יש עדיין מה לגלות - רק ביצוע המחקר מסובך יותר
יש עדיין נושאים רבים במדע בהם רב הלא ידוע על הידוע, כמו חקר החלל והפיזיקה של החלקיקים היסודיים, ויש עוד טכנולוגיות שניתן לפתח, כמו בתחום המחשוב. העניין הוא, שבימינו קיום מחקר ופיתוח שמביאים לפריצת דרך דורש משאבים רבים יותר ומעורבות של גורמים רבים יותר בו זמנית מאשר בעבר. אם בתחילת העידן המדעי (בתקופת גלילאו וניוטון לדוגמה, או אפילו בתקופת מקסוול) יכול היה אדם אחד - אמנם מוכשר ומבריק, ושהשקיע בכך זמן רב מחייו - לנסח תיאוריה מדעית, לבצע ניסויים שיבדקו אותה, לנתח את הממצאים ולפרסמם בדו"ח או בספר, היום פרוייקט של פריצת דרך מדעית בסדר גודל של חוקי ניוטון או מקסוול (וגם הרבה פחות מזה) הוא הרבה יותר מורכב.
למשל: גילוי תגליות חדשות באסטרונומיה, כמו כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, דורש יצור טלסקופים בעלי רגישות גבוהה מאוד או שיגורם של לווינים נושאי טלסקופים לחלל, שזה פרויקט שדורש השקעה ומעורבות ברמה של מדינות (אפילו מעצמות). לעומת זאת - בעבר, כדי לגלות את הירחים הגדולים של צדק, גלילאו גלילי השתמש בטלסקופ שבנה לבדו. זה מכיוון שגילוי כזה מטיבו דרש אמצעים פשוטים וזולים יותר.
ידוע שהתחזית לגבי עתיד המדע בעייתית: גם בעבר, היו תקופות בהם הניחו מרבית המדענים והחוקרים שרוב הקיים בטבע כבר ידוע, וגם שלא ניתן לפתח עוד טכנולוגיות חדשות - בין היתר כך היה בסוף המאה ה - 19, שנים ספורות לפני שאיינשטיין נסח את תורת היחסות הפרטית, ולפני שרתרפורד ערך את הניסוי שהוביל לגילוי מבנה האטום, ולפני שהאחים רייט הוכיחו שניתן להטיס מכונות מעופפות כבדות מאוויר. כמובן שהיו גם תקופות של יתר אופטימיות: לדוגמה, קצת לאחר תכנית אפולו הציע ורנר פון-בראון לשדרג את טיל הסטורן 5 כך שיוכל לשגר אסטרונאוטים למאדים (הוא העריך שזה ניתן לביצוע עד תחילת שנות ה - 80 של המאה הקודמת), מה שהתברר כבלתי מעשי, בין היתר עקב השפעת המסע הארוך בחלל בתנאי חוסר כבידה על בריאות הצוות.
השאלה שצריך אולי לשאול היא לא האם פריצות דרך ממשיות, מדעיות וטכנולוגיות, שעדיין לא נעשו קיימות - כמו שכתבתי למעלה, לדעתי בהחלט יש כאלה - אלא עד כמה יכולת המחקר, והמשאבים שהאנושות מסוגלת להשקיע במחקר, מתקרבים לקצה גבול יכולתם, וזו שאלה שקשה לענות עליה. מה שכן ברור שעצם ההגעה לחידוש מדעי או טכנולוגי מורכבת ויקרה יותר מאשר בעבר, והיא תהיה יותר ויותר כזו עם התקדמות המדע והטכנולוגיה.