דיון על ספר תורה,דת וחילוניות בישוב

כסף להזמנות יש ולבנייה-תרומות ?

אני לא כותבת בפורום בדרך כלל למרות שאני נהנית לקרוא אותו כמעט כל יום ומתעדכנת כל הזמן. הפעם החלטתי לכתוב כי צרם לי מאוד העניין של ההזמנה שקיבלתי להכנסת ספר תורה לבית הכנסת "הזמני" בישוב. אני תושבת הישוב בארבע השנים האחרונות וככזאת אני זוכרת לפחות 3 ארועים של הכנסת ספר התורה בכל פעם שבית הכנסת עבר ממיקום זמני ראשון למיקום זמני שני.עיני לא צרה בהזזת ספר התורה המכובד, חלילה, להיפך, אבל השאלה הנשאלת , האם בכל פעם שאנו מזיזים את הספר,אנו זקוקים לחגיגה יישובית וטררם מלא במכובדים,ואפילו ביתי שאלה אותי כמה ספרי תורה יש בבית הכנסת,כי היא זוכרת "המון טקסים" כלשונה...לספר התורה.. והדבר השני שצרם לי מאוד הוא שמצד אחד אני קוראת כל הזמן עד כמה בניית בית הכנסת "תקועה" , הכל בשלב הטיח ואין שום אגורה, זקוקים לתרומות נואשות מהתושבים וכולנו נקראים לפתוח את כיסנו שחא לא מלא מי יודע כמה, ואפילו יצא מסמך רשמי שבית הכנסת מופיע בו כפרוייקט הזקוק לתרומתנו.. ומצד שני, אני מוצאת בתיבת הדואר שלי, הזמנה להכנסת ספר התורה, על נייר כרומו מהודר, עם קיפול פולדר פנימי, שעולה לא מעט כסף לעניות דעתי, וכל מיש ראה את ההזמנה מבין על מה אני מדברת. ואני שואלת, דין פרוטה כדין מאה כידוע, ולכן מי שמוצא לנכון, להוציא שקלים רבים על הזמנות שהן "לראותן בלבד", לא יראה ממני אישית תרומה, כי מי יודע, אולי תרומתי או תרומת אחרים הלכו על הוצאת ההזמנות המפוארות. אצלי זה מעורר את הספק ואת האמרה "דרשני" ועוד לא דיברתי על השתתפות ילדי בית הספר אחרי שעות הפעילות בטקס- מה הקשר אליהם?
 
לתושבת פשוטה ולכולם../images/Emo48.gif

כמובן שמצער מאד לשמוע על מקרה כמו שקרה לנטע ועל מצב שבו תושבים נאלצים לעזוב את מקום מגוריהם מהסיבה שציינת.באותה מידה שציבור דתי במיעוט דורש התייחסות הוא גם חייב לתת התייחסות כאשר הוא רוב. אולם לא נכון לדעתי להשליך מכל מקרה על הכלל.זה נכון שחשוב להיות עירני ובהכרה לקורה סביבך ואם עושים זאת במקרה שלנו אז אפשר להבין שאפשר לחיות ביחד יהודים דתיים ויהודים חילונים כאחד. מפעילותי ביישוב ומהכרותי הקרובה עם הרבה תושבים אני רואה אנשים חמים ומפרגנים עם הרבה רוח התנדבות שנותנים מקום אחד לשני כח אחד בדרכו הטובה בעיניו.בכל יישוב יהודי בארץ ישראל יש בית כנסת שכן זהו מקום התפילה של היהודים והוא פתוח בפני כל יהודי\ה תמיד. בסופו של דבר כולם צודקים.כולם רוצים כבוד הדדי,איש באמונתו יחיה,סובלנות,לכבד את האחר והשונה ועוד הרבה משפטים יפים. אבל איך עושים את זה לעזאזל? משננים היטב כל יום את הפסוק "נאה דורש נאה מקיים",משתדלים לקיים אותו הלכה למעשה,ונותנים דוגמא אישית לפני שדורשים מהאחר. הצלחה קטנה זה המון וזה מביא הרבה שמחה,ומרחיק את הדאגה. זה לא קל,יש עליות ויש ירידות,יש דיוקים ויש טעויות,זאת עבודה אישית של כל אחד עם עצמו,וזה שווה הרבה!!! כי על ידי כך אנחנו נהיה ממילא חסינים מכל דבר רע כמו שכתוב : "מעט אור מסיר הרבה מין החושך"--קל וחומר הרבה אור. אז בואו נמשיך באותה דרך טובה ובעזרת השם כבר טוב. בברכה - רונן אסיים בבדיחה שסיפרה לי פעם עליזה אולמרט ושממחישה עד כמה חשוב לשמור על הלשון כי לא הכל גלוי לפנינו:שני שכנים נפגשים במעלית ואחד אומר לשני בקטע של רכילות-ידעת שיהודה האינסטלטור מקומה רביעית הוא הומו? ענה לו השכן נסער ונרגש--אני כבר שלוש שנים גר איתו ולא ידעתי שהוא אינסטלטור!
 

piniy2

New member
לתושבת המכובדת

נשמח בכל עת אם בפורום ואם בארבע עיניים לתת תשובה לכל הערותייך בטוחני כי ינתנו תשובות מספקות. אולם אינני מוצא לנכון להשיב למשתתפת בפורום בעילום שם. בברכה פיני ידגר בשם וועד בית הכנסת
 
אני חושבת שעצם בחירתי בלחשוף או

לא לחשוף את פרטי האישיים, אינה רלוונטית למהות הנושאים שהעלתי.קח דוגמא מועד הישוב שעונה לכל נושא ועניין שמועלה על ידי התושבים מבלי לפשפש בציציותיהם ובזהותם. אתם ועד ציבורי, אתם פניתם אלי בבקשה לתרומות,אתם הוצאתם את ההזמנות ואתם בחרתם לשתף את ילדי בית הספר שביתי נמנית עימם. כתושבת הישוב אני חושבת שאני זכאית לתשובות ולפחות להסברים למה בחרתם לעשות את הפעולות הללו שמשפיעות על כולנו כישוב חילוני מוצהר שמכבד את הזרמים השונים שבו, ולמה אתה בשם הועד מתחמק לצערי מתשובה, במקום לענות לעניין, תודה.
 

piniy2

New member
../images/Emo47.gif נקודות להבהרה

ברצוננו להבהיר מספר נקודות הקשורות לבית הכנסת בתגובה לדברים הנכתבים ובמטרה להעמיד דברים על דיוקם. ארוע הכנסת ספר תורה נערך ביישובנו פעם אחת בלבד (קייץ 2001) ספר שנתרם ע"י משפחת סגמןוהארוע מומן ע"י המתפללים. לצערנו כיום לאחר בדיקה נפסל ספר זה לקריאה ולא ניתן לתקנו. לפני כשנה עוד בטרם הוחלט על בניית בית הכנסת הוחלט ע"י המתפללים לגייס תרומות לכתיבת ספר תורה חדש לבית הכנסת הקהילתי ביישוב. ואכן, חלק מהכסף גוייס ע"י תושביי היישוב והחלק העיקרי בעלות הכתיבה גוייס ע"י תורם מחו"ל שהקדיש את הספר לעילוי נשמת. כיום עם סיום כתיבתו שמחים אנו לחגוג את הכנסת הספר לבית הכנסת ברוב הוד והדר כנהוג בקהילות ישראל ולשם כך מכבדים את הארוע תושביי היישוב, משפחת התורמים ואורחים נוספים המגיעים במיוחד מארה"ב. לשם כך מתוכנן ארוע מכובד אשר היישוב משתתף בסכום של כ 3,000 ש"ח ועיקר המימון ע"י תרומות שיועדו למטרה זו בלבד. לדוגמא: הדפסת הזמנות - תרומת בעל בית הדפוס.(שהצליח להפתיע גם אותנו בגודל ההשקעה). שיתוף הילדים הינו רעיון מבורך וחינוכי ובא מרצון ולא מכפייה . דבר נוסף - בניית בית כנסת קבע ביישובנו. עלות הבנייה היא כ - 500,000 ש"ח מימון וועד היישוב - 100,000 ש"ח עד כה נאספו תרומות מתושבי היישוב.קרוביהם ותורמים מחו"ל כ- 200,000 ש"ח אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ לגיוס יתרת הסכום. ארוע הכנסת ספר התורה משמש כמנוף גיוס תרומות לסיום בנין בית הכנסת. כל זאת למען יקויים בנו הפסוק :" הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד" בברכה וועד מתפללי בית הכנסת "אהבת ישראל" כפר האורנים
 
תודה

לפיני איתן ושאר החברים העוסקים במלאכה חשובה זו, בשמי ובשם חברי ברצוני להודות לכם על פועלכם הרב במסגרת ועד בית הכנסת. חיזקו ואימצו. זוהר
 

piniy2

New member
הכנסת ספר תורה - תודה מיוחדת

תודה מיוחדת להנהלת "נווה נופש" ולצוות המפעיל את הצהרונים ביישובנו על הרצון והקצאת המשאבים לטובת הכנת מופע ילדי הצהרון בטכס זה. יישר כוח
 

nony

New member
מאין הכסף?

אני רוצה לענות ל"תושבת פשוטה". אינני קשור עם בית הכנסת בכל צורה שהיא ואף אני "תושב פשוט" בישוב. למיטב הבנתי אין סתירה בין הדוגמאות שאת מביאה. עמותת בית הכנסת אכן מצויה בחסר תקציבי - המונע ממנה להמשיך ולסיים את בנין בית בכנסת. לכן גם נתבקשו התושבים (החפצים בכך) לתרום מי בכיסו ומי בעזרה ממשית לבנין (טיח, חשמל וכו'). מאידך גיסא - ישנה משפחה שכתבה ספר תורה לעילוי נשמת קרוב משפחה היקר לליבם. אינני יודע האם הוצע להם להמיר את עלות כתיבת ספר התורה (עשרות אלפי שקלים) - בתרומה מכובדת להשלמת בנין בית הכנסת. יתכן שהספר כבר היה בשלבי כתיבה מתקדמים (ספר תורה נכתב במשך שנה לפחות). יתכן שהספר היה מיועד כתרומה לבית כנסת בישוב אחר ולבסוף הוסכם שהספר ימסר לבית הכנסת שבכפר האורנים. בטוחני - שהגבאים האמונים על גיוס הכספים לצורך השלמת בנין בית הכנסת - היו מעדיפים בשלב זה להשלים את בנין הבית ורק בשלב מאוחר יותר - לכשבית הכנסת יעמוד על תילו - להוסיף לו הוד והדר בדמות הכנסת ספר תורה נוסף, אך כאשר פונים תורמים ומציעים להכניס ספר תורה לעילוי נשמת יקיריהם לבית הכנסת - הצעתם מתקבלת בשמחה ומטופלת באופן המקובל - דהינו טכס הכנסת ספר תורה. הטכס עצמו הוא טקס דתי וכיאה לספר תורה - ישנה תהלוכה מבית התורמים - שם כותבים את האותיות האחרונות בספר התורה - ועד לבית הכנסת. זוהי מסורת עוד מימי דוד המלך שכירכר ופיזז לפני הארון (למגינת ליבה של מיכל, בת שאול). אינני יודע מי מימן את ההזמנה אך סביר להניח שגם זה הגיע מכספו של התורם. לסיום - השתתפות ילדי בית הספר. לא ברור לי מדוע ילדי צריכים להשתתף בטכס לחגיגת השנה האזרחית החדשה בבית הספר אך אינם צריכים להשתתף בטקס הכנסת ספר תורה לבית הכנסת בישובינו. אני מציע - מבלי להכנס לשרשת אינסופית של ויכוחים - שנהיה סובלניים גם לתרבויות אחרות ובודאי לתרבות שלנו. אם תשובתי המבוססת בעיקרה על הנחות (לא דיברתי עם מישהוא מחברי עמותת בית הכנסת) איננה מספקת - את מוזמנת לברר את הנושא עם פיני.
 
תודה לפיני ולנוני על התשובות. אני ש

שמחה פיני שהבנת שיש להשיב לגופה של שאלה ולא לחפש את זהות הכותבים ועל כך תודתי.ברם, אני עדיין (למרות ההסברים) מצויה בתוך תחושה אישית שכמות האירועים "הדתיים" בישוב, קצת חרגה מהפרופורציה של כמות המתפללים בישוב או המקורבים לדת ברמות שונות. אני לא רוצה לקום בוקר אחד ולמצוא את עצמי בקריית ספר. בחרתי לגור בישוב חילוני שמכבד כל אדם באשר הוא אבל, לא אני וגם לא אחרים, אני מניחה, רוצים לגור ביישוב בעל צביון דתי והרי אנו יודעים שההתחלה תמיד נעשית במתק שפתיים, בדרכי נועם ובאהבת ישראל, אלא שההמשך, מסתברא, צובר תאוצה ונפח והישוב הופך להיות עם צביון דתי, אפיון שגורר אליו עוד משפחות דתיות, עד שנמצא את עצמנו כולנו עם מקווה ואיסורים שונים ומוזרים. נשמע לכם מוזר מה שאני אומרת? אפוקליפטי? אני חושבת שאם נמשיך כך לא ירחק היום ונמצא עצמנו במצב הזה. לדוגמא, בפורום של לפיד מתברר שישנה מיני ישיבה ברחוב הרכס שלנו,אצלנו בישוב שבה מתארגנים ללימודי תורה בתוך בית של רב. ולמה שהישיבה הזאת לא תגדל ותעבור לבית הכנסת, ולמה שלא נראה כאן חבורות של אברכים שיבואו להנחיל את ערך התורה לילדינו? אנחנו בדרך הנכונה ואני חושבת שכדאי לכל מי שרואה ת הנולד לפקוח את העיניים טוב טוב ונשאיר את הדת לדברים היפים ולמינון המזערי שלה בישוב,תודה
 

dalt

New member
הפעם הגזמת

מה הפוביה הזאת מדת ודתיים אני בתור חילוני גמור שמח שיהיה בית כנסת בישוב. דני
 

ג ו ב

New member
אשה פשוטה

גילית את פרצופך האמיתי.לא ההזמנה הפריע לך ולא עלויות הארוע גם אני כאיש חילוני גמור שמח ומרוצה מהפעילות הדתית ביישוב. דעותיך גזעניות ולא סובלניות,אני לא פוחד על שנימצא את עצמינו, איש באמונתו יחיה. "חיי ותני לחיות" איש פשוט
 

אבייה2

New member
עדיין לא הבנתי מה ???

ריבון האלים....... מה כל כך מפריעה לך??? אולי עיצוב ההזמנה לא לרוחך???? אם היה נישלח אלייך רבע דף פוליו, זה היה פחות מנקר את עינייך הצרות ??? גברת ניכבדה, אין לי בעייה שלא תיזדהי?? אם היית מזדהה הייתי מבקשת להרים אלייך טלפון ושוטפת אותך שטיפה....... שימי דגש על הדברים האמיתיים. יש לנו כל כך הרבה סיבות לא לחגוג בעולם הזה!!! אז אם יש סוף סוף סיבה למסיבה, נעלה פחות או יותר - בעינייך, אז תהני, תזרמי, תחייכי, תשמחי. איניני יודעת אם את תורמת לישוב, אבל אני חושבת שבהזדמנות זו אנו כולנו חייבים את תודתנו לפיני והחברים, על עצם ההתנדבות בנושא זה. ועוד לרבים אחרים, שהרשימה לשמחתי הרבה כה גדולה. תודה לכם על התנדבותכם הברוכה. יישר כח!!
 
תושבת פשוטה ונכבדה

כתושב ותיק ביישוב,וכחבר בועד בית הכנסת ברצוני להרגיעך.גם אני לא אוהב שכופים עלי ובאם חס וחלילה מישהוא ינסה להטיל עלייך איסורים שונים ומשונים מכל כיוון שהוא אני אהיה בין הראשונים שיתיצבו לצידך. איני מבין את פשר דאגתך הקיצונית,שכן לפי הבנתי האישית אדם שבטוח בדרכו ובמקומו לא אמור להיות מודאג. כל רצוננו הוא לחיות ביחד ביישוב בכבוד הדדי ולפעול לקירוב לבבות ולזאת אפשר להגיע אך ורק בדרכי נועם ועל ידי אהבת ישראל אמיתיח.לא מתק שפתיים. בקשר ל"מיני ישיבה" ברחוב הרכס אז אני חושב שמה שאדם עושה בביתו הפרטי זאת זכותו המלאה. יחד עם זאת באם נחליט לקיים שיעורי תורה בבית הכנסת אז בפשטות נעשה את זה. כמובן שלא נכפה על אף אחד לבוא. (אגב כבר הרבה פעמים קיימנו שיעורי תורה בבית הכנסת והכל עבר בשלום למעט מקרה אחד חריג שלא היה בשליטתנו וטופל במהירות וביעילות) האמיני לי גם שלא יקרה שום דבר לילדים שילמדו את ערך התורה בדרך הנכונה ובמידה הנכונה ולא צריך לחזור בתשובה בשביל זה. בנוסף,לדעתי הצביון האמיתי של היישוב ייקבע ע"י יכולת התושבים לקבל ולכבד אחד השני ללא תנאי---- זאת הפשטות האמיתית ---"עשה רצונך כרצונו" מאחל אני לכולנו שנזכה להגיע לפשטות. נשמח מאד אם תשתתפי בשמחה ביום חמישי ובטוחני שנוכל גם למצוא זמן להסביר לך ולבתך כמה ספרי תורה צריכים להיות בבית כנסת ומתי נהוג לערוך שמחה לכבוד ספר תורה. כל טוב - רונן
 

אשירית

New member
חששות לא מוצדקים

אני לא מרגישה שיש ריבוי אירועים שאופיים דתי בישוב. אני שמחה שילדי יזכו לראות ולחוות כיצד מכניסים ספר תורה חדש לבית הכנסת כי לפעמים לא זוכים לראות דבר כזה חיים שלמים.לי זו תהייה הפעם הראשונה. מי שזה לא מרגש אותו ולא מדבר אליו , שלא יבוא. אני בטוחה שאף אחד לא ישפוט אותו. מספר האירועים החילוניים בישוב עולה לאין שיעור על אילו הדתיים. מסיבת סוף הקיץ, נטיעות טו בשבט, טקס מעברים, יום העצמאות, יום הזיכרון, מצעד הלפידים ועוד ועוד. לומר שיש ריבוי אירועים "דתיים" זו ממש הגזמה.אף אחד אינו כופה את עצמו כאן משום שזה ישוב קהילתי שאופיו ברור. גם הדתיים וגם החילוניים הגרים פה צריכים להתאים את עצמם לישוב הנושא אופי חילוני. יחד עם זאת ממש חשוב לי שיקום כאן בית כנסת שישרת את צרכי התושבים. יש פה המון תושבים שאינם דתיים אך "משתמשים" בבית הכנסת כאשר מגיע יום כיפור או כאשר הבן עולה לתורה או סתם כדי להגיד ברכת הגומל אם ניצלו מצרה. אין לי ספק שזה לא מדבר לכל אחד מאיתנו אבל לרבים מאיתנו זה חשוב גם אם הם חילוניים. הפחד מהדת זר לי. אני ממש לא מאמינה שמשפחות חרדיות ימהרו להגיע לכאן. אין פה גם שמינית ממה שמשפחות כאלה צריכות כדי לקיים את חייהן. את מעט המשפחות הדתיות שכן גרות כאןואני מכירה, למדתי להעריך מאוד. יש מי ששר איתי בחבורת הזמר, יש מי ששלח את ילדיו לקייטנה בה עבדתי, יש מי שאת בנו אני מחנכת השנה, יש מי שמשמש כאב הבית בבית הספר ויש מי שעזר לי להכין תפאורה לטקס. אני מקווה שמשפחות אלה לא נפגעות ממה שכתוב לפעמים בפורום. אני מוכרחה להביע את הערכתי הרבה לכם על כך שהצלחתם לקדם את בניית בית הכנסת, להביא את הכספים והתורמים וגם על כך שהזמנתם את אנשי הישוב כולו לשמוח בשמחת ספר התורה החדש. תחזקנה ידיכם!!!
 

michalig

New member
היסטריה או פרובוקציה?

קשה לי להאמין שמישהו באמת נבהל מה"צביון" הדתי של חלק מהאירועים בישוב. אופן חגיגת החגים בישוב נעשה בצורה קהילתית מקסימה, בשיתוף דתיים וחילוניים רבים וכולם כל כך נהנים.נראה לי שיש פה סתם נסיון לפרובוקציה, על שום מה ולמה לא ברור לי. כמו שאנשים עורכים בבתיהם בישוב סדנאות, ערבים שונים ומשונים, כך יש כאלה שעורכים ערבי לימוד תורה. אף אחד לא לוקח לך מהכיס כלום, הכל מתרומות, ואם יש לך שאלות בנושא את יכולה לשאול שאלות לבירור ואני בטוחה שתקבלי תשובות ענייניות. זה מאד מביש להתנפל כך על אנשים סתם. חוץ מזה, מה דעתך לתרום את החזר אגרת השמירה לבית הכנסת?
 
תשובה לתושבת הפשוטה

דעה רווחת היא שבכפר האורנים גרים "אנשים איכותיים". האמנם? תגובתך מעוררת בי ספק גדול מאוד. אינני נוהגת להגיב בפורום, אבל התבטאותך האומללה גרמה לי להעלות כמה נקודות למחשבה: 1. עד כמה באמת "ניזוקים" ילדי בית הספר הרכים כשהם נחשפים לאירועים "דתיים", ל"חגיגת ספר תורה"? האם את חוששת שחלילה הילדים כאן ירכשו אישיות דמוקרטית אמיתית, פלורליסטיות, סובלנות, כבוד, ושאר ערכים חשובים (ולא מזוייפים)?. 2.לצורך העלאת מופעי הריקודים של ילדי היישוב בחג העצמאות האחרון, רכש וועד היישוב, מכספינו שלנו,(ואגב, טוב שכך) "משטח לינולאום" (למי שאינו יודע- מדובר במעין מרבד שמאפשר משטח במה חלק שניתן לרקוד עליו).מדוע הוצאות תקציביות שהוצאו מוועד היישוב עבור "לינולאום" בעצמאות לגיטימיים יותר מעידוד בית הכנסת? למה היית חייבת להכניס ליישוב השליו שלנו את פניו המכוערים של השסע הדתי-חילוני? ומאיפה הגעת לחזון האפוקליפטי האומלל הזה על אברכים שחלילה יטרידו את ביתך... 3. מדוע מסקנותייך מההזמנה "המפוארת" היו כה נמהרים, מבלי לבדוק קודם בדרך ארץ, וללא התקפה מרושעת מהיכן הן תקצבו? אציין, ולא בעילום שם, שאני חילונית גאה- ועדיין אני מתחלחלת מהבורות שקיימת בכל הקשור לערכי הדת הנפלאה הזו- יהדות. הייתי מצפה ש"אדם איכותי" ינהג בצורה איכותית- לא "בהצהרות על נאורות וקידמה", כי אם בשטח, בהתנהגות היומיומית הקהילתית הפשוטה. ועכשיו באמת לסיום- תתביישי לך.
 

אבייה2

New member
תושבת "פשוטה" מה דעתך להתנצל??

לאחר שקיבלת את התשובות ה"ראויות" ממספר גדול של אנשים את מוזמנת להתנצל. רק בחיוך, שיהיה יום טוב ושקט!! אמן!!!
 

pedael

New member
לאשה הפשוטה

רבים הם המיקרים בהם אני מוצא את עצמי קורא ולא מגיב למתרחש בפורום זה ואני חייב לומר שאני די נהנה מלקרוא את ההשקפות השונות והמשונות של האנשים ביישוב בו אנו מתגוררים , לא הייתי מתייג את עצמי כאדם דתי {אפילו קצת רחוק מלהיות דתי }אך כן כאדם שמכבד את הסובבים אותו, אני פשוט קורא את השורות שכתבת ומזדעזע מרמת האנטיגוניזם שקיים אצלך ביחס לסובבים אותך, מה איכפת לך מה עושה השכן ברח' הרכס בביתוומה עושים האנשים המאמינים בדת היהודית {להזכירך שכולנו שייכים אליה }האם מישהוא כפה עלייך את הנוכחות בטקס , האם מישהוא הפריע את מנוחתך או את שיגרת יומך. טקס הכנסת ספר תורה בקהילות יהודיות בעולם הוא טקס רב חשיבות שאליו מוזמנים אחמי"ם מכל הדתות והם רואים בזה כבוד גדול משום שהם מבינים את החשיבות של כך לעם היהודי{לסעודה שאחרי }.על איזה "דרשני " את מדברת ,האם יצא לך להכיר את האנשים שדתם אמונתם ביישוב שמהם את כל כך חוששת ? במידה ולא ,אני ממליץ לך בחום משום שתמצאי אנשים נפלאים ומפרגנים אשר יהיו שם בעבורך בכל רגע שרק תירצי כי כזה הוא היישוב שלנו אחד נותן כתף לשני ללא הבדל של דת גזע ומין אך גם עם לא מעט מחלוקת בגדר השפיות, ואם בשפיות עסקינן אז אני ממליץ לך "אישה פשוטה " להצטרף לשאר האנשים הפשוטים יותר והפשוטים פחות ביישוב אשר מכבדים את סביבתם ואינם גורמים להעכרת האווירה הטובה אשר קיימת וכן לסגל סובלנות וסבלנות לסביבתך כי בטוחני שכך כולנו נשמור על שפיות ולא ניזעק על כל מה שקצת חורג מהבנתינו, בכל מיקרה הכנסת בי חשק עז מאוד להגיע לטקס ולו גם כמחאה נגד דברייך הבילתי סובלניים לסביבה ובכך להכיר לביתי עוד נידבך חשוב במדינה שהשקפות ואמונות לא חסר בה .
 
לשמור על הבית

למרות שהתגובות עד אתה היו מבהילות, אסתכן בכך שיקראו גם לי בשמות גנאי ויבקשו ממני "להתבייש", ואכתוב כי : בהחלט מובן לי החשש מכפיה דתית. אין לי מושג מהיכן הגיעה לכאן הכותבת שהתחילה את השירשור, אבל ייתכן שכבר חוותה, כפי שאנחנו חווינו באחת הערים בהן התגוררנו, כפייה דתית מה היא. לדוגמא, השלט על דלתינו הורד ונזרק קרוע על שטיח הכניסה. לא ברור לי עד עכשיו האם מכיוון שנודעה לשכנינו ה"טובים" העובדה שאיננו נשואים (מזה 8 שנים אנחנו כן, לא לדאוג, כדת משה וישראל) או מכיוון שהציור היה נועז מדי... כמובן שמהר מאוד הבנו שיקרה משהו מאוד לא נעים אם נאזין למוזיקה בשבת (ברצינות !). אז הדבר הראשון שחשוב לי להגיד, זה שבדיוק כמו שהתגובות אל הביקורת על הטקס בביה"ס הצליחו להיות ענייניות, הייתי מצפה שגם בעניין זה, למרות שמדובר בדת שלנו - תישמר רמה מכובדת. הירידה לפסים אישיים והטחת עלבונות הם המבישים בעיני ובוודאי גרמו לי להתלבט האם להגיב. התהליך שהתרחש כאן מהווה דוגמא מצערת בדיוק לתופעה ממנה הביעה הכותבת חשש. שהרי כל עניין אחר זוכה להתייחסות מכובדת, אבל מי שחלילה וחס מעז להעלות סוגיה שקשורה ליהדות, משתיקים אותו, מתייחסים אל דעתו כאילו איננה לגיטימית וכאילו מעידה על מיליון פגמים באופיו (?!!!!) ובדרך זו מרתיעים גם אחרים מלהגיב. והתגובות המתלהמות שלכם הן הנושא ונגדן אני יוצאת. ועל מנת להבהיר את עמדתי לעצם העניין עצמו, אומר כי ברור לי שבישוב כמו שלנו צריך ויהיה בית כנסת. עם זאת, בהחלט חשוב לי שצביונו החילוני של היישוב לא ישתנה. בחרנו לגור ביישוב והשקענו את מיטב (=כל) כספינו על מנת להנות מאיכות חיים גבוהה וחילונית. ובינתיים הכל בסדר. אין כפיה ואין הגזמה. אבל לטעון שהחשש מכפייה דתית תלוש מוגזם והיסטרי ? הוא לא. להיפך, הוא ממשי מאוד. ולגיטימי להביע אותו. לגיטימי וחשוב לעורר דיון בנושא. ולגיטימי שכל אחד יפעל למען "שמירה על הבית" שלו. בברכת שכנות טובה וסובלנית. נטע
 

ג ו ב

New member
לשמור גם לשמור

נטע שלום אפתח ואומר שבגדול אני מסכים עם הדברים שאמרת וזו הדרך לומר את הדברים. אך אל תהפכי את הקערה על פיה אין פה לא מילות גנאי ולא התלהמות נאפוך הוא האשה הפשוטה ניסתה להעביר מסר בדרך לא דרך ע"י קביעה שמבזבזים את כספינו על ארועים שפוגעים בשקט הנפשי שלה ומסכנים את עצם קיומנו בלי להתחשב באנשים שפועלים ימים ולילות בכל מה שקשור לפעילות הדתית ביישוב לטובת כל הקהילה וכל זאת תוך היתחשבות באופי התושבים ושמירה על הצביון של היישוב שמהכרותי את האנשים רוצים שישמר (מומלץ להכיר) וע"כ אשה פשוטה חושב אני כי יהיה נכון להתנצל על הדרך ובענין החששות הלגיטימים אני ממליץ לך לשוחח עם הנפשות הפועלות ואולי תשתנה דעתך יום טוב לכולנו איש פשוט
 
למעלה