. אני לא מרפאה בעיסוק אבל עשינו לבני דיאטה סנסורית כולל הרבה פרופריוצפטיבי שעזרה לו מאוד. לכן התפלאתי. והוא מראה בין השאר חיפוש.אבל גם דברים אחרים.
 
למעלה