דיברו היום בבית המדרש
לגבי שלוש משמרות שיש בלילה (ברכות ג.) "...וסימן לדבר משמרה ראשונה חמור נוער שניה כלבים צועקים שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה" שאלו בבית המדרש מדוע הגמרא אומרת בהמשך "ודוד הוה ידע דוד סימנא הוה ליה דאמר רב אחא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד וכיון שהגיע חצות לילה בא רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו מיד היה עומד ועוסק בתורה" הרי אפשר להגיד בפשטות שלדוד לא היה כינור וכו' אלא שדוד שמע את קול הכלבים הנובחים בחצות ומיד קם ממיטתו! ואם נקשה שלא יכול להיות שלדוד המלך יהיו כלבים ליד מיטתו?? זה לא קשה - שהרי כתוב בפטירתו של דוד (שבת ל
"... שלח שלמה לבי מדרשא אבא מת ומוטל בחמה וכלבים של בית אבא רעבים", מוכח שהיו לו כלבים. אלא שחייבים לתרץ שהגמרא שמספרת על כינור דוד זה לא לפי מאן דאמר ש"חשיב סוף משמרה ראשונה ותחלת משמרה אחרונה ואמצעית דאמצעיתא". וראיתי בספר (כעת אני לא זוכר במדויק איזה) ששואל מה המיוחד במה שכתוב במכת בכורות "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו"? אלא שעל פי דרך הטבע בחצות הלילה הכלבים נובחים וכאן הקב"ה שינה את הטבע שבמכת בכורות שהייתה בחצות הלילה "לא יחרץ כלב לשונו".
לגבי שלוש משמרות שיש בלילה (ברכות ג.) "...וסימן לדבר משמרה ראשונה חמור נוער שניה כלבים צועקים שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה" שאלו בבית המדרש מדוע הגמרא אומרת בהמשך "ודוד הוה ידע דוד סימנא הוה ליה דאמר רב אחא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד וכיון שהגיע חצות לילה בא רוח צפונית ונושבת בו ומנגן מאליו מיד היה עומד ועוסק בתורה" הרי אפשר להגיד בפשטות שלדוד לא היה כינור וכו' אלא שדוד שמע את קול הכלבים הנובחים בחצות ומיד קם ממיטתו! ואם נקשה שלא יכול להיות שלדוד המלך יהיו כלבים ליד מיטתו?? זה לא קשה - שהרי כתוב בפטירתו של דוד (שבת ל