דיון פתוח ודחוף יוגה=תרבות גוף?

יוגי בר

New member
דיון פתוח ודחוף יוגה=תרבות גוף?

זה אשכרה עניין רציני לאללה. הוא צץ ועולה כל פעם מחדש שגולש חדש עולה לפורום ושואל פרטים על סגנון זה או אחר. זה בא לידי ביטוי בסגנונות יוגה למינהם המתיימרים לחדש את מדע היוגה. לכן, אני קורא קריאה גדולה לכ-ו-ל-ם. לכל אחד- מתחילים כמורים. בואו להביע ולהשמיע את דעתכם. הכנסו לפורום לדיון פתוח ודחוף שכותרתו: מהי בעצם יוגה? יוגה זה התעמלות כן? ואולי לא? זה משהו באמצע? מה זה בכלל? כל דיעה תשמע. שלכם בברכה ואהבה יוגי בר
 

רפוי

New member
כשהתחלתי לתרגל ניסיתי לחפש את הפן ה

רוחני שביוגה. תרגלתי (שיבננדה) בהתמדה יחסית לעצמי (2-3 בשבוע שעתיים כל פעם), קראתי את "ספר היוגה השלם" (מומלץ בכל בית), אבל באיזשהו מקום פינה הפן הרוחני את מקומו לפן הפיזי. מכיוון שהיוגה היתה הפעילות הגופנית היחידה שעשיתי, נאחזתי במה שיש. היום, אחרי התמדה של כשנה וחצי, עדיין אני לא יכול להגדיר את היוגה כמשהו רוחני, אבל כנראה שלכך נדרש שינוי משמעותי בחיים תוך העמקה לימודית, כמו כל עבודת השם יתברך - הלוא כן?! אולי אתה, יוגי בר, תמלא את קוראיך בקצת בינה.
 

יוגי בר

New member
הפן הרפוי הוא הפן הרצוי

ולפתיחה נספר סיפור קטן שיסביר את העניין הרפוי. משהו מתחום אומנויות הלחימה (ואם אתם עדיין לא יודעים היוגה- כן היוגה, הוותה את הבסיס לכל זה- בודהידרמה היה הנזיר הראשון שהגיע למנזר שאולין בשנת 540 לפני הספירה כדי ללמד את הנזירים את סודות הנשימה והמשמעת היוגית). טוב ועכשיו הסיפור: לפני כמה חדשים ראיתי בערוץ נשיונל ג´יאוגרפיק ספר על אמנויות לחימה מיחודת במינה. הראו שם מורה מטייואן שמלמד סגנון קונג-פו שנקרא העגור הלבן-והוזכר בנשימה אחת שהוא המורה היחיד ששרד במזרח ומלמד את השיטה האורגינלית הזאת שקיים כבר 3000 שנה. וכן, ויש לו רק תלמידה אחת. טוב בשלב הזה תשאלו כבר אז מה כבר מיוחד פה? אני אגיד לכם: המיוחד הוא שאי אפשר להתחיל להתאמן ולתרגל את השיטה לפני שכל הגוף רפוי טוטלית. לשם כך מקיימת התלמידה מדיטציה למשך שעה שלמה לפני התחלת האימון. וכשהיא מתחילה את האימון אתה חש ממש על המסך את הזרימה של התנועות שלה. ואז אתה מבין את חשיבות הרפיון. ולמעשה זה חשוב מאוד: השריר האנושי חייב להיות רפוי לחלוטין כדי להמתח-ולהתארך בצורה חופשית ותקינה. אחרת זה בלתי אפשרי. וזה רבותי וגבירותי- פיזיולוגיה פשוטה. ומכאן מתחיל כל הסוד של היוגה. רפיון כדרך לבניית שלמות גופנית (וזה, כמובן, הצד הכי הכי זניח ביוגה) שלכם בברכה ואהבה יוגי בר
 

יוגי בר

New member
תוספת לרפוי הרצוי

שלמות גופנית כפלטפורמה להתפתחות רוחנית. ההאת´ה יוגה אומרת: כיוון שהגוף הפיסי הוא מקדש לנשמה- לפיכך, חייב הגוף הפיסי (ככלי קיבול אופטימלי) להיות בריא כל הזמן. אין פה מקום לפשרות, שכן בהיות הגוף הפיסי לא בריא או לא בבריאת תקינה, אין לו שום אפשרות להתחיל להכנס למשמעת רוחנית ואיתה, כמובן, להתפתחות רוחנית. בברכה ואהבה יוגי בר
 

איתן.ג

New member
הדיון יכול למלא דפים רבים בפרום

ועדיין הוא לא יסתיים.אני חושב שרבים ידקלמו את המשפט "שילוב של גוף ונפש" אני טוען שלכל אחד שעושה יוגה יש את היוגה שלו. אף נפש אינה דומה לשניה ואף גוף אינו דומה למשנהו. השיטות השונות של היוגה הן כמו שפה וכשם שאפשר לדבר באנגלית ,תורכית ועוד שפות ולהביע את אותם הדברים, פשוט צריך מתרגם טוב וכל אחד יבין את השני. כך היא היוגה היא המתרגם הטוב שנותן לנו להבין את מהות החיים שלנו כאן ועכשיו. בשבילי היוגה זה מטען ענק שטוען אותי כל פעם מחדש כאשר "המצבר" הפנימי שלי מתרוקן. אינני מתיימר לבקיאות בכל רזי היוגה אני מפשט אותה לנפש הפנימית שלי וכך לדעתי יש לנהוג .היוגה יכולה להתאים את עצמה לכל אדם על פני כדור הארץ . היום האינטרנט מקשר בין עמים וארצות והיוגה עשתה זאת כבר לפני אלפי שנים. היוגה יכולה לתת לאיש מהעולם המערבי כלי נוסף שיכול לעזור במשעולי החיים שאינם פשוטים כלל . לי אישית היוגה עוזרת להשאיר את יום האתמול מאחור ולהפתח ליום חדש . אני כותב עכשיו ומדמיין את היוגה למעין עגורן (מנוף) ענק שמוריד ממני כל יום את מטען העודף שמצטבר על גבי ואחר כפי שאמרתי ניכנס "לטעינה". (סתםםם דמיון פראי) המדיטציה מגיעה וזורמת ככל שאתה יותר ויותר עושה יוגה זה שילוב מנצח. ממני איתן
 

יוגי בר

New member
אתה צודק- הדיון צריך למלא הרבה דפים

והוא לא צריך להסתיים. קח אותך לדוגמה איתן- בכל מה שאמרת אתה צודק. אז מה עושים כדי להגיע לשילוב האופטימלי? ויותר מזה איך עושים את זה?(אני לא רוצה להשתמש במילה מנצח- כי אף אחד לא מתחרה כאן באף אחד). איך טוענים את המצבר בדרך הכי טובה? תמשיך להפרות אותנו בתובנה שלך בברכה ואהבה יוגי בר
 

dharmax

New member
לגבי העניין ועוד

היוגה כפי שמוגדרת ביוגה סוטרה, היא דבר מאוד מוגדר, גם אם רחב ומרובה-נתיבים. כלומר, על אף שהנתיבים ביוגה רבים, ועל היוגי להחליף נתיבים בהתאם למצבים המשתנים-תדיר של המציאות החיצונית כביכול וכמובן הפנימית, עדיין לא כל נתיב הוא "על הדרך". זה מאוד "פוליטקלי קורקט" לומר, כי "כולם צודקים" או דברים בסגנון דה. והרי זוהי בשורת הפתאים של ה"new age" המאופיין בביזוי של הרוחניות! זה פשוט לא נכון, חד וחלק. ישנם חוקי טבע מסוימים, שהם בלתי תלויים בדעות של פלוני כזה או אחר, והתעלמות מהן, היא פשוט פיתוח של בערות. תוכלו לעשות ניסוי פשוט, ולהפנט אדם כך, שיהיה משוכנע שכח הכבידה אינו אלא עורבא פרח. האדם האומלל הזה, בצעדו דרך החלון, ישבור את עצמותיו בדיוק כמוני וכמוך... למרבה הצער, הניסויים הללו, מאפיינים את התרבות בת-זמננו. בין אם הם נעשים בתום לב, או שלא, הדבר הנכון שאדם יכול לעשות בעקבות שבירת עצמותיו, הוא להכיר בכח הכבידה...הינו, בדהרמה – בשרירותם של חוקי טבע אוניברסליים. אם כל דרך היתה נכונה, מדוע דווקא האנשים הקדושים והנאורים ביותר התעסקו בלומר מה נאות ומה בלתי-נאות? כמובן, אין להיות נאיבי בשום אופן בעניין קבלת דעה כזו או אחת בדבר קיומו של חוק כזה או אחר - יש לפתח את יכולת ההבחנה בין הנכון יותר לנכון פחות. זוהי הדרך. ישנה שסטרה קלאסית, מאוד חשובה ומאירת-עיניים בפילוסופית האדוויטה של היוגה, הנקראית "ויואקה קונדמיני" – היינו "פסגת ההבחנה", ואני אומר זאת רק כדי להדגיש שבדרך הרוחנית, ההבחנה בין האמיתי יותר לאמיתי פחות, בין החשוב יותר לחשוב פחות, בין הנאות יותר לנאות פחות, בין הנצחי לחולף וכן הלאה, היא הן התחלת הדרך, הן הדרך עצמה (השיפור המתמיד ביכולת ההבחנה ובטיבה) והן פסגת הדרך – בה אנו "רואים את הרואה בצורתו שלו" (במילותיו של פטנג´לי, ביוגה סוטרה). היוגה סוטרה, היא כתב מאוחר יחסית לוודות ולרוב השסטרות, וחשובה אולי במיוחד העובדה שהיא באה לאחר זמנו של הבודהא (שקיאמוני) שגילה-מחדש ידע שאבד בתקופתו (המאה החמישית לפני הספירה) לגבי הגעה להארה. ויוגה, כידוע, עוסקת ומתמקדת בהארה, ולא בחיזוק שורשי השיער, או בדברים "קריטיים" כגון זה. לפיכך, הידע הבודהיסטי מופנם היטב ביוגה סוטרה. כמעט כפי שבבודהיזם, אותו אני רואה כיצירה הדידקטית הרוחנית המושלמת והאולטימטיבית, ההתיחסות לתנוחה פיסית מסתכמת במשהו כמו "שב כשגבך ישר, וצווארך בהמשך עמוד השדרה, ורגליך משוכלות" גם ביוגה סוטרה, ישנם כשלושה משפטים בסה"כ המתייחסים לתנוחה הפיסית. והנה הם: 1. התנוחה – נעימה ויציבה (סטירם – כולל אלמנט שהוא לא בהכרח נעים). כשרואים את המשפט הזה, ורואים את שיטת איינגר, למשל, קל לראות ששיטה זו אינה תואמת את היוגה. צר לי. 2. על התנוחה להיות בהרפיית המאמץ ובהתאחדות עם האינסוף – גם לא סגנון איינגר וגם לא "אשטנגה" או "אשטנגה ויניאסה" לא עונים על תנאי זה. 3. כך – חסינות בפני צמדי הניגודים – כלומר, כל מטרת ה*תנוחה* היא להיות מאוזנים... צמדי הניגודים הם חום/קור, פעילות/אינרטיות, וכו´. ומדוע? מכיוון שזוהי קרקע טובה לתרגולים הגבוהים יותר. בלי להגיד סתם "זה לא יוגה", כמו אדם בור, שדבק יותר מדי במילים ובנוסחאות ואין לו יכולת לחשוב ולהבחין בעצמו - מה קורה אם מתעלמים מאחד המשפטים? התשובה בקצרה: מפספסים את העיקר. ולא כל כך בקצרה: במקום דיון מלומד יותר או מלומד פחות, נסו ותראו. נסו סגנונות עדינים וענווים כגון ויניוגה ושימו לב איך אישיותכם מתעדנת, והאיזון הפנימי גדל. לעומת זאת, ראו איש המתרגל בשיטה שסותרת את אחד משני המשפטים הראשונים - ראו את האגו, את הסגירות המנטלית, את הסגידה לגוף ואת חוסר החסינות בפני צמדי הניגודים. אך כמובן, בסופו של דבר, המורה שלך הוא המכתיב את הסגנון הכללי של שיעוריך אצלו, ולא ה"שיטה" אליה הוא משתייך. ויותר מכך – אתה הוא זה הבונה לעצמו את הסהדנה, את האימון האישי שלך בבית. ומאחר והמשפטים כגון, "איזהו חכם? – הלומד מכל אדם", ו"מכל מלמדי השכלתי" הם משפטים האמורים להיות מקודשים על ההולכים בדרך, אין גם לקחת את כל התזה המוצגת למעלה כפשוטה - לא כמגבלה, אי-פתיחות, ובוודאי שלא ככתב שיטנה, אלא ממש להיפך – כאור נוסף, אור קטן, הנשפך על השביל, על ידי עוד הולך בדרך, באותה אהבה מיוחדת שבה אברך אתכם ואת כולם. בברכה ואהבה
 

shacharf

New member
אגו

ראשית אני חייב להגיד שאני מסכים עם רוב הנאמר. אולם... >ההתיחסות לתנוחה פיסית מסתכמת במשהו כמו "שב כשגבך ישר, וצווארך בהמשך >עמוד השדרה, ורגליך משוכלות" גם ביוגה סוטרה, ישנם כשלושה משפטים בסה"כ >המתייחסים לתנוחה הפיסית. והנה הם: >1. התנוחה – נעימה ויציבה (סטירם – כולל אלמנט שהוא לא בהכרח נעים). >כשרואים את המשפט הזה, ורואים את שיטת איינגר, למשל, קל לראות ששיטה זו >אינה תואמת את היוגה. צר לי. >2. על התנוחה להיות בהרפיית המאמץ ובהתאחדות עם האינסוף – גם לא סגנון >איינגר וגם לא "אשטנגה" או "אשטנגה ויניאסה" לא עונים על תנאי זה. איני מכיר את שיטטתו של איינגר ואיני יודע על מה אתה מסתמך, אם הנך בוחן מתרגלים גרועים או מורים גרועים אין זה אומר דבר על השיטה. מנסיוני הדל באשטנגה, אני חושב שאתה טועה. ... >בלי להגיד סתם "זה לא יוגה", כמו אדם בור, שדבק יותר מדי במילים >ובנוסחאות ואין לו יכולת לחשוב ולהבחין בעצמו - מה קורה אם מתעלמים >מאחד המשפטים? התשובה בקצרה: מפספסים את העיקר. >ולא כל כך בקצרה: במקום דיון מלומד יותר או מלומד פחות, נסו ותראו. נסו >סגנונות עדינים וענווים כגון ויניוגה ושימו לב איך אישיותכם מתעדנת, >והאיזון הפנימי גדל. לעומת זאת, ראו איש המתרגל בשיטה שסותרת את אחד >משני המשפטים הראשונים - ראו את האגו, את הסגירות המנטלית, את הסגידה >לגוף ואת חוסר החסינות בפני צמדי הניגודים די לקרוא את ההודעות בפורום המתארים מדוע סגנונות השונים מאלה שהכותב מתרגל "אינם יוגה" בכדי להבין ששיטה רכה אינה מתכון לאישיות מעודנת או איזון פנימי. אסיים במילותיו של דהרמקס "המורה שלך הוא המכתיב את הסגנון הכללי של שיעוריך אצלו, ולא ה"שיטה" אליה הוא משתייך. ויותר מכך – אתה הוא זה הבונה לעצמו את הסהדנה, את האימון האישי שלך בבית" יום נעים לכולם
 
למעלה