דיויד אלן חלק א'

Gil Keltch 1

New member
דיויד אלן חלק א'

אחת הדמויות החשובות ביותר בעולם הפסיכדלי בעיני ואחד ממחוללי התופעה בבריטניה לפחות, הוא האוסטרלי דיויד אלן. אלן יליד מלבורן העביר את נעוריו בפנימייה יוקרתית בה הוא נחשב לחריג וסבל רבות כתוצאה מכך. ב1963 הוא עבר לאנגליה והשתקע בקנטרברי בבית הוריו של רוברט וויאט (אליו הגיע בעקבות מודעה בעיתון), אהבתם המשותפת של וויאט הנער ושל אלן לג'אז חופשי ואוונגרדי מחברת בניהם מייד ואלן שצבר ניסיון מסוים כגיטריסט באוסטרליה ויצר קשרים מסוימים מקים טריו עם הנערים רוברט וויאט על התופים ויו הופר על באס ויחד אתם מופיע במופע שמשלב ג'אז, רוקנ'רול ושירת ביט, הקלטות (באיכות איומה) של ההרכב הזה יצאו בזמנו בחברת Voiceprint תחת השם Daevid Allen Trio - Live 1963. זאת הייתה למעשה ההתחלה של סצינת קנטרברי האגדית. מהאזנה לאלבום ניתן להגיד בוודאות שחשיש טוב היה זמין בלונדון כבר ב1963 אלן המסטול מדקלם שירי נונסנס ומנסה לנגן ג'אז על הגיטרה וויאט והופר מחרים אחריו אך לא בהצלחה רבה. אלן לימד את וויאט והופר לעשן גראס בהופעה הראשונה של הטריו בקנט בה נכחו גם מנהל ביה"ס התיכון שלהם ואשתו אשר ניגשו לברך את וויאט אחרי המופע, וויאט המסטול הקיא על האישה. זמן קצר אח"כ וויאט נכנס לדיכאון וניסה להתאבד, הוריו האשימו את אלן בכך והוא גורש מן הבית כתוצאה מכך. אלן מחליט לנסות את מזלו בפריז, משתקע בביט הוטל האגדי יחד עם וויליאם ס. בורוז וטרי ריילי אשר אתם הוא משתף פעולה במופעי תיאטרון אוונגרדים. מריילי הוא לומד את טכניקת הטייפ-לופס: עריכת קטעי טייפ ללולאות מוזיקליות עליהן הוא מאלתר ויוצר מספר קטעים ארוכים כמו הSwitch Doctor אשר יופיעו מאוחר יותר כבונוסים בריאישיו של האי.פי. Death of Rock וויאט והופר באים לבקר אותו בפריז והוא מנחיל להם את תורת הלופס. אלן שהספיק להתחתן בינתיים עם אוסטרלית עשירה נוטש אותה לטובת המשוררת הוולשית ג'ילי סמיית' מי שתהיה שותפתו לגלגולים השונים של גונג עד עצם היום הזה, אם ילדיו ואשתו במשך כ10 שנים. הם מבלים זמן מה במיורקה בביתו של המשורר רוברט גרייבס (אני קלאודיוס) שהיה מיודד עם הוריו של וויאט. שם הם מכירים לראשונה את דידייה מלהרב מי שיהיה הסקסופוניסט של גונג אשר התגורר באותה תקופה במערה מתחת לביתו של גרייבס ואשר הספיק לטייל תקופה ארוכה בהודו. קווין איירס מידידיו של וויאט בא לבקר ויחד עם אלן מתוודע למיליונר טקסני מטורף ומסטול (עליו נכתב מאוחר יותר הקטע (Stoned innocent Frankenstein אשר מסכים לממן הקמת להקה חדשה בראשות אלן ואיירס, השניים חוזרים לבריטניה שולפים את וויאט מלהקת הווילדה פלאוורז ומגייסים את מייק רטלדג' מכר ותיק מימי הטריו על אורגן. יו הופר משמש כ'רודי' של הלהקה ההרכב חי בקומונה ומרבה להופיע הן במועדוני המחתרת המובילים בלונדון יחד עם הפינק פלויד ואחרים והן בצרפת בעיקר במועדונים של סט טרופז בהם הם זוכים לפופולריות הולכת וגוברת, ג'ורג'יו גומלסקי מי שהיה המנהל של היארדבירדז לוקח אותם תחת חסותו ומממן להם הקלטת אלבום דמואים בצרפת אשר יצא מאוחר יותר תחת עשרות גרסאות אבל מוכר בעיקר בשם Jet Propelled Photographs (אלן הקליט גרסא חדשה לאלבום הזה יחד עם להקת 'אוניברסיטת הטעויות' שלו לפני כשנה). הם גם הספיקו להוציא סינגל ראשון ונדיר Love makes sweet music/Fellin' reelin' squeelin' לפני שאלן מסורב לקבל אשרת כניסה לבריטניה כשהלהקה חוזרת מטור צרפתי. ההרכב ממשיך בלעדיו ואלן חוזר לפריז, שם הוא מקים הרכב בשם בננה מון עם חברים שעתידים להקים אח"כ את Ame Son מטובי ההרכבים הצרפתים המוקדמים וכן גלגולים עובריים של גונג. הקלטות של שני ההרכבים וכן קטעים שהקליט אלן עם סמיית' באותה תקופה יראו אור ע"ג הדיסק Je ne fum pas des bananas אלן מגבש הרכב יציב יחסית ראשוני של גונג שכולל גם את סמיית', דידיה מלהרב, המתופף ראשיד חוארי (שמאוחר יותר התאבד) נגן הג'ז בורטון גרין וכנר גרמני שניצל את נרתיק הכינור שלו להברחת אסיד בין הגבולות. ההרכב הזה מופיע בפסטיבל 'אמוג'יס' האגדי בבלגיה יחד עם זאפה, קפטיין ביפהארט והפינק פלויד בין השאר ומונצח ע"ג צד אחד של מסרטת 8 מ"מ במה שהפך להיות האלבום הראשון של גונג Magick Brother Mystic Sister (שמועות עקשניות גורסות כי ההקלטה היא בכלל לא מפסטיבל 'אמוג'יס' קיימת הקלטה אחרת שאמורה להיות משם) האלבום הציג אלמנטים מסוימים שיאפיינו את גונג בהמשך כמו ניסיונות גיטרת הגליסאנדו העוברים של אלן והספייס וויספר של סמיית' כמו כן נכלל שימוש בטייפים לפי מיטב המסורת האלנית על רקע המכלול הזה של רעשים פסיכדלים חוץ-ארציים ואלתורים ג'אזים אלן הציג חזון פסיכדלי אפל וקודר בניגוד גמור לשמחת החיים שתאפיין כה רבות מעבודותיו המאוחרות יותר במידה רבה האלבום וגם חלקים ניכרים מהאלבום הרשמי הבא 'קממבר אלקטריק' היוו מעין פסקול למהפכת הסטודנטים בפריז ב1968 אותה חוו אלן וסמיית' על בשרם (למעשה הם היו מבוקשים ע"י המשטרה והם נמלטו לספרד ברגע האחרון לפני שהמשטרה הצרפתית פרצה לדירתם). כשנרגעו העניינים אלן וסמיית' חזרו לפריז והקימו הרכב שכלל חברים קודמים וחברים חדשים בדמות השחקן האמריקאי מייקל בראון והמוזיקאי הניסיוני הביזארי דניאל ללו שניגן על כלי שמורכב מתוף בס ענק עליו הורכבו מיתרי צ'לו הקלטות של ההרכב הזה יצאו באלבום Camembert eclectique וברובן הן מעין פיתוח של המוטיבים ממג'יק בראדר.
 

Jflyaway

New member
כל הכבוד גיל...!

אחד מהשלישייה המשפיעה (לפחות עלי) ביותר (אלן, בארט, ואיירס) I CANT WAIT TO READ PART TWO ואגב: יש לי את GOOD MORNING שהוא נדיר היום, גם ב LP וגם בדיסק (אם חסר לך...)
 

melancholy man

New member
מעולה!

אגב, נדמה לי ששמעתי את דיוויד בואי אומר בראיון שהוא אחד ההשראות מאחורי הסמות של זיגי סטארדאסט, ובלי כל קשר בהחלט אחד הדמיות החשובות והמשפיעות ביותר בתקופה הראשונית של הפסיכדליה באנגליה ובאירופה בכלל, למעשה, הוא כנראה הדמות המשפיעה ביותר בפסיכדליה הבריטית הקשה, זו שלא ניסתה לחקות את מה שעשו הביטלס אלא ליצור משהו חדש ואחר.
 

מורנא007

New member
מאמר מעולה

למדתי על ימי ראשית הפסיכדליה בבריטניה.
 

Gil Keltch 1

New member
PT II

בסוף 1970 ההרכב העוברי הזה של גונג מתפרק, אלן שקיבל הצעה להקליט אלבום סולו מתגנב ללונדון ב1971ומקליט אלבום בהשתתפות ארצ'י לאגט המנוח (מי שהרבה לשתף פעולה עם קווין איירס מאוחר יותר) רוברט וויאט ואחרים, במהלך השהות בלונדון אלן פוגש את טים בלייק מי שעתיד להיות נגן הסינתיסיזר של גונג בעתיד הלא רחוק ואת המתופף פיפ פייל אקס להקת דליברי של קרול גריימס ולטעמי מגדולי המתופפים בהיסטוריה לדעתי ומי שעתיד להיות חבר מרכזי גם בהאטפילד והצפון ובNational Health בין השאר. האלבום Banana Moon הוקלט בעידוד מסיבי של חשיש שחור תוך שלושה ימים, האלבום ממשיך את הקו האפל והקודר של המג'יק בראדר אך מכיל גם מחוות לחבריו ללהקת סופט מאשין בדמות קאבר מקסים לMemories (למרבה האבסורד קיימת גם גרסא של להקת מטריאל שחבריה היו קשורים לאלן מאוחר יותר ומושרת ע"י ויטני יוסטון!!!) ושיר שהוא מעין מחווה מוזיקלית לקווין איירס White neck blooze . אלן חוזר לצרפת יחד עם פייל ומקים עמו את ההרכב היציב הראשון של גונג שכולל מלבדם גם את ג'ילי סמיית', דידיה מלהרב והבסיסט/גיטריסט כריסטיאן טריטץ' (כיום מנהל סניף בנק בפריז) שתרם רבות גם ככותב. ההרכב הזה מקליט פסקול לסרטו של הבמאי ג'רום לרופז Continental Circus בו באה לידי ביטוי בצורה מלאה נגינת הגליסאנדו של אלן, אלן הושפע בפיתוח הטכניקה מסיד בארט ואף הדביק תמונה שלו על הצד האחורי של הגיטרה לצורך קבלת השראה. מדובר בטכניקה בה הגיטרה מחוברת לאפקט פידבק ועליה מנגנים עם אובייקט מתכתי כלשהו (במקרה של אלן אזמל ששימש לניתוחים גינקולוגים מהמאה ה19) כתוצאה מכך מתקבל צליל Drone מתמשך ואין סופי שמזכיר לפרקים צ'לו או כינור בסאונד. היום כולם עושים את זה אבל בזמנו זה היה מהפכני ביותר! ההרכב מחוזק בסם וויאט בנו בן ה6 של רוברט וויאט משתתף בעוד סשן של סמים והקלטות הפעם עם משורר הרוק (תופעה ייחודית לצרפת) דשיאל הדייה לו משמשת גונג כלהקת הליווי במקרה זה, האלבום Obsolete נשאר אחד מהאלבומים הפסיכדלים היחידים שיצאו מצרפת של שנות ה70 המוקדמות, מדובר באלבום מוזר שמכיל ספוקן-וורד לצד שירה מסוממת וטייפ לופס על רקע הנגינה הפראית של חברי ההרכב. אלבום שמומלץ מאוד לחובבי התקופה המוקדמת של גונג. האלבום ה'אמיתי' הראשון של גונג כלהקה הוקלט אף הוא ב1971 והבהיר את הכיוון אליו צועדים אלן וחבריו. Camembert Electrique הכיל כמה מהקלאסיקות הגדולות של גונג בניהם You Can't Kill Me, I've Been Stone(d) Before וFoaght Digs Holes In Space קטע שהיה למעשה ורסיה מורחבת על קטע שהופיע קודם לכן בקונטינטל סירקס ובוצע אח"כ ע"י האוף-שוט הראשון של גונג 'פאראגונג' באלבום התגבש כמעט סופית הסאונד של גונג שהיה מורכב מחטיבת קצב מתוחכמת וזורמת, גיטרת הגליסאנדו והטייפים של אלן לחישת החלל של סמיית' והנגינה הג'אזית הפראית והכובשת של מלהרב, בשלב זה החלו גם להופיע רמזים מוקדמים לטרילוגיה שתבוא מייד אח"כ וכן סגנון הכתיבה האופייני של אלן ששילב שמחת חיים עם תמלילים הזויים וממזריים אשר שימשו כדרך להעברת הפילוסופיה של אלן אותה רכש במהלך לימודי אוקלט שונים אותם עבר במהלך השנים. לאחר הקלטת האלבום ההרכב יוצא לטור קצר כשאליהם מצטרף לא פחות מאשר קווין איירס אשר מקבל חלק משלו במופע, הקלטות עם איירס קיימות באלבומים The Mystery and the History of the Planet Gong ובPeel Sessions של גונג, שניהם מומלצים ביותר אגב. כריסטיאן טריטץ' מחליט לפרוש ופיפ פייל מצטרף להטפילד והצפון. בשלב זה אלן כמעט מחליט לפרק את ההרכב אבל ממשיך הלאה בכל זאת.
 

modulo1000

New member
אחלה כתבה גיל..הייתי בכיתת אומן שלו

ומעבר להיותו מוזיקאי ממדרגה ראשונה שבין הבודדים שאכן זכו להמציא יש מאין - המדובר באדם חם ואוהב באמת...לא אשכח את המפגש איתו לעולם ....אנקדותה....שאלתי אותו אם נכונות השמועות על כך שבמהלך הקלטת ANGELS EGG היו מקרופונים שהשתלשלו מעצים ביער...לדבריו...ציטוט מדוייק: "לאמר לך את האמת...הייתי כל כך עמוק באסיד....שאני לא זוכר כלום" אז למדתי להעריך אותו יותר...לאחר שהבנתי שהוא אכן מאמין וחי את מה שהוא כותב ויוצר.
 

Jflyaway

New member
הייתי בהופעה של אלן ביפו

נדמה לי שזה היה עם מודולו.... בסוף ההופעה ניגשתי ללחוץ את ידו. הוא נתן לי חיבוק גדול ולחש: "SO GOOD TO SEE YOU AGAIN" ההמממ.... מה שהאסיד יכול לעשות... :)
 

John Barleycorn

New member
../images/Emo13.gif אהבתי את הסיום...

בהצהרתו הכללית המסיימת את הסיפור, משאיר המחבר לדמיונם של הקוראים להבין מי מהשניים היה על אסיד
 

Jflyaway

New member
יש פרק 3....

על הרפתקאות אלן באי דאייה עם ההרכב הספרדי "יוטרפה" ואלבומי הסולו GOOD MORNING ו NOW IS THE HAPPIEST אתה תכתוב על זה גם?
 

melancholy man

New member
כמו שאמרה כותבת חביבה עלי במיוחד

בהזדמנות... אגב, מה דעתכם להרכיב יחד את מילון הפסיכדליה השלם?
 

Jflyaway

New member
אגב הגיעה אלי שמועה כבר לפני

שבועיים שלושה, שגיל מומחה בעח שיעור קומה חענייני גונג... ונראה לי שעל איכויות גונג יש קונצנזוס. SO WE ARE LUCKY
 
למעלה